- 5.12.2018 klo 16:26 / Koska talvirenkaat alle?
Vastauksena edelliseen meikäläisen versio talvirenkaiden vaihdosta:
1) Auton kuraisuus ei vaikuta renkaanvaihtoon ja auto seisoo joka tapauksessa valmiiksi tallissa, joten töihin
2) Otetaan hallitunkki paikaltaan hyllyn alta, pyöränmutteriavain hyllystä ja maalitussi laatikosta
3) Otetaan pyöränpulttien päältä kromatut hatut pois
4) Nostetaan kulma ja siten myös rengas ylös
5) Kierretään pultit auki - aukeaa samanlaisella kevyellä ranneotteella, kun on edellisellä kerralla kiristetty
6) Otetaan kesärengas pois paikaltaan ja merkitään mistä kulmasta se on
7) Valitaan pinosta saman puolen talvirenkaat ja katsotaan kummassa on enemmän pintaa. Kaikkien ohjeiden vastaisesti parempi eteen ja huonompi taakse
8 ) Asennettaan talvirengas ja kiristetään pultit kevyellä ranneotteella
9) Lasketaan kulma alas (paitsi rouvan autossa, jossa vaihdetaan saman puolen toinen rengas samalla nostolla)
- Toistetaan kohdat 4–9 jokaiselle renkaalle
10) Laitetaan kromihatut pulttien päälle, samalla pyyhkäisten hattu puhtaaksi
- Tässä kohtaa aikaa on kulunut 20 minuuttia oman auton kohdalla ja rouvan autossa 12 minuuttia
11) Tarkistetaan ilmanpaineet alle laitetuista pyöristä
12) Laitetaan tunkki, pyöränmutteriavain ja maalitussi takaisin paikalleen
13) Pestään vanteet ja jätetään kuivumaan
14) Seuraavana päivänä pinotaan kuivat renkaat ja vanteet odottamaan seuraavaa kausivaihtoa
Aikaa koko hommaan menee yhden auton osalta vajaa tunti, yleensä pesen (tai pesetän nuorisolla) kaikki vanteet kerralla, niin säästyy aikaa siinäkin. Kahteen autoon vaihtaa renkaat reiluun puoleen tuntiin ja vanteiden pesu päälle, niin alle 1,5 tuntiin menee koko homma.
Ja miten se vararengas? No sitä ei ole, joten siitä ei tarvitse huolehtia. Toisaalta takakontissa ei myöskään ole puolta kuutiota rojua, ei itseasiassa yhtään mitään.
1) Auton kuraisuus ei vaikuta renkaanvaihtoon ja auto seisoo joka tapauksessa valmiiksi tallissa, joten töihin
2) Otetaan hallitunkki paikaltaan hyllyn alta, pyöränmutteriavain hyllystä ja maalitussi laatikosta
3) Otetaan pyöränpulttien päältä kromatut hatut pois
4) Nostetaan kulma ja siten myös rengas ylös
5) Kierretään pultit auki - aukeaa samanlaisella kevyellä ranneotteella, kun on edellisellä kerralla kiristetty
6) Otetaan kesärengas pois paikaltaan ja merkitään mistä kulmasta se on
7) Valitaan pinosta saman puolen talvirenkaat ja katsotaan kummassa on enemmän pintaa. Kaikkien ohjeiden vastaisesti parempi eteen ja huonompi taakse
8 ) Asennettaan talvirengas ja kiristetään pultit kevyellä ranneotteella
9) Lasketaan kulma alas (paitsi rouvan autossa, jossa vaihdetaan saman puolen toinen rengas samalla nostolla)
- Toistetaan kohdat 4–9 jokaiselle renkaalle
10) Laitetaan kromihatut pulttien päälle, samalla pyyhkäisten hattu puhtaaksi
- Tässä kohtaa aikaa on kulunut 20 minuuttia oman auton kohdalla ja rouvan autossa 12 minuuttia
11) Tarkistetaan ilmanpaineet alle laitetuista pyöristä
12) Laitetaan tunkki, pyöränmutteriavain ja maalitussi takaisin paikalleen
13) Pestään vanteet ja jätetään kuivumaan
14) Seuraavana päivänä pinotaan kuivat renkaat ja vanteet odottamaan seuraavaa kausivaihtoa
Aikaa koko hommaan menee yhden auton osalta vajaa tunti, yleensä pesen (tai pesetän nuorisolla) kaikki vanteet kerralla, niin säästyy aikaa siinäkin. Kahteen autoon vaihtaa renkaat reiluun puoleen tuntiin ja vanteiden pesu päälle, niin alle 1,5 tuntiin menee koko homma.
Ja miten se vararengas? No sitä ei ole, joten siitä ei tarvitse huolehtia. Toisaalta takakontissa ei myöskään ole puolta kuutiota rojua, ei itseasiassa yhtään mitään.