autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Suksien voitelu  (Luettu 1562 kertaa)

Poissa Juuha

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 492
Suksien voitelu
« : 25.11.2018 10:04 »
Tälle voisi olla ihan oma aihe kun on melkein oma tieteenala. 4 vuotta sitten ostin ensimmäisen kunnon suksipaketin ja silloin siirryin pikavoiteista oikein raudalla voiteluun. Kevään -50% alesta sai silloin 800 euron luistelutyylin suksipaketin hintaan 400€.

Vaikka minulle riittää luistovoitelu, tällekin löytyy lähes yhtä monta eri ohjetta kuin artikkelia/videota netissä. Voidevalmistajienkin ohjeet hieman eroavat toisistaan.

Uutena vein sukset pohjustukseen, kesäksi jätän myös pohjustusvoiteen pohjaan jonka syksyllä sitten siklaan pois. Muuta esikäsittelyä en ole tehnyt vaan tuohon päälle itse kelivoide.

Kelivoitelun teen niin että pehmeällä teräsharjalla ensin vanhat voiteet/liat pois niin että kuvio hyvin esillä. Sen jälkeen sulatan voiteen ja annan jäähtyä. Huolellinen siklaus ja vielä kiillotus nylonharjalla kunnes kuvio taas näkyy hyvin.

Lopputulokset vaihdelleet hyvin paljon päivästä ja paikasta riippuen. Skigo:n oranssi +1 - -5 ollut suosikki koska lämpötila usein noilla paikkeilla täällä. Fluorivoiteita en ole kokeillut muuta kuin joku Startin medium fluor, mielestäni hyvin hankala siklata koska se irtoaa kokonaan eikä tartu pohjaan.

Trollsten

  • Vieras
Vs: Suksien voitelu
« Vastaus #1 : 25.11.2018 10:09 »
Pohjustukset erikseen, mutta peruskelivoitelun teen, että putsaan harjalla ja liinalla pohjat. Hinkkaan parkkua pohjaan ja sitten sulatan sen siihen raudalla. Sen jälkeen siklaus, messinkiharjalla kuvio auki ja kiillotan nylonharjalla. Luottaa hitaalle harrastelijalle. Jos on kiire ja laiskottaa saatan käyttää pikavoiteitakin. Ne toimii sen yhden lenkin aivan hyvin.

Poissa jkvi

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 579
Vs: Suksien voitelu
« Vastaus #2 : 25.11.2018 10:09 »
Tuollaiset fluorivoiteet ja muutkin kovat parkut lähtee pohjasta parhaiten pois kun vetää juuri ennen siklausta raudalla voiteen lämpimäksi.

Poissa Alltour

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 407
Vs: Suksien voitelu
« Vastaus #3 : 28.11.2018 12:25 »
Luistopuolen perussettinä minulla on Rexin LF sininen+ Rexin LF musta+LF sininen. Kaikki kerrokset peräkkäin ja siklaus+harjaus joka välissä. Tuo siis peruspohjaus ja hyvä perusvoitelu. Sitten kosteammilla keleillä todella hyvä ja helppo lisäluistoratkaisu on vaikkapa Vauhdin nappipuuro tai Vauhdin uf ldr pikaluisto yksinään. Hieman tosin arvokkaita ovat, mutta luisto on hyvä ja varsinkin korkkaus+yön yli kuivatus ennen harjausta takaavat, että myös kestävät varsin hyvin.

Perinteisen pakkiin uusi löytö on Rexin 1814 purkki, joka toimi eilen liisterin päällä -8 tykkiladulla aivan huikean hyvin. Seinäpito ja todella hyvä luisto vuorohiihdossa.
Nykyiset nelipyöräiset: BMW X3 20d xdrive A LCI -14, Volvo V40 D4 A -13

Poissa Juuha

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 492
Vs: Suksien voitelu
« Vastaus #4 : 28.11.2018 12:32 »
Luistopuolen perussettinä minulla on Rexin LF sininen+ Rexin LF musta+LF sininen. Kaikki kerrokset peräkkäin ja siklaus+harjaus joka välissä. Tuo siis peruspohjaus ja hyvä perusvoitelu. Sitten kosteammilla keleillä todella hyvä ja helppo lisäluistoratkaisu on vaikkapa Vauhdin nappipuuro tai Vauhdin uf ldr pikaluisto yksinään. Hieman tosin arvokkaita ovat, mutta luisto on hyvä ja varsinkin korkkaus+yön yli kuivatus ennen harjausta takaavat, että myös kestävät varsin hyvin.

Perinteisen pakkiin uusi löytö on Rexin 1814 purkki, joka toimi eilen liisterin päällä -8 tykkiladulla aivan huikean hyvin. Seinäpito ja todella hyvä luisto vuorohiihdossa.

Jotain tuollaista perusreseptiä pohjiksi olen miettinyt, tähän asti tullut vain pelkkä kelivoide ja nekin LF koska halvempia. Montako km hiihdät noilla pohjilla? Päälle tulevan kelivoiteen voi ehkä uusia useammin.

Itse hiihdän vain vapaata ja siinä voide kuluu aika hyvin kenkien kohdalta, ei ehkä kestä yhtä hyvin kuin perinteisen luistovoide.

Poissa Alltour

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 407
Vs: Suksien voitelu
« Vastaus #5 : 28.11.2018 12:45 »
Jotain tuollaista perusreseptiä pohjiksi olen miettinyt, tähän asti tullut vain pelkkä kelivoide ja nekin LF koska halvempia. Montako km hiihdät noilla pohjilla? Päälle tulevan kelivoiteen voi ehkä uusia useammin.

Itse hiihdän vain vapaata ja siinä voide kuluu aika hyvin kenkien kohdalta, ei ehkä kestä yhtä hyvin kuin perinteisen luistovoide.
Yleensä pyöräytän nylonrotoharjalla (tavallinen harja ihan yhtä hyvä, mutta rotolla pääsee niin helpolla) ennen jokaista hiihtokertaa. Tuolla saa harmauden/lian pois ja sitten kun ei enää näytä kiillottuvan niin uusi pohjaus tuolla LF setillä. Latupohjien karkeudesta riippuen varmaan noin satakin kilsaa tuo voi välttää, varsinkin jos vielä käyttää välillä jotain keliluistoja. Olen myös havainnut Vauhdin clean & gliden hyväksi tuohon pohjan putsaukseen ennen perusvoitelua, aika edullista kannattaa vaikka testata. Se vain hangataan rätillä pohjaan, annetaan kuivua ja harjataan puhtaaksi. Lähtee melkoisesti töhnää. Siihen sitten kuuma- tai pikavoitelua päälle rakentamaan.
Nykyiset nelipyöräiset: BMW X3 20d xdrive A LCI -14, Volvo V40 D4 A -13

Poissa PeltiSeppo

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 29
Vs: Suksien voitelu
« Vastaus #6 : 28.11.2018 13:13 »
Hyviä perusjuttuja käyty läpi ja niissä kannattaakin pysyä melko kauan. Aika turhaa lähteä kovin paljon pelaamaan eri voiteilla, yleispätevä käytännössä jokakelin voiden on vaikkapa sininen parafiini fluorittomana tai LF. Vahaamiseen kannattaa suhtautua muutenkin vain määräajoin tehtävänä huoltona, ei sillä varsinaisesti luistoon ole kovin isoa merkitystä. Harjoja olisi hyvä olla 3 kappaletta: kupari / muu pehmeä metalliharja pari ekaa vetoa kärjestä kantaan, luonnonjouhi ylimääräisen voiteen vähentämiseen ja nylon loppukiillotukseen.

Clean & glide toimii myös lenkkien välissä jos haluaa likaa vähentää. Usein ei tarvii edes harjatakaan (ilman cleanglideä, tököttien kanssa toki harjaus) vaikka siellä pientä harmautta olisikin. Se alun liukas tunne harjattuna / jopa vahattuna nimittäin häipyy aika äkkiä ja toisaalta taas jos suksi on kunnollinen ja hiihtäjän painolle sopiva niin pohja harmaantuu huomattavasti vähemmän eikä hyydykään niin kuin huonompi pari tuppaa tekemään.


Poissa Juuha

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 492
Vs: Suksien voitelu
« Vastaus #7 : 08.12.2018 12:45 »
Tuli nyt ostettua Rexin sinistä ja mustaa LF:ää, päälle olisin vielä laittanut keltaisen -2-+2 LF mutta oli loppu, HF oli turhan hintava. Kokeillaan nyt näillä.

Oletteko metallisilla harjoilla harjanneet noita siklauksen jälkeenkin? Käsittääkseni ainakin kovia kuten vihreää voi vetää metalliharjallakin mutta esim tuo sininen? Aiemmin oli vain rosteriharja (jolla harjaan ennen vahan levittämistä) mutta nyt ostin vähän hellemmän messinkiharjan. Sillä ehkä voi ottaa siklauksen jälkeenkin pari vetoa ja sitten nylonharjalla? Luonnonjouhiharjaa ei ollut kaupassa.

Trollsten

  • Vieras
Vs: Suksien voitelu
« Vastaus #8 : 08.12.2018 12:59 »
Kyllä. Messinkiharjalla parilla vedolla kuvio auki siklauksen jälkeen ja sitten kiillotus nailonilla. Siklaus ja kaikki harjaus aina kärjestä kantaa kohti.

HF voiteita sulatellessa laittaisin maskin sitten päähän tai no laitan jo LF voiteiden kanssa pelatessa. Fluorihöyryt ei ole hyväksi.

Poissa Juuha

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 492
Vs: Suksien voitelu
« Vastaus #9 : 08.12.2018 22:36 »
Löytyi puhelimeen kätevä Rex:in sovellus joka antaa voitelusuositukset. Esim tänään 0 astetta, uusi lumi ja laittaa tasoksi aktiivihiihtäjän niin suositus oli musta LF + joku fluoripuriste jos sellaista haluaa käyttää. Harrastelijalle suositeltiin violetti fluoriton +2 - -4.

Saa nähdä kuinka tuo sininen-musta-sininen LF toimii, ellei erityisen hyvää luistoa taidan siirtyä vain noihin fluorittomiin harrastelijatason suosituksiin, tulee halvemmaksi ainakin.

Poissa janitkon

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 449
  • Skoda Octavia 1.4tsi
Vs: Suksien voitelu
« Vastaus #10 : 06.01.2019 22:19 »
Joo, fluorittomat toimii hyvin, jos on tavoitteena vain kunnon kohottelu ja ulkoilu. Muutenkin fluori pääsee oikeuksiinsa, kun on ns. vesikeli. Toki kyllähän se luistoa lisää pikku pakkasillakin, vaan ei varmaan kannata kauheasti sijoittaa rahaa jos vain haluaa hiihdellä ja kohottaa kuntoa.
Itse voitelevalle paras sijoitus on rotoharja, helpottaa harjaamista ihan tolkuttomasti ja suksen kuvio pysyy paremmin auki. Toki messinkiharja tulee pakista löytyä myös. :)

Poissa Eskoop

  • Yhdistyksen jäsen
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 6942
Vs: Suksien voitelu
« Vastaus #11 : 06.01.2019 22:26 »
Itsellä kun ei ole tiloja suksien voiteluun, niin tekeeköhän tämän tyylisillä voiteilla mitään? Kovat on kehut ja hinta.

https://www.carilainensport.fi/?product=rex-hf-spray-85ml

Vastaavia löytyy muiltkin valmistajilta.

Poissa PeltiSeppo

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 29
Vs: Suksien voitelu
« Vastaus #12 : 07.01.2019 09:45 »
Kyllä nuo nykyaikaiset paremman pään (l. kalliimmat) on erittäin toimivia. Itsellä kokemuksia Vauhdin tuotteista, HF ja UF litkuilla kyllä menee ihan ok aktiivisemmassakin harrastekäytössä. Käyttävät ihan kilpatasollakin esimerkiksi fluoripulvereitten alusvoiteina tai nk. nappipuurona. Suositus kuitenkin silloin tällöin tehdä kuumavoitelu koska se muuttaa suksen pohjaa oikein tehtynä - huoltoaspekti siitä kautta siis. Vähemmillä hiihtomäärillä riittänee minimissään kesäksi puhdistus ja vahan laitto joka siklataan kauden alussa pois. Tuollainen nestemäinen vaha ja harjaus toimii kyllä hyvin jos muuttuvaan keliin tarvitaan lisää luistoa. Noin yleisellä tasolla luiston pahin vihollinen on lika ja huonommat sukset sitten kerää sitä likaa helpoimmin. Lisäksi jotkin sukset ovat hyvin keliriippuvaisia eli toisella kelillä voivat olla ihan liukkaat mutta sitten toiseen suuntaan mennessä luisto on todella nihkeää. Kosteus ja lumen koostumus (hieno uusi / hieno vanha / karkea vanha lumi) määrittävät kelin suurimmalta osin.

Trollsten

  • Vieras
Vs: Suksien voitelu
« Vastaus #13 : 07.01.2019 09:48 »
http://www.startskiwax.com/fi/suksivoiteet/luistovoiteet-1/nestevoiteet/product/3074/start-ultra-gel

Itse olen tuota käyttänyt pikavoiteena. Laitetaan pohjaan ja hierotaan korkilla kiinni. Tuntuu toimivan ihan hyvin. Tosin ei se kuuma voitelun veroinen kestävyydeltään ole millään.

Poissa Alltour

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 407
Vs: Suksien voitelu
« Vastaus #14 : 07.01.2019 10:08 »
Itsellä kun ei ole tiloja suksien voiteluun, niin tekeeköhän tämän tyylisillä voiteilla mitään? Kovat on kehut ja hinta.

https://www.carilainensport.fi/?product=rex-hf-spray-85ml

Vastaavia löytyy muiltkin valmistajilta.

Hyviä nämä ilmeisesti ovat. Minullakin kokemuksia lähinnä Vauhdin uf ja hf litkuista, jotka toimivat pohjaan korkilla hierrettynä nappipuurona varsinkin todella hyvin. Niitä voi suositella varauksetta. Harjaus on tosiaan tärkeä juttu. Jos omistaa akkuporakoneen on rotoharja ehdoton investointi.
Nykyiset nelipyöräiset: BMW X3 20d xdrive A LCI -14, Volvo V40 D4 A -13

Poissa Alltour

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 407
Vs: Suksien voitelu
« Vastaus #15 : 07.01.2019 12:12 »
Hyviä nämä ilmeisesti ovat. Minullakin kokemuksia lähinnä Vauhdin uf ja hf litkuista, jotka toimivat pohjaan korkilla hierrettynä nappipuurona varsinkin todella hyvin. Niitä voi suositella varauksetta. Harjaus on tosiaan tärkeä juttu. Jos omistaa akkuporakoneen on rotoharja ehdoton investointi.

Näitä myydään myös hyvinä paketteina. Eivät ole toki ihan edullisia, mutta tuollaisella setillä hyvään sukseen saa aina todella hyvän luiston pienellä vaivalla ja tuollainen setti kestää pitkään. Peruspohjaus sitten kannattaa tehdä aina 100-200 kilometrin välein, alustan kuluttavuudesta ja likaisuudesta riippuen. Minä olen tehnyt Rexin sininen+musta+sininen LF-tuotteilla, siklaten lämpöisenä kerrosten välissä. Muitakin hyviä vaihtoehtoja on. Maajoukkueessa huoltovahana ainakin jokin aika sitten ilmeisesti käytettiin Vauhdin LF Race All-Tempiä. Siihen taidan itsekin vaihtaa kokeeksi seuraavaksi. Vauhti suosittaa siihen päälle toiseksi kerrokseksi yhtenä vaihtoehtona vielä LF race polaria, varmaankin tuomaan kulutuskestävyyttä. Funktio lienee melko vastaava kuin Rexin sin+musta+sin pohjustuksessa tuolla mustalla kovalla voiteella. Vauhdilta toimiva vaihtoehto pohjustukseksi voisi siis olla LF race all temp+LF race polar+LF race all temp.

https://www.suksistudio.fi/suksivoiteet-ja-huolto/tuote/pikaluistosetti-ldr-napilla-vauhti-suksivoide-laajalle-kelialueelle/NPSETEASY/

https://www.suksistudio.fi/suksivoiteet-ja-huolto/tuote/nappipuuro-pro-vauhti-taydellinen-voidesetti-kaikille-keleille/NPSETPRO/

https://vauhti.fi/lf-race-all-temp-glide-wax/

https://vauhti.fi/lf-race-polar-glide-wax/
« Viimeksi muokattu: 07.01.2019 12:26 kirjoittanut Alltour »
Nykyiset nelipyöräiset: BMW X3 20d xdrive A LCI -14, Volvo V40 D4 A -13

Poissa Juuha

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 492
Vs: Suksien voitelu
« Vastaus #16 : 09.01.2019 10:17 »
Hiihtokausi avattu kun jopa Vaasaan saatu 2km tykkilumilatu. Ihan hyvin toimi tuo Rex LF sininen-musta-sininen yhdistelmä -3 asteessa. Toivottavasti kestääkin hyvin, ainakin tuo musta oli sellaista tahmeaa pikeä ettei meinannut sulaa maksimilämmölläkään.

Poissa Kale

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 2670
Vs: Suksien voitelu
« Vastaus #17 : 09.01.2019 13:18 »
Tykkään kyllä käydä hiihtämässä mutta voiteluun ei tahdo into riittää ja tämä keskustelu pahentaa asiaa. Siirryin luisteluun kun alkoi vatuttamaan perinteisten suksien pitovoitelu. Hermot ei kestäneet pitovoitelua kun yhtenä päivänä pito oli täydellinen ja seuraavana päivänä vaikka keli oli sama niin pitoa ei ollut lainkaan. Toinen syy oli ettei täällä Hämeessäkään latuja ole kovin pitkään nykytalvina ja luisteluhiihtokausi on hieman pidempi. Tuon jälkeen joku sitten keksi pitopohja- ja mitälie tupsukarvasuksia nykyään onkaan. En yhtään ihmettele. Tiedän kyllä voitelun vaikutuksen mutta jotenkin vaan ei hermot ja aika riitä nysvätä suksien kanssa vaan kun illalla on tunnin taikka parin slotti vapaata niin pikavoidetta pintaan ja menoksi.

Poissa tuRboman

  • Moderaattori
  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 12080
  • - турбоман -
    • www.autostadium.fi
Vs: Suksien voitelu
« Vastaus #18 : 09.01.2019 13:39 »
Ei pidä tehdä siitä niin vaikeaa. Jos on itselle sopiva suksi, on pertsa voitelu kyllä erittäin yksinkertaista, jos ei kisavoitelua haeta. Luistoa pari kertaa vuodessa Rexin sinistä. Ja pitoalueelle pohjavaha kertaalleen. Sen jälkeen aina hieman todellista keliä lämpimämpää purkkia pohjaan niin pitää. Ja pidon lisäys vie alle 5min jos suksia voi säilyttää lämpimässä. Sopivasta purkista hieraisut ja korkilla tasoitus. Nostaa sukset ulos siksi aikaa kun pukee hiihtovaatteet. Sen jälkeen se on valmis menoon.
Minä siirryin pertsaan nimenomaan voitelun vuoksi kun alkoi ne fluoritomuhommat kuulostaan siltä, ettei mitään tolkkua.
"The journey of a thousand miles begins with one step"

Poissa Eskoop

  • Yhdistyksen jäsen
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 6942
Vs: Suksien voitelu
« Vastaus #19 : 09.01.2019 14:05 »
Tytölle kun hain sukset niin tuli myös itselle hypisteltyä näitä karvapohjasuksia, sillähän tuo pertsankin voitelu jäisi vähemmälle eikä roskatkaan niin tarttuisi. Lisäksi nuihin saa jo näppärästi mieleiseksi siirrettävää sidettä, jopa kesken lenkin. Kyllä välineet kehittyy ja vähän kutkuttaisi hommata nämä.