autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Sähköautojen yleistymisen esteet  (Luettu 61932 kertaa)

Poissa Urlaub

Vs: Sähköautojen yleistymisen esteet
« Vastaus #1420 : 10.05.2019 11:04 »
Mersun EQC:n tarkat speksit on nyt auki mercedes-benz.fi -sivuilla.

EQC:n perävaunumassaksi kerrotaan 1800 kg.

Ennen kuin älähdetään, niin ei se 80 tonnin hinnallaan kansanauto ole, mutta realisimia vaikkapa Eemelin tai GLC:n ostajille. Tuhatmäärin tuonkin hintaluokan Mersuja Suomessa myydään.

Poissa Auris

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 591
Vs: Sähköautojen yleistymisen esteet
« Vastaus #1421 : 10.05.2019 11:14 »
Ennen kuin älähdetään, niin ei se 80 tonnin hinnallaan kansanauto ole, mutta realisimia vaikkapa Eemelin tai GLC:n ostajille. Tuhatmäärin tuonkin hintaluokan Mersuja Suomessa myydään.
Sitten kun palataan maanpinnalle niin GLC Mersuja rekisteröitiin viime vuonna n. 1000 ja Eemeleitä n. 1300. Tuosta Eemelien määrästä, kun vähennetään taksit niin taitaa se pari tuhatta tuollaista Mersua yksityiskäyttöön olla siinä ja siinä, joten aika liioiteltua puhua, että noita myydään tuhat määrin.

Poissa völvöxc60

Vs: Sähköautojen yleistymisen esteet
« Vastaus #1422 : 10.05.2019 11:17 »
Hieman Mersumaisesti varusteita, niin 100k€ hetkessä rikki 8)
Tuhansia menee joo. Veikkaan että alle 20kpl rekisteröidään...
Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid


Poissa Urlaub

Vs: Sähköautojen yleistymisen esteet
« Vastaus #1423 : 10.05.2019 11:56 »
Veikkaan että alle 20kpl rekisteröidään...

Tänä vuonna ehkä noin, koska toimitukset alkavat vasta myöhemmin ja aluksi tarjolla vain 100 tonnia maksava lanseerausmalli.

Kulimalli tulee tarjolle syksyllä ja siihen päälle toimitusajat niin mennee vuoden 20 puolelle.

Poissa tunnelma

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 219
Vs: Sähköautojen yleistymisen esteet
« Vastaus #1424 : 10.05.2019 13:48 »
Ja kumpikaan näistä ei ole tavallisen palkansaajan ulottuvilla.

Elikkäs se yleistymisen este ei olekaan että "sähköautoon ei saa vetokoukkua" vaan se että halvimpiin sähköautoihin ei saa vetokoukkua. Kenties.

Poissa Skula

Vs: Sähköautojen yleistymisen esteet
« Vastaus #1425 : 15.05.2019 15:17 »
Viimeisten kuukausien aikana olen kartoittanut seuraavaa autoa ihan vakavissaan, mielellään sellaista joka käyttäisi sähköä edes apuvälineenä. Poikkeuksellisesti vaimon kanssa yhdessä on koeajettu muutamia autoja, osa sähköllä ryyditettyjä ja osa perinteisiä polttomoottorivehkeitä.

Koska haluamme pitää vain yhden auton talouden, asettaa se tiettyjä vaatimuksia autolle. Toki nekin voidaan sivuuttaa, mutta pari asiaa on joita emme voi sivuuttaa. Olennaisin on ulkonäkö. Molemmat olemme kummallisen samoilla linjoilla että muotoilussa pitää olla just se mitä halutaan. Auto on kuitenkin meille molemmille tavalla tai toisella myös harrastus, ja sitä pitää olla kiva katsella. Enemmän sitä tuossa pihalla katsellaan kuin ajetaan.

Ja valitettava fakta on se, että on ehkä vain yksi sähköistetty auto jonka muotoilu voisi osua, ja se on (käytetty)Panamera S Hybrid. Siinäkin on meillä molemmillä vähän sulateltavaa. Ja se ei nyt ole listan kärjessä, lähinnä huoltopuolen hinnoittelu yms. yskittää. Toinen mikä tässä yskittää on se että mieleistä väri/varustekombinaatiota on mahdoton Suomesta löytää, eli se pitäisi uittaa jostain, josta juuri sopiva kombo löytyy. Nykyinen auto (meidän mielestä) on niin hyvä yhdistelmä kaikkea että vaikea on paremmaksi pistää nyt tarjolla olevilla sähköistetyillä autoilla, vaikka hintakaton nostaa 55k€ tasolle, mikä on jo keskimääräistä isompi summa.

Listan kärjessä roikkuvat perinteiset polttomoottorivehkeet, valitettavasti. Tämmöisiä koristeihmisiä kun ollaan. Toivon kovasti että tässä parin vuoden sisään tulee myyntiin sähköistettyjä (tai täysin sähköisiä) malleja jotka oikeasti ovat meillekin silmänkarkkia ja muutenkin kriteerit täyttävä, tuossa alle 55k€ haarukassa. Sitten sellaista voi vakavasti harkita.

Odottavan aika on pitkä, mutta toivon että ehkä jo vuoden-kahden päästä meillä on eri tilanne. Kovasti itsekin haluaisin nauttia sähköllä ryyditetystä menosta. Ei ollenkaan huono, jos MB tekisi vaikka CLA:sta hybridin, tai Audi A5/7:sta jne.

Toistaiseksi näyttää huonolta, ainakin jos päädytään vaihtoon vuoden sisään. Aina toki on vaihtoehto ostaa myös ns.välimallin auto, jolla ehkä ajelisi pari vuotta odotellen sitä mahdollisuutta ostaa "kunnon" sähkis niillä mukavuuksilla joita itse haluamme, tämä toki se huonoin vaihtoehto. Tai sitten mennään nykyisellä, kunnes se seuraava täyttää kriteerit. Haluamme kuitenkin itse määrittää autosta ne olennaisimmat asiat itsellemme, ja jos ne natsaa sähköistetyssä niin heti kaupoille, tämä se todennäköisin vaihtoehto.

Tahtoo vain sanoa että minulle on ihan sama pääseekö sillä Leafilla / Konalla /mitänäitänyton 100 vai 2000km yhdellä latauksella, kun en vain tuollaista huoli, ainakaan tässä elmäntilanteessa ;D Ja miksi pitäisi? Joutuu tuosta harrastuksesta sitten maksamaan enemmän tai vähemmän, it's worth it.

Anteeksi osittain ot, ja diipadaapa, mutta blaa blaa. Tämmöistä tämä on, ajattelin vain kirjoittaa jotain ajatuksia tuosta sähköistymisestä ja sen esteistä tänäpäivänä omasta hyvin kapeasta vinkkelistä. Koska tästä tulevasta autosta on kotona lähiaikoina juteltu useasti ja tahtotila on että saisi sähköavusteisen tai täysin sähköisen auton.

PS:meinasin ensin vain kirjoittaa että meillä este hankille on sähköistetyjen autojen rumuus, tai nättien autojen liian kova hinta (mahdollisesti budjetoitu 55k€ ei riitä). Jaarittelin kuitenkin enemmän jottei provosoiduta niin kovin ;D

PS2:ja nämä siis tosiaa mielipiteitä, niitä kun riittää, mutta jokaisella olkoon oikeus niihin, ja maksaa sitten niistä se hinta mikä niistä maksatetaan.
« Viimeksi muokattu: 15.05.2019 15:25 kirjoittanut Skula »
According to a new poll 91 percent of people are satisfied with their lives.  - The other 9 percent own a Honda.

Poissa Corvike

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 565
Vs: Sähköautojen yleistymisen esteet
« Vastaus #1426 : 15.05.2019 15:41 »
Odottavan aika on pitkä, mutta toivon että ehkä jo vuoden-kahden päästä meillä on eri tilanne. Kovasti itsekin haluaisin nauttia sähköllä ryyditetystä menosta. Ei ollenkaan huono, jos MB tekisi vaikka CLA:sta hybridin, tai Audi A5/7:sta jne.


Audilta tulee syksyllä A6, A7, A8 ja q5 plug-in hybridit. Nuo julkistettiin Geneven autonäyttelyssä helmikuussa.

Poissa Urlaub

Vs: Sähköautojen yleistymisen esteet
« Vastaus #1427 : 15.05.2019 16:16 »
Audilta tulee syksyllä A6, A7, A8 ja q5 plug-in hybridit. Nuo julkistettiin Geneven autonäyttelyssä helmikuussa.

Vuoden 2020 alusta valmistajan EU:hun toimittamien autojen keskimääräisen CO2-päästön maksimi on 95 grammaa. Yli menevältä osin valmistaja joutuu maksamaan sakkomaksuja.

Ei ihme, että vielä tänä vuonna himmaillaan plugarien ja sähköautojen myynnissä, mutta ensi vuonna alkaa olemaan isompi vaihde silmässä.

Nyt kannattaa vielä myydä parempi katteisia polttiksia ja myös akkujen hinnat laskevat kuukaudesta toiseen.

Lieneekö sattumaa, että korealaisissakin sähköautoissa on vuoden toimitusaikaa eli saa kilpiin vasta 2020..
« Viimeksi muokattu: 15.05.2019 16:23 kirjoittanut Urlaub »

Poissa jlindstrom

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 3218
Vs: Sähköautojen yleistymisen esteet
« Vastaus #1428 : 15.05.2019 16:20 »
Audilta tulee syksyllä A6, A7, A8 ja q5 plug-in hybridit. Nuo julkistettiin Geneven autonäyttelyssä helmikuussa.

Jep, mutta nuo tuskin mahtuu yllä mainittuun 55k€ budjettiin.

Poissa Taky

Vs: Sähköautojen yleistymisen esteet
« Vastaus #1429 : 15.05.2019 18:15 »
Poikkeuksellisesti vaimon kanssa yhdessä on ...
...Panamera S Hybrid.

Ja minä luulin että metin rva:lla on kallismaku - minusta on - eilen ilmoittautui vapaaehtoiseksi "henkariksi" kun 30g 18 karaatin kultamitalli ilmaantui käsiin, edellytyksenä tietysti että ko. palikasta duunataan hänen garderopiinsa sopivia esineitä, mutta väärässä olin....
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018. -> KIA Niro EV Business Luxury 2020
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001, Volvo S40 2.4i manuaali, 170hk, 2005

Poissa Skula

Vs: Sähköautojen yleistymisen esteet
« Vastaus #1430 : 15.05.2019 20:01 »
Audilta tulee syksyllä A6, A7, A8 ja q5 plug-in hybridit. Nuo julkistettiin Geneven autonäyttelyssä helmikuussa.

Jep, mutta nuo tuskin mahtuu yllä mainittuun 55k€ budjettiin.

Näinpä. A5 voisi ehkä mahtua, jos sellainen tulisi. Mutta ei ole ihan heti tulossa. Mutta odotellaan rauhassa. Nykyisillä ajomäärillä nykyinen pysyy ihan järkimyytävänä vielä vuoden, helposti. Tai no, kukaan ei varmaan tätä kaksoiskytkin, öljysyöppöä halua, kun vielä on karmittomat ikkunat ja vetokoukku, voi ei.

(käytetty)Panamera S Hybrid.

Ja minä luulin että metin rva:lla on kallismaku

Panamera pitäisi varmaan hakea itse ulkomailta jos siihen päätyy, mutta kyllä mitä noista käytiin yhdessä yhtä ja minä vielä toista ihmettelemässä niin kyllä ne mahtuivat molemmat 55k€ haarukkaan.

Mutta no deal vielä.
According to a new poll 91 percent of people are satisfied with their lives.  - The other 9 percent own a Honda.

Poissa Duke

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 431
Vs: Sähköautojen yleistymisen esteet
« Vastaus #1431 : 17.05.2019 13:04 »
https://tekniikanmaailma.fi/tavallinen-sahkoautomatka-on-taynna-pienia-opetuksia-ja-yllatyksia-tarvitaan-jopa-matematiikkaa/

Toimittaja seikkailee Lefalla.

Lainaus
HELSINGIN RUUHKASSA madellessani ihmettelin vielä, että miten ajotietokone voi ilmoittaa jäljellä olevan kymmenen prosentin varauksen toimintamatkaksi 30 kilometriä. Sehän tarkoittaisi 300 kilometrin matkaa täydellä akulla. Mutta täydellä akulla lähtiessäni arvio oli samanlaisessa taajama-ajossa vain 220 kilometriä.
Volvo V90 D3 AWD Aut Inscription, BMW Z3 1,9 man, VW T-Roc 1.5 TSI DSG 4-Motion
Tulossa Volvo V90 T8

Poissa _miata

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 152
Vs: Sähköautojen yleistymisen esteet
« Vastaus #1432 : 17.05.2019 13:13 »
Tuo ruuhkassa näytetty range voi hyvinkin pitää paikkansa kun nuo sähköautot kuluttavat kaupunkiajossa huomattavasti vähemmän kuin matka-ajossa.
Octavia G-Tec DSG / Leaf 40kWh / mx-5 / Suzuki x-90

Poissa Ale

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 2849
Vs: Sähköautojen yleistymisen esteet
« Vastaus #1433 : 17.05.2019 13:19 »
Siinä sitä on toimittajalla ihmettelemistä. Tänään todistin omassa polttiksessa kun range kasvoi kasvamistaan mitä pitempään ajelin valtatietä. On se jännää.. ::)

Poissa Urlaub

Vs: Sähköautojen yleistymisen esteet
« Vastaus #1434 : 17.05.2019 16:41 »
https://tekniikanmaailma.fi/tavallinen-sahkoautomatka-on-taynna-pienia-opetuksia-ja-yllatyksia-tarvitaan-jopa-matematiikkaa/

Toimittaja seikkailee Lefalla.


Olipa harvinaisen positiivinen juttu, kun ainoa ongelma oli parkkiluolaan löytäminen.

Poissa Taky

Vs: Sähköautojen yleistymisen esteet
« Vastaus #1435 : 17.05.2019 18:02 »
Olipa harvinaisen positiivinen juttu, kun ainoa ongelma oli parkkiluolaan löytäminen.

Eikä ollut...

Eniten jäi harmittamaan se, että Leafin bluetooth-järjestelmä muistaa vain viisi puhelinta ja paikat olivat täynnä.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018. -> KIA Niro EV Business Luxury 2020
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001, Volvo S40 2.4i manuaali, 170hk, 2005

Poissa Urlaub

Vs: Sähköautojen yleistymisen esteet
« Vastaus #1436 : 24.05.2019 10:07 »
Parin viikon päästä olisi ensimmäistä kertaa sellainen reissu tiedossa, että latausmahdollisuudet tai niiden puute herättää vähän pohdintaa.

Ensin Tampereelta Pajulahden urheiluopistolle. Matka sujuu tietysti lataamatta, mutta missä saisi akun täyteen vai pitääkö lähteä Lahteen lataamaan? Entisessä Nastolan kunnassa näkyy olevan latauspaikkoja tasan nolla.

Siitä sitten Äänekoskelle, jossa yötä. Äänekoski on erikoinen kaupunki kun siellä ei ole ensimmäistäkään latauspaikkaa. On sentään kaupunki ja esmes Savonlinnassa on 7 latausasemaa, Heinolassa 3 jne. Jyväskylän Palokassa on toki Lidlissä ilmainen pikalaturi eli pitäisikö siinä ottaa stoppi mennen tullen?

Äänekoskelta takaisin Pajulahteen yöksi ja vasta sieltä paluu Tampereelle.

Poissa Mika_M

Vs: Sähköautojen yleistymisen esteet
« Vastaus #1437 : 24.05.2019 10:17 »
Ensin Tampereelta Pajulahden urheiluopistolle. Matka sujuu tietysti lataamatta, mutta missä saisi akun täyteen vai pitääkö lähteä Lahteen lataamaan?

Pajulahden urheiluopistolle on asennettu keväällä 2019 tämmöiset pömpelit, saisiko niistä potkua autoon?

EDIT: Aika tuoreet ovat, näytti lukevan facebook-päivityksessä että ne kytketään Virta.fi palveluun perjantaina 24.5.   :)
VCDS @ Kotka

Poissa Urlaub

Vs: Sähköautojen yleistymisen esteet
« Vastaus #1438 : 24.05.2019 10:40 »
Tuo vaikuttaa erinomaiselta! Näin kehitys kehittyy!

Laitoin mailia Äänekoskelle, josko heltiäisi töpseliä käyttöön. Latausaika kyllä riittää 8A virrallakin, kun on noin 30 tunnin stoppi tiedossa.

Poissa Urlaub

Vs: Sähköautojen yleistymisen esteet
« Vastaus #1439 : 24.05.2019 11:07 »
Avasin puhelimessani tietysti olevan virta.fi:n apin ja siellähän oli tänään tullut vaika mitä uutta..

Pajulahteen kahteen eri paikkaan kahden auton ilmaiset laturit. Vierumäelle Matkakeitaalle Virran puolinopea latausasema tullut myös, kun tähän asti siellä on ladattu vain Tesloja. Hienoa!

Sitten vielä se Äänekoski.. Kaupungin torille on tänään avattu Virran pikalaturi! Perun puheet takapajuisesta kaupungista.

Ehdin jo laittaa viestiä majoituspaikkaan ja lupasivat hövelisti antaa töpselin käyttööni. Hyvää palvelua!

Eli koko aamulla esittämäni kysymys sähköautomatkailun epävarmuudesta oli aiheeton. Vielä viikolla noita latauspaikkoja ei karttapalveluissa näkynyt.

Uusien latauspaikkojen nopea tulo on sinällään positiivinen ongelma.