https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Koska talvirenkaat alle?

arska sanoi:
Vähän vaikea saada ajatuksestasi kiinni, tarkoitatko, että jättäisi vaikka menemättä töihin, jos on "väärät" renkaat alla? Tai vaihtaisi sopivat aina ennusteen mukaan edellisenä iltana tai sitten aamulla todellisen kelin mukaan?
Varsinkin kaupunkiseudulla hyvin monella on mahdollisuus sinä yhtenä aamuna tehdä esim.

a) Etätöitä
b) Mennä töihin jollain muulla kuin omalla autolla

Itse olen ainakin parina syksynä onnistunut lykkäämään talvirenkaiden vaihtoa 2-3 viikkoa, kun on ne pari ekaa huonon kelin aamua jättänyt autoilun väliin valitsemalla noista vaihtoehdoista.
 
Auris sanoi:
Varsinkin kaupunkiseudulla hyvin monella on mahdollisuus sinä yhtenä aamuna tehdä esim.

a) Etätöitä
b) Mennä töihin jollain muulla kuin omalla autolla

Itse olen ainakin parina syksynä onnistunut lykkäämään talvirenkaiden vaihtoa 2-3 viikkoa, kun on ne pari ekaa huonon kelin aamua jättänyt autoilun väliin valitsemalla noista vaihtoehdoista.

Totta, monelle tämä on mahdollista. Ajattelin asiaa ehkä pelkästään omasta näkökulmasta, kun kumpakaan noista mahdollisuuksista ei ole.
 
Pari senttiä satoi lunta, mutta se sulaa pian. Tänään tosin pitäisi lähteä autolla liikkeelle, vieläpä (tyhjä) kärry perässä. Eiköhän isommat tiet ole jo sulia, ainakin suolattuja. Ilman lämpötila nyt -2,2oC, tien jokseenkin sama.
 
JiiJii sanoi:
Se on jännä miten auto on kaikille niin ehdottoman välttämätön että sillä pitää ehdottomasti joka päivä päästä kulkemaan....

TÄH?

Eikö kulkuneuvo hankita sitä varten että päästään liikkumaan - ei koristeeksi pihaan?
 
Taky sanoi:
TÄH?

Eikö kulkuneuvo hankita sitä varten että päästään liikkumaan - ei koristeeksi pihaan?

Joo tietty sitä varten auto hankitaan, mutta pointtina oli varmaan tässä, että sinä yhtenä aamuna voi varmasti ottaa bussin. Näin ainakin pari ihmistä meidän työpaikalla teki torstaina kun oli vielä kesärenkaat alla. Ja nyt ei tarvitse alkaa avaamaan miten 5 lasta pitää viedä eri päiväkoteihin, viedä harrastuksiin, ajella asiakkaiden luo yms. yhden päivän aikana. Silloin kyllä tarvitaan autoa joka päivä, mutta monet ajavat sillä autolla vain kotoa työpaikalle, vaikka bussillakin pääsisi ihan kohtuullisesti PK-seudulla. Joo matka-aika voi olla autolla sen 20 min ja bussilla 60 min, mutta tuo on vielä ihan kohtuullista omasta mielestäni.

Itsekin kuljen bussilla ovelta ovelle noin 40 min, kun autolla pääsisi 15 min. Autolla mennään jos on jotain ohjelmaa keskellä päivää tai suoraan töiden jälkeen. Muuten ajot painottuvat suurimmaksi osaksi vapaa-aikaan.
 
Taky sanoi:
TÄH?

Eikö kulkuneuvo hankita sitä varten että päästään liikkumaan - ei koristeeksi pihaan?
Joo sehän on hankittu koristeeksi pihaan, jos se yhtenä tai kahtena aamuna siihen pihaan jää ja jollain muilla avuin liikutaan. Jotain järkeä näihin ulostuloihin.
 
Huttunen sanoi:
Ei hyvää päivää, kuka laittaa nastat alle lokakuun alussa Stadissa? No, ajetaanhan niillä läpi hellekesänkin, ei siinä mitään, todettu on monesti. Itse lähdin autolla liikkeelle tänään 7.11 vasta klo 17, oli vaikeaa löytää pikkutietä missä testata "nelivetoa", ei löytynyt.

Kyl täällä Länsiuudellamaalla oli pikkutiellä jyrkässä mäessä vesijäätä vielä tänäänkin, vaikka viime yönä satoi niin paljon vettä, että lasten eilen tekemät lumiukot sulivat yön aikana. Ajetaanhan niillä nastoilla sulia teitä marraskuusta maaliskuuhunkin, niin miksei sit "samaan konkurssiin" myös lokakuu ja huhtikuu? Mun mielestä 7 vs. 5 kk on "pieni hinta" siitä, että nastoille saattaa olla käyttöä.


batman14 sanoi:
Itsekin kuljen bussilla ovelta ovelle noin 40 min, kun autolla pääsisi 15 min. Autolla mennään jos on jotain ohjelmaa keskellä päivää tai suoraan töiden jälkeen. Muuten ajot painottuvat suurimmaksi osaksi vapaa-aikaan.

Melko kallista omistaa bussikortti ja oma auto? Meillä köyhillä on varaa pelkkään autoon. Sopiiko udella, mikä siinä bussimatkustamisessa on niin kivaa, että suostut siitä maksamaan ylimääräistä ja viettämään siellä ylimääräiset puoli tuntia aamuin illoin?
 
Ascon sanoi:
Melko kallista omistaa bussikortti ja oma auto? Meillä köyhillä on varaa pelkkään autoon. Sopiiko udella, mikä siinä bussimatkustamisessa on niin kivaa, että suostut siitä maksamaan ylimääräistä ja viettämään siellä ylimääräiset puoli tuntia aamuin illoin?

HSL-lippu-uudistuksen jälkeen minulle tulee päivän työmatka halvemmaksi HSL:n arvolipulla kuin mitä menee pelkkään bensaan edestakaisin. Voi siis helposti jättää satunnaisesti rahamielessä auton kotiin, vaikka ei omistaisi edes kausilippua.
 
Kauhean vaikeaa tuntuu olevan monelle ymmärtää, että kaikkien muiden edes täällä kirjoittavien olosuhteet eivät ole identtisiä oman itsen kanssa. Itse en ole vaihtanut nastoja (seuraavat ovat kitkat, mutta ei mennä tähän sen enempää) vielä, mutten myöskään lipsauttele yhtään kenenkään päälle.

Asun Helsingissä ja täällä on hyvin tyypillistä, että joskus aikaisin lokakuussa voi olla kunnonkin yöpakkasia ja räntää/lunta hetken maassa - sitä kuitenkin voi seurata +3-10 astetta seuraavat 1,5 kk. Kesärenkailla on paljon mukavampi ja hiljaisempi ajella kuin nastoilla. En myöskään halua tarpeettomasti rouhia teitä ja lisätä hiukkaspäästöjä. Lisäksi pidän enemmän kesävanteistani. Joo, varsinkin viimeinen on täysin turhamaista, mutta mitä sitten, en vaaranna toiminnallani ketään.

Työmatkat kuljen polkupyörällä ja talvella ratikalla, joka tulee miltei ovelleni. Kaikkien työpaikka ei sijaitse jossain kehän tai haja-asutusalueen teollisuuskeskittymässä - omani on Esplanadilla. Jos vaihtoehtona on kökkiä 20 min manskun ruuhkassa ja maksaa 50€/pvä pysäköinnistä, kun voin parilla harppauksella pilkkahinnalla matkustaa samassa ajassa lämpimässä ratikassa uutisia katsellen tai töitä tehden, niin mikäs olisi teidän valinta? Ymmärrän täysin, että kaikilla ei ole sama tilanne, jokainen tehköön omat ratkaisunsa mieltymystensä ja olosuhteidensa mukaan. On kuitenkin täysin perusteetonta väittää, että kaikki renkaanvaihtoa lykkäävät vaarantaisivat yleistä turvallisuutta. Renkaanvaihdon omalla kohdalla määrittävät sääennusteet ja mökkiviikonloput.

Ascon sanoi:
Melko kallista omistaa bussikortti ja oma auto? Meillä köyhillä on varaa pelkkään autoon. Sopiiko udella, mikä siinä bussimatkustamisessa on niin kivaa, että suostut siitä maksamaan ylimääräistä ja viettämään siellä ylimääräiset puoli tuntia aamuin illoin?

No onpa tosiaan kallista, se noin kaks €/pvä menee varmaan jo siihen, kun höräytän parkkipaikalla moottorin käyntiin ;D. Ja vaikka on mukava auto, niin hermot menisi kökkiä ruuhkissa pakokaasuja tupruttelemassa. Mieluummin käytän saastutuskiintiöni mökille yms keskustasta poispäin ajoon, jonne ei julkisten riittävä palvelutaso ylety.

 
Ascon sanoi:
Melko kallista omistaa bussikortti ja oma auto? Meillä köyhillä on varaa pelkkään autoon. Sopiiko udella, mikä siinä bussimatkustamisessa on niin kivaa, että suostut siitä maksamaan ylimääräistä ja viettämään siellä ylimääräiset puoli tuntia aamuin illoin?

Työsuhde-etuna on bussikortti, eli ei maksa itselle juurikaan. Ja voi sitten käyttää julkisia vapaa-ajalla myös jos on tarvetta. Bensakulut olisi kuitenkin kuukaudessa aika paljon suuremmat jos ajaisi työmatkat autolla.

Ei siellä bussissa nyt niin kivaa ole, mutta matka menee suht jouhevasti vaikka teenkin yhden vaihdon matkalla. Se on enemmänkin asennekysymys ja tuntuu, että suurella osalla täällä on valmiiksi se asenne, että julkinen liikenne on hankala ja siksi mennään autolla joka paikkaan.
Hawtin tiivisti ihan hyvin viestissään asian. Itsekin aloitan usein työnteon jo bussissa. Voi katsoa sähköpostit ja vastailla viesteihin yms. Ihan rauhoittavaa myös vain istua ja kuunnella musiikkia tai podcastia ja ei tarvitse stressata ruuhkissa ja voivotella miten ihmiset ajaa päin persettä yms.  :D

Ja ihan rehellisesti. Minulla ei ole niin kiire, että joku puoli tuntia päivässä kaataisi elämäni. Ehdin hyvin makoilla sohvailla, laittaa ruokaa, harrastaa liikuntaa, tavata ystäviä ja tehdä kaikkea muutakin vaikka kuljen työmatkat pääsääntöisesti bussilla.
 
Ulkoilureitin varrella on useampikin pop up renkaanvaihtopiste. Siis sellainen mihin mennään ilman ajanvarausta jonottamaan vaihtorenkaat kyydissä. Jotenkin hupaisaa, että ensin on selvitty yöpakkasista ja perutusta lumi-infernosta kesärenkain ja nyt kun 10 päivän ennusteessa ei ole tietoakaan pakkasesta ta lumesta, nastarenkaat pitää saada pikimmiten alle.
 
JarnoF sanoi:
HSL-lippu-uudistuksen jälkeen minulle tulee päivän työmatka halvemmaksi HSL:n arvolipulla kuin mitä menee pelkkään bensaan edestakaisin. Voi siis helposti jättää satunnaisesti rahamielessä auton kotiin, vaikka ei omistaisi edes kausilippua.

Sama täällä. Halpaa on nykyään. Juna-kävely-yhdistelmä on omalla kohdallani myös nopea.
 
Nyt vihdoin luovutin, ja talvirenkaat (nastat) meni eilen alle. Pian on jo joulukuu, vaikka sulaahan tuolla vielä on. Samalla sain katkaistua turhaksi käyneen renkaiden säilytyskierteen ja sain kesäkiekot (oikeammin CrossClimatet) tallin nurkkaan.
 
Meneeköhän tänäkin vuonna joulukuulle talvirenkaiden vaihto, kun ei ole kunnon kylmenemistä luvassa etelään.

Viime vuonna olin 5.12. rengasliikkeessä vaihdattamassa uusia renkaita. Samaan aikaan tuli vanhempi herrasmies teettämään kausivaihtoa. Juteltiin siinä odotellessa talvien lämpenemistä ja talvirenkaiden käyttöpakosta. Sanoi, että ei tarvitsisi ollenkaan talvirenkaita, kun ei ole pakko lähteä ajamaan, jos on liukasta. Mutta kun laki vaatii, niin pitää olla. Taisi tulla muisteluita siitäkin miten ennen pärjättiin samoilla renkailla läpi vuoden vaikka autot oli mitä oli  :D

Mielenkiintoista nähdä muuttuko ihmisten käyttäytyminen mitenkään, kun kalenteriin sidottu talvirengaspakko poistuu. Itse olen sitä mieltä, että mikään ei muutu.
 
Kyllähän se voi just noita eläkeläisiä ja opiskelijoita houkutella jättää talvirenkaat ostamatta, kun ei ole enää pakko. He varmaan pääasiassa sitten ajelevatkin niillä kesärenkaillaan ainoastaan plussakeleillä, mutta saattaa siinä joskus keskitalvella tulla houkutus lähteä kesärenkailla vähän turhan liukkaillekin keleille, jos on on olevinaan joku hyvä tekosyy - esim. että äiti soittaa yht'äkkiä apuun jonnekin toiselle puolen suomea tai kaverit painostaa hakemaan heidät juomakärryineen Länsisatamasta.
 
Mielenkiintoinen uutinen. Ajoin tänään ympäri pääkaupunkiseutua, ja joka puolella oli kuivat, pölyävät asfaltit.
 
Millonhan ne liukkaat talvirengaskelit tulee? Kuivaa on ja pölyää. Pitäis kieltää kitkat ettei tuo pöly nousis tien pinnasta...
 
Kannattaa käydä rannikolla tsekkaan... Siellä on pidelly luikkaita tänään.

Miten kitka nostaa pölyä mutta nasta ei? Tähän ihan faktallisia vastauksia kiitos.
 
ConD sanoi:
Kannattaa käydä rannikolla tsekkaan... Siellä on pidelly luikkaita tänään.

Miten kitka nostaa pölyä mutta nasta ei? Tähän ihan faktallisia vastauksia kiitos.

Sori, sarkasmitägit uupui.
 
ConD sanoi:
Kannattaa käydä rannikolla tsekkaan... Siellä on pidelly luikkaita tänään.

Miten kitka nostaa pölyä mutta nasta ei? Tähän ihan faktallisia vastauksia kiitos.
Täällä rannikolla vielä veneillään ja tiet on kuivat.  8) :rolleyes:
Ihan mielenkiintoista että ilmeisesti noin 10km pohjoisempana sitten on liukasta. Nopeasti se talvella voi kelit vaihtua. Paljon näkyi stadissa ja Espoossa vielä kesärenkaita autojen alla.
 
Joo, katselin just tänään Redi-kauppakeskuksen kohdilla, että jotain 3 astetta lämmintä ja useassakin autossa edelleen kesärenkaat. Siitä kun pääsin pohjoiseen Keravan kohdille, niin alkoi luistelu. Ilmassa tihkusadetta ja tienpinta täysin jäässä. Tulipahan todettua miten CVC7 toimii pidon rajalla. Onneksi kerkesin kotiin turvaan ennen suola-autoa, säilyi auto puhtaana.