Jeps. Ei se vaihtotyö vie kuin max. puoli tuntia. Kaikenlaiseen oheistoimintaan tuhrautuu aina paljon enemmän aikaa:
- Kurainen auto pitää ensin pestä.
- Puutarhaletku hukassa. Etsimistä.
- Vesipostin avain hukassa. Etsimistä.
- Painepesuri löytyy tallista!
- Painepesuri pihalle, puutarhaletku kiinni. Sähköroikka hukassa.
- Sähköroikan etsimistä.
- Löytyy. Vedetään piuha pihalle. Kyketään kiinni painepesuriin.
- Pesurille ei tule virtaa. Roikan ylijännitesuoja lauennut? Resetin painamisella ei vaikutusta. Etsitään toista jatkojohtoa.
- Ei löydy. Mikähän siinä ensimmäisessä oli vikana? Kytketään takaisin kiinni painepesuriin. Laite käynnistyy ongelmitta.
- Pestään autosta ja renkaista suurimmat kurat.
- Auton siirto kuivempaan kohtaan.
- Etsitään hallitunkki ja roudataan se autolle.
- Etsitään keittiöstä joku muovipurkki ettei pultteja/pultinhattuja tarvi makuuttaa hiekkapihalla.
- Muistetaan, että ristikkoavain on takaluukussa takaluukun pohjan alla.
- Muistetaan, että myös yksi talvirenkaista on takaluukussa vararenkaan virkaa täyttämässä.
- Tyhjennetään takaluukusta puoli kuutiota romua. Päästään käsiksi yhteen talvirenkaaseen ja ristikkoavaimeen.
- Haetaan tallista loput 3kpl talvirenkauta.
- Löysätään ristikkoavaimella ensimmäisen kulman pultit.
- Tunkataan auto ilmaan.
- Muistetaan, että auto on jonain syksynä pudonnut tunkilta. Haetaan puuliiteristä mäntypölkky ja laitetaan auton kulman alle.
- Vaihdetaan alle 4kpl talvirenkaita (21 min)
- Roudataan likaiset kesärenkaat äskeiselle pesualueelle.
- Tajutaan, että pesualue on kurainen hiekkapiha.
- Roudataan tallin takaa puoliksi mädäntynyt kuormalava ja nostetaan kesärenkaat kuormalavalle pestäväksi.
- Pestään kesärenkaat painepesurilla.
- Etsitään tallista taululiidunpätkää, jolla renkaan paikat saisi merkittyä.
- Ei löydy liitua. Sisältä Post-It -lappuja.
- Kuulakärkikynästä ei tule väriä. Haetaan sisältä uusi.
- Merkataan Post-It -lappuihin VE/OE/VT/OT ja kiinnitetään merkkiä vastaaviin renkaisiin.
- Kannetaan kumit talliin kuivumaan. (Ulkona sataa jo)
- Roudataan takaisin talliin: hallitunkki, painepesuri, jatkoroikka. Puutarhaletku jätetään vielä nurtsille jonkun toisen huoleksi. Myös vesipostin avain kiikutetaan sisälle.
- Nostetaan puoli kuutiota rojua takaisin takaluukkuun. Seuraavana päivänä ne nostetaan taas ulos, että kuivunut vararengas saadaan matkaan.
- Haetaan kellarista keskiolut. Tyhjennetään.
Aikaa kulunut n. 3h?
Ei se noin mene

Tosin jos on autotalli sekaisin ja kaikki tavarat sekaisin niiin joo. Jos veisin renkaat liikkeeseen kausivaihtoon...
-varaa aika renkaan vaihtoon ja yrität sovittaa aika oman kalenteriisi, ei tietenkään aikoja saa kun vaihto olisi ajankohtainen tai varsinkaan ilta-aikaan.
-kun vaihdon aika koittaa, vaihda työvaatteet yms. päälle kun roudailet renkaita takakonttiin, kun ei viitsi työvaatteita sotkea. No ei ne renkaat mahdu. Kaada penkit, poista farmariauton suojaverho (kanna se autotalliin).
-Roudaa renkaat takakonttiin.
-ajan rengasliikeeseen (vartti)
-Ilmoittaudu tiskille, jonota kuitenkin vartti, siinä härvätessä.
-renkaat vaihdettu ( taas vartti), mene kassalle maksa se 30€
-aja kotiin (vartti)
-kotiin tullessasi kannat rengasliikkeessä "pestyt" renkaat varastoon eli peset ne uudelleen kotipihassa. (eli etsit letkun, vesipostin avaimen ja pesuharjan)
-Peset retkaat
-peset likaisten rankaiden tuhrimat auton sisätilat
-kaikesta tästä huvista maksat sen noin 30€, aikaa kuluu kaikkinensa noin 2h, aikaan jota et käytännössä pysty itse valitsemaan.
Itse vainan oman auton renkaat pihassa. Pesuletkut, avaimet, tunkit ja merkintälätkät löytyy ihan hyllystä suoraan eli aikaa koko prosessiin meenee noin 1h, talouden kahden auton renkaat vaihtaen ja pesten noin 2h.
Eli itse vaihtaen pääsee kyllä tuntipalkoille. Tietenkin jos on firmanauto ja ei tarvi mistään välittää ja voi kaiken hoitaa työajalla niin asian on ihan eri...