autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Mazda 3 (2013-)  (Luettu 202677 kertaa)

Poissa Foxit

Vs: Mazda 3 (2013-)
« Vastaus #1140 : 08.04.2018 16:53 »
Rengaskoko 205 / 60 R16 ja paineet suositellut 250 kPa.
Ok. Eli tuoltakin osin asiat kunnossa. Silti tuo alle 3 millin urasyvyys kaikille renkaille 22 tkm melkosen nopealta kulumistahdilta Energysavereille. Ainakin tuplaten enempi niillä pitäisi rullailla tai sitten renkaassa jotain häikkää. Toivottavasti eivät vaan olisi rengasliikkeessä koijanneet...
Lexus CT 200h - Hybrid A Comfort (2011)
ex: Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol
      Volkswagen Polo 1,2 TDI

Poissa Trollsten

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 8979
Vs: Mazda 3 (2013-)
« Vastaus #1141 : 08.04.2018 17:04 »
Onhan se ajotyylistäkin kiinni miten ne kumit kestää  ::)

Poissa Jari_S

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 358
Vs: Mazda 3 (2013-)
« Vastaus #1142 : 08.04.2018 18:18 »
Ok. Eli tuoltakin osin asiat kunnossa. Silti tuo alle 3 millin urasyvyys kaikille renkaille 22 tkm melkosen nopealta kulumistahdilta Energysavereille. Ainakin tuplaten enempi niillä pitäisi rullailla tai sitten renkaassa jotain häikkää. Toivottavasti eivät vaan olisi rengasliikkeessä koijanneet...

No näin minäkin ajattelin, ainoastaan moottoripyörän renkailla olen päässyt yhtä huonoon tai huonompaan kestävyyteen, mutta mp-renkaat ovatkin hieman eri juttu.

Ajotyylini on ollut sama kuin ennenkin, eli ei voimakkaita kiihdytyksiä eikä jarrutuksia ja nopeudet kutakuinkin rajoitusten mukaiset.

Samalla ajotyylillä kuten sanottu, ovat aiempien autojeni renkaat kestäneet lähes tuplasti mainitut kilometrit.

Itsekin mietin, josko rengasliike olisi ilmoituksessaan tehnyt hieman myynninedistämistä. En kuitenkaan heti suostunut ehdotukseen renkaiden vaihdosta, vaan sanoin miettiväni asiaa.

Viikon päästä sitten soitin liikkeeseen ja kun kuulin, että puhelimessa oli toinen henkilö kuin viimeksi, kysyin, että paljonkos sitä kulutuspintaa niissä säilössä olevissa renkaissani on?

Keskustelukumppanini sanoi menevänsä saman tien mittaamaan ja hetken päästä ilmoitti, että pintaa on alle 3 mm ja kaikki 4 rengasta ovat kuulemma hyvin tasaisesti kuluneet.

No, uskoin sitten ja annoin luvan renkaiden vaihtoon.

Tuo Nokian Hakka Green 2 on ainakin testien mukaan hyvä rengas, joten ehkäpä siitä sitten saa jotakin hyötyä esim. pienempänä rengasmeluna ja ehkäpä parempana polttoainetaloutena… (??).

Poissa Foxit

Vs: Mazda 3 (2013-)
« Vastaus #1143 : 09.04.2018 10:00 »
Jari_S, toivotaan parempaa kestoa HG2 :lle. Olin tehnyt vertailua näistä matalan vierintävastuksen renkaille seuraavan topicin alle: https://www.autostadium.fi/index.php?topic=3545.40
Lexus CT 200h - Hybrid A Comfort (2011)
ex: Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol
      Volkswagen Polo 1,2 TDI

Poissa Trollsten

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 8979
Vs: Mazda 3 (2013-)
« Vastaus #1144 : 09.04.2018 10:18 »
Nokianin suurin ongelma Mazdassa on, että sen kantavuus on 96, joka aiheuttaa pintakovan jousituksen kanssa nypytyksen lisääntymistä.

Poissa Jari_S

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 358
Vs: Mazda 3 (2013-)
« Vastaus #1145 : 09.04.2018 20:00 »
Jari_S, toivotaan parempaa kestoa HG2 :lle. Olin tehnyt vertailua näistä matalan vierintävastuksen renkaille seuraavan topicin alle: https://www.autostadium.fi/index.php?topic=3545.40

Kiitosta vaan, minäkin toivon ettei uusia kesärenkaita tarvitse joka toinen vuosi ostaa.

Mukava oli lukea tarkkoja havaintojasi mm. tuosta Nokialaisesta renkaasta.

Nokianin suurin ongelma Mazdassa on, että sen kantavuus on 96, joka aiheuttaa pintakovan jousituksen kanssa nypytyksen lisääntymistä.

Jaha, onneksi auto ei ole minulle mikään fiilistely tai nautintoväline, vaan arkinen esine jolla siirryn paikasta A paikkaan B. Jos Mazdani rupeaa uusien renkaiden kanssa ”nypyttämään”, niin sen sietäminen olkoon sitten kova kohtaloni.   :)

Poissa Foxit

Vs: Mazda 3 (2013-)
« Vastaus #1146 : 25.04.2018 08:20 »
Kiitosta vaan, minäkin toivon ettei uusia kesärenkaita tarvitse joka toinen vuosi ostaa.

Mukava oli lukea tarkkoja havaintojasi mm. tuosta Nokialaisesta renkaasta.
Jaha, onneksi auto ei ole minulle mikään fiilistely tai nautintoväline, vaan arkinen esine jolla siirryn paikasta A paikkaan B. Jos Mazdani rupeaa uusien renkaiden kanssa ”nypyttämään”, niin sen sietäminen olkoon sitten kova kohtaloni.   :)
Kerrohan Jari_S Nokian HG2 kokemuksistasi kun niitä alkaa kertymään. Ensituntuma ja kulutuskestävyys kiinnostaa.
Lexus CT 200h - Hybrid A Comfort (2011)
ex: Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol
      Volkswagen Polo 1,2 TDI

Poissa Trollsten

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 8979
Vs: Mazda 3 (2013-)
« Vastaus #1147 : 25.04.2018 08:24 »
Jari_S, toivotaan parempaa kestoa HG2 :lle. Olin tehnyt vertailua näistä matalan vierintävastuksen renkaille seuraavan topicin alle: https://www.autostadium.fi/index.php?topic=3545.40
Ihan huomiona niin sulla on tuolla EnergySaver + renkaat käsittelyssä ja Meksikon Mazdoissa on ensiasennuksena pelkät EnergySaverit ilman plussaa. Voi olla jotain eroa.

Poissa Kennedy

Vs: Mazda 3 (2013-)
« Vastaus #1148 : 25.04.2018 14:34 »
Vähän meinannut hommata omaan Michelin Primacy 4 renkaat. 225/45 17" koossa.. tosin en tiedä pitäisikö sitä ostaa isompi profiili koska vakiot ovat 205/60 16" eikä 55 kuten yleensä.
8x17 ET40 vanteet on tulossa postissa.
Suomessa Euromasterilla 415e tms.. saksasta 360 taisi olla.

Eli kuukauden päästä saadaan auto takaisin.

Odottavan aika on pitkä.. Reilu viikko vissiin menee vielä auton saamiseen.
« Viimeksi muokattu: 25.04.2018 16:22 kirjoittanut Kennedy »

300ZX kesäleluna

Poissa Foxit

Vs: Mazda 3 (2013-)
« Vastaus #1149 : 25.04.2018 23:15 »
Vähän meinannut hommata omaan Michelin Primacy 4 renkaat. 225/45 17" koossa.. tosin en tiedä pitäisikö sitä ostaa isompi profiili koska vakiot ovat 205/60 16" eikä 55 kuten yleensä.
8x17 ET40 vanteet on tulossa postissa.
Suomessa Euromasterilla 415e tms.. saksasta 360 taisi olla.

Odottavan aika on pitkä.. Reilu viikko vissiin menee vielä auton saamiseen.
Eikös Mazdan suositus ole 205/55R17 Mazda 3 :lle? 225/45R17 on mielestäni liian pieni halkaisijaltaan. Jos 225 leveän haluat ottaa, niin 225/50R17.
« Viimeksi muokattu: 25.04.2018 23:29 kirjoittanut Foxit »
Lexus CT 200h - Hybrid A Comfort (2011)
ex: Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol
      Volkswagen Polo 1,2 TDI

Poissa Kaliju

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 97
Vs: Mazda 3 (2013-)
« Vastaus #1150 : 26.04.2018 20:24 »
Vähän meinannut hommata omaan Michelin Primacy 4 renkaat. 225/45 17" koossa.. tosin en tiedä pitäisikö sitä ostaa isompi profiili koska vakiot ovat 205/60 16" eikä 55 kuten yleensä.
8x17 ET40 vanteet on tulossa postissa.
Suomessa Euromasterilla 415e tms.. saksasta 360 taisi olla.

Odottavan aika on pitkä.. Reilu viikko vissiin menee vielä auton saamiseen.
Autolehdet on Suomessa tainneet yleisesti olla sitä mieltä, että tuo 205/60 16" on paras rengaskoko kolmoseen.

Poissa Kennedy

Vs: Mazda 3 (2013-)
« Vastaus #1151 : 27.04.2018 06:02 »
Yleisesti ottaen autolehtien mielipiteillä ei ole mitään tekemistä tosielämän kanssa.  ;D


225/50 17" kaikki tuntuu olevan todella korkean painoluokan renkaita.. 96-98XL tasolla.
205/50 17" näyttää löytyvän helposti 89-91 luokan renkaita.

300ZX kesäleluna

Poissa Trollsten

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 8979
Vs: Mazda 3 (2013-)
« Vastaus #1152 : 02.05.2018 20:17 »
https://www.mazda.fi/media/pricelists/2018-fi/2018-02-05-mazda3-optimum-hinnasto.pdf

Ei silleen kamalan pahan hintainen tuo uus Optimum. Kohtuullisen kokoinen bensa-automaatti ihan ok perusvarustein n. 24k.

Poissa Kennedy

Vs: Mazda 3 (2013-)
« Vastaus #1153 : 02.05.2018 20:46 »
Tänään soittivat, että auto on lopultakin valmiina haettavaksi.
Kysyin menikö muita osia vaihtoon kuin syncrot ja sovitteet. Kundi totes, että vaihteistoöljyt..
Meinasin kommendoida, että aika fakiiri saa olla vaihtamaan osia laatikon sisältä jos noi meinaa pitää.
No vaimo käy huomenna hakemassa takaisin käyttöön. On hieman jo odotellutkin. 6vk sitten vietiin se sinne.

300ZX kesäleluna

Poissa kylpykuula

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 10
Vs: Mazda 3 (2013-)
« Vastaus #1154 : 03.05.2018 21:12 »
Toivottavasti öljyn vaihto tepsi. Vähän kyl ketuttais henkilökohtaisesti, että auto seisoo öljynvaihdon takia 6vk

Poissa Kaliju

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 97
Vs: Mazda 3 (2013-)
« Vastaus #1155 : 20.05.2018 11:38 »
Auto saatu huollosta. Takapalat oli kuluneet epätasaisesti, liukutappi oli ilmeisesti jumittanut välillä. Epäilen syyksi, että auto on seisonut toisinaan kaksikin viikkoa konttorin pihassa ajamatta. Levyjä ei vaihdettu, pintaa vielä yli 9mm. Hintaa tuli huollolle jarrupalojen ja jarrujen herkistyksen kanssa 400e. Myös ajotietokone näyttää nyt 12kk 20000km seuraavaan huoltoon kuten kuuluukin. Positiivisena yllätyksenä huolto kirjattiin samaan sähköiseen huoltokirjaan, kuin laakkosen ja deltan tekemät.         
Omakin Mazda käynyt 2 kertaa huollossa kuluneella viikolla. Vaihdatin jarrupalat ja levyt taakse, kun renkaanvaihdon yhteydessä totesin oikean takapään palojen olevan lopussa ja samoihin aikoihin äänikin alkoi kertoa samaa. Jotain jarrujen laahausta varmaan on ollut mullakin, kun etujarruissa on vielä reilusti pintaa. Olin varannut jo aiemmin 4v/80tkm huollon Wetteriltä, mutta en halunnut jättää jarruremppaa sinne. Tilasin itse palat ja levyt (Ferodo/Zimmermann) hintaan 88€ ja töihin meni 70€. Wetterille pisteet merkkihuollon hinnasta. Ei jäänyt kusetuksen makua. Tilasin varsinaisten huoltotöiden lisäksi vielä ilmastointilaitteen huollon, kun ymmärtääkseni se oli vielä tehtaan jäljiltä.

Poissa Kennedy

Vs: Mazda 3 (2013-)
« Vastaus #1156 : 20.05.2018 18:08 »
Auto saatiin takaisin ja muutaman päivän jälkeen pistin viestiä korjaamovastaavalle valokuvien kera. Näin parin viikon jälkeen eivät ole ottaneet yhteyttä takaisinpäin.
Viikon kerran tiputteli laatikkoöljyä maahan muovisuojan reijistä..

2->3 vaihtaessa rusahtaa yleensä päivän ensimmäinen vaihto ihan huolella. Vähän kuin ilman kytkintä vaihtaisi..

300ZX kesäleluna

Poissa Trollsten

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 8979
Vs: Mazda 3 (2013-)
« Vastaus #1157 : 20.05.2018 18:13 »
Mullahan oli tuo vika uudesta asti ja vaihdetta sai sovitella sisään. Mun autoon vaihdettiin kolmosen ja nelosen synkrot ja rattaat kokonaisuudessaan. Se auttoi. Sun autoon pelkät synkrot?

Poissa Jari_S

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 358
Vs: Mazda 3 (2013-)
« Vastaus #1158 : 20.05.2018 19:19 »
Omakin Mazda käynyt 2 kertaa huollossa kuluneella viikolla. Vaihdatin jarrupalat ja levyt taakse, kun renkaanvaihdon yhteydessä totesin oikean takapään palojen olevan lopussa ja samoihin aikoihin äänikin alkoi kertoa samaa. Jotain jarrujen laahausta varmaan on ollut mullakin, kun etujarruissa on vielä reilusti pintaa.

Tuo on kyllä hassu juttu, kun jarruhuolto ei kuulu Mazdan normaaliin vuosihuoltoon.

Edellisessä autossani, merkiltään Nissan, jarruhuolto oli osa vuosihuoltoa ja sen kyllä huomasi.

Ostin ko. auton uutena ja ajelin sillä 12 vuotta. Kun Nissanin Mazdaan vaihdoin, jatkoi Nissanin uusi omistaja matkaa vielä alkuperäisillä jarrulevyillä.

Tilasin varsinaisten huoltotöiden lisäksi vielä ilmastointilaitteen huollon, kun ymmärtääkseni se oli vielä tehtaan jäljiltä.

Saako udella, paljonko tuo huolto maksoi? (Olisi omaankin kulkupeliin kohtapuoliin ajankohtainen huolto).

Poissa Kennedy

Vs: Mazda 3 (2013-)
« Vastaus #1159 : 20.05.2018 19:56 »
Mullahan oli tuo vika uudesta asti ja vaihdetta sai sovitella sisään. Mun autoon vaihdettiin kolmosen ja nelosen synkrot ja rattaat kokonaisuudessaan. Se auttoi. Sun autoon pelkät synkrot?

Niin ne sanoi.. syncrot ja sovitteet. Papereita ei vaimo saanut kun kävi auton hakemassa. Tosin en tiedä olisiko pyytämällä saanut listaa mitä vaihdettu.
Ennen remonttia ei se noin paljon rutissut.

300ZX kesäleluna