https://yliteippaus.fi/

Koska talvirenkaat alle?

Vastauksena edelliseen meikäläisen versio talvirenkaiden vaihdosta:

1) Auton kuraisuus ei vaikuta renkaanvaihtoon ja auto seisoo joka tapauksessa valmiiksi tallissa, joten töihin
2) Otetaan hallitunkki paikaltaan hyllyn alta, pyöränmutteriavain hyllystä ja maalitussi laatikosta
3) Otetaan pyöränpulttien päältä kromatut hatut pois
4) Nostetaan kulma ja siten myös rengas ylös
5) Kierretään pultit auki - aukeaa samanlaisella kevyellä ranneotteella, kun on edellisellä kerralla kiristetty
6) Otetaan kesärengas pois paikaltaan ja merkitään mistä kulmasta se on
7) Valitaan pinosta saman puolen talvirenkaat ja katsotaan kummassa on enemmän pintaa. Kaikkien ohjeiden vastaisesti parempi eteen ja huonompi taakse
8 ) Asennettaan talvirengas ja kiristetään pultit kevyellä ranneotteella
9) Lasketaan kulma alas (paitsi rouvan autossa, jossa vaihdetaan saman puolen toinen rengas samalla nostolla)
- Toistetaan kohdat 4–9 jokaiselle renkaalle
10) Laitetaan kromihatut pulttien päälle, samalla pyyhkäisten hattu puhtaaksi
- Tässä kohtaa aikaa on kulunut 20 minuuttia oman auton kohdalla ja rouvan autossa 12 minuuttia
11) Tarkistetaan ilmanpaineet alle laitetuista pyöristä
12) Laitetaan tunkki, pyöränmutteriavain ja maalitussi takaisin paikalleen
13) Pestään vanteet ja jätetään kuivumaan
14) Seuraavana päivänä pinotaan kuivat renkaat ja vanteet odottamaan seuraavaa kausivaihtoa

Aikaa koko hommaan menee yhden auton osalta vajaa tunti, yleensä pesen (tai pesetän nuorisolla) kaikki vanteet kerralla, niin säästyy aikaa siinäkin. Kahteen autoon vaihtaa renkaat reiluun puoleen tuntiin ja vanteiden pesu päälle, niin alle 1,5 tuntiin menee koko homma.

Ja miten se vararengas? No sitä ei ole, joten siitä ei tarvitse huolehtia. Toisaalta takakontissa ei myöskään ole puolta kuutiota rojua, ei itseasiassa yhtään mitään.
 
Minulla on tapana katsella sinne alustaan kaikessa rauhassa kun pyörä ei ole estämässä näkemistä. Esim. jarrupalojen tarkistus onnistuu mukavasti.

Tehkööt formulavarikolla pyöränvaihdon nopeusennätyksiä, minulla ei ole kiirettä.
 
Joo, sama juttu. Kaikessa rauhassa kun vaihtaa, niin hyvä tulee. Koteloiden ja renkaiden pesu sekä vaihtelu kaikessa rauhassa tuppaa viemään sen pari-kolme tuntia.
 
Mulla menee n.30 minuuttia renkaiden vaihdossa. Kunnon aivot narikkaan hommaa kunnon välineillä. Asia tietenkin erikseen, jos vanteet/renkaat pitää vielä pestä!
 
antsu sanoi:
Minulla on tapana katsella sinne alustaan kaikessa rauhassa kun pyörä ei ole estämässä näkemistä. Esim. jarrupalojen tarkistus onnistuu mukavasti.

Tehkööt formulavarikolla pyöränvaihdon nopeusennätyksiä, minulla ei ole kiirettä.

Käytettyjen kanssa näin voi tehdä. Uuden kanssa turhaa.
 
E92 sanoi:
Käytettyjen kanssa näin voi tehdä. Uuden kanssa turhaa.

En ymmärrä käytetynkään kanssa, jos siihen renkaanvaihtopaikalle ajaessa ei ole vikaa niin ei kannata alkaa etsiäkkään. Rojut ränniin ja seuraavaan tilanteeseen.
 
JarnoF sanoi:
Jeps. Ei se vaihtotyö vie kuin max. puoli tuntia. Kaikenlaiseen oheistoimintaan tuhrautuu aina paljon enemmän aikaa:

- Kurainen auto pitää ensin pestä.
- Puutarhaletku hukassa. Etsimistä.
- Vesipostin avain hukassa. Etsimistä.
- Painepesuri löytyy tallista!
- Painepesuri pihalle, puutarhaletku kiinni. Sähköroikka hukassa.
- Sähköroikan etsimistä.
- Löytyy. Vedetään piuha pihalle. Kyketään kiinni painepesuriin.
- Pesurille ei tule virtaa. Roikan ylijännitesuoja lauennut? Resetin painamisella ei vaikutusta. Etsitään toista jatkojohtoa.
- Ei löydy. Mikähän siinä ensimmäisessä oli vikana? Kytketään takaisin kiinni painepesuriin. Laite käynnistyy ongelmitta.
- Pestään autosta ja renkaista suurimmat kurat.
- Auton siirto kuivempaan kohtaan.
- Etsitään hallitunkki ja roudataan se autolle.
- Etsitään keittiöstä joku muovipurkki ettei pultteja/pultinhattuja tarvi makuuttaa hiekkapihalla.
- Muistetaan, että ristikkoavain on takaluukussa takaluukun pohjan alla.
- Muistetaan, että myös yksi talvirenkaista on takaluukussa vararenkaan virkaa täyttämässä.
- Tyhjennetään takaluukusta puoli kuutiota romua. Päästään käsiksi yhteen talvirenkaaseen ja ristikkoavaimeen.
- Haetaan tallista loput 3kpl talvirenkauta.
- Löysätään ristikkoavaimella ensimmäisen kulman pultit.
- Tunkataan auto ilmaan.
- Muistetaan, että auto on jonain syksynä pudonnut tunkilta. Haetaan puuliiteristä mäntypölkky ja laitetaan auton kulman alle.
- Vaihdetaan alle 4kpl talvirenkaita (21 min)
- Roudataan likaiset kesärenkaat äskeiselle pesualueelle.
- Tajutaan, että pesualue on kurainen hiekkapiha.
- Roudataan tallin takaa puoliksi mädäntynyt kuormalava ja nostetaan kesärenkaat kuormalavalle pestäväksi.
- Pestään kesärenkaat painepesurilla.
- Etsitään tallista taululiidunpätkää, jolla renkaan paikat saisi merkittyä.
- Ei löydy liitua. Sisältä Post-It -lappuja.
- Kuulakärkikynästä ei tule väriä. Haetaan sisältä uusi.
- Merkataan Post-It -lappuihin VE/OE/VT/OT ja kiinnitetään merkkiä vastaaviin renkaisiin.
- Kannetaan kumit talliin kuivumaan. (Ulkona sataa jo)
- Roudataan takaisin talliin: hallitunkki, painepesuri, jatkoroikka. Puutarhaletku jätetään vielä nurtsille jonkun toisen huoleksi. Myös vesipostin avain kiikutetaan sisälle.
- Nostetaan puoli kuutiota rojua takaisin takaluukkuun. Seuraavana päivänä ne nostetaan taas ulos, että kuivunut vararengas saadaan matkaan.
- Haetaan kellarista keskiolut. Tyhjennetään.

Aikaa kulunut n. 3h?

Ei se noin mene :D Tosin jos on autotalli sekaisin ja kaikki tavarat sekaisin niiin joo. Jos veisin renkaat liikkeeseen kausivaihtoon...

-varaa aika renkaan vaihtoon ja yrität sovittaa aika oman kalenteriisi, ei tietenkään aikoja saa kun vaihto olisi ajankohtainen tai varsinkaan ilta-aikaan.
-kun vaihdon aika koittaa, vaihda työvaatteet yms. päälle kun roudailet renkaita takakonttiin, kun ei viitsi työvaatteita sotkea. No ei ne renkaat mahdu. Kaada penkit, poista farmariauton suojaverho (kanna se autotalliin).
-Roudaa renkaat takakonttiin.
-ajan rengasliikeeseen (vartti)
-Ilmoittaudu tiskille, jonota kuitenkin vartti, siinä härvätessä.
-renkaat vaihdettu ( taas vartti), mene kassalle maksa se 30€
-aja kotiin (vartti)
-kotiin tullessasi kannat rengasliikkeessä "pestyt" renkaat varastoon eli peset ne uudelleen kotipihassa. (eli etsit letkun, vesipostin avaimen ja pesuharjan)
-Peset retkaat
-peset likaisten rankaiden tuhrimat auton sisätilat
-kaikesta tästä huvista maksat sen noin 30€, aikaa kuluu kaikkinensa noin 2h, aikaan jota et käytännössä pysty itse valitsemaan.

Itse vainan oman auton renkaat pihassa. Pesuletkut, avaimet, tunkit ja merkintälätkät löytyy ihan hyllystä suoraan eli aikaa koko prosessiin meenee noin 1h, talouden kahden auton renkaat vaihtaen ja pesten noin 2h.

Eli itse vaihtaen pääsee kyllä tuntipalkoille. Tietenkin jos on firmanauto ja ei tarvi mistään välittää ja voi kaiken hoitaa työajalla niin asian on ihan eri...
 
1. Ajetaan auto Euroopan tarkimman pesupojan jäljiltä keskelle tallia. Kytketaan ykkönen ja kässäri päälle.
2. Seuraavana päivänä laitetaan rytövaatteet päälle ja otetaan tunkki, vääntövarsi ja pyöränmutteriavain laatikosta.
3. Laitetaan tunkki hollilleen ja löysätään hieman pyöränmuttereita.
4  Nostetaan kulma ylös, mutterit pois ja uusi pyörä tallin nurkasta tilalle.
5. Laitetaan vasen taka lappu talvirenkaan venttiilistä kesärenkaan vastaavaan ja nostetaan kesärengas
    tallinnurkkaan.
6. Tarkistetaa omalla mittarilla rengaspaineet.


Kun kaikki renkaat on vaihdettu ja kesärenkaat millin tarkassa pinossa tallin nurkassa, laitetaan tunkki, vääntövarsi ja pyöränmutteriavain laatikkoon.
Heitetään rytövaatteet kaapin hyllylle, vaihdetaan puhtaat vaatteet ja lähdetään huoltoasemalle painemittarin kanssa.
Laitetaan paineet kuntoon huomioiden tallin lämpö vs. ulkotilalämpö.

Näillä toimenpiteillä itsevaihdettuna vanteet näyttävät tältä 12 vuoden ja 15 vaihtokerran jälkeen.


Ps. Tässä ajoneuvossa oli hieman enemmän "töitä" kun oli lukkopultit ja pulttiensuojat. :D
Miltähän nämäkin vanteet näyttäisivät, jos joku Vianorin rengasasentajajolppi olisi 15 kertaa renkaat vaihtanut. Yhdelläkin renkaanvaihdolla ovat kuulemma saaneet paljon tuhoa aikaiseksi.
 

Liitteet

  • 016.JPG
    016.JPG
    34,5 KB · Katsottu: 101
Hartiapankki-renkaanvaihdossa kannattaa hyödyntää:
a) sarjatyötä
b) konsulttia
c) ottaa vuokralle pakettiauto pariksi tunniksi, 20€
d) ajaa pesuhallille, poletteja 20 eurolla

Tällöin jäljelle jää enää kivien poisto renkaiden kuvioinnista, vanteiden vahaus sekä loppusilauksena renkaiden reunojen käsittely mustalla tökötillä, jonka nimeä en ole tullut tutkineeksi. Sen jälkeen puhtaiden renkaiden varastointi tallin seinustalle odottamaan seuraavaa kausivaihtoa.
Renkaiden kausivaihtojen hinnaksi muodostuu tällä menettelyllä tarveaineineen 30€/auto/vuosi. Eikä tule edes hiki.  :)
 
Vaarivanhus sanoi:
Hartiapankki-renkaanvaihdossa kannattaa hyödyntää:
a) sarjatyötä
b) konsulttia
c) ottaa vuokralle pakettiauto pariksi tunniksi, 20€
d) ajaa pesuhallille, poletteja 20 eurolla

Tällöin jäljelle jää enää kivien poisto renkaiden kuvioinnista, vanteiden vahaus sekä loppusilauksena renkaiden reunojen käsittely mustalla tökötillä, jonka nimeä en ole tullut tutkineeksi. Sen jälkeen puhtaiden renkaiden varastointi tallin seinustalle odottamaan seuraavaa kausivaihtoa.
Renkaiden kausivaihtojen hinnaksi muodostuu tällä menettelyllä tarveaineineen 30€/auto/vuosi. Eikä tule edes hiki.  :)

Meillä renkaidenvaihdon hinnaksi kahteen autoon on tullut 0€/39 vuotta ja noin 160 vaihtoa. Hiki on kyllä tullut useasti ja näin vanhemmiten joutuu jo verryttelemään ja varomaan paikkoja.
 
Tuli minullekin nuorempana hiki. Nähtävästi kunto on harjoittelun seurauksena noussut vanhemmiten?  ;)

Eräs renkaanvaihto epäonnistui täysin, oli olevinaan niin kiire, että jäi pyöränpulttien kiristys tekemättä. Noin kolmen kilometrin ajomatkan jälkeen - mittarinopeus noin sata km/h - kuplavolkkarin vasen etupyörä karkasi omille teilleen, löytyi vasta elokuussa pellolta rypsinpuintiaikaan. Sen jälkeen olen aina muistanut suorittaa pulttien kiristyksen - tietenkin  momenttiavainta käyttäen.
 
Kumma ettei tänne ole tänään kukaan kirjoittanut?  ;D Kai joku nyt kuitenkin on vaihtanut talvirenkaat takaisin...
 
Viime viikolla rengasliikkeessä kysyivät, että meinaatko todella ostaa vielä kitkat alle. Sanoin että kyllä. Vredestein Nord-Trac 2 lähti mukaan, kun kriteerinä oli välikelin kitkat eikä kiinarenkaat sekä hinta. Alle 400 euroa 17" koossa ja sanotaan näin, että lumella ja loskalla ei ole yllätänyt. Ei perjantaina eikä eilen saati tänään.
 
Ei sattunut lumisateet kohdalle, kaikki tuli enempi vähempi vetenä, nyt yöllä jäätyy se mikä ei ehdi kuivaa.
Huomenaamuna maltilla töihin kesägummeilla, niin sitten ei tarvita talvigumeja ennen lokakuuta.
 
Tänään oli kesärenkaat alla täällä susirajalla.

Muuten ei suurempia ongelmia mutta työpaikan risteykseen ei taittunut vaan piti hakea vahtia seuraavasta risteyksestä.

 
Sande sanoi:
Kumma ettei tänne ole tänään kukaan kirjoittanut?  ;D Kai joku nyt kuitenkin on vaihtanut talvirenkaat takaisin...

Hep! Ei ole kaskoa, mutta paineilmatyökalut on, vaihto käy huonosta jumpasta. Sen verran vitutti kuitenkin, että vedin mutterimopolla ja momenttitangolla sen sijaan että olisin kiristänyt tarkemmin momenttiavaimella.

Ikinä aiemmin en ole vaihtanut takas takatalven takia, mutta nyt sekin on nähty.
 
repomies sanoi:
Hep! Ei ole kaskoa, mutta paineilmatyökalut on, vaihto käy huonosta jumpasta. Sen verran vitutti kuitenkin, että vedin mutterimopolla ja momenttitangolla sen sijaan että olisin kiristänyt tarkemmin momenttiavaimella.

Ikinä aiemmin en ole vaihtanut takas takatalven takia, mutta nyt sekin on nähty.
Onhan täällä joku rehellinenkin  :) Noh, olis saattanut käydä itsellekin jollen olisi ostanut "välikausi renkassettiä" l. kitkarenkaita vanteilla ja ei olisi ollut Lapin reissua tulossa. Tänne Leville sai vkl:nä ajella kesäkelissä, joskin ihan lopussa vähän jännitti ehtiikö märkä tie jäätymään, ja paluumatkakin näyttäisi sujuvan sulalla asvaltilla.
 
Tänään vaihdoin Skodaan takaisin talvikumit, eipä ole näin joutunut viellä ikinä tekemään.
Opeliin en kyllä enään kitkoja alle laita takaisin.
 
CorAveRav sanoi:
Ei sattunut lumisateet kohdalle, kaikki tuli enempi vähempi vetenä, nyt yöllä jäätyy se mikä ei ehdi kuivaa.
Huomenaamuna maltilla töihin kesägummeilla, niin sitten ei tarvita talvigumeja ennen lokakuuta.
Hyvin piti kesikset aamulla, riskipaikat maltilla ja se siitä. Nyt kaikki sulanut ja kuivanut, ei aamupakkaset haittaa enää.
 
Tänään menee talvirenkaat alle, ehtihän nuo kesärenkaat melkein pari viikkoa alla olemaankin :-\ Siitäkin huolimatta että loppuviikolle ei Lappiin (muka) ole huonon ajokelin varoitusta, mutta Pohjois-Pohjanmaalle on erittäin huonon ajokelin varoitus ??? Ilmeisesti Etelä-Lapissa on ollut niin huono ajokeli viimeisen parin viikon ajan (lue sulat tiet ja jopa kesäinen ajokeli) ettei loppuviikon pakkaset ja lumisateet poikkea normaalista ajokelistä :rolleyes:
 
Normaalit kevätkelithän nämä lumisateet tähän aikaan vuodesta on.