https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Sähköautojen yleistymisen esteet

Mitkä ovat sähköautojen yleistymisen suurimmat esteet?

  • Lyhyt toimintasäde sähköllä

    Ääniä: 206 46,7%
  • Riittämättömät latausmahdollisuudet

    Ääniä: 168 38,1%
  • Kallis hankintahinta

    Ääniä: 315 71,4%
  • Pitkä latausaika

    Ääniä: 91 20,6%
  • Pieni vetopaino

    Ääniä: 33 7,5%
  • Nelivedon puuttuminen

    Ääniä: 22 5,0%
  • Huonot talviominaisuudet (lämmitys, vetopito jne.)

    Ääniä: 20 4,5%
  • Jokin muu (perustelut tekstissä)

    Ääniä: 18 4,1%
  • Tarpeisiin soveltuvan korimallin puuttuminen

    Ääniä: 74 16,8%

  • Äänestäjiä yhteensä
    441
Oli sitten autona vetypohjainen tai töpselisähkö, niin Lapissa sähköautoilu vaatii vielä tovin asennetta ja harrasteluhenkeä. Luontomatkailuun panostava ns. "Eskelisen tuoma" yrittäjä tekee valintansa omista lähtökohdistaan ja poromies omistaan. Jälkimmäinen todennäköisesti viihtyy paikkakunnalla läpi vuoden...

Viime keväänä luontomatkailuyrittäjä moitti yhdeksän tunnin matka-aikaa, joka kului Utsjoelta Rovaniemelle (450 km). Lapin 50 sähköautoa on toistaiseksi erinomainen tekniikan saavutus - eikä latausverkosto ole maakunnan ykköskiireitä...
 
antsu sanoi:
Eiköhän se sähkö osaa sinne akkuun vahtimattakin 8)
Toki se osaa, mutta aikaa pitää tappaa.
On tietenkin erilaisia tapoja tehdä matkaa ja joillekin tuo lataaminen ja tauon pitäminen sopii. Vaan ei kaikille.
Olen ennenkin sanonut, että on ahdasmielistä kuvitella ja väittää, että sähköauto sopii kaikille.  Jos kaikki nämä esteet ovat vain kuviteltuja, niin kertokaa nyt ihmeessä, miksi ei sähköautot ole yleistyneet.
 
Kettu sanoi:
Jos kaikki nämä esteet ovat vain kuviteltuja, niin kertokaa nyt ihmeessä, miksi ei sähköautot ole yleistyneet.

Toki kaikille ei sovi, mutta paljoltihan meillä monella on kiinni siitä että omakohtaiset kokemukset on vielä varssin ohuita, ja huhuja sitäkin enemmän tarjolla, mutta aika korjaa tuon.
 
Classic sanoi:
Lapin 50 sähköautoa on toistaiseksi erinomainen tekniikan saavutus - eikä latausverkosto ole maakunnan ykköskiireitä...

Entä %-osuus/henkilö vaikka verrattuna Tempereeseen?

Ja mitä harvempaan asujamistoon mennään niin kerrostalot harvenee, siis pientalot valtaosassa niin oman latauksen järjestäminen on ihan eri juttu niissä kuin vaikkapa Käärmetaloon (https://fi.wikipedia.org/wiki/K%C3%A4%C3%A4rmetalo) jossa ei ole edes henkilökohtaisia parkkipaikkoja.
 
Volvo67 sanoi:
Siinä kiteytykin nykyajan ongelma perusteellisesti; kaiken pitäisi tapahtua rutiinilla uhraamatta asioille ajatustakaan ja se kyllä näkyykin, valitettavasti.

Niinpä - asennevamma.
 
JiiJii71 sanoi:
Tai että ajattelisi, että joka aamu autoon olisi yön aikana kuin ihmeen kaupalla tullut tuo parikymmentä litraa...

Sitten voi mielessään kanssa visualisoida, että se sähköauton jerrykannullinen maksaa kahvin + sämpylän verran ja se toinen... ...ööh no nyt yhtä paljon kuin kanisterillinen bensaa. Eli paljon.
30 egee
Joo, mutta jos ajot on kohtuu vähäisiä, niin se jatkuva kahvilla olo alkaa helposti närästämään.
 
Sande sanoi:
Joo, mutta jos ajot on kohtuu vähäisiä, niin se jatkuva kahvilla olo alkaa helposti närästämään.

Toistaiseksi saa vielä ilmaistakin sähköä eli ajaminen maksaa välillä vain pääoma- ja huoltokulut. Samalla kun käy siellä ilmaisella töpselillä niin ostoksetkin ovat halvemmat kuin siellä Keskolla.

Kotona taas sähkö on niin edullista, että voi maksaa vaikka vähän lisää päästöttömästä sähköstä ja silti energiakulu on alle puolet vastaavan polttiksen kulusta.
 
Taky sanoi:
Entä %-osuus/henkilö vaikka verrattuna Tempereeseen?...
Varmaan Lapin sähköautoilijat ovat näitä "tamperelaisia", kuten Ylen jutun esimerkki.

Akkuporakoneen voimalinjalla voidaan aivan varmasti autoilla - sekä asennevammaiset että asennevammattomat. Onko siinä erityistä järkeä, on aivan eri asia ;D
 
Omalla kohdalla "esteet" näin:

Maantieajoa ja heti motarille maakuntaan 95% ajoista (50 tkm/v). Kaupunkiajoa lähinnä kaupassa käynnit 1- 2 krt/vko
Työmatkalla ei ole aikaa latailla ja päivämatkat yleensä 300-600km. hyöty jää alkumatkaan ja hieman latauksiin matkalla.
Lataushybridi tod näk seuraava kuitenkin aikanaan, vaikka km kulut olisikin hiemna suuremmat, niin käyttömaksussa hieman säästöä.
4-veto tarve veneen nostoon ja lisäksi mökkimatkat, joissa kääntöpisteessä ei ole latausmahdollisuutta.

Vaimon puolesta:
profiili sopisi kyllä sähköautoon/hybridiin 100%, mutta 2v vanha ja alle 20tkm ajettu nykyinen, niin ei kannata vaihtaa vaikka sähkö kuinka halpaa...

seuraavat molemmat on siitten jonkinlaisella sähkömoodilla...  :)
pari vuotta lisää siis ennekuin siirrytään meillä.
 
CorAveRav sanoi:

Olipa taas aika outoa tekstiä paikoitellen. Tämä ei ainakaan itselleni oikein avautunut:

Esimerkiksi Volkswagen Passat GTE:n koeajossa ilmoitettu WLTP-testin mukainen kulutuslukema oli 1,5 litraa 100 kilometrillä, mutta ajossa mitattu lukema oli 3–5,5 litraa.

Kolme litraa oli lukema hybriditilassa, jolloin auto käyttää vuorotellen sähköä ja bensaa. Viiteen ja puoleen litraan kulutus nousi, kun laski koko 500 kilometrin koeajon kulutuksen, sähköllä siitä oli ajettu 170 kilometriä.

Jos hybriditilassa auto kulutti 3 l/100km, niin miten koko testilenkin lukema voi nousta tätä korkeammaksi, jos kuitenkin osa matkasta mentiin vieläpä pelkällä sähköllä? Ei kai tuossa mitään "fossiilitilaa" ole valittavissa, jossa ei sähkömoottori avustaisi lainkaan? Äkkiseltään luulisi koko lenkin keskikulutuksen olevan alhaisempi, kuin hybriditilan kulutuksen.
 
tet sanoi:
Jos hybriditilassa auto kulutti 3 l/100km, niin miten koko testilenkin lukema voi nousta tätä korkeammaksi, jos kuitenkin osa matkasta mentiin vieläpä pelkällä sähköllä? Ei kai tuossa mitään "fossiilitilaa" ole valittavissa, jossa ei sähkömoottori avustaisi lainkaan? Äkkiseltään luulisi koko lenkin keskikulutuksen olevan alhaisempi, kuin hybriditilan kulutuksen.

Keskiarvojen laskemisen ei pitäisi olla näin vaikeaa?

Tottakai se kulutus nousee jos ajetaan 500km lenkki. Alkupätkälle riittää sähköä -> kulutus on vaikka X. Loppupätkälle ei riitä sähköä -> kulutus on X+n. Tässä tapauksessa se loppu mihin sähköä ei riitä on tekstin mukaan 330km. Keskiarvo kulutukselle nousee?
 
tet sanoi:
Olipa taas aika outoa tekstiä paikoitellen. Tämä ei ainakaan itselleni oikein avautunut:

Jos hybriditilassa auto kulutti 3 l/100km, niin miten koko testilenkin lukema voi nousta tätä korkeammaksi, jos kuitenkin osa matkasta mentiin vieläpä pelkällä sähköllä? Ei kai tuossa mitään "fossiilitilaa" ole valittavissa, jossa ei sähkömoottori avustaisi lainkaan? Äkkiseltään luulisi koko lenkin keskikulutuksen olevan alhaisempi, kuin hybriditilan kulutuksen.

Tuo 3 l / 100 km on ollut matalin hetkellinen kulutus hybriditilassa, mitä ajotietokone on näyttänyt koeajon aikana. Todellinen kulutus sitten koko 500 km matkalla on ollut tuo 5,5 l / 100 km.
 
tpu sanoi:
Tuo 3 l / 100 km on ollut matalin hetkellinen kulutus hybriditilassa, mitä ajotietokone on näyttänyt koeajon aikana. Todellinen kulutus sitten koko 500 km matkalla on ollut tuo 5,5 l / 100 km.

Aika kova kulutus minusta, eipä ole kummoista kehitystä tapahtunut polttoainetaloudessa siis....
 
Electrek-julkaisun mukaan Audi e-tron -täyssähköauto on siitäkin huolimatta muistutellut omistajiaan lähestyvästä öljynvaihdosta – ikään kuin alla olisi valmistajan polttomoottorimalli.

Estehän se on, jos sähkärikuskit unohtelee öljyvaihdot.

20200210_222127-e1581436833622.jpg
 
dingdongpingpong sanoi:
Aika kova kulutus minusta, eipä ole kummoista kehitystä tapahtunut polttoainetaloudessa siis....

Ei se polttomoottoriajo ole miksikään muuttunut. Homma perustuu lataamiseen ja viralliseen mittaussykliin.
Ei silti, päivittäiset perusajot, jos voisin ladata kotona tai töissä, hybridi olisi mitä mainioin peli, mutta pitkät siivut se olisi sitä ihan tavallista polttikseen verrattavaa kulutusta.
"No lataat kauppareissulla..."  ;D ;D ;D
 
rka1 sanoi:
Electrek-julkaisun mukaan Audi e-tron -täyssähköauto on siitäkin huolimatta muistutellut omistajiaan lähestyvästä öljynvaihdosta – ikään kuin alla olisi valmistajan polttomoottorimalli.


Vetopyörästön öljyt?

Korean vehkeissä ne vaihdetaan huolto-ohjelman mukaan 60 000km välein. Ei taida misssään e-Tronissa olla noin mittavia km määriä.
 
Kaapo sanoi:
Omalla kohdalla "esteet" näin:

Maantieajoa ja heti motarille maakuntaan 95% ajoista (50 tkm/v). Kaupunkiajoa lähinnä kaupassa käynnit 1- 2 krt/vko
Työmatkalla ei ole aikaa latailla ja päivämatkat yleensä 300-600km. hyöty jää alkumatkaan ja hieman latauksiin matkalla.
Lataushybridi tod näk seuraava kuitenkin aikanaan, vaikka km kulut olisikin hiemna suuremmat, niin käyttömaksussa hieman säästöä.
4-veto tarve veneen nostoon ja lisäksi mökkimatkat, joissa kääntöpisteessä ei ole latausmahdollisuutta.

Vaimon puolesta:
profiili sopisi kyllä sähköautoon/hybridiin 100%, mutta 2v vanha ja alle 20tkm ajettu nykyinen, niin ei kannata vaihtaa vaikka sähkö kuinka halpaa...

seuraavat molemmat on siitten jonkinlaisella sähkömoodilla...  :)
pari vuotta lisää siis ennekuin siirrytään meillä.

Höpö höpö jutttua oli tämä minulta... este olikin lopulta sitten vain hidaste ;)
Eipä tuosta siis yli päässyt ja seuraavaksi tulee alle V60 T8 ja dieselit jää nyt tällä erää taakse.
hieman alle 3 tkm ajettu esittelyauto ja ensiviikolla haen kotiin maakunnasta.

Saas nähdä tuleeko minustakin nyt tollanen latauspaikakkyttääjä...  ;D
 
^ Näyttää tämä leuto talvi tekevän kepposet ja autokuume nousee ennen aikojaan ;D Tuttavani pani myös viestiä, että XC60 T8 on tulossa...
 
Kaapo sanoi:
Höpö höpö jutttua oli tämä minulta... este olikin lopulta sitten vain hidaste ;)
Eipä tuosta siis yli päässyt ja seuraavaksi tulee alle V60 T8 ja dieselit jää nyt tällä erää taakse.
hieman alle 3 tkm ajettu esittelyauto ja ensiviikolla haen kotiin maakunnasta.

Saas nähdä tuleeko minustakin nyt tollanen latauspaikakkyttääjä...  ;D

Kaapolle onnittelut T8:sta ja laita sitten kuvia tänne niistä varatuista latauspaikoista.  :)
 
Kaapo sanoi:
... dieselit jää nyt tällä erää taakse.

Taitaa olla dieselit oikeasti olla jo katoavaa kansanperinnettä, itsellä menossa viimeiset 2 kk ko. polttoaineella, takana reilut parikymmentä vuotta nafta tankkailua - ihan kuin mieli olisi hitusen jo nyt haikea....