- 15.5.2019 klo 15:17 / Sähköautojen yleistymisen esteet
Viimeisten kuukausien aikana olen kartoittanut seuraavaa autoa ihan vakavissaan, mielellään sellaista joka käyttäisi sähköä edes apuvälineenä. Poikkeuksellisesti vaimon kanssa yhdessä on koeajettu muutamia autoja, osa sähköllä ryyditettyjä ja osa perinteisiä polttomoottorivehkeitä.
Koska haluamme pitää vain yhden auton talouden, asettaa se tiettyjä vaatimuksia autolle. Toki nekin voidaan sivuuttaa, mutta pari asiaa on joita emme voi sivuuttaa. Olennaisin on ulkonäkö. Molemmat olemme kummallisen samoilla linjoilla että muotoilussa pitää olla just se mitä halutaan. Auto on kuitenkin meille molemmille tavalla tai toisella myös harrastus, ja sitä pitää olla kiva katsella. Enemmän sitä tuossa pihalla katsellaan kuin ajetaan.
Ja valitettava fakta on se, että on ehkä vain yksi sähköistetty auto jonka muotoilu voisi osua, ja se on (käytetty)Panamera S Hybrid. Siinäkin on meillä molemmillä vähän sulateltavaa. Ja se ei nyt ole listan kärjessä, lähinnä huoltopuolen hinnoittelu yms. yskittää. Toinen mikä tässä yskittää on se että mieleistä väri/varustekombinaatiota on mahdoton Suomesta löytää, eli se pitäisi uittaa jostain, josta juuri sopiva kombo löytyy. Nykyinen auto (meidän mielestä) on niin hyvä yhdistelmä kaikkea että vaikea on paremmaksi pistää nyt tarjolla olevilla sähköistetyillä autoilla, vaikka hintakaton nostaa 55k€ tasolle, mikä on jo keskimääräistä isompi summa.
Listan kärjessä roikkuvat perinteiset polttomoottorivehkeet, valitettavasti. Tämmöisiä koristeihmisiä kun ollaan. Toivon kovasti että tässä parin vuoden sisään tulee myyntiin sähköistettyjä (tai täysin sähköisiä) malleja jotka oikeasti ovat meillekin silmänkarkkia ja muutenkin kriteerit täyttävä, tuossa alle 55k€ haarukassa. Sitten sellaista voi vakavasti harkita.
Odottavan aika on pitkä, mutta toivon että ehkä jo vuoden-kahden päästä meillä on eri tilanne. Kovasti itsekin haluaisin nauttia sähköllä ryyditetystä menosta. Ei ollenkaan huono, jos MB tekisi vaikka CLA:sta hybridin, tai Audi A5/7:sta jne.
Toistaiseksi näyttää huonolta, ainakin jos päädytään vaihtoon vuoden sisään. Aina toki on vaihtoehto ostaa myös ns.välimallin auto, jolla ehkä ajelisi pari vuotta odotellen sitä mahdollisuutta ostaa "kunnon" sähkis niillä mukavuuksilla joita itse haluamme, tämä toki se huonoin vaihtoehto. Tai sitten mennään nykyisellä, kunnes se seuraava täyttää kriteerit. Haluamme kuitenkin itse määrittää autosta ne olennaisimmat asiat itsellemme, ja jos ne natsaa sähköistetyssä niin heti kaupoille, tämä se todennäköisin vaihtoehto.
Tahtoo vain sanoa että minulle on ihan sama pääseekö sillä Leafilla / Konalla /mitänäitänyton 100 vai 2000km yhdellä latauksella, kun en vain tuollaista huoli, ainakaan tässä elmäntilanteessa ;D Ja miksi pitäisi? Joutuu tuosta harrastuksesta sitten maksamaan enemmän tai vähemmän, it's worth it.
Anteeksi osittain ot, ja diipadaapa, mutta blaa blaa. Tämmöistä tämä on, ajattelin vain kirjoittaa jotain ajatuksia tuosta sähköistymisestä ja sen esteistä tänäpäivänä omasta hyvin kapeasta vinkkelistä. Koska tästä tulevasta autosta on kotona lähiaikoina juteltu useasti ja tahtotila on että saisi sähköavusteisen tai täysin sähköisen auton.
PS:meinasin ensin vain kirjoittaa että meillä este hankille on sähköistetyjen autojen rumuus, tai nättien autojen liian kova hinta (mahdollisesti budjetoitu 55k€ ei riitä). Jaarittelin kuitenkin enemmän jottei provosoiduta niin kovin ;D
PS2:ja nämä siis tosiaa mielipiteitä, niitä kun riittää, mutta jokaisella olkoon oikeus niihin, ja maksaa sitten niistä se hinta mikä niistä maksatetaan.
Koska haluamme pitää vain yhden auton talouden, asettaa se tiettyjä vaatimuksia autolle. Toki nekin voidaan sivuuttaa, mutta pari asiaa on joita emme voi sivuuttaa. Olennaisin on ulkonäkö. Molemmat olemme kummallisen samoilla linjoilla että muotoilussa pitää olla just se mitä halutaan. Auto on kuitenkin meille molemmille tavalla tai toisella myös harrastus, ja sitä pitää olla kiva katsella. Enemmän sitä tuossa pihalla katsellaan kuin ajetaan.
Ja valitettava fakta on se, että on ehkä vain yksi sähköistetty auto jonka muotoilu voisi osua, ja se on (käytetty)Panamera S Hybrid. Siinäkin on meillä molemmillä vähän sulateltavaa. Ja se ei nyt ole listan kärjessä, lähinnä huoltopuolen hinnoittelu yms. yskittää. Toinen mikä tässä yskittää on se että mieleistä väri/varustekombinaatiota on mahdoton Suomesta löytää, eli se pitäisi uittaa jostain, josta juuri sopiva kombo löytyy. Nykyinen auto (meidän mielestä) on niin hyvä yhdistelmä kaikkea että vaikea on paremmaksi pistää nyt tarjolla olevilla sähköistetyillä autoilla, vaikka hintakaton nostaa 55k€ tasolle, mikä on jo keskimääräistä isompi summa.
Listan kärjessä roikkuvat perinteiset polttomoottorivehkeet, valitettavasti. Tämmöisiä koristeihmisiä kun ollaan. Toivon kovasti että tässä parin vuoden sisään tulee myyntiin sähköistettyjä (tai täysin sähköisiä) malleja jotka oikeasti ovat meillekin silmänkarkkia ja muutenkin kriteerit täyttävä, tuossa alle 55k€ haarukassa. Sitten sellaista voi vakavasti harkita.
Odottavan aika on pitkä, mutta toivon että ehkä jo vuoden-kahden päästä meillä on eri tilanne. Kovasti itsekin haluaisin nauttia sähköllä ryyditetystä menosta. Ei ollenkaan huono, jos MB tekisi vaikka CLA:sta hybridin, tai Audi A5/7:sta jne.
Toistaiseksi näyttää huonolta, ainakin jos päädytään vaihtoon vuoden sisään. Aina toki on vaihtoehto ostaa myös ns.välimallin auto, jolla ehkä ajelisi pari vuotta odotellen sitä mahdollisuutta ostaa "kunnon" sähkis niillä mukavuuksilla joita itse haluamme, tämä toki se huonoin vaihtoehto. Tai sitten mennään nykyisellä, kunnes se seuraava täyttää kriteerit. Haluamme kuitenkin itse määrittää autosta ne olennaisimmat asiat itsellemme, ja jos ne natsaa sähköistetyssä niin heti kaupoille, tämä se todennäköisin vaihtoehto.
Tahtoo vain sanoa että minulle on ihan sama pääseekö sillä Leafilla / Konalla /mitänäitänyton 100 vai 2000km yhdellä latauksella, kun en vain tuollaista huoli, ainakaan tässä elmäntilanteessa ;D Ja miksi pitäisi? Joutuu tuosta harrastuksesta sitten maksamaan enemmän tai vähemmän, it's worth it.
Anteeksi osittain ot, ja diipadaapa, mutta blaa blaa. Tämmöistä tämä on, ajattelin vain kirjoittaa jotain ajatuksia tuosta sähköistymisestä ja sen esteistä tänäpäivänä omasta hyvin kapeasta vinkkelistä. Koska tästä tulevasta autosta on kotona lähiaikoina juteltu useasti ja tahtotila on että saisi sähköavusteisen tai täysin sähköisen auton.
PS:meinasin ensin vain kirjoittaa että meillä este hankille on sähköistetyjen autojen rumuus, tai nättien autojen liian kova hinta (mahdollisesti budjetoitu 55k€ ei riitä). Jaarittelin kuitenkin enemmän jottei provosoiduta niin kovin ;D
PS2:ja nämä siis tosiaa mielipiteitä, niitä kun riittää, mutta jokaisella olkoon oikeus niihin, ja maksaa sitten niistä se hinta mikä niistä maksatetaan.