autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Mazda 3 (2013-)  (Luettu 211324 kertaa)

Poissa Juuha

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 407
Vs: Mazda 3 (2013-)
« Vastaus #1200 : 25.12.2018 22:42 »
Varmaankin sitä tehoa (vääntöä) on rajoitettu vain ylemmillä kierroksilla? Tuolloin alemmilla kierroksilla tapahtuva vääntöhuippu saadaan pysymään samana, mutta ylemmillä kierroksilla on käytössä vähemmän vääntöä ja vähemmän tehoa.

Tehohan on vain vääntömomentti kertaa kierrosnopeus.

Siksi vähän ihmettelenkin miten esim 2000rpm kohdalla saadaan 50% enemmän tehoa 30->45hp mutta vain 9Nm enemmän vääntöä 166->175Nm. Millä tavalla tehoa on rajoitettu noin paljon muttei vääntöä.

Jos olisi niin yksinkertaista että teho on vääntö kertaa kierrosnopeus, silloinhan eri valmistajien koneilla joilla sama vääntö tietyllä kierrosluvulla, pitäisi aina olla myös sama teho sillä kierrosluvulla. Näin ei kuitenkaan ole joten taitaa muutkin seikat vaikuttaa asiaan.

Paikalla Patteri

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 85
Vs: Mazda 3 (2013-)
« Vastaus #1201 : 25.12.2018 22:47 »
Siksi vähän ihmettelenkin miten esim 2000rpm kohdalla saadaan 50% enemmän tehoa 30->45hp mutta vain 9Nm enemmän vääntöä 166->175Nm. Millä tavalla tehoa on rajoitettu noin paljon muttei vääntöä.

Jos olisi niin yksinkertaista että teho on vääntö kertaa kierrosnopeus, silloinhan eri valmistajien koneilla joilla sama vääntö tietyllä kierrosluvulla, pitäisi aina olla myös sama teho sillä kierrosluvulla. Näin ei kuitenkaan ole joten taitaa muutkin seikat vaikuttaa asiaan.

Teho on vääntö x kierrokset, eli jossain muualla se epämääräisyys piilee.

Poissa Juuha

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 407
Vs: Mazda 3 (2013-)
« Vastaus #1202 : 25.12.2018 23:16 »
@2000rpm 5,4% lisäys vääntöön tuo 50% enemmän tehoa
@3000rpm 5,8% lisäys vääntöön tuo 48% enemmän tehoa
@4000rpm 5,8% lisäys vääntöön tuo 51% enemmän tehoa
@5000rpm 5,5% lisäys vääntöön tuo 49% enemmän tehoa

Nyt kun laskee niin aika tarkasti kyllä noudattaa samaa kaavaa läpi kierrosalueen. Vaikka vääntökäyrä on tasainen, pienikin muutos vaikuttaa prosentuaalisesti suuresti tehoon koko kierrosalueella.

Vähän hämääviä nuo tehokäyrät kun teho vaikuttaa nousevan paljon enemmän kuin vääntö. Mutta matemaattisesti taitaa kuitenkin mennä ihan oikein.

Poissa mmnnmm

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 101
  • IS300h
Vs: Mazda 3 (2013-)
« Vastaus #1203 : 26.12.2018 07:42 »
Optimoiautosi käppyrät väittää että 1+1=3.

Unohtakaa ne  ;D

Netti on pullollaan teho/vääntö -laskureita, niihin pätee matematiikan lait.

Poissa Mika_M

Vs: Mazda 3 (2013-)
« Vastaus #1204 : 26.12.2018 08:32 »
Jos olisi niin yksinkertaista että teho on vääntö kertaa kierrosnopeus, silloinhan eri valmistajien koneilla joilla sama vääntö tietyllä kierrosluvulla, pitäisi aina olla myös sama teho sillä kierrosluvulla. Näin ei kuitenkaan ole joten taitaa muutkin seikat vaikuttaa asiaan.

Kyllä se on noin yksinkertaista. Jos jollain valmistajalla on toisin, niin joko he taivuttavat fysiikan lakeja tai kaunistelevat lukuja, ehkä jopa suoranaisesti valehtelevat.

Esimerkiksi tuo optimoiautosi käppyrä jota tuossa aikaisemmin esiteltiin, taitaa olla mahdoton saavuttaa meidän tuntemiemme fysiikan lakien vallitessa.  :D
VCDS @ Kotka

Poissa nemos

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2443
  • Volvo XC60 T8 Inscription
Vs: Mazda 3 (2013-)
« Vastaus #1205 : 26.12.2018 09:58 »
OptimoiAutosi.fi sivulla on heitetty hihasta täysin mielikuvituksellinen käyrä vakioautolle. Teknikens Världin mittauksen mukaan 5000-5500 kierroksella saavutetaan maksimiteho 128 hv. Tuossa optimoidussa 5000 kierroksella saavutetaan 131 hv ja vakiossa olisi mukamas vain 88 hv.

Teknikens Världin mittaama maksimivääntö on 221 Nm/3930 r/min. Optimoidulla päästään tuohon vääntölukemaan vasta 6000 kierroksella. OptimoiAutosi mukaan vakion vääntö 4000 kierroksella on 181 Nm.

Eli ainoa hyöty tuosta optimoinnista on, jos haluaa lisää tehoa ja vääntöä yli 5000-6000 kierroksella.

Ei tällaiset pelleyritykset saa myytyä vaparien ohjelmointia, jos ei vakioversion käyriä valehdella paljon todellista heikommiksi.

Poissa Mika_M

Vs: Mazda 3 (2013-)
« Vastaus #1206 : 26.12.2018 10:07 »
Ei tällaiset pelleyritykset saa myytyä vaparien ohjelmointia, jos ei vakioversion käyriä valehdella paljon todellista heikommiksi.

Niin ja tuolla on myös tuo viritetyn koneen käyrästö piirrelty ilmeisesti vapaalla kädellä. Ei nuo teho- ja vääntökäyrät voi olla edes samasta koneesta. Esimerkiksi 6000rpm kohdalla on viritetyssä koneessa olevinaan 222Nm ja 162hp. Todellisuudessa 222Nm @ 6000rpm tuottaa lähes 190hp. Ja muissa kohdissa ihan samaa epäloogisuutta.

Voisi kai sitä edes sen verran panostaa valehteluunkin, että piirtäisi vain vääntökäyrän ja laskisi sitten tehon siitä, tai toisinpäin, eikä niin että molemmat käyrät vedetään taikurinhatusta.  ;D
VCDS @ Kotka

Poissa ConD

  • Yleisvalvoja
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7810
  • Seat Ateca
  • Seat Ateca 1.4TSI DSG 4Drive Xcellence
Vs: Mazda 3 (2013-)
« Vastaus #1207 : 26.12.2018 10:58 »

http://optimoiautosi.fi/database/9310/mazda/mazda3-iii/20-skyactiv-g-120hp-210nm/
On muuten eka firma suomessa jonka sivuilla tuo tullut vastaan.

edit: kappas.. https://turbotec.fi/tuning-database-mazda/


Näistähän ihmeteltiin käppyröitä jo reipas vuosi sitten:

http://www.optimoiautosi.fi/database/9310/mazda/mazda3-iii/20-skyactiv-g-120hp-210nm/

Optimoiautosi.fi tarjoaa tuollaista softaa. Ehkä tuo tuolla olisi jo pirteähkö eikä niin kuristetun oloinen.


Eikä nuo hattiwattilupaukset tosiaan ole mihinkään muuttuneet reilussa vuodessa. Jo "Vakiokäyrän" mukaan autossa pitäisi olla mukamas 180hp (siis 120hp mallissa), joten luotto nuihin optimoiautosi.fi käppyröihin on puhdas 0.
VCDS@Oulu, PM/@

Ateca@Spritmonitor:

Poissa Kennedy

Vs: Mazda 3 (2013-)
« Vastaus #1208 : 26.12.2018 11:20 »
Kappas.. unohtunut tuo :)
Sen verran monta sivua tässäkin keskustelussa, ettei kovin pitkälle tullut selattua taakseppäin.

Onko sillä nyt mitään vatun väliä miten se käyrä on piirretty tuolla nettisivulla? Harvalla sivulla on aidon testin piirtoja. Kaikki on esimerkkejä joista pitää saada eroa näkyviin.

Tuossa oli kuitenkin useampi dynovideo missä se käyrä piirtynyt kuin se oikeasti on.

300ZX kesäleluna

Poissa ConD

  • Yleisvalvoja
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7810
  • Seat Ateca
  • Seat Ateca 1.4TSI DSG 4Drive Xcellence
Vs: Mazda 3 (2013-)
« Vastaus #1209 : 26.12.2018 11:34 »
Juuei sillä mulle etenkää oo...

Se vaan että markkinamiesten hupsuttelujen sijaan kannattaa ne ees jollain tasolla faktalliset dynosetit kaivella että tietää lähtötason, ja jo tuolloin aiemmin tuumasin että ennen-jälkeen dynoajot ois kivat. :D
VCDS@Oulu, PM/@

Ateca@Spritmonitor:

Poissa Kennedy

Vs: Mazda 3 (2013-)
« Vastaus #1210 : 03.01.2019 12:37 »
Päivän oli huollossa ja 5,6km matkalla eivät saaneet rutisemaan vaihdetta.
2vk päästä takaisin huoltoon. Vaihtoon menee vaihteiston ohjaimet siitä laatikon päältä.

300ZX kesäleluna

Poissa Kennedy

Vs: Mazda 3 (2013-)
« Vastaus #1211 : 17.01.2019 13:06 »
Mazda pajalla. Jos tämän jälkeen ei lopeta rusautuksia niin laatikko otetaan pöydälle uusiksi ja menee siirtohaarukka vaihtoon.

300ZX kesäleluna

Poissa Kennedy

Vs: Mazda 3 (2013-)
« Vastaus #1212 : 30.01.2019 11:37 »
Rutisee rutisee.. viikon päästä takaisin ja laatikko pöydälle. Eivät vaan tiedä mitä tekevät sille nyt.
Siirtohaarukka onkin kuulemma vaihdettu jo..

300ZX kesäleluna

Paikalla Foxit

Vs: Mazda 3 (2013-)
« Vastaus #1213 : 31.01.2019 13:13 »
Rutisee rutisee.. viikon päästä takaisin ja laatikko pöydälle. Eivät vaan tiedä mitä tekevät sille nyt.
Siirtohaarukka onkin kuulemma vaihdettu jo..
Kauankos tuo autonne on nyt viettänyt aikaa pajalla tämän kyseisen vaivan takia yhteensä?
Toyota Prius (2016) Active
ex: Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol,
      Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

Poissa Kennedy

Vs: Mazda 3 (2013-)
« Vastaus #1214 : 31.01.2019 18:19 »
n.11vk tällä hetkellä.
Ensviikolla otetaan lisää aikaa tuohon :)

300ZX kesäleluna

Poissa Kennedy

Vs: Mazda 3 (2013-)
« Vastaus #1215 : 07.02.2019 11:59 »
Eilen vein huoltoon ja huomenna piti saada takaisin.
Soittivat vähän aikaa sitten, että tulee hakemaan pois. Heidän pitää keskustella asiasta enemmän ylempien kanssa ja se on jossain kohtaa ensviikolla.
Saivat siis tänään rutisemaan erivaihdeissa erilailla kaikki vaihteet sekä välillä kaikki toimivat normaalisti  ;D
Ymmärsivät nyt mistä valittanut.

300ZX kesäleluna

Poissa Kennedy

Vs: Mazda 3 (2013-)
« Vastaus #1216 : 08.02.2019 00:09 »
Hmm.. mahtoikohan säätää jotain kaapeleita tänään.
Vajaa 2vk sitten olin parkissa auton käynnissä hetken aikaa. Kun yritin lähteä liikenteeseen en meinannut saada silloin 1 vaihdetta päälle. Kierrätin 2 ja 3 kautta eikä silti. Piti pumpata kytkinta pari kertaa.
Tänään ajoin parkkihallissa alaspäin kytkinpohjassa ja jarrulla. Siinä kohtaa kun pitäisi alkaa kääntymään tasaiselle olin laittamassa vaihdetta 1 taas. Kävelyvauhti eikä vaihde mennyt silmään. Pumpataan taas kytkintä.
Tuuskille siirryin yhdessä kohdassa ja hetken ajettua 4 vaihteella siiryin 5:Selle. Ai että kun rusahti hienosti   :P

Paskempaan suuntaan menossa kokoajan tuon laatikon toiminta. Nyt vaan odottelemaan mitä ensviikko tuo tullessaan.

300ZX kesäleluna

Poissa Kennedy

Vs: Mazda 3 (2013-)
« Vastaus #1217 : 15.02.2019 13:05 »
Parin viikon sisään menossa Laakkoselle takaisin. En muistanut kysyä mitä nyt vaihdetaan, mutta kai se selviää  ;D

300ZX kesäleluna

Paikalla Foxit

Vs: Mazda 3 (2013-)
« Vastaus #1218 : 16.02.2019 23:59 »
Parin viikon sisään menossa Laakkoselle takaisin. En muistanut kysyä mitä nyt vaihdetaan, mutta kai se selviää  ;D
Laakkonenko tuota on yrittänyt hoitaa kuntoon? Ei heillä ainakaan turha hoppu ole asian kanssa ollut... Onko Suomessa Mazdojen takuuseen korjaaminen yleensäkin näin luokatonta vai ainoastaan Laakkosen erityispiirre?
Toyota Prius (2016) Active
ex: Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol,
      Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

Poissa Kennedy

Vs: Mazda 3 (2013-)
« Vastaus #1219 : eilen kello 13:11 »
Taitaa olla Laakkosen. Tuossa on kato heidän vaihtoauto takuu ostettuna. Kaikki menee niiden piikkiin.
Tosin olisi sitä voinut valittaa lyhyemmälläkin aikataululla, mutta kun ei ole itsellä käytössä aktiivisesti niin ei muista sitten kysellä perään.
Jos ei olisi niin Hyrylässä tai täällä Jäkessä käyttäisin korjaamolla jotka hoitaneet hyvin asioita. Hyrylässä jopa kerrottiin suoraan millaisia tyyppivikoja tuossa ollut ja Laakkonen toteaa vaan, että ai on vai.

300ZX kesäleluna