autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Julkiset kuljettajatiedot  (Luettu 14113 kertaa)

Poissa Kynäkauppias

• Uudenkarhea
Vs: Julkiset kuljettajatiedot
« Vastaus #20 : 08.12.2018 22:57 »
Siihen riittää jo se että on osoitteenluovutuskielto. Nimen saavat mutta sillä ei vielä pitkälle pötkitä. Mulla muutamakin Parkkipaten ja Q-Parkin ja mitä näitä on, tuulilasiin laittamia ”valvontamaksuja” tuolla mappi Ö:ssä. Trafi ei anna näille firmoille osoitteita joten ei karhukirjeitäkään tule.
Mutta nyt näyttää siltä että Trafi alkaa jakelemaan henkilötietoja ihan minne vaan, joten eiköhän ole ajan kysymys että se antaa osoitetiedot myös noille yksityisille parkkifirmoille.

Mulla on osoitteenluovutuskielto mutta Parkkipatella on nykyään kätevästi oma perintäfirma joka saa osoitetiedot rekkarilla ja perintätoimistolta tuli kirje väitetyn pysäköinnin perusteella. Edelleen toki tuota maksua ei tarvitse maksaa jos ei itse ole pysäköinyt autoa virheellisesti, todistustaakkahan on laskun lähettelijällä. 

Poissa JiiJii71

« Vastaus #21 : 08.12.2018 22:59 »
Kameravalvonnan ylipäällikölläkin näyttää olevan voimassa oleva ajo-oikeus.
Kyll on lust ku tulitta.

Poissa -P-

• Grand Legend
« Vastaus #22 : 08.12.2018 23:06 »
Mulla on osoitteenluovutuskielto mutta Parkkipatella on nykyään kätevästi oma perintäfirma joka saa osoitetiedot rekkarilla ja perintätoimistolta tuli kirje väitetyn pysäköinnin perusteella. Edelleen toki tuota maksua ei tarvitse maksaa jos ei itse ole pysäköinyt autoa virheellisesti, todistustaakkahan on laskun lähettelijällä.
Ok. Parkkipatelta ei olekaan muistaakseni tullut lappuja vähään aikaan mutta Q-parkilta tuli lappu lasiin n. pari kuukautta sitten. Ei ole mitään kuulunut vaikka heitin taas lapun mappi Ö-hön enkä reagoinut siihen mitenkään.

Poissa Autoilija92

• Klassikkoainesta
  • Kia Rio
« Vastaus #23 : 08.12.2018 23:07 »
Aika heikko peruste julkistaa kaikkien ajokorttitiedot jonkin taksiliikenteen muutoksen vuoksi. Mulla ei ainakaan ole minkäänlaista aikomusta ryhtyä taksia ajamaan joten sen vuoksi kellään muulla kuin poliisilla ei voi olla asiallista perustetta tietää minkälainen ajokortti mulla on tai onko sitä ollenkaan.
Miten voi olla mahdollista että tällaiset asiat julkisestaan kysymättä suostumusta asianosaisilta?

Lisään vielä että ajokortti on kuitenkin yksityinen asia, se on omalla rahalla maksettu eikä julkista rahaa ole siihen käytetty joten miksi yksityisasiasta pitäisi tehdä julkinen?
« Viimeksi muokattu: 08.12.2018 23:19 kirjoittanut Autoilija92 »

Poissa Penguin

• Grand Legend
« Vastaus #24 : 08.12.2018 23:16 »
Eikä tuo taksiliikennekään ole mikään kelvollinen peruste. Kuka oikeasti alkaa taksikuskin ajokortteja kyttämään, eikä se ole asiakkaan asia selvittämään onko kuljettajalla ajo-oikeutta vai ei. Jos jokin työnantaja tätä tietoa tarvitsee, niin siihenkään ei tarvita tällaista tiedon julkistamista, eikä millään työpaikalla voida päivittäin näitä alkaa kyttäämään ja sittenkään se ei todista että kuljettajalla vielä iltapäivällä olisi ajo-oikeus, vaikka aamulla olisi ollutkin.

Saattaa hieman hankalaksi mennä Trafin täyttää GDPR:n vaatimuksia tuossa palvelussa. Pitänee laittaa pyyntö Trafille toimittaa minulle kaikki tiedot mitä heillä minusta on ja kenelle niitä on luovutettu, milloin jne...
« Viimeksi muokattu: 08.12.2018 23:27 kirjoittanut Penguin »

Poissa JiiJii71

« Vastaus #25 : 08.12.2018 23:54 »
Miksiköhän osalla henkilöistä ajokortin viimeisenä päiväyksenä näkyy alkuperäinen viimeinen voimassaolopäivä eikä se yleinen 18.1.2033?

Ihan esimerkkinä, henkilöllisyysvarkauteen tuohon kuvassa olevaan ajokorttiin ei tarvitse enää selvittää kuin sotun loppuosa, syntymäpäivä eli sotun alkuosa on tuosta pääteltävissä. Alunperinhän ajokortit ”vanhenivat” 70-ikävuoden synttäreillä. Jätin nimen kuitenkin pois.
Kyll on lust ku tulitta.

Poissa Mrk

• Klassikko
  • S1000XR+S1000RR+A3 TFSI quattro+A3 TDI quattro
« Vastaus #26 : 09.12.2018 00:37 »
Kun tunnistautuu tuonne Trafin palveluun niin saa myös oman ajokorttiotteen, siitä voi katsella viimeaikaiset sakot ja ajokiellot yms.  ;D ;D

Poissa Penguin

• Grand Legend
« Vastaus #27 : 09.12.2018 01:06 »
siitä voi katsella viimeaikaiset sakot ja ajokiellot yms.  ;D ;D

Ei näkynyt mitään.

Poissa Mrk

• Klassikko
  • S1000XR+S1000RR+A3 TFSI quattro+A3 TDI quattro
« Vastaus #28 : 09.12.2018 01:22 »
Mulla näkyi, kolmen ja neljän vuoden takaa pari pikku oikeusmurhaa.

Keke78

• Vieras
« Vastaus #29 : 09.12.2018 02:28 »
Kas kun eivät ole julkisia myös rikkomukset.....2000-luvun häpeäpaalu....

Mikähän vitun järki tässäkin palvelussa taas nyt on ja paljonko maksaa vuositasolla.

Jokainen tunnistautuminen pankkitunnareilla ainakin maksaa joitain senttejä.

Poissa Jari_S

• Sisäänajettu
  • *
« Vastaus #30 : 09.12.2018 07:28 »
Mikähän vitun järki tässäkin palvelussa taas nyt on ja paljonko maksaa vuositasolla.

Kustannuksia tietysti kompensoidaan esim. sillä, että monet valtion virastot myyvät ihmisten tietoja vaikkapa suoramarkkinointitarkoituksiin, sekä myös jälleenmyyjille.

Tietojensa myymisen voi toki kieltää, mutta helposti ollaan ”vahinko on jo tapahtunut” -tilanteessa, kun joku jälleenmyyjä on jo levitellyt tietoja ties minne. Melkoisesti saa sitten nähdä vaivaa, kun jokaiselta yksittäiseltä toimijalta käy kieltämässä tietojensa käytön.

Paikalla dingdongpingpong

• Legenda
« Vastaus #31 : 09.12.2018 07:40 »
VAROITUS
Toistuvat liikennerikkomukset

Mutta mitään siellä ei lukenut missä ja milloin....ehkä palsternakka on laittanut jo valmiiksi tuonne tuon kun näkyi olevan 2014 vuodelta...

Paikalla Bear

« Vastaus #32 : 09.12.2018 07:51 »
Kyllä tässä liikutaan erittäin harmaalla alueella tietosuojan osalta. Enkä minä ainakaan keksi, mitä suoranaista hyötyä kyseisestä palvelusta on kenellekään rehelliselle ihmiselle.

Poissa reneto

• Uudenkarhea
« Vastaus #33 : 09.12.2018 07:58 »
Tietojensa myymisen voi toki kieltää, mutta helposti ollaan ”vahinko on jo tapahtunut” -tilanteessa, kun joku jälleenmyyjä on jo levitellyt tietoja ties minne. Melkoisesti saa sitten nähdä vaivaa, kun jokaiselta yksittäiseltä toimijalta käy kieltämässä tietojensa käytön.

Oikeastaan hämmästyttävän vähän viimekeväinen autonvaihtorumba poiki sähköpostisaastetta. Tuli kuitenkin pyydeltyä tarjouksia useista liikkeistä. Laakkonen ja Länsiauto lähettelee jonkin verran postia, mutta näiden kanssa olen ollut pitkäaikaisasiakas. Ainoastaan Delta-Auto jaksaa lähetellä kariutuneiden tarjousten jälkeen. Mm. molemmat rintajoupit ovat olleet kiitettävän ei-aktiivisia. Eikä tietoni ole ilmeisesti levinneet mitenkään laajalle. Tai niitä ei hyödynnä kukaan..

Itse aiheesta: Tämä trafin palvelu (oikeasti) palvelee niin pientä ryhmää, että julkinen sen ei tarvitsisi olla. Aiheuttaa vain turhaa urkkimista.
VW Golf 1.4 TSI 110 Highline DSG 2017

Poissa Jari_S

• Sisäänajettu
  • *
« Vastaus #34 : 09.12.2018 08:20 »
Oikeastaan hämmästyttävän vähän viimekeväinen autonvaihtorumba poiki sähköpostisaastetta.

No ei tännekään sähköpostisaastetta juurikaan tule, koska olen ollut hyvin tarkka ko. osoitteen levittämisen suhteen.

Sen sijaan paperimuotoista postia tulee varsin runsaasti. Esim. ainakin viiden eri automerkin edustajilta on tullut suoria vaihtotarjouksia tyyliin: ”Tarjoamme nykyisestä autostasi X euroa, kun vaihdat sen uuteen Y-merkkiseen ja malliseen autoon”.

Aika yllättävää, että joku uskaltaa tarjota jotain rahasummaa jonkun täysin vieraan ihmisen autosta, jota ei ole edes nähty. Autohan voisi olla kohtalaisen vähästä iästä huolimatta aivan pas**ksi ajettu.

Lisäksi tulee kaikenlaisia moottoripyöräilyyn liittyviä tarjouksia, eli Trafin tiedoilla on ollut kysyntää.

Poissa -sami-

• Klassikkoainesta
  • 520dA xDrive - 325iA - PappaTunturi
« Vastaus #35 : 09.12.2018 10:02 »
Ihan esimerkkinä, henkilöllisyysvarkauteen tuohon kuvassa olevaan ajokorttiin ei tarvitse enää selvittää kuin sotun loppuosa, syntymäpäivä eli sotun alkuosa on tuosta pääteltävissä. Alunperinhän ajokortit ”vanhenivat” 70-ikävuoden synttäreillä. Jätin nimen kuitenkin pois.

Olipa päivämäärien osalta yhteneväinen omaani. Vaikuttaisi ”jyrsijältä”, ei JiiJiiltä... 🤔

Poissa Trollsten

• Legenda
« Vastaus #36 : 09.12.2018 10:27 »
Ehkä olen aika naiivi näissä hommissa, mutta en keksi mitä haittaa tästä on? Mitä väliä jos joku tietää ajokorttiluokan tai syntymävuoden?
Pala sieltä toinen täältä. En ymmärrä miksi viranomainen tarjoaa yhtään mitään tietoa kansalaisista tällä tavalla. Kuten JiiJii asian ilmaisi niin päivämääristä voi helposti päätellä osalta syntymäpäivän.

Poissa Pirhonen

• Sisäänajettu
  • *
  • OcuIII
« Vastaus #37 : 09.12.2018 10:43 »
Ei tämä nyt ihan oikealta kuulosta kyllä, eikö riittäisi vain kyllä/ei tieto onko ajo-oikeutta, silloinkin tosin pystyisi vielä asuinpaikkakuntaa kalastelemaan tuolta.

Jos nyt ylipäänsä tuon ajo-oikeudenkaan on syytä olla julkinen tieto.

Poissa tai

• Klassikko
« Vastaus #38 : 09.12.2018 10:45 »
Kuten JiiJii asian ilmaisi niin päivämääristä voi helposti päätellä osalta syntymäpäivän.

Niiltä jotka ovat hankkineet jonkun (tai mieluumin useamman) kortin syntymäpäivänään?

Poissa Koivari

• Sisäänajettu
  • *
« Vastaus #39 : 09.12.2018 10:49 »
Palautetta vaan Trafille.

Tuon perusteella kaivelee vaikka Trafin johdon ajokorttitiedot ja asuinpaikat esille ja laittaa synttärikorttia postilla menemään niille joiden syntymäpäivän pystyy tuota kautta ns. sherlokoimaan  :D

https://www.trafi.fi/trafi/organisaatio

-2014 Dacia Duster 1.5dci 4x4