autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Sähköautojen yleistymisen esteet  (Luettu 67871 kertaa)

Poissa Urlaub

Vs: Sähköautojen yleistymisen esteet
« Vastaus #1620 : 11.07.2019 20:36 »
Pieneen autoonkin akut mahtuvat, kunhan muu tekniikka loistaa poissaolollaan, kuten Leaf. Tai no, ei nyt sanota Leafia pieneksi. Onko tuo nyt sitä B-segmenttiä?

C-segmenttiä Lefa on, jos Golfikin sitä on. Leafihän on inansa Golfia suurempi mitoiltaan.

Jotenkin hassua sekin, että Qashqaita pidetään isona möhkönä, vaikka on 100 milliä lyhyempi kuin Leaf. Qq on toki 16 mm leveämpi ja 50 mm korkeampi.

Poissa Corvike

• Vakiokalustoa
  • **
« Vastaus #1621 : 11.07.2019 23:58 »
Sitten ihan toiseen asiaan. Osa sähköautoilijoista on iloista, onnellista porukkaa, joka nauttii valinnastaan ja kertoo asioista positiivisessa hengessä. Osa taas ylimielisiä, jotka halveksuvat toisenlaisia valintoja tekeviä. Omaa "nautintoa" yritetään nostaa haukkumalla muita ja suhtautumalla alentuvasti tavallisiin autoilijoihin. En ymmärrä. Eikö siitä omasta valinnasta muuten saa riittävästi irti?
Ehkä este omalla osallani voi olla, että en halua samaistua tuohon jälkimmäiseen ryhmään. Jos joskus tulen hankkimaan sähköauton, toivottavasti pysyn tuossa ensimmäisessä porukassa.

Juuri näin. Omituista ja luotaantyöntävää fanaattisuutta erityisesti teslaan liittyen. Ei voi ymmärtää

Poissa Kettu

• Yhdistyksen jäsen
  • Legenda
« Vastaus #1622 : 12.07.2019 17:07 »
Ei nyt kuulu sähköautoiluun, mutta nämä segmentit ihmetyttää. Oisko Skoda hyvä esimerkki?
A Citigo
B Fabia/Rapid
C Octavia
D Superb
E ?
Menee aika keskinkertaisesti. Tänään huonommin kuin eilen, mutta paremmin kuin huomenna.

Poissa dingdongpingpong

• Grand Legend
« Vastaus #1623 : 12.07.2019 18:26 »
Hassua, jos joidenkin kuvitteellisten ”ryhmien” käytös ja kannanotot vaikuttavat jonkun autovalintoihin. No, meitähän on tunnetusti moneksi…

1+

Ajattelin samasta asiasta ketulta kysäistä. Olen aina mieltänyt että ne jotka alakoulussa eivät uskaltaneet olla polttamatta joukkopakotteen edessä ovat samoja ihmisiä jotka tekevät ostopäätöksensä (automallit ja merkit) interwebin keskustelupalstojen mukaan ja myös kategorioivat autojen kestävyyden samojen keskusteluiden pohjalta.

En nyt siis yleistä tätä kerttuun....vielä ;)
Yritä muistaa mitä olit eilen tekemässä ja jätit huomiselle, jos muistat siirrä se huomiselle ettei jää tekemättä...

Poissa Kettu

• Yhdistyksen jäsen
  • Legenda
« Vastaus #1624 : 12.07.2019 18:51 »
Yleistä keRttuun ihan rauhassa, mutta kertoo että et itsekään ihan hahmottanut sitä pointtia.
Ehkä kirjoittaessa ei äänenpainot tule niin esiin vai kirjoitanko vain niin huonosti. Tärkeää oli tuossa ihan joku muu, kuin että en ostaisi sähköpeliä blaa blaa blaa. Olisin näet valmis ostamaan sähköpelin, mikäli se sopisi minulle. Syitä miksi ei, on oikeastaan kaikki jo esitetyt asiat, eli raha ja mitä sillä saa, range ja helpon latauksen puute.
Totta puhuen, lähivuosien suunnitelmiin kuului sähköajoneuvo, sitä pohdinkin, mutta sekin tuli torpattua. Mietin nimittäin sähköskootteria. Siinä kävi niin, että akusto syö tavaratilan kokonaan. Johonkin skootteriin ei istu 36 litran Givit. Se siitä sitten. Ainakin vähäksi aikaa.
Jos nyt jotain, niin yritin kertoa, että tietyn tyyliset kommentit aiheuttavat vahvaa vastenmielisyyttä tiettyä kommentoivaa ryhmää kohtaan. Joo, ryhmä koostuu yksilöistä, mutta kun niitä piisaa, siitä tulee ryhmä.
Joillekin negaation viljeleminen on elämän suola. Mieluummin kuitenkin lukisin positiivisia asioita.
En nyt viitsi enempiä selittää. Jos ei asia selvinnyt, ei se selviäkään.

Menee aika keskinkertaisesti. Tänään huonommin kuin eilen, mutta paremmin kuin huomenna.

Poissa Kettu

• Yhdistyksen jäsen
  • Legenda
« Vastaus #1625 : 12.07.2019 18:55 »
Jaa niin, interweb on hyvä, erittäin hyvä alusta tiedon hankintaan, mikäli omaa hyvän ja toimivan suodattimen. Seuraavaa autoani pohtiessa olen kyllä tehnyt varsin kattavaa tutkintaa interwebin maailmasta yhdistettynä fyysiseen tuotteen kopelointiin ja myyjien ahdisteluun. Voi siis sanoa, että interwebin maailma voi vaikuttaa päätöksiini. Mutta toki vain rajallisessa määrin.  ;)

Poissa Jari_S

• Vakiokalustoa
  • **
« Vastaus #1626 : 12.07.2019 19:01 »
Ehkä este omalla osallani voi olla, että en halua samaistua tuohon jälkimmäiseen ryhmään. Jos joskus tulen hankkimaan sähköauton, toivottavasti pysyn tuossa ensimmäisessä porukassa.

Tyyppi oli siis huolissaan siitä, että jos hän ostaisi sähköauton, niin hän voisi täysin hallitsemattomasti ja ilmeisesti ilman omaa tahtoaan ajautua ostoksensa takia ryhmään numero kaksi, vaikka hän haluaisi liittyä ryhmään numero yksi.

Ongelmansa kullakin…

Poissa dingdongpingpong

• Grand Legend
« Vastaus #1627 : 12.07.2019 19:06 »
Jaa niin, interweb on hyvä, erittäin hyvä alusta tiedon hankintaan, mikäli omaa hyvän ja toimivan suodattimen. Seuraavaa autoani pohtiessa olen kyllä tehnyt varsin kattavaa tutkintaa interwebin maailmasta yhdistettynä fyysiseen tuotteen kopelointiin ja myyjien ahdisteluun. Voi siis sanoa, että interwebin maailma voi vaikuttaa päätöksiini. Mutta toki vain rajallisessa määrin.  ;)

Kyyllä ainoa toimiva suodatin interwebissä on OFF-nappi. Minä olen jotenkin aina ajatellut että ostan autoa itselleni niin siihen ei vaikuta toisten mielipiteet, leimaamiset tai ongelmien luetteleminen. Jos haluan sähköauton menen kauppaan ja ostan sellaisen, sellaisen joka on minulle sopiva. Tällä hetkellä en halua, siksi että sellaista sopivaa ei ole markkinoilla vielä, mutta on tulossa. Enkä ole oikein nähnyt edes tarpeellisena omassa käytössäni sähköautoa ja tulevaisuuskin on vielä pimennon peitossa lähinnä siksi että ensi vuonna auton käyttö itselläni putoaa nykyisestä ”99%” muutenkin....mm käyttöautot tulevat olemaan kesät (huhti-loka) käytöstäpoistettuna ja talvellakin käytössä vain lyhyitä aikoja....kulut minimiin koska tuloja ei ole. Eli jatkossa ajoa vuositasolla luultavasti alle 5000km....reilusti alle.
« Viimeksi muokattu: 12.07.2019 19:09 kirjoittanut dingdongpingpong »
Yritä muistaa mitä olit eilen tekemässä ja jätit huomiselle, jos muistat siirrä se huomiselle ettei jää tekemättä...

Poissa Kettu

• Yhdistyksen jäsen
  • Legenda
« Vastaus #1628 : 12.07.2019 19:12 »
Tyyppi oli siis huolissaan siitä, että jos hän ostaisi sähköauton, niin hän voisi täysin hallitsemattomasti ja ilmeisesti ilman omaa tahtoaan ajautua ostoksensa takia ryhmään numero kaksi, vaikka hän haluaisi liittyä ryhmään numero yksi.

Ongelmansa kullakin…

TYYPPI ei ole huolissaan mistään moisesta. Jatka rauhassa nokkimistasi. Ohi menee.

Poissa Kettu

• Yhdistyksen jäsen
  • Legenda
« Vastaus #1629 : 12.07.2019 19:25 »
Kyyllä ainoa toimiva suodatin interwebissä on OFF-nappi. Minä olen jotenkin aina ajatellut että ostan autoa itselleni niin siihen ei vaikuta toisten mielipiteet, leimaamiset tai ongelmien luetteleminen. Jos haluan sähköauton menen kauppaan ja ostan sellaisen, sellaisen joka on minulle sopiva. Tällä hetkellä en halua, siksi että sellaista sopivaa ei ole markkinoilla vielä, mutta on tulossa. Enkä ole oikein nähnyt edes tarpeellisena omassa käytössäni sähköautoa ja tulevaisuuskin on vielä pimennon peitossa lähinnä siksi että ensi vuonna auton käyttö itselläni putoaa nykyisestä ”99%” muutenkin....mm käyttöautot tulevat olemaan kesät (huhti-loka) käytöstäpoistettuna ja talvellakin käytössä vain lyhyitä aikoja....kulut minimiin koska tuloja ei ole. Eli jatkossa ajoa vuositasolla luultavasti alle 5000km....reilusti alle.

Minä kyllä etsin tietoa netistä. Ehkä sinä et, mutta väitän siitä olevan ainakin toisinaan olevan apua.
Joillain ei ole rajattomasti rahaa ja ratkaisut täytyy sovittaa tiettyihin raameihin. Koskee siis muitakin, kuin jonkun kulkineen ostoa.
Esim. auton ostossa tietoa voi yrittää hankkia etukäteen ja sitten esim. koeajolla tunnustella, miltä se tietty asia itsestä tuntuu. Itse sen lopulta päättää, mutta etukäteistutkinnan avulla osaa kiinnittää tiettyihin asioihin huomiota. Perusasiathan ovat jo mallia miettiessä selvillä.

Tietä sitten, lienenkö osin mainoksen uhri, mutta telsussa, tuossa vanhanaikaisessa vempeleessä oli mainos Ryobin terassipesurista. Kiinnostuin. Olin valmis sijoittamaan moiseen. Sitten livenä nähtynä totesin tuotteen olevan lähes vitsi. Sama se on muissakin. Joku voi esittää asian tai tuotteen olevan jumalaisen, mutta lopulta se ei vaikuta siihen omaan tuntemukseen.

Edelleen, vielä kerran, pointti oli ihan jossain muussa, kuin mitä nyt yritätte paritellen esittää.

Poissa dingdongpingpong

• Grand Legend
« Vastaus #1630 : 12.07.2019 19:34 »
Minä kyllä etsin tietoa netistä. Ehkä sinä et, mutta väitän siitä olevan ainakin toisinaan olevan apua.
Joillain ei ole rajattomasti rahaa ja ratkaisut täytyy sovittaa tiettyihin raameihin. Koskee siis muitakin, kuin jonkun kulkineen ostoa.
Esim. auton ostossa tietoa voi yrittää hankkia etukäteen ja sitten esim. koeajolla tunnustella, miltä se tietty asia itsestä tuntuu. Itse sen lopulta päättää, mutta etukäteistutkinnan avulla osaa kiinnittää tiettyihin asioihin huomiota. Perusasiathan ovat jo mallia miettiessä selvillä.

Tietä sitten, lienenkö osin mainoksen uhri, mutta telsussa, tuossa vanhanaikaisessa vempeleessä oli mainos Ryobin terassipesurista. Kiinnostuin. Olin valmis sijoittamaan moiseen. Sitten livenä nähtynä totesin tuotteen olevan lähes vitsi. Sama se on muissakin. Joku voi esittää asian tai tuotteen olevan jumalaisen, mutta lopulta se ei vaikuta siihen omaan tuntemukseen.

Edelleen, vielä kerran, pointti oli ihan jossain muussa, kuin mitä nyt yritätte paritellen esittää.

Kuules nyt sut...;)

Mutta joo pingpong, pointti ummarrettu ei siitä mitään.

Tuota positiivista näistä autoista mietin äsken, tässä itselle kävi senmoinen juttu että silloin tällöin lueskelin ravista noita hehkutuksia ja siitä kiinnostuneena ilman ostohousuja lähdin munasillaan koeajamaan....olihan se melkoinen kepponen kun auto ei vastaa mitään hehkutusta ja on täysin luokaton autoksi, hassua kun yaris pesee itseään isomman korisen jeepin mennen tullen.

Poissa Jari_S

• Vakiokalustoa
  • **
« Vastaus #1631 : 12.07.2019 19:36 »

Minä en ainakaan ole täällä paritellut kenenkään kanssa! Älä sano väärää todistusta lähimmäisestäsi.   ;)

Poissa Kettu

• Yhdistyksen jäsen
  • Legenda
« Vastaus #1632 : 12.07.2019 19:59 »
Sorry. Väärä sananvalitus.

Poissa Kettu

• Yhdistyksen jäsen
  • Legenda
« Vastaus #1633 : 12.07.2019 20:07 »
Kepeästi sähköautoihin liittyen, juutuupista katsoin Teslan testin. Pakko sanoa että on siinä oivalluksia. Yhtenä esim. se että auto ”muistaa” missä kohtaa tiessä on hidastetöyssyt ja tekee samassa kohdassa automaattisesti säätöä jousitukseen.
Osin olen valmis myöntämään koko konseptin nerokkuuden.
Kyllä sitä odottaa, että kehitys kehittyy. Että jossain vaiheessa valitaan se ”paras” vaihtoehto ja se tulee ”kansan” saataville.
Onhan se naiivia, mutta saahan sitä toivoa.

Poissa Urlaub

« Vastaus #1634 : 12.07.2019 21:14 »
^:Kuorma-autoissa tuollaisia muistavia järjestelmiä on ollut jo joitakin vuosia.

Ainakin Volvo kehui uusimpien FH-malliensa kartoittavan vähitellen koko maailman tiestön Volvon palvelimelle.

Toinen versio käyttää karttojen topografiaa vakionopeudensäätimen avuksi

Poissa Kettu

• Yhdistyksen jäsen
  • Legenda
« Vastaus #1635 : 12.07.2019 21:31 »
Mites herr Loman Leaf kokeilut? Poikiiko se lisää sähköautoilua? Olisi kiva kuulla kehityksestä.

Paikalla jti

• Sisäänajettu
  • *
« Vastaus #1636 : 12.07.2019 22:54 »
Latausasemien korjaus on ilmeisen puutteellista. Toukokuussa Jalasjärven Juustoportissa raportoin ettei heidän charge amps halo wallboxinsa (2x type2) toimi. Ja nyt kaksi kuukautta myöhemmin edelleen rikki, ainakin toinen, siis se mitä itse yritin käyttää. Jos bensapumppu olisi 2 kk rikki niin olisiko sellainen bensis vielä pystyssä?
Volvo XC60 T8 Twin Engine -19

Poissa Kettu

• Yhdistyksen jäsen
  • Legenda
« Vastaus #1637 : 12.07.2019 22:57 »
Kyseessä on vielä palvelu harvoille. Mikäli haluaa menestyä sitten kun sähköautot yleistyvät, ei tuo enää menettele.

Paikalla Taky

« Vastaus #1638 : 13.07.2019 08:41 »
Ainakin Volvo kehui uusimpien FH-malliensa kartoittavan vähitellen koko maailman tiestön Volvon palvelimelle.
Toinen versio käyttää karttojen topografiaa vakionopeudensäätimen avuksi

OT: Keruu ollut käytössä jo vuosia, mutta ei se kuoppia/töyssyjä osaa - ei satelliitin paikannustarkkuus 2-5m siihen riitä kun esim hidastetöyssyn koko pituus ei ole niin pajon, kuopista puhumattakaan.

Polttoainetalouden optimointiin tieprofiilien käyttö tähtää.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018. -> KIA Niro EV Business Luxury 2020
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001, Volvo S40 2.4i manuaali, 170hk, 2005

Poissa tet

• Klassikkoainesta
« Vastaus #1639 : 14.07.2019 17:02 »
Ei nyt kuulu sähköautoiluun, mutta nämä segmentit ihmetyttää. Oisko Skoda hyvä esimerkki?
A Citigo
B Fabia/Rapid
C Octavia
D Superb

Noinhan ne menee, Skodat tosin ovat kooltaan aikalailla segmenttiensä yläpäästä. Sen takia niitä näkee joskus tarjottavan pykälää isompaankin, riippuen vähän mistä puhutaan. Eipä noille mitään virallisia määritelmiä olekaan.

https://en.wikipedia.org/wiki/Euro_Car_Segment
SEAT Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG