autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: NEDC vs. WLTP. Osuuko nyt kohdalleen?  (Luettu 4885 kertaa)

Poissa otj

Vs: NEDC vs. WLTP. Osuuko nyt kohdalleen?
« Vastaus #20 : 06.09.2018 12:32 »
Oman auton kohdalla WLTP sattuu juuri kohdalleen.

Insignia B 1.6 CDTI A6, WLTP-päästöt 163 g/km. Todellisen, tankkauksista mitatun kulutuksen mukaan päästöt nyt 161 g/km ja kulutus 6,1 l /100 km. Ja minulla vielä Webasto nostaa kulutusta, keskikulutus olisi todennäköisesti alle kuuden ilman sitä.

Näyttää siltä, että tähän WLTP-mittaustapaan voi oikeasti monien automallien kohdalla luottaa!

Poissa mabe

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 199
Vs: NEDC vs. WLTP. Osuuko nyt kohdalleen?
« Vastaus #21 : 06.09.2018 13:44 »
Rakensin omaa vastaavan octavian configuraattorilla: 1.0 TSI DSG combi style sport dynamic winter.

WLTP   Bensiini
Vaihe   l/100km
Yhdistetty   6.6
Hidas   8.0
Keskinopea   6.4
Nopea   5.7
Moottoritienopeus   6.8

Eli 149g/km

Toteutunut
5.8 l /100km
Pienin tankillinen 5.1 l /100km, syksyllä kun ei ilmastointitarvetta, ilman telineitä jne. Useampi 5.2 tankki tullut myös.

Ajossa keulalla lisävalot, katolla kattoteline ja kesällä 2 pyörätelinettä, talvella ei parhaiten aerodynaaminen boksi.
Minun silmään WLTP arvo on jopa pessimistinen, sillä lähimpänä kohdallaan oleva WLTP arvo on nopea ajo.

Ajoprofiilissa toki iso osa koostuu pahimman ruuhkan sivussa ajetusta kehästätiestä, keskinopeudella 60. Puhdasta kaupunkia vähän. 1/3 ajoista menee nelostielle, niissäkään ei ajeta tikkari + 15 vaan todellinen +4 80 alueella ja +1 satasen.


Vanhaan NEDC arvoon ei pääse ikinä kun se ei huomioi kunnolla edes rengaskokoa (225/45R17)
NEDC   Bensiini
Vaihe   l/100km
Yhdistetty   5.0
Kaupunki   5.7
Maantie   4.6

Poissa atv

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 38
  • RAV4 Hybrid 2017
Vs: NEDC vs. WLTP. Osuuko nyt kohdalleen?
« Vastaus #22 : 14.09.2018 19:59 »
Rav4 Hybrid Edition NEDC 115 CO2 on noussut WLTP 143 CO2 ja yhdistetty kulutus vastaavasti  4,9 > 6,3 L/100km.
Nyt viimeisin oma tankillinen osui aika lähelle noiden puoltaväliä eli 5.7 L/100km (ajosta 10% moottoritietä, 30% maantietä ja 60% taajamassa ajoa. Nopeusrajoitusten mukaan ajettu ja norm. ajo mode sekä ilmastointi päällä)
EX: Toyota Auris Touring Sports Hybrid - 2013

Paikalla Rascasse

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 733
Vs: NEDC vs. WLTP. Osuuko nyt kohdalleen?
« Vastaus #23 : 14.09.2018 20:42 »
Eikös wltp vastaa lähinnä kaupunkiajoa ja harva sitä koko tankillista ajaa. Parempi olisi verrata omaa keskikulutusta wltp mittauksen maantie ja keskikulutuksen keskiarvoon.

Paikalla Rascasse

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 733
Vs: NEDC vs. WLTP. Osuuko nyt kohdalleen?
« Vastaus #24 : 14.09.2018 20:50 »
Omat kokemukset myös puoltaa manuaalia. Automaatti vie kylmänä ja kaupungissa enemmän kuin manuaali. Nyt tämä uusi sykli antaa oikeamman kuvan. Turbo taas vie hyvin paljon bensaa jos polkee, mitä taas vastaava vapari ei. Ja on níitä tehokkaitakin vapareita..

Poissa dingdongpingpong

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9990
Vs: NEDC vs. WLTP. Osuuko nyt kohdalleen?
« Vastaus #25 : 14.09.2018 21:02 »
Turbo taas vie hyvin paljon bensaa jos polkee, mitä taas vastaava vapari ei. Ja on níitä tehokkaitakin vapareita..

Taitaa turbo olla kaikissa ajomoodeissa vaparia taloudellisempi ???...siis jos saman tehoisista puhutaan.
end of the world 9990.

Poissa yason

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 285
Vs: NEDC vs. WLTP. Osuuko nyt kohdalleen?
« Vastaus #26 : 14.09.2018 21:09 »
Turbo taas vie hyvin paljon bensaa jos polkee, mitä taas vastaava vapari ei. Ja on níitä tehokkaitakin vapareita..

Milläs ne tehokkaat vaparit kiihtyy polkiessa, jos ei sillä bensalla?

Paikalla Rascasse

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 733
Vs: NEDC vs. WLTP. Osuuko nyt kohdalleen?
« Vastaus #27 : 14.09.2018 21:12 »
Mazda 99g vs samantehoinen Golf 108g. Oletan että mazdankin hinnasto on jo wltp mukainen

Paikalla Rascasse

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 733
Vs: NEDC vs. WLTP. Osuuko nyt kohdalleen?
« Vastaus #28 : 14.09.2018 21:13 »
Milläs ne tehokkaat vaparit kiihtyy polkiessa, jos ei sillä bensalla?

Paremmalla hyötysuhteella

MMV

  • Vieras
Vs: NEDC vs. WLTP. Osuuko nyt kohdalleen?
« Vastaus #29 : 14.09.2018 21:14 »
Melkein kuitenkin veikkaisin käytännön ajossa (omaan kokemukseeni nojaten) Golfin menevän pienemmällä.

Tuossa ilman mitään yrittämistä normaalin ajorytmin mukaan taajamaa ja maantietä. 110 hp TSI DSG.
« Viimeksi muokattu: 14.09.2018 21:18 kirjoittanut MMV »

Poissa Iero

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 529
Vs: NEDC vs. WLTP. Osuuko nyt kohdalleen?
« Vastaus #30 : 14.09.2018 21:24 »
Rav4 Hybrid Edition NEDC 115 CO2 on noussut WLTP 143 CO2 ja yhdistetty kulutus vastaavasti  4,9 > 6,3 L/100km.
Nyt viimeisin oma tankillinen osui aika lähelle noiden puoltaväliä eli 5.7 L/100km (ajosta 10% moottoritietä, 30% maantietä ja 60% taajamassa ajoa. Nopeusrajoitusten mukaan ajettu ja norm. ajo mode sekä ilmastointi päällä)


Minun ajossa RAV4H AWD vie kesäajossa 6,4 L/100 km ja talvella 7,2 keskimäärin. Koko vuoden keskikulutus oli 6,7. Maantieajoa varmaan yli 80 %. Toissa iltana tuli ajettua taksilla - uusi 6 tkm ajettu RAV4H. Taksimiehen keskikulutus oli 5,8 L/100 km - pääosin kaupunkiajoa. Taksari oli kovin tyytyväinen autoonsa.
RAV4H AWD Premium -17 ja Yaris Hybrid Style 2018
ex: Skoda Octavia Combi 1.4 TSI DSG -15, Honda CR-V Exec. -07, Honda CR-V -05

Poissa Marko_K

Vs: NEDC vs. WLTP. Osuuko nyt kohdalleen?
« Vastaus #31 : 12.02.2019 09:33 »
Meidän autoista 5008:lle oli jo käyttöönotettaessa olemassa WLTP-arvo. WLTP, CO2 yhdistetty (g/km) on 147 grammaa.

Nyt reilun kymmenentuhannen kilsan jälkeen keskikulutus on 5,56 l/100km eli -- tadaa! -- 148 g/km. Aika hyvin on osunut.

Omituinen asia on Trafin tiedoissa. Vaikka hiilidioksidipäästö on yhdistettynä tuon 147 g/km, on yhdistetyksi kulutukseksi ilmoitettu 5,7 l/100km. Sehän nyt ei millää matikalla voi olla totta. Kai nuo nyt samaa yhdistettyä kuitenkin tarkoittavat?
Autot: Peugeot 3008 Allure BlueHDi 130 EAT8-automaatti -18 | Peugeot 5008 Allure BlueHDi 130 EAT8-automaatti -18

Pyörät: Trek Fuel EX 9.x -18 | On-One Rango 29+ -17 | Trek One series 1.5 C H2 -15 | Ragley BigWig 29er -14 | 2 x Scott Peak Adventure -90

Poissa DiscoKai

Vs: NEDC vs. WLTP. Osuuko nyt kohdalleen?
« Vastaus #32 : 24.02.2019 18:17 »
Vanha ketju, mutta pitää laittaa kommenttia.

Autohan on Land Rover Discovery Sport, jos joku ei tiedä. Käyttöönotettu marraskuussa 2015. Kaikki ohjelmisto ja muut päivitykset tehty.

WLTP kulutuksia olen verrannut omiin kulutuksiini. Taitaa tuo uusi kulutuksen mittaustapa olla kohtuullisen hyvä. (kunnes VW keksii ohjelmiston).

Viimeisen kahden(2) kuukauden laskettu kulutus 6.7 L/100 km)  ja WLTP kulutuksen (4.9) ero on vain 2.2 l. Hyvä WLTP!

Vanhan kulutusmittaustavan mukaan olisin suunnileen samassa kulutuksessa.
« Viimeksi muokattu: 24.02.2019 18:19 kirjoittanut DiscoKai »

Poissa Kale

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 2734
Vs: NEDC vs. WLTP. Osuuko nyt kohdalleen?
« Vastaus #33 : 24.02.2019 18:30 »
Onko 2015 moottori edelleen myös uudessa käytössä? Eihän talvi ole paras aika minimikulutuksen tavoitteluun. Pieni on joka tapauksessa tuon uuden Discoveryn ilmoitettu kulutus.

Poissa DiscoKai

Vs: NEDC vs. WLTP. Osuuko nyt kohdalleen?
« Vastaus #34 : 25.02.2019 17:53 »
Moottori on 2016 vuosimalliin tullut 2.0 Ingenium.

Discon kulutus pysyy kesät talvet hyvin vakaana. Se on laskettuna 6.5-6.8 L/100 km.

Alentuneet talvinopeudet kompensoivat talven suurempia kitkoja ja jäykkyyksiä.

Onkohan JLR keksinyt uuden softan?

Paikalla JarnoF

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 270
Vs: NEDC vs. WLTP. Osuuko nyt kohdalleen?
« Vastaus #35 : 28.03.2019 11:30 »
Kävin tuossa taas Opelin konfiguraattorissa klikkailemassa kohtuu lähelle meidän 2017 Astraa vastaavan kulkupelin. WLTP kulutus meni 6,9 L/100km korville. Edelleen kohdillaan. Varapyörä nostaa päästöjä grammalla.  ;D

Poissa euroshopperi

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 872
Vs: NEDC vs. WLTP. Osuuko nyt kohdalleen?
« Vastaus #36 : 28.03.2019 12:48 »
Moottori on 2016 vuosimalliin tullut 2.0 Ingenium.

Discon kulutus pysyy kesät talvet hyvin vakaana. Se on laskettuna 6.5-6.8 L/100 km.

Alentuneet talvinopeudet kompensoivat talven suurempia kitkoja ja jäykkyyksiä.

Onkohan JLR keksinyt uuden softan?

Tuo on kyllä aivan erinomainen kulutus. Ittellä menee nyt 8,2 L/100 Land cruiserilla ja tuntuu, että täysin mahdotonta päästä alle 7 L lukemiin muutoin kuin tasaisella rullausosuudella 80-90 nopeus haarukassa. DPF n jos poistaisi, niin sitten ehkä vielä litran verran voisi saada. Kusiruisku ei sinänsä vaikuta yhtään, mutta tuntuu polttelevan kohtuu helposti DPF ää.

Poissa ePa

Vs: NEDC vs. WLTP. Osuuko nyt kohdalleen?
« Vastaus #37 : 28.03.2019 16:02 »
Tuskin millään autolla pystyy ajamaan 1:1 mittaussykliä todellisuudessa oikeassa liikenteessä.  ::)
Samassa pihassa: W164, Skoda Superb, VW Golf mk1, Porsche 911/964

Poissa Urlaub

Vs: NEDC vs. WLTP. Osuuko nyt kohdalleen?
« Vastaus #38 : 28.03.2019 17:12 »
Tuskin millään autolla pystyy ajamaan 1:1 mittaussykliä todellisuudessa oikeassa liikenteessä.  ::)

Ei pysty, mutta jos pystyy yrittämällä ajamaan edes hitusen alle normikulutuksen on mittausnormi realistinen.

15 vuotta sitten se yleensä onnistui, mutta sen jälkeen NEDC-optimointi erkaantui todellisuudesta.

Poissa Foxit

Vs: NEDC vs. WLTP. Osuuko nyt kohdalleen?
« Vastaus #39 : 28.03.2019 19:26 »
Tämä uusi WLTP :n mukainen näyttäisi korreloivan paremmin todellisuuden kanssa. Esimerkiksi allekirjoituksen mukaisen Priuksen ilmoitettu WLTP -arvo on 108 CO2/km ja tällä hetkellä tankkauksista ja mitattu näyttää 107 CO2/km edellisen 2274 km ja kahden kuukauden ajalta.
Toyota Prius (2016) Active
ex: Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol,
      Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion