autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Mazda 3 2019  (Luettu 8137 kertaa)

Paikalla repomies

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 596
  • "premium" Corolla 2.0 TS
Vs: Mazda 3 2019
« Vastaus #80 : 25.06.2019 10:59 »
repomies se vain jaksaa joka viestissä kehua volkkaria, en yhtään ihmettele, ovathan vw-konsernin autot olleet yhteismäärältään eniten myytyjä Suomessa yli 10 vuoden ajan.

Ovat varmaan jatkossakin. Eihän nuo tekniikka- ja ruostemurheet häiritse liisareina, ja kuitenkin ihan mukavia ja tehokkaitakin malleja löytyy valikoimasta. Tuulipukupapat jotka ostavat omalla rahalla, ostavat sitten usein jotain ihan muuta. Toki joku ne käytetyt konserniliisaritkin lopulta ostaa, onnea vaan matkaan.

Kai ajat Corollasikin suoraan ruostesuojaukseen?

En aja. Kokemusta on sen verran, että tiedän Toyotan kestävän pohjan ja tukivarsien pintaruostetta lukuunottamatta esteettisessä mielessä kertaluokkaa paremmin kuin konsernitekeleet, joihin iskee kuppa pitkin pintapeltejä, ovien saumoihin, ovien tiivisteiden luo, jopa rekisterikilven syvennykseen valojen ympärille, jne. Monet noista vagien ruostepaikoista ovat sellaisia, ettei siinä olisi ruostesuojausfirma edes kyennyt auttamaan - pohja ja kotelot eivät ole ongelma, mutta minkäs teet jos ovipeltien pokkausten pystysaumat tai takaluukku kukkii? Jos ajatellaan puhtaasti turvallisuutta eikä lainkaan auton esteettistä ulkoasua, konsernivehkeen ruosteenkesto on ihan riittävän hyvä, ei niitä taideta pahemmin hitsailla ennen paalausta. Toyotien tapauksessa lähinnä juuri auton pohja on se joka ruostuu, joten siihen suojaus auttaisi. Ruostuminen etenee kuitenkin siinä määrin hitaasti, ettei suojaus ole mielestäni oikein taloudellisesti perusteltavissa. Vaihdan kuitenkin ennen paalausta pois, vaikka pitkään autoja yleensä pidänkin, eikä silloin investoinnista saa oikein mitään takaisin.

Toki voisin ostaa pari purkkia dinitrolia ja laittaa sitä pohjan muoveilla suojaamattomiin paikkoihin, ja niihin tukivarsiin mikäli ne nyt ovat edelleen sitä samaa ruostuvaa designia. Tukivarret tosin eivät maksa mansikoita (28€/kpl + tk + työ) vaihtaakaan, eivätkä ole syöpyneet puhki neljässätoista vuodessa.

Roiskeläpät laitatin tietenkin.

Ehkä seuraava "mitä tein autolleni tänään" päivitys osaltani on kevyt pohjan ruostesuojaus, mene tiedä.

Pahoittelut offista. Mazda 3 on tosi nätti. Minä pelkään että ruoste voi tulla näkyviin jos Mazdaa pitää pitkään, mutta voihan olla että uudet kestävät paremmin kuin vanhat.

Vajaa kolmevuotias Tojota on itsellä ainoa auto, josta on ruostevaurioita korjattu takuuaikana.

Mistä ruostui?

Poissa Leo

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 242
Vs: Mazda 3 2019
« Vastaus #81 : 25.06.2019 18:29 »
Mazdan ruosteongelmat johtui aikanaan pääasiassa saman tiivistemassan käytöstä kuin Ford ja se jopa nopeutti auton ruostumista. Nykyään voi olla tosiaan eri kun tekevät Toyotan kanssa melkein samoja autoja. Jotku mallit ovatkin samoja ja tulevat suorat kutoset ja alustat voi olla Toyoissa ja lexoissa Mazdan tekeleitä. Yaris jenkeissä on oikeasti Mazda 2 jne.
Toyota Yaris 1.5 T-sport 2005 Flexfuel, Ex: Volvo V70 T6 AWD 2009, Ex: Volvo V50 1.6D Drive 2011, Ex: Volvo 940 B230FT aut. 1997, Ex: Volvo V40 1.8 ph 1.5 2000, Ex: Toyota Celica 2.0 Gti 1991

Paikalla Uti

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 928
Vs: Mazda 3 2019
« Vastaus #82 : 25.06.2019 18:38 »
Mazdan ruosteongelmat johtui aikanaan pääasiassa saman tiivistemassan käytöstä kuin Ford ja se jopa nopeutti auton ruostumista. Nykyään voi olla tosiaan eri kun tekevät Toyotan kanssa melkein samoja autoja. Jotku mallit ovatkin samoja ja tulevat suorat kutoset ja alustat voi olla Toyoissa ja lexoissa Mazdan tekeleitä. Yaris jenkeissä on oikeasti Mazda 2 jne.
Ainakin Euroopan mallistossa Mazdat ja Toyotat ovat vielä omia mallejaan. Ja nuo Mazdan koriongelmat ovat yli 10 vuoden takaa.
Uti
Mercedes-Benz C200 4Matic A Edition Avantgarde MY2018
Yamaha SR400 EFI MY2015

Poissa Leo

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 242
Vs: Mazda 3 2019
« Vastaus #83 : 25.06.2019 19:25 »
Ainakin Euroopan mallistossa Mazdat ja Toyotat ovat vielä omia mallejaan. Ja nuo Mazdan koriongelmat ovat yli 10 vuoden takaa.
Uti
Tulee koko ajan enempi yhteistyömalleja ja Euroopan markkinoille myös. Sähkö- ja hybridiautoja ainakin yhdessä kehittävät. En tiedä antaako Mazda wankel tekniikkaa kuitenkaan Toyotan hybrideihin, mutta omiin ainakin on tuomassa.

Mutta asiaan. Tämä kolmonen on koeajettava heti kun uusi moottori on koeajettavissa. Nelivetomanuaali kiinnostaa kovasti 8)
Toyota Yaris 1.5 T-sport 2005 Flexfuel, Ex: Volvo V70 T6 AWD 2009, Ex: Volvo V50 1.6D Drive 2011, Ex: Volvo 940 B230FT aut. 1997, Ex: Volvo V40 1.8 ph 1.5 2000, Ex: Toyota Celica 2.0 Gti 1991

Poissa 999cc

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 7
Vs: Mazda 3 2019
« Vastaus #84 : 25.06.2019 22:12 »
Hienosti pärjää vaparilla näitä turbokoneita vastaan, erityisesti tuo käytännön kulutus joka Mazdalla selvästi alhaisempi kuin Fordin ja VWn suunnilleen samantehoisilla turbokoneilla. Vähän kuten arvelinkin tuossa ylempänä että vaparilla käytännön kulutus ei nouse yhtä jyrkästi kuin turboilla kun käyttää kaasua. Sitkeydessä häviää mutta 0-100 taas nopeampi.

Golf enemmän mukavuuspainotteinen ja tilavampi perheelle, Mazda ja Ford sporttisempia. Riippuu mitä haluaa painottaa. Golf ehkä esitelty 2012 mutta varmasti paranneltu useaan otteeseen joten en pitäisi 2-sijaa nolona Mazdalle, esim 1.5 TSI koneesta ei tainnut olla tietoakaan 2012.

Testin Mazda 3 on uusi 03/2019 tuotantoon tullut kevythybridi eli MHEV tekniikkaa. Aiempi Skyactiv-G 120 moottori oli tuotannossa 10/2013 - 03/2019. Tämän kulutus automaattina oli 5,6 litraa tai 129g. Golf sai 1.5 TSi moottorin 130 hevosvoimasena tuotantoon 07/2017, tämän kulutus 4,8 litraa tai 110g.

VW-konsernin autoista ainakin Audi A4:n keulalle tuli MHEV tekniikkaa 08/2015 TFSI 2.0 ultran muodossa, kulutus 5,1 litraa tai 116g. Tehoa tässä 190 hevosta ja vääntöä 320 Nm/1450–4200.
« Viimeksi muokattu: 25.06.2019 22:17 kirjoittanut 999cc »

Poissa Kennedy

Vs: Mazda 3 2019
« Vastaus #85 : 26.06.2019 09:42 »
Ja sitten loppuu tuo offarin juttelu tässä.
Aihe on uusi Mazda3 joten pysytään aiheessa.

300ZX kesäleluna