autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Sähköautojen yleistymisen esteet  (Luettu 109535 kertaa)

Poissa Taky

Vs: Sähköautojen yleistymisen esteet
« Vastaus #2620 : 14.02.2020 14:04 »
Electrek-julkaisun mukaan Audi e-tron -täyssähköauto on siitäkin huolimatta muistutellut omistajiaan lähestyvästä öljynvaihdosta – ikään kuin alla olisi valmistajan polttomoottorimalli.


Vetopyörästön öljyt?

Korean vehkeissä ne vaihdetaan huolto-ohjelman mukaan 60 000km välein. Ei taida misssään e-Tronissa olla noin mittavia km määriä.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018. -> KIA Niro EV Business Luxury 2020
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Poissa Kaapo

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 3176
Vs: Sähköautojen yleistymisen esteet
« Vastaus #2621 : 15.02.2020 15:56 »
Omalla kohdalla "esteet" näin:

Maantieajoa ja heti motarille maakuntaan 95% ajoista (50 tkm/v). Kaupunkiajoa lähinnä kaupassa käynnit 1- 2 krt/vko
Työmatkalla ei ole aikaa latailla ja päivämatkat yleensä 300-600km. hyöty jää alkumatkaan ja hieman latauksiin matkalla.
Lataushybridi tod näk seuraava kuitenkin aikanaan, vaikka km kulut olisikin hiemna suuremmat, niin käyttömaksussa hieman säästöä.
4-veto tarve veneen nostoon ja lisäksi mökkimatkat, joissa kääntöpisteessä ei ole latausmahdollisuutta.

Vaimon puolesta:
profiili sopisi kyllä sähköautoon/hybridiin 100%, mutta 2v vanha ja alle 20tkm ajettu nykyinen, niin ei kannata vaihtaa vaikka sähkö kuinka halpaa...

seuraavat molemmat on siitten jonkinlaisella sähkömoodilla...  :)
pari vuotta lisää siis ennekuin siirrytään meillä.

Höpö höpö jutttua oli tämä minulta... este olikin lopulta sitten vain hidaste ;)
Eipä tuosta siis yli päässyt ja seuraavaksi tulee alle V60 T8 ja dieselit jää nyt tällä erää taakse.
hieman alle 3 tkm ajettu esittelyauto ja ensiviikolla haen kotiin maakunnasta.

Saas nähdä tuleeko minustakin nyt tollanen latauspaikakkyttääjä...  ;D
Volvo V60 T8 R-Design MY20

Poissa Classic

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 3539
  • V90CC D5
Vs: Sähköautojen yleistymisen esteet
« Vastaus #2622 : 15.02.2020 16:27 »
^ Näyttää tämä leuto talvi tekevän kepposet ja autokuume nousee ennen aikojaan ;D Tuttavani pani myös viestiä, että XC60 T8 on tulossa...

Poissa Pekka T

  • Yhdistyksen jäsen
  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 10180
  • BMW 328i
Vs: Sähköautojen yleistymisen esteet
« Vastaus #2623 : 15.02.2020 16:30 »
Höpö höpö jutttua oli tämä minulta... este olikin lopulta sitten vain hidaste ;)
Eipä tuosta siis yli päässyt ja seuraavaksi tulee alle V60 T8 ja dieselit jää nyt tällä erää taakse.
hieman alle 3 tkm ajettu esittelyauto ja ensiviikolla haen kotiin maakunnasta.

Saas nähdä tuleeko minustakin nyt tollanen latauspaikakkyttääjä...  ;D

Kaapolle onnittelut T8:sta ja laita sitten kuvia tänne niistä varatuista latauspaikoista.  :)

Poissa Taky

Vs: Sähköautojen yleistymisen esteet
« Vastaus #2624 : 15.02.2020 16:41 »
... dieselit jää nyt tällä erää taakse.

Taitaa olla dieselit oikeasti olla jo katoavaa kansanperinnettä, itsellä menossa viimeiset 2 kk ko. polttoaineella, takana reilut parikymmentä vuotta nafta tankkailua - ihan kuin mieli olisi hitusen jo nyt haikea....
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018. -> KIA Niro EV Business Luxury 2020
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Poissa Kaapo

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 3176
Vs: Sähköautojen yleistymisen esteet
« Vastaus #2625 : 15.02.2020 16:45 »
Kaapolle onnittelut T8:sta ja laita sitten kuvia tänne niistä varatuista latauspaikoista.  :)
Kiitos. Saattaa tuosta bongauksesta vaikkapa uusi "harrastus" kehittyä  ;D

Enpä kyllä usko, että huoltoasemapysähdyksillä tulee juurikaan ladattua kun 15 min noissa yleensä menee.
hotelleilla varmasti (jos oli sitä tilaa..)
Ihan Uuno olen kaikkien appien kanssakin mitä mihinkin tolpaan tarvitaan, mutta kaippa sen oppii.
Virta apin jo latasin...tartteeko muita ?
Volvo V60 T8 R-Design MY20

Paikalla Urlaub

Vs: Sähköautojen yleistymisen esteet
« Vastaus #2626 : 15.02.2020 16:55 »
Ihan Uuno olen kaikkien appien kanssakin mitä mihinkin tolpaan tarvitaan, mutta kaippa sen oppii.
Virta apin jo latasin...tartteeko muita ?

Fortum Charge & Drive ja Keskon K-lataus vielä lisäksi. Noilla pärjää aivan mainiosti.

Lisäksi vielä Plugshare eli karttapalvelu, johon käyttäjät ovat ladanneet kaikki mahdolliset latauspaikat palveluntarjoajista riippumatta.

Poissa jantsa

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikko
  • *****
  • Viestejä: 3057
  • Tesla Model S 85D
Vs: Sähköautojen yleistymisen esteet
« Vastaus #2627 : 15.02.2020 17:04 »
Tänään tuli ylitettyä esteet ;)
« Viimeksi muokattu: 15.02.2020 17:10 kirjoittanut jantsa »
EN GÅNG IFK - ALLTID IFK

Poissa Pekka T

  • Yhdistyksen jäsen
  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 10180
  • BMW 328i
Vs: Sähköautojen yleistymisen esteet
« Vastaus #2628 : 15.02.2020 17:22 »
Tänään tuli ylitettyä esteet ;)

Onnittelut, taidat nyt olla Tesla jantsa.  :)

Paikalla JiiJii71

Vs: Sähköautojen yleistymisen esteet
« Vastaus #2629 : 15.02.2020 17:24 »
Onnitteluja Kaapolle ja jantsalle hienoista hankinnoista.

Plugshare on aika ehdoton appi ja käyttää sitä sitten latausinfrapalvejoiden appien kanssa, niin pääsee latauspaikoista aika hyvin kartalle. Fortum, Virta ja K-Latauksella pääsee ainakin hyvin alkuun. Seitsemän metrin type-2 kaapeli sitten niitä latauspaikkojen varailijoita varten... ::)
Tulepas Kalle, Kustaan ikkunan alle!

Poissa Korppi

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 169
Vs: Sähköautojen yleistymisen esteet
« Vastaus #2630 : 15.02.2020 17:33 »
Kiitos. Saattaa tuosta bongauksesta vaikkapa uusi "harrastus" kehittyä  ;D

Enpä kyllä usko, että huoltoasemapysähdyksillä tulee juurikaan ladattua kun 15 min noissa yleensä menee.
hotelleilla varmasti (jos oli sitä tilaa..)
Ihan Uuno olen kaikkien appien kanssakin mitä mihinkin tolpaan tarvitaan, mutta kaippa sen oppii.
Virta apin jo latasin...tartteeko muita ?

'Ilmainen' lataus kannattaa aina, löytyy käsittääkseni Ikeasta, Lidlistä ja Motonetista. Mutta nuo maksulliset sitten ovat sähköautoille.
Volvo V60 -14

Poissa Taky

Vs: Sähköautojen yleistymisen esteet
« Vastaus #2631 : 15.02.2020 17:35 »
'Ilmainen' lataus kannattaa aina, löytyy käsittääkseni Ikeasta, Lidlistä ja Motonetista.

Kovasti riippuu kuinka laskee tuntipalkkansa

..😁
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018. -> KIA Niro EV Business Luxury 2020
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Poissa Kettu

  • Yhdistyksen jäsen
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9423
Vs: Sähköautojen yleistymisen esteet
« Vastaus #2632 : 15.02.2020 18:00 »
Taitaa olla dieselit oikeasti olla jo katoavaa kansanperinnettä...

Kyllä näin on, vaikka ei tuolle mitään todellista pakotetta olisi.
Vähemmän tuo minun dieselini saastuttaa, kuin vastaava bensavehje. Ja se on tällä hetkellä ainoa todellinen vaihtoehto.
Menee aika keskinkertaisesti. Tänään huonommin kuin eilen, mutta paremmin kuin huomenna.

Poissa artturiT

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 16
Vs: Sähköautojen yleistymisen esteet
« Vastaus #2633 : 15.02.2020 18:15 »
Muutama asia mietityttää näissä sähköautoissa, niitä mainostetaan siihen malliin että se sähköllä ajaminen ei maksaisi mitään. Ilmoitetaan että bensaa kuluu 3.5L sadallakilometrillä kun sähkömoottori avustaa menoa niin paljon, niin onko sähköllä ajaminen ilmaista???

Toinen asia on se että kun auto tulee vaihtoikään esim. vaikka 6 vuoden vanhana niin mitä siitä enää vaihdossa saa tai mikä liike sen yleensä ottaa vaihdossa, akut kun ei ole ikuisia eikä halpoja uusia.

Mitenkäs sitten kun auto tulee romuutettavaksi??

Mitenkäs kolarin sattuessa, mikä  tulevaisuudessa on vakuutusmaksut sähkö autojen kohdalla??

Kovin on vielä kysymysmerkkejä ilmassa monessa kohden ja onko edes lopullinen kehityksen suunta.

Poissa Kaapo

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 3176
Vs: Sähköautojen yleistymisen esteet
« Vastaus #2634 : 15.02.2020 18:27 »
Muutama asia mietityttää näissä sähköautoissa, niitä mainostetaan siihen malliin että se sähköllä ajaminen ei maksaisi mitään. Ilmoitetaan että bensaa kuluu 3.5L sadallakilometrillä kun sähkömoottori avustaa menoa niin paljon, niin onko sähköllä ajaminen ilmaista???

Toinen asia on se että kun auto tulee vaihtoikään esim. vaikka 6 vuoden vanhana niin mitä siitä enää vaihdossa saa tai mikä liike sen yleensä ottaa vaihdossa, akut kun ei ole ikuisia eikä halpoja uusia.

Mitenkäs sitten kun auto tulee romuutettavaksi??

Mitenkäs kolarin sattuessa, mikä  tulevaisuudessa on vakuutusmaksut sähkö autojen kohdalla??

Kovin on vielä kysymysmerkkejä ilmassa monessa kohden ja onko edes lopullinen kehityksen suunta.
no ei se ilmaista ole ellei Lidlissä tms ilmaspisteissä lataa.
Jos sähköauto kuluttaa sen 20 kwh/100km ja sitten bensa/diesel vaikkappa 6-7 ltr samalle matkalle, niin onhan tuossa iso ero.
« Viimeksi muokattu: 15.02.2020 18:33 kirjoittanut Kaapo »
Volvo V60 T8 R-Design MY20

Paikalla JiiJii71

Vs: Sähköautojen yleistymisen esteet
« Vastaus #2635 : 15.02.2020 18:35 »
Muutama asia mietityttää näissä sähköautoissa, niitä mainostetaan siihen malliin että se sähköllä ajaminen ei maksaisi mitään. Ilmoitetaan että bensaa kuluu 3.5L sadallakilometrillä kun sähkömoottori avustaa menoa niin paljon, niin onko sähköllä ajaminen ilmaista???

Toinen asia on se että kun auto tulee vaihtoikään esim. vaikka 6 vuoden vanhana niin mitä siitä enää vaihdossa saa tai mikä liike sen yleensä ottaa vaihdossa, akut kun ei ole ikuisia eikä halpoja uusia.

Mitenkäs sitten kun auto tulee romuutettavaksi??

Mitenkäs kolarin sattuessa, mikä  tulevaisuudessa on vakuutusmaksut sähkö autojen kohdalla??

Kovin on vielä kysymysmerkkejä ilmassa monessa kohden ja onko edes lopullinen kehityksen suunta.

Yritän vastata ainakin osaan kysymyksistäsi oman kokemukseni perusteella.

Kotilataus maksaa tällä hetkellä miulle 0,13€/kWh.  Pruiskan akkuun menee noin tai hiukan reilut 6kWh eli akun kotitäyttö maksaa jotain 0,8€ per tyhjästä täyteen. Sähköajon kulutus Pruiskalla on luokkaa 14kWh/100km, elikkä sata kilsaa maksaa sähköllä ajettaessa alta pari euroa. Kaupallisilta toimijoilta voi latailla monenhintaista sähköä, kWh hintaperustaiset ovat selkeinpiä. Tyypillisesti kWh hinnoitellussa tolpassa hinta on 0,15€ tai 0,2€ per kWh. K-lataus ja Fortum hinnoittelevat type-2 peruslatausta aikaperustaisesti, hinta on tällä hetkellä tyypillisesti 0,02€, 0,04€, 0,05€ tai 0,08€ per minuutti. Pruiskan hitaalle lataukselle kaikki muut paitsi ensimmäinen alkavat olla aika arvokkaita.

En ole ajatellut mitä autosta nyt mahtaisi saada kolmen vuoden päästä, jos siitä jotain saa ja se on km-korvauksilla maksettu, niin hyvä niin. Tuskinpa Pruiskan arvo kuitenkaan aivan nollaan menee vaikka olisi kilsoja enemmänkin jo silloin mittarissa.

Auto kun menee romutukseen yleensä siitä kierrätetään siihen tarkoitukseen täsopivat komponentit. Uskoisin arvokkaiden akkumineraalien kiinnostava kierrätysbusinesta ylläpitäviä toimijoita, markkinatalous huolehtinee tuosta asiasta.

Vakuutusmaksut ainakin vielä plugaripruiskassa ovat kohtuulliset.

Lopulliseen kehityksen suuntaan en osaa tällä näkökannalla ottaa suuntaan tai toiseen, mutta oma fiilis on kyllä vahvasti sitä mieltä, etten ihan vähällä tule kyllä enää autoa (moottorityypistä huolimatta) ilman ulkoista latausmahdollisuutta ostamaan. Mielestäni siitä mitään haittaa ole, mutta todella paljon positiivisia juttuja.

Tulepas Kalle, Kustaan ikkunan alle!

Poissa Patteri

Vs: Sähköautojen yleistymisen esteet
« Vastaus #2636 : 15.02.2020 19:40 »
Kovin on vielä kysymysmerkkejä ilmassa monessa kohden ja onko edes lopullinen kehityksen suunta.

Jos rahaa seuraa niin suuret autonvalmistajat kaatavat valtavia summia rahaa sähköautojen tuotantoon tällä hetkellä ja koittavat kiriä Teslan etumatkaa kiinni.

Kun sähköautoihin sijoitetaan miljardeja dollareita rahaa, siitä on tarkoitus repiä vielä enemmän rahaa takaisin yritysten kirstuun eikä se onnistu kuin myymällä niitä autoja.

Poissa Classic

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 3539
  • V90CC D5
Vs: Sähköautojen yleistymisen esteet
« Vastaus #2637 : 15.02.2020 20:16 »
^ Tesla on todennäköisesti varsin pitkään käsite sähköautoilussa, jos vain tarina kantaa ja paletti säilyy kasassa. Suuren yleisön mallit ovat toisten valmistajien helpommin lähestyttävissä. Teslan ja eräiden muiden hypetettyjen jenkkiosakkeiden arvostukset ovat nousseet todella korkealle ja tällainen lento on päättynyt aina äkillisesti. Tesla järjestelee seuraavaksi osakeannin https://www.reuters.com/article/us-tesla-offering/tesla-seeks-to-tap-into-stock-surge-with-2-billion-share-sale-idUSKBN2071OY

Poissa Muke

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 810
Vs: Sähköautojen yleistymisen esteet
« Vastaus #2638 : 15.02.2020 20:22 »
Vielä en jotenkin usko että diesel on tulossa tiensä päähän. Täyssähköön on vielä pitkä matka. Se on kuitenkin "uutta" tekniikkaa ja historia on vielä lyhyt. Tesla on ollut pisimpään(?) mutta aika murto osa sen haluaa/uskaltaa hankkia.
Kun muutenkin uutta/lähes uutta/vähän ajettua ostaa pienempi osa Suomalaisista.
Yleisestiottaen tuntuu että Suomalaiset ovat vielä sitä kansaa että auto on pakollinen ajoneuvo joka pitää omistaa kokonaan ja saa maksaa vain muutaman tonnin.

Diesel on ollut itselle pitkään se ainoa oikea mutta tällä hetkellä ja jatkossa ajot ovat enemmän lyhyttä niin seuraava auto on plugari. Täyssähköä ei ole vielä sellaista jota oikeasti haluan. 
Nyt vahvasti tuntuu siltä että ruoho on vihreämpää aidan toisella puolella eli siirrytään BMW:n leiriin. Mutta siihen menee vielä pieni hetki
Vakuutusasiamies
Pohjola Vakuutus Oy

Poissa tet

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1466
Vs: Sähköautojen yleistymisen esteet
« Vastaus #2639 : 16.02.2020 09:44 »
Keskiarvojen laskemisen ei pitäisi olla näin vaikeaa?

Tottakai se kulutus nousee jos ajetaan 500km lenkki. Alkupätkälle riittää sähköä -> kulutus on vaikka X. Loppupätkälle ei riitä sähköä -> kulutus on X+n. Tässä tapauksessa se loppu mihin sähköä ei riitä on tekstin mukaan 330km. Keskiarvo kulutukselle nousee?

Kyllä kyllä, juuri näin. Ymmärsin jutusta, että "bensa-ajolla" (siis hybridiajo) kulutus oli 3 l/100km. Hybriditilahan tarkoittaa siis samanlaista tilaa, kuin "itselataavissa", eli sähköä kerätään jarrutuksissa ja käytetään kiihdytyksissä ja ylämäessä. Siinä vaiheessa kun sähkö "loppuu" (eihän se oikeasti koskaan hybridissä lopu), auto siirtyy sähköajosta väkisin tähän hybriditilaan. Jos tässä tilassa kulutus olisi 3 l/100km, niin eihän koko lenkin kulutus mitenkään voisi olla 5,5 l/100km, koska tuon "janoisempaa" tilaa ei käytetä koko lenkillä?

Mutta ilmeisesti ymmärsin väärin, ja tuo 3 l/100km olikin vain joku hetkellinen paras lukema hybriditilassa. Mutta silti: jotta koko lenkin kulutus voi olla 5,5 niin hybriditilan keskikulutus pitää olla ainakin 6 l/100km, koska alussa käytetyn sähköajon kulutus on nolla. Kuulostaa huimalle lukemalle, ainakin jos vertaa vaikka JiiJii:n Priukseen.
SEAT Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG