autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Amatöörin moottoriremontti, Kubota F3060  (Luettu 3164 kertaa)

Poissa Mika_M

Projektit: Alue, jossa voit esitellä autoihin ja muihin ajoneuvoihin liittyviä projekteja

Laitetaan siis tämä projekti tänne, kun ei ehkä ihan enää sovi tuonne yleiseen keskusteluun ruohonleikkureista. Alkuun suunnilleen copypastea sieltä...

Talliin tuli siis pitkään jo toimettomana isäukon pihalla lojunut Kubota F3060 vuosimallia 1998, joka on keittänyt liian monta kertaa. Huohottaa ihan hitokseen ja syö jäähdytysnestettä, sinistä savua tulee kilpaa sekä pakoputkesta että huohottimen letkusta. Kansipahvi menee ainakin uusiksi, toivottavasti alakerta on vielä suunnilleen tiivis. Ei tuolle juuri mitään käyttöä kyllä ole, mutta pitää se yrittää korjata. Ehjänä voisi vielä jotain saada kun myy pois, tuollaisena ei oikein minkään arvoinen... Kirottuja vehkeitä kun tuntuvat kaikki kuivassa pölyävässä heinässä tukkivan jäähdyttäjää, eikä sitä summeria ja varoitusvaloa kirkkaassa kesäpäivässä kuulosuojaimet päässä kaasu pohjassa painellessa ikinä huomaa ajoissa.  :(

Kuvan mukaiseen tilanteeseen päästiin maanantaina, raivasin omaan talliin tilaa ja otettiin vielä leikkuulaite pois, niin mahtuu makaamaan täällä epämääräisen ajan. Voi tulla ikuisuusprojekti, saas nähdä...
VCDS @ Kotka

Poissa Mika_M

Vs: Amatöörin moottoriremontti, Kubota F3060
« Vastaus #1 : 21.09.2018 19:52 »
Leikkuri on siis Kubotan F3060 ja moottorina tässä käytössä Kubotan 05-sarjan 1,3 litrainen nelisylinterinen dieseli, V1305. Melkoisen käytetty ja vankaksi kehuttu moottorisarja, joka varmasti olisi kestänyt tässäkin aivan moitteettomana ellei olisi toistuvasti käytetty niin rumasti ylikuumenemisen puolelle.

Se oli yllättävää, että 20 vuotta vanhasta koneesta lähtivät kaikki pultit aivan moitteetta auki, jopa pakosarja irtosi tuosta noin vaan. Kansi oli siis käsissä hetkessä ja sen jälkeen totesin, ettei kansipahvissa näy oikein mitään jälkeä josta se olisi pettänyt. Kai tuonne jotain jälkeä jäisi, jos jäähdytysnestettä vuotaisi johonkin tai jos palopaine pääsisi karkaamaan sylinteristä? Siitä on ainakin kokemusta, että jäähdytysnesteen vuotaessa palotilaan, on kyseinen palotila aivan uutuuttaan kiiltävä eikä tuolla lailla nokinen. Voi olla siis, ettei kannessa tai kansipahvissa olisi ollut sittenkään mitään vikaa.  ???

Jostain se palopaine kuitenkin öljytilaan pääsee, huohottimen puskemasta savusta päätellen. Tämä ratkaisi sen, että moottoria on pakko purkaa lisää jotta näkee mäntien ja männänrenkaiden kunnon...
« Viimeksi muokattu: 21.09.2018 20:17 kirjoittanut Mika_M »
VCDS @ Kotka

Poissa Mika_M

Vs: Amatöörin moottoriremontti, Kubota F3060
« Vastaus #2 : 21.09.2018 20:01 »
Jotta saa männät ihmeteltäväkseen, pitää tietenkin päästä moottorin alakertaankin käsiksi... Ajattelin öljypohjan poistamiseksi vaadittavan takavedon kardaaniakselin irrotuksen, koska se menee öljypohjan "läpi", niin että öljypohjassa on keskellä syvennys akselia varten. Pohjassa on sen takia myös kaksi tyhjennysproppua, molemmille puoliskoille omansa.

No piti se irrottaa juu, mutta sen lisäksi totesin nopeasti, että koko taka-akseli on pudotettava pois, koska moottori on sen yläpuolella. Kardaanissa oli molemmissa päissä lukkosokat, joiden irrottamisen jälkeen akselia sai liu'utettua hiukan etupäätä kohti, jonka jälkeen takapäässä akselin ja takaperän yhdistävä holkki mahtui tulemaan pois ja akseli tipahtamaan käsiin.

Taka-akselin irrotusta varten ei onneksi tarvinnut kuin irrottaa ohjauksen hydraulisylinteri ja neljä pulttia jotka pitelevät keinuniveltä rungossa. Sen jälkeen pieni tunkkaus ja akseli tipahti. Tässä kohtaa oli (taas) enemmän intoa kuin järkeä, joten lopulta minulla oli irrallinen taka-akseli joka ei mahtunut tulemaan pois koneen alta.  ;D Olisi pitänyt irrottaa pyörä, mutta pyöränpultit on vedetty johonkin apinamomenttiin joka teki irrottamisen melko mahdottomaksi, kun akseli on jo irrallaan... Olisi pitänyt löysätä pultit ennen akselin tiputtamista. Sai sen sitten sieltä kikkailtua kun aikansa pelaili tunkin ja puukapuloiden kanssa.  :D
« Viimeksi muokattu: 21.09.2018 20:20 kirjoittanut Mika_M »
VCDS @ Kotka

Poissa Mika_M

Vs: Amatöörin moottoriremontti, Kubota F3060
« Vastaus #3 : 21.09.2018 20:45 »
Kun taka-akseli rojuineen oli poistettu tieltä, oli jatko melko suoraviivainen. Öljypohja on kiinni noin miljoonalla pultilla (liioittelin, tarkistin korjausoppaasta ja 26 niitä on) jotka kiertelin auki. Liitos on tiivistetty jollakin liimaavalla tiivistemassalla, pohjaa sai kammeta ja koputella puupalikalla aika ronskisti, ennenkuin se irtosi. Perään vielä tietysti öljypumpun imuputken/sihdin irrotus.

Sitten vaan vuorollaan veivit alakuolokohtaan, pultit auki, laakeriliuskat talteen ja muovikepin kanssa koputellen mäntä veiveineen yläkautta ulos lohkosta.

Mäntiä katsellen selvisi nopeasti missä oli pahin tilanne. Kolmosen männänrenkaat ovat aivan kuoleentuneet, ei mitään joustoa jäljellä ja toinen puristusrengas on poikki. Myös männässä rumat jäljet (kuvassa). Nelosessa myös männässä jälkiä mutta renkaat ehjät. Ykkönen ja kakkonen ihan ok.

Aika vahvasti oletus tässä vaiheessa, että tuo kolmonen on se suurin syntipukki moottorin ongelmiin. Kylmänä käynnistäessä, moottori lähti selvästi aluksi käyntiin vain kolmella sylinterillä ja pienen hetken (ehkä kymmenisen sekuntia) käytyään heräsi neljäskin. Kai se kolmosen mäntä onnettomine renkaineen sen verran lämpölaajeni, että sielläkin saatiin puristusta syttymiseen asti.
« Viimeksi muokattu: 21.09.2018 20:47 kirjoittanut Mika_M »
VCDS @ Kotka

Poissa Mika_M

Vs: Amatöörin moottoriremontti, Kubota F3060
« Vastaus #4 : 22.09.2018 23:12 »
Tässä vaiheessa on päädytty sellaiseen ratkaisuun, että tilasin kaukomailta kaksi mäntää ja neljä satsia männänrenkaita. Kolmosen ja nelosen männät menee kokonaan uusiksi, ykkönen ja kakkonen pelkällä rengastuksella. Hintoja kun tutkiskelin, niin kotimaassa on pelkän männän hinnassa kolme numeroa, eikä se ala edes ykkösellä. Tuolta kaukomailta saa suunnilleen sen yhden männän hinnalla nuo kaksi mäntää ja neljät renkaat... Katsotaan sitten minkälaista rihkamaa sieltä tulee ja milloin tulee, arvioitu toimitusaika lokakuun puolenvälin ja marraskuun lopun välillä.  :D

Tämä on budjettiratkaisu eikä varmaan kaikkien mielestä järkevää. Pitää kuitenkin muistaa, että tässä ollaan tosiaan rakentamassa 20 vuotta vanhaa moottoria siihen kuntoon, että leikkurin kehtaa myydä. Ei kukaan tuollaista ostava varmasti odota saavansa uuden veroista moottoria, eikä ainakaan ole valmis maksamaan sellaisesta.

Tältä pohjalta aloin miettimään tuota kanttakin, kun kerran pahvista ei löydy selkeitä jälkiä että se olisi vuotanut mistään, niin mitähän jos tuonkin löisi vain sellaisenaan takaisin moottorin nupiksi... Paras tulisi tietenkin kun teettäisi täyden huollon kaikin puolin, suuttimet katsottaisiin, kannen suoruus tarkastettaisiin, venttiilit tiiviiksi jne jne... Mutta onko se sitten hintansa arvoista? Jos kansi onkin ihan ok tuollaisenaankin? Ei kukaan vanhaa leikkuria ostava siitäkään maksa yhtään sen enempää, vaikka kehuisi kuinka kannen olevan viimeisen päälle...
VCDS @ Kotka

Poissa PgPete

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 625
Vs: Amatöörin moottoriremontti, Kubota F3060
« Vastaus #5 : 22.09.2018 23:15 »
Ihan järkevää pohdiskelua. Itse pistäisin tuolla kannella kasaan. En tosin ole mekaanikko...

Poissa Mika_M

Vs: Amatöörin moottoriremontti, Kubota F3060
« Vastaus #6 : 22.09.2018 23:17 »
En tosin ole mekaanikko...

En minäkään.  ;D
VCDS @ Kotka

Poissa MMV

  • Yhdistyksen jäsen
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 6330
Vs: Amatöörin moottoriremontti, Kubota F3060
« Vastaus #7 : 23.09.2018 06:43 »
Eihän se kannen oikaisu maksa kuin muutaman kympin. Enempi ottaa päähän purkaa yläkerta uudestaan ja ostaa taas uusi kansipahvi...
BMW 325 Coupe V8 Super rock ja Toyota Starlet B230 2.5L Evo Super rock

Poissa dingdongpingpong

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9093
Vs: Amatöörin moottoriremontti, Kubota F3060
« Vastaus #8 : 23.09.2018 07:34 »
Mä ehkä eukon iloksi käyttäisin olkkarin lasipöytää (keittiön vastaavan sijasta) ja hioisin venttilit itse jos kansi osoittautuisi suoraksi lasia vasten. ???
Soita nolla viis ysi kuka tuli ?

Poissa Vaarivanhus

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7737
Vs: Amatöörin moottoriremontti, Kubota F3060
« Vastaus #9 : 23.09.2018 08:09 »
Jonkinlainen sisäänajo kannattaa varmaan kuitenkin tehdä, ennen kuin panee koneen myyntiin. Uudet männät ja renkaat asettuu jne. Siinä sitten selvinnee, kestääkö kansipahvi tai tuleeko muita ongelmia.

Pitäisköhän venttiilit varmuuden vuoksi hivasta tahnalla? Samalla menisi uudet varrenkumit, mikäli ne ei tolkuttomia maksa.

Kaikesta huolimatta, jonkinlaisen "mielenrauhan" käytettyä tavaraa myydessään saa, jos edes hieman varmistelee tavaran toimivuuden.
"Autojobbarit" lienevät oma lajinsa. He eivät taida liiketoimissaan menestyä, mikäli alkavat moista miettiä.  :)
 

Poissa fourvalve

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 405
  • Wartburg 311
Vs: Amatöörin moottoriremontti, Kubota F3060
« Vastaus #10 : 23.09.2018 08:11 »
Yleensä kannen plaanaus on ihan turha toimenpide jos mitään ongelmia ei ole ollut kannessa eikä pahvissa. Toki jos syöpymiä on niin sitten. Dieselissä voi joutua laittamaan paksumman tilkkeen jos joutuu paksumman siivun ottaan kannesta. Muutoin voi kuumana kuulua naputus kun venat ottaa mäntään kiinni ;D
Kyllähän ne koneistamolla sitä plaanausta aina suosittelee, se on kuitenkin niitten työtä ja siitä ne rahan saa.

Poissa Mika_M

Vs: Amatöörin moottoriremontti, Kubota F3060
« Vastaus #11 : 23.09.2018 08:44 »
Täytyy jossain välissä rapsutella nuo pahvin jämät pois ja tarkastella kriittisesti miltä se kansi näyttää. Jos on selvästi jotain syöpymää tms niin tottahan se sitten on kannettava koneistamoon.
VCDS @ Kotka

Poissa Mika_M

Vs: Amatöörin moottoriremontti, Kubota F3060
« Vastaus #12 : 23.09.2018 08:47 »
Niin joo, kirjoitin aloitusviestissä koneen syövän myös jäähdytysnestettä. Mutta se oli ilmeisesti väärää tietoa, nestettä on kyllä pieniä määriä lisäilty, mutta käyttäjät epäilivät sitä poistuneen moottorista vain ylikuumenemisen yhteydessä. Kun koneen keittää kunnolla, niin kyllähän sitä jonkin verran sieltä ulos tulee.
VCDS @ Kotka

Poissa Autoilija92

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1500
Vs: Amatöörin moottoriremontti, Kubota F3060
« Vastaus #13 : 23.09.2018 11:56 »
Mielenkiintoinen projekti :)
Mulla oli kerran -90 Mazda 323 1,6 kaasarikoneella jonka kannentiiviste vuoti öljyä ja pakoventtiilin palamisen takia piti viedä autokorjaamoon venttiiliremonttiin. Ei ne sielläkään vieneet kantta oikaistavaksi koneistamoon vaikka autolla oli ajettu jo n. 300 tuhatta. Öljyvuotoakaan ei enää esiintynyt joten saattaa tosiaan kannen oikaisu olla suht harvoin oikeasti tarpeellinen.

Poissa Mika_M

Vs: Amatöörin moottoriremontti, Kubota F3060
« Vastaus #14 : 03.10.2018 12:35 »
En ole tälle mitään nyt tehnyt, kun odotin osien saapuvan ehkä joskus kuukauden päästä joten kiirekös tässä. Vähän pääsi nyt yllättämään, kun kaksi mäntää ja neljä settiä renkaita matkustivatkin Taiwanista tänne tasan viikossa.  :o

No onpahan nyt mitä askarrella, sitten kun on jossain kohtaa aikaa...
VCDS @ Kotka

Poissa Vaarivanhus

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7737
Vs: Amatöörin moottoriremontti, Kubota F3060
« Vastaus #15 : 03.10.2018 13:12 »
Jopa kulki tavara uskomattoman vikkelästi pallon toiselta reunalta. Mielenkiintoista seurata tätä projektia. Sitten, kun ehdit jatkaa, niin laitahan raporttia tulemaan.  :)