https://tummennuskalvot.fi/

Sähköautojen yleistymisen esteet

Mitkä ovat sähköautojen yleistymisen suurimmat esteet?

  • Lyhyt toimintasäde sähköllä

    Ääniä: 206 46,7%
  • Riittämättömät latausmahdollisuudet

    Ääniä: 168 38,1%
  • Kallis hankintahinta

    Ääniä: 315 71,4%
  • Pitkä latausaika

    Ääniä: 91 20,6%
  • Pieni vetopaino

    Ääniä: 33 7,5%
  • Nelivedon puuttuminen

    Ääniä: 22 5,0%
  • Huonot talviominaisuudet (lämmitys, vetopito jne.)

    Ääniä: 20 4,5%
  • Jokin muu (perustelut tekstissä)

    Ääniä: 18 4,1%
  • Tarpeisiin soveltuvan korimallin puuttuminen

    Ääniä: 74 16,8%

  • Äänestäjiä yhteensä
    441
Viimeisten kuukausien aikana olen kartoittanut seuraavaa autoa ihan vakavissaan, mielellään sellaista joka käyttäisi sähköä edes apuvälineenä. Poikkeuksellisesti vaimon kanssa yhdessä on koeajettu muutamia autoja, osa sähköllä ryyditettyjä ja osa perinteisiä polttomoottorivehkeitä.

Koska haluamme pitää vain yhden auton talouden, asettaa se tiettyjä vaatimuksia autolle. Toki nekin voidaan sivuuttaa, mutta pari asiaa on joita emme voi sivuuttaa. Olennaisin on ulkonäkö. Molemmat olemme kummallisen samoilla linjoilla että muotoilussa pitää olla just se mitä halutaan. Auto on kuitenkin meille molemmille tavalla tai toisella myös harrastus, ja sitä pitää olla kiva katsella. Enemmän sitä tuossa pihalla katsellaan kuin ajetaan.

Ja valitettava fakta on se, että on ehkä vain yksi sähköistetty auto jonka muotoilu voisi osua, ja se on (käytetty)Panamera S Hybrid. Siinäkin on meillä molemmillä vähän sulateltavaa. Ja se ei nyt ole listan kärjessä, lähinnä huoltopuolen hinnoittelu yms. yskittää. Toinen mikä tässä yskittää on se että mieleistä väri/varustekombinaatiota on mahdoton Suomesta löytää, eli se pitäisi uittaa jostain, josta juuri sopiva kombo löytyy. Nykyinen auto (meidän mielestä) on niin hyvä yhdistelmä kaikkea että vaikea on paremmaksi pistää nyt tarjolla olevilla sähköistetyillä autoilla, vaikka hintakaton nostaa 55k€ tasolle, mikä on jo keskimääräistä isompi summa.

Listan kärjessä roikkuvat perinteiset polttomoottorivehkeet, valitettavasti. Tämmöisiä koristeihmisiä kun ollaan. Toivon kovasti että tässä parin vuoden sisään tulee myyntiin sähköistettyjä (tai täysin sähköisiä) malleja jotka oikeasti ovat meillekin silmänkarkkia ja muutenkin kriteerit täyttävä, tuossa alle 55k€ haarukassa. Sitten sellaista voi vakavasti harkita.

Odottavan aika on pitkä, mutta toivon että ehkä jo vuoden-kahden päästä meillä on eri tilanne. Kovasti itsekin haluaisin nauttia sähköllä ryyditetystä menosta. Ei ollenkaan huono, jos MB tekisi vaikka CLA:sta hybridin, tai Audi A5/7:sta jne.

Toistaiseksi näyttää huonolta, ainakin jos päädytään vaihtoon vuoden sisään. Aina toki on vaihtoehto ostaa myös ns.välimallin auto, jolla ehkä ajelisi pari vuotta odotellen sitä mahdollisuutta ostaa "kunnon" sähkis niillä mukavuuksilla joita itse haluamme, tämä toki se huonoin vaihtoehto. Tai sitten mennään nykyisellä, kunnes se seuraava täyttää kriteerit. Haluamme kuitenkin itse määrittää autosta ne olennaisimmat asiat itsellemme, ja jos ne natsaa sähköistetyssä niin heti kaupoille, tämä se todennäköisin vaihtoehto.

Tahtoo vain sanoa että minulle on ihan sama pääseekö sillä Leafilla / Konalla /mitänäitänyton 100 vai 2000km yhdellä latauksella, kun en vain tuollaista huoli, ainakaan tässä elmäntilanteessa ;D Ja miksi pitäisi? Joutuu tuosta harrastuksesta sitten maksamaan enemmän tai vähemmän, it's worth it.

Anteeksi osittain ot, ja diipadaapa, mutta blaa blaa. Tämmöistä tämä on, ajattelin vain kirjoittaa jotain ajatuksia tuosta sähköistymisestä ja sen esteistä tänäpäivänä omasta hyvin kapeasta vinkkelistä. Koska tästä tulevasta autosta on kotona lähiaikoina juteltu useasti ja tahtotila on että saisi sähköavusteisen tai täysin sähköisen auton.

PS:meinasin ensin vain kirjoittaa että meillä este hankille on sähköistetyjen autojen rumuus, tai nättien autojen liian kova hinta (mahdollisesti budjetoitu 55k€ ei riitä). Jaarittelin kuitenkin enemmän jottei provosoiduta niin kovin ;D

PS2:ja nämä siis tosiaa mielipiteitä, niitä kun riittää, mutta jokaisella olkoon oikeus niihin, ja maksaa sitten niistä se hinta mikä niistä maksatetaan.
 
Skula sanoi:
Odottavan aika on pitkä, mutta toivon että ehkä jo vuoden-kahden päästä meillä on eri tilanne. Kovasti itsekin haluaisin nauttia sähköllä ryyditetystä menosta. Ei ollenkaan huono, jos MB tekisi vaikka CLA:sta hybridin, tai Audi A5/7:sta jne.

Audilta tulee syksyllä A6, A7, A8 ja q5 plug-in hybridit. Nuo julkistettiin Geneven autonäyttelyssä helmikuussa.
 
Corvike sanoi:
Audilta tulee syksyllä A6, A7, A8 ja q5 plug-in hybridit. Nuo julkistettiin Geneven autonäyttelyssä helmikuussa.

Vuoden 2020 alusta valmistajan EU:hun toimittamien autojen keskimääräisen CO2-päästön maksimi on 95 grammaa. Yli menevältä osin valmistaja joutuu maksamaan sakkomaksuja.

Ei ihme, että vielä tänä vuonna himmaillaan plugarien ja sähköautojen myynnissä, mutta ensi vuonna alkaa olemaan isompi vaihde silmässä.

Nyt kannattaa vielä myydä parempi katteisia polttiksia ja myös akkujen hinnat laskevat kuukaudesta toiseen.

Lieneekö sattumaa, että korealaisissakin sähköautoissa on vuoden toimitusaikaa eli saa kilpiin vasta 2020..
 
Skula sanoi:
Poikkeuksellisesti vaimon kanssa yhdessä on ...
...Panamera S Hybrid.

Ja minä luulin että metin rva:lla on kallismaku - minusta on - eilen ilmoittautui vapaaehtoiseksi "henkariksi" kun 30g 18 karaatin kultamitalli ilmaantui käsiin, edellytyksenä tietysti että ko. palikasta duunataan hänen garderopiinsa sopivia esineitä, mutta väärässä olin....
 
Corvike sanoi:
Audilta tulee syksyllä A6, A7, A8 ja q5 plug-in hybridit. Nuo julkistettiin Geneven autonäyttelyssä helmikuussa.

jlindstrom sanoi:
Jep, mutta nuo tuskin mahtuu yllä mainittuun 55k€ budjettiin.

Näinpä. A5 voisi ehkä mahtua, jos sellainen tulisi. Mutta ei ole ihan heti tulossa. Mutta odotellaan rauhassa. Nykyisillä ajomäärillä nykyinen pysyy ihan järkimyytävänä vielä vuoden, helposti. Tai no, kukaan ei varmaan tätä kaksoiskytkin, öljysyöppöä halua, kun vielä on karmittomat ikkunat ja vetokoukku, voi ei.

Skula sanoi:
(käytetty)Panamera S Hybrid.

Taky sanoi:
Ja minä luulin että metin rva:lla on kallismaku

Panamera pitäisi varmaan hakea itse ulkomailta jos siihen päätyy, mutta kyllä mitä noista käytiin yhdessä yhtä ja minä vielä toista ihmettelemässä niin kyllä ne mahtuivat molemmat 55k€ haarukkaan.

Mutta no deal vielä.
 
https://tekniikanmaailma.fi/tavallinen-sahkoautomatka-on-taynna-pienia-opetuksia-ja-yllatyksia-tarvitaan-jopa-matematiikkaa/

Toimittaja seikkailee Lefalla.

HELSINGIN RUUHKASSA madellessani ihmettelin vielä, että miten ajotietokone voi ilmoittaa jäljellä olevan kymmenen prosentin varauksen toimintamatkaksi 30 kilometriä. Sehän tarkoittaisi 300 kilometrin matkaa täydellä akulla. Mutta täydellä akulla lähtiessäni arvio oli samanlaisessa taajama-ajossa vain 220 kilometriä.
 
Tuo ruuhkassa näytetty range voi hyvinkin pitää paikkansa kun nuo sähköautot kuluttavat kaupunkiajossa huomattavasti vähemmän kuin matka-ajossa.
 
Siinä sitä on toimittajalla ihmettelemistä. Tänään todistin omassa polttiksessa kun range kasvoi kasvamistaan mitä pitempään ajelin valtatietä. On se jännää.. :rolleyes:
 
Urlaub sanoi:
Olipa harvinaisen positiivinen juttu, kun ainoa ongelma oli parkkiluolaan löytäminen.

Eikä ollut...

Eniten jäi harmittamaan se, että Leafin bluetooth-järjestelmä muistaa vain viisi puhelinta ja paikat olivat täynnä.
 
Parin viikon päästä olisi ensimmäistä kertaa sellainen reissu tiedossa, että latausmahdollisuudet tai niiden puute herättää vähän pohdintaa.

Ensin Tampereelta Pajulahden urheiluopistolle. Matka sujuu tietysti lataamatta, mutta missä saisi akun täyteen vai pitääkö lähteä Lahteen lataamaan? Entisessä Nastolan kunnassa näkyy olevan latauspaikkoja tasan nolla.

Siitä sitten Äänekoskelle, jossa yötä. Äänekoski on erikoinen kaupunki kun siellä ei ole ensimmäistäkään latauspaikkaa. On sentään kaupunki ja esmes Savonlinnassa on 7 latausasemaa, Heinolassa 3 jne. Jyväskylän Palokassa on toki Lidlissä ilmainen pikalaturi eli pitäisikö siinä ottaa stoppi mennen tullen?

Äänekoskelta takaisin Pajulahteen yöksi ja vasta sieltä paluu Tampereelle.
 
Urlaub sanoi:
Ensin Tampereelta Pajulahden urheiluopistolle. Matka sujuu tietysti lataamatta, mutta missä saisi akun täyteen vai pitääkö lähteä Lahteen lataamaan?

Pajulahden urheiluopistolle on asennettu keväällä 2019 tämmöiset pömpelit, saisiko niistä potkua autoon?

EDIT: Aika tuoreet ovat, näytti lukevan facebook-päivityksessä että ne kytketään Virta.fi palveluun perjantaina 24.5.  :)
 

Liitteet

  • pajulahti.jpg
    pajulahti.jpg
    80,1 KB · Katsottu: 80
Tuo vaikuttaa erinomaiselta! Näin kehitys kehittyy!

Laitoin mailia Äänekoskelle, josko heltiäisi töpseliä käyttöön. Latausaika kyllä riittää 8A virrallakin, kun on noin 30 tunnin stoppi tiedossa.
 
Avasin puhelimessani tietysti olevan virta.fi:n apin ja siellähän oli tänään tullut vaika mitä uutta..

Pajulahteen kahteen eri paikkaan kahden auton ilmaiset laturit. Vierumäelle Matkakeitaalle Virran puolinopea latausasema tullut myös, kun tähän asti siellä on ladattu vain Tesloja. Hienoa!

Sitten vielä se Äänekoski.. Kaupungin torille on tänään avattu Virran pikalaturi! Perun puheet takapajuisesta kaupungista.

Ehdin jo laittaa viestiä majoituspaikkaan ja lupasivat hövelisti antaa töpselin käyttööni. Hyvää palvelua!

Eli koko aamulla esittämäni kysymys sähköautomatkailun epävarmuudesta oli aiheeton. Vielä viikolla noita latauspaikkoja ei karttapalveluissa näkynyt.

Uusien latauspaikkojen nopea tulo on sinällään positiivinen ongelma.
 
Urlaub sanoi:
Avasin puhelimessani tietysti olevan virta.fi:n apin ja siellähän oli tänään tullut vaika mitä uutta..

Pajulahteen kahteen eri paikkaan kahden auton ilmaiset laturit. Vierumäelle Matkakeitaalle Virran puolinopea latausasema tullut myös, kun tähän asti siellä on ladattu vain Tesloja. Hienoa!

Sitten vielä se Äänekoski.. Kaupungin torille on tänään avattu Virran pikalaturi! Perun puheet takapajuisesta kaupungista.

Ehdin jo laittaa viestiä majoituspaikkaan ja lupasivat hövelisti antaa töpselin käyttööni. Hyvää palvelua!

Eli koko aamulla esittämäni kysymys sähköautomatkailun epävarmuudesta oli aiheeton. Vielä viikolla noita latauspaikkoja ei karttapalveluissa näkynyt.

Uusien latauspaikkojen nopea tulo on sinällään positiivinen ongelma.
Hieman taitaa jännittää onko tuonne takapajulaan muuta sähköllä ajavaa tulossa. Voi jännäkakkaa puskea paikalle saavuttaessa , jos toinenkin sähköautoilija on tuonne eksynyt. Vaihtoehtona on nöyrästi lippis ojossa ovelta ovelle sähköä lainaamaan.
 
Tuskin siellä neljää patteriautoa yöpyy?

Turussa törmäsin tuollaiseen ongelmaan kun Scandicin parkissa joku pisti 225xe Bemarinsa perjantaina töpseliin ja piti sitä siinä ainakin sunnuntaihin asti. Yksi ainoa pistoke ja Bemarin akku oli varmasti ladattu muutamassa tunnissa. Kaupungissa tietysti riitti töpseleitä muuallakin ja vein autoni sinne.
 
Nämä latauspaikat pitäisi olla aikarajoitettuja. Eli esim. 2 ensimmäistä tuntia maksuttomia ja sen jälkeen sen verran korkea maksu, ettei siinä kannata roikkua kuin pakosta. Ongelma ei vielä ole kovin suuri, mutta sitten kun näitä ladattavia on moninkertainen määrä.
 
https://www.moottori.fi/ajoneuvot/jutut/kymmenien-miljardien-akkubisnes-autoteollisuuden-elinkortena/

...mikä tarkoittaisi isoja 100 000 kilowattitunnin akkuja 200 000 autoon.

Aika tymäkän kokoisia akkuja....

Sähköautojen akkujen kysyntä kasvaa hurjaa tahtia, ja akuista on nopeasti muodostumassa pullonkaula. Esimerkiksi Tesla on syyttänyt akkutoimittajaansa Panasonicia toimitusongelmista, ja Audi E-tronin tuotantotahtia on hidastettu LG Chemin akkutoimitusten johdosta.

Odotusajat venyy.
 
Suomen sähköistyminen tulee viivästymään. Miten käy 700000kpl sähköistyminen vuoteen 2030 mennessä? Tai kuka tuohon edes on uskonut. Tuota korttia tuollaan käyttämään. Kun ei saatu tarpeeksi akkuja!
 
Norjaan on kuitenkin riittänyt akkuja?

Itse uskon markkinatalouteen ja kapitalistien haluun vastata kysyntään. Tilapäisiä pullonkauloja tietty voi ilmetä.
 
Päivän Hesarin sähköautotestistä poimittua

===============

Audi e-tron 55 Quattro

Akun koko: 95 kWh

Hinta varusteineen: 104 698 e

Koeajaja: Ari Kinnari, toimituspäällikkö (ajaa dieselautolla, ajokilometrit vuodessa n. 17 000)

”AUDI E-TRON on juuri niin hyvä kuin voi odottaakin sadan tonnin autolta. Ajaminen on helppoa, hiljaista, vaivatonta ja turvallista. Vaikka Audi on näppärä käsiteltävä yli 2 500 kilon painosta huolimatta, on se melkoinen möhkäle kaupungissa. Korkealta toki näkyy kauas, ja joka kulma piipittää esteen uhatessa.

Audi suoriutuu ajosta kehä kolmosen sisäpuolella erittäin hyvin arvosanoin, mutta on epävarmaa miten käy pitemmällä matkalla. Pääsiäisenä on käytävä Etelä-Pohjanmaalla, ja matkaa kertyy lähes 400 kilometriä, jota ei yhdellä latauksella ajeta. Lähtiessä Espoosta akut ovat täynnä ja tietokone arvioi niillä päästävän 346 kilometriä.

Latauspisteet-sovellus näyttää kaikki latauspaikat. Tämän lisäksi pitää hankkia vielä nippu muita sovelluksia, joilla vapaat latauspisteet löytyvät, lataus käynnistyy ja maksu hoituu. Yhdellä sovelluksella ei pärjää, sillä latauspalvelun tarjoajia on useita. Sovellukset itsessään toimivat hyvin, mutta käyttäjälle tämä on turhan monimutkaista.

TAMPEREEN korkeudella latausta on jäljellä noin 140 kilometrin verran. Lisää virtaa löytyy Nokian ABC:ltä. 50 minuutin kahvitauon aikana matkamäärä kasvaa 250 kilometriin. Hintaa lataukselle kertyy 10,20 euroa.

Perillä lakeuksilla auto kertoo, että lataus riittää enää reilun 50 kilometrin ajoon. Kyyti oli laadukasta sekä kuskille että matkustajille, mutta matkaan meni puoli tuntia enemmän kuin polttomoottoriautolla. Ja jos ei pysähtyisi perinteisellä autolla kuin pissatauolle, matka-aika olisi sähköautolla kolme varttia pidempi.


Audin suuressa sähkökatumaasturissa on runsaasti ajamista helpottavia apu- ja turvavälineitä. (KUVA: KIMMO TASKINEN / HS)
Maaseudulla latauspaikkoja on harvassa, joten auto liitetään mummolassa tavalliseen pistorasiaan. 13 tunnissa potentiaalinen ajomatka kasvaa vain vajaat sata kilometriä.

Paluu Etelä-Suomeen vaatii taktikointia, koska akut ovat vajaita. Suunnitelmissa on yksi pysähdys Tampereella, mutta uskallus loppuu kesken, kun ajotietokoneen latauskilometrit vähenevät suunniteltua nopeammin. Pari kiivasta rekan ohitusta tekee tehtävänsä. Pitkä ilta Ikaalisissa ei houkuta, joten on pysähdyttävä vartiksi huoltoasemalle. Onneksi ainut pikalatauspaikka on vapaana. Paluumatka kestää lopulta tunnin kauemmin kuin omalla autolla.

TUSKIN olen koskaan ajanut yhtä siististi ja rauhallisesti kuin sähköautolla. Vaikka Audissa on tehoja vaikka muille jakaa (normaaliasetuksella 300 hv, boost-toiminnolla peräti 408 hv), hupenevan akun näyttö kannustaa taloudelliseen ajoon. Lisäksi älykkäät ajoavustimet ohjaavat vielä lisää kohti taloudellista ajotyyliä.

Audin paradoksi on siinä, että se on autona parhaimmillaan pitkässä ajossa taajamien ulkopuolella, mutta käyttövoiman puolesta kaupunki on paras alusta.”
 
Duke sanoi:
Latauspisteet-sovellus näyttää kaikki latauspaikat. Tämän lisäksi pitää hankkia vielä nippu muita sovelluksia, joilla vapaat latauspisteet löytyvät, lataus käynnistyy ja maksu hoituu. Yhdellä sovelluksella ei pärjää, sillä latauspalvelun tarjoajia on useita. Sovellukset itsessään toimivat hyvin, mutta käyttäjälle tämä on turhan monimutkaista.

Yllä oleva on kyllä totta. Toki nopeasti nuo oppinee, mutta ärsyttää. Toki meillä ei sähköautoa, joille lataaminen elinehto, vaan emännällä plug-in.

Helpoiten sähköä saa kai Ikeasta, jossa riittää että laittaa auton lataukseen. Myös ainakin Espoon Olarin Prismassa oli  muutama normaali pistorasia seinässä (latauslaitteiden lisäksi). Lataus siellä onnistuu vaivatta, 30min kauppareissun aikana saa ruhtinaalliset noin 8km sähköajoa ladattua, arvoltaan noin 10 senttiä, joten olisi toivottavaa että useammassakin kaupassa olisi vastaava palvelu. K-kauppoihin piti ladata sovellus ja tilata asiointia helpottava läpyskä, mutta sen jälkeen toimii helposti.

Nihtisillan S-Marketissa oli muutama latauspaikka, lataus päälle ja pois tekstiviestillä, missään ei lukenut maksaako mikään...

Sellossa joku toinen sovellus ja käsittääkseni sopii paremmin pikalataukseen ja hinta sen mukainen, lisäksi latausmäärä piti arvioida ja maksaa etukäteen. Ei jatkoon. Isossa Omenassa pitäisi käsittäkseni lataa sovellus ja maksaa 30€ etukäteen, lisäksi viimeksi kun käytiin oli kaikki paikat varattuja. Ei jatkoon.

Eli tämä talous suosii kauppoja missä saa plugaria vaivattomasti ladattua. Ihan perus schuko riittää, jolloin mahdolliset pikalaturit jäävät sähköautoille.
 
Entäs polttiksella ajaminen ja tankkaaminen?
Huoltoasemalla voi olla 5 tai jopa 6 erilaista letkua,  miten niistä osaa valita?

Voi voi, vaatii perehtymistä ja toimittaja lorottelee mutulla jotakin ainetta tankkiin.

Toimittaja bongaa bensamittarista pääkallonkuvan, jossa kerrotaan moottoribensiinin olevan karsinogeenistä. Herrantähden, se aiheuttaa syöpää! Miten mattimeikäläisen voidaan antaa käsitellä sellaista myrkkyä? Pitääkö olla kumihanskat ja kaasunaamari!?!
 
Urlaub sanoi:
Entäs polttiksella ajaminen ja tankkaaminen?
Huoltoasemalla voi olla 5 tai jopa 6 erilaista letkua,  miten niistä osaa valita?

Voi voi, vaatii perehtymistä ja toimittaja lorottelee mutulla jotakin ainetta tankkiin.

Toimittaja bongaa bensamittarista pääkallonkuvan, jossa kerrotaan moottoribensiinin olevan karsinogeenistä. Herrantähden, se aiheuttaa syöpää! Miten mattimeikäläisen voidaan antaa käsitellä sellaista myrkkyä? Pitääkö olla kumihanskat ja kaasunaamari!?!

Ihme että olet selvinnyt tänne asti hengissä.
Kylläpä se ahistaa, jos joku kertoo ihan kokemuksen perästä, miten asiat on. Pakko keksiä jotain, ei edes hauskaa.
Tosiasia se on, että emme elä täydellisessä maailmassa, joten kaikkiea hämmentävää tulee. Noihin oppii ja hoitaa asiat myöhemmin omien tapojen ja tottumusten mukaan, mutta tällä hetkellä asiat ovat uutta ja niissä riittää opeteltavaa.
Ja sehän ei poistu mihinkään, että polttiksella nuo matkat oltaisiin ajettu huomattavasti nopeammin.