autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: NEDC vs. WLTP. Osuuko nyt kohdalleen?  (Luettu 3339 kertaa)

Poissa otj

Vs: NEDC vs. WLTP. Osuuko nyt kohdalleen?
« Vastaus #20 : 06.09.2018 12:32 »
Oman auton kohdalla WLTP sattuu juuri kohdalleen.

Insignia B 1.6 CDTI A6, WLTP-päästöt 163 g/km. Todellisen, tankkauksista mitatun kulutuksen mukaan päästöt nyt 161 g/km ja kulutus 6,1 l /100 km. Ja minulla vielä Webasto nostaa kulutusta, keskikulutus olisi todennäköisesti alle kuuden ilman sitä.

Näyttää siltä, että tähän WLTP-mittaustapaan voi oikeasti monien automallien kohdalla luottaa!

Poissa mabe

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 130
Vs: NEDC vs. WLTP. Osuuko nyt kohdalleen?
« Vastaus #21 : 06.09.2018 13:44 »
Rakensin omaa vastaavan octavian configuraattorilla: 1.0 TSI DSG combi style sport dynamic winter.

WLTP   Bensiini
Vaihe   l/100km
Yhdistetty   6.6
Hidas   8.0
Keskinopea   6.4
Nopea   5.7
Moottoritienopeus   6.8

Eli 149g/km

Toteutunut
5.8 l /100km
Pienin tankillinen 5.1 l /100km, syksyllä kun ei ilmastointitarvetta, ilman telineitä jne. Useampi 5.2 tankki tullut myös.

Ajossa keulalla lisävalot, katolla kattoteline ja kesällä 2 pyörätelinettä, talvella ei parhaiten aerodynaaminen boksi.
Minun silmään WLTP arvo on jopa pessimistinen, sillä lähimpänä kohdallaan oleva WLTP arvo on nopea ajo.

Ajoprofiilissa toki iso osa koostuu pahimman ruuhkan sivussa ajetusta kehästätiestä, keskinopeudella 60. Puhdasta kaupunkia vähän. 1/3 ajoista menee nelostielle, niissäkään ei ajeta tikkari + 15 vaan todellinen +4 80 alueella ja +1 satasen.


Vanhaan NEDC arvoon ei pääse ikinä kun se ei huomioi kunnolla edes rengaskokoa (225/45R17)
NEDC   Bensiini
Vaihe   l/100km
Yhdistetty   5.0
Kaupunki   5.7
Maantie   4.6

Poissa atv

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 13
  • Toyota RAV4 Hybrid Edition 2017
Vs: NEDC vs. WLTP. Osuuko nyt kohdalleen?
« Vastaus #22 : 14.09.2018 19:59 »
Rav4 Hybrid Edition NEDC 115 CO2 on noussut WLTP 143 CO2 ja yhdistetty kulutus vastaavasti  4,9 > 6,3 L/100km.
Nyt viimeisin oma tankillinen osui aika lähelle noiden puoltaväliä eli 5.7 L/100km (ajosta 10% moottoritietä, 30% maantietä ja 60% taajamassa ajoa. Nopeusrajoitusten mukaan ajettu ja norm. ajo mode sekä ilmastointi päällä)
EX: Toyota Auris Touring Sports Hybrid - 2013

Poissa Rascasse

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 634
Vs: NEDC vs. WLTP. Osuuko nyt kohdalleen?
« Vastaus #23 : 14.09.2018 20:42 »
Eikös wltp vastaa lähinnä kaupunkiajoa ja harva sitä koko tankillista ajaa. Parempi olisi verrata omaa keskikulutusta wltp mittauksen maantie ja keskikulutuksen keskiarvoon.

Poissa Rascasse

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 634
Vs: NEDC vs. WLTP. Osuuko nyt kohdalleen?
« Vastaus #24 : 14.09.2018 20:50 »
Omat kokemukset myös puoltaa manuaalia. Automaatti vie kylmänä ja kaupungissa enemmän kuin manuaali. Nyt tämä uusi sykli antaa oikeamman kuvan. Turbo taas vie hyvin paljon bensaa jos polkee, mitä taas vastaava vapari ei. Ja on níitä tehokkaitakin vapareita..

Poissa dingdongpingpong

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 8696
Vs: NEDC vs. WLTP. Osuuko nyt kohdalleen?
« Vastaus #25 : 14.09.2018 21:02 »
Turbo taas vie hyvin paljon bensaa jos polkee, mitä taas vastaava vapari ei. Ja on níitä tehokkaitakin vapareita..

Taitaa turbo olla kaikissa ajomoodeissa vaparia taloudellisempi ???...siis jos saman tehoisista puhutaan.
Lähetetty kirjaston koneelta HPY:n linjoja pitkin.

Poissa yason

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 203
Vs: NEDC vs. WLTP. Osuuko nyt kohdalleen?
« Vastaus #26 : 14.09.2018 21:09 »
Turbo taas vie hyvin paljon bensaa jos polkee, mitä taas vastaava vapari ei. Ja on níitä tehokkaitakin vapareita..

Milläs ne tehokkaat vaparit kiihtyy polkiessa, jos ei sillä bensalla?

Poissa Rascasse

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 634
Vs: NEDC vs. WLTP. Osuuko nyt kohdalleen?
« Vastaus #27 : 14.09.2018 21:12 »
Mazda 99g vs samantehoinen Golf 108g. Oletan että mazdankin hinnasto on jo wltp mukainen

Poissa Rascasse

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 634
Vs: NEDC vs. WLTP. Osuuko nyt kohdalleen?
« Vastaus #28 : 14.09.2018 21:13 »
Milläs ne tehokkaat vaparit kiihtyy polkiessa, jos ei sillä bensalla?

Paremmalla hyötysuhteella

Poissa MMV

  • Yhdistyksen jäsen
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 6199
Vs: NEDC vs. WLTP. Osuuko nyt kohdalleen?
« Vastaus #29 : 14.09.2018 21:14 »
Melkein kuitenkin veikkaisin käytännön ajossa (omaan kokemukseeni nojaten) Golfin menevän pienemmällä.

Tuossa ilman mitään yrittämistä normaalin ajorytmin mukaan taajamaa ja maantietä. 110 hp TSI DSG.
« Viimeksi muokattu: 14.09.2018 21:18 kirjoittanut MMV »
BMW 325 Coupe V8 Super rock ja Toyota Starlet B230 2.5L Evo Super rock

Poissa Iero

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 482
Vs: NEDC vs. WLTP. Osuuko nyt kohdalleen?
« Vastaus #30 : 14.09.2018 21:24 »
Rav4 Hybrid Edition NEDC 115 CO2 on noussut WLTP 143 CO2 ja yhdistetty kulutus vastaavasti  4,9 > 6,3 L/100km.
Nyt viimeisin oma tankillinen osui aika lähelle noiden puoltaväliä eli 5.7 L/100km (ajosta 10% moottoritietä, 30% maantietä ja 60% taajamassa ajoa. Nopeusrajoitusten mukaan ajettu ja norm. ajo mode sekä ilmastointi päällä)


Minun ajossa RAV4H AWD vie kesäajossa 6,4 L/100 km ja talvella 7,2 keskimäärin. Koko vuoden keskikulutus oli 6,7. Maantieajoa varmaan yli 80 %. Toissa iltana tuli ajettua taksilla - uusi 6 tkm ajettu RAV4H. Taksimiehen keskikulutus oli 5,8 L/100 km - pääosin kaupunkiajoa. Taksari oli kovin tyytyväinen autoonsa.
RAV4H AWD Premium -17 ja Yaris Hybrid Style 2018
ex: Skoda Octavia Combi 1.4 TSI DSG -15, Honda CR-V Exec. -07, Honda CR-V -05