autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Seat Leon 5F  (Luettu 59127 kertaa)

Poissa V60

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 113
  • V60 D5 MY16 Osmium Grey
Vs: Seat Leon 5F
« Vastaus #400 : 11.07.2019 22:48 »
Ilmeisesti eri DSG-versioissa on eroja. Leon Cupran DQ250:stä ei kyllä mitään pahaa sanottavaa. Oikein miellyttävä laatikko.
Volvo V60 D5 -16
Seat Leon Cupra 300 ST 4WD -18

Poissa Mrk

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 3373
  • S1000XR + S1000RR+ Q3 vajakki + A3 TDI quattro
Vs: Seat Leon 5F
« Vastaus #401 : 11.07.2019 23:09 »
Ilmeisesti eri DSG-versioissa on eroja.

On todellakin.

Poissa Jones

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 534
Vs: Seat Leon 5F
« Vastaus #402 : 12.07.2019 00:09 »
Varmasti on eroja! Sitten kun vielä voi ajaa pihaan ja vaihtaa toiseen autoon ja ajaa saman  reitin sillä ymmärtää erot. Kyllä tuokin toimii muuten oikein kivasti, mutta liikkeellelähdöt aivat kamalia. Toinen "myrkky" tuolle on se kun esim.hidastaa risteykseen/valoihin ja matka pääseekin jatkumaan ilman pysähdystä. Sitten kun vaihteistokin on sitä mieltä, että matka jatkuu tuntuu kuin pää irtoaisi ja tippuisi takapenkille.

Toyotan hybridien puutteista (voima paperilla, huutaminen) huolimatta vie niiden voimalinja tuota 100-0 mukavuudessa sellaisessa nurkkapyörityksessä ja mukavuudessa.

Onko muuten tietoa "oppiiko" tuo dsg jotenkin käyttäjäänsä? En ole jaksanut asiaan perehtyä niin jos jollakin olisi tietoa? Toivataan, että tuo tuosta vielä hiotuu metrien karttuessa.

Poissa Zaasa

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5708
  • A3 TFSI BS s tronic fl-17
Vs: Seat Leon 5F
« Vastaus #403 : 12.07.2019 00:25 »
Varmasti on eroja! Sitten kun vielä voi ajaa pihaan ja vaihtaa toiseen autoon ja ajaa saman  reitin sillä ymmärtää erot. Kyllä tuokin toimii muuten oikein kivasti, mutta liikkeellelähdöt aivat kamalia. Toinen "myrkky" tuolle on se kun esim.hidastaa risteykseen/valoihin ja matka pääseekin jatkumaan ilman pysähdystä. Sitten kun vaihteistokin on sitä mieltä, että matka jatkuu tuntuu kuin pää irtoaisi ja tippuisi takapenkille.
Tässä ei ollut minkäänlaista provoa mukana, asiaa joka sana!
Jos jokin asia on varma, niin se on aivan varma.

Poissa Auris

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1065
Vs: Seat Leon 5F
« Vastaus #404 : 12.07.2019 12:56 »
Kyllähän tuo 1.5TSI:n kaverina oleva DQ200 on huonoin laatikko, mitä autoonsa voi valita, jos ei robotteja oteta huomioon. Manuaalikin on moninverroin parempi. Joko 1.5:n kylmänä nykiminen on saatu ratkaistua vai vieläkö odotellaan juuri tulevaa päivitystä ja ajellaan nykivällä autolla?

Poissa völvöxc60

Vs: Seat Leon 5F
« Vastaus #405 : 12.07.2019 13:04 »
DSG kun keskustellaan, niin Tuulilasissa kehuivat koeajamansa T-Crossin 7-lovista laatikkoa. Ei mitään viiveitä tai nykimistä ollut 8)
ToyotaCorolla
HyundaiIoniq

Poissa jrinnes

Vs: Seat Leon 5F
« Vastaus #406 : 12.07.2019 20:49 »
Kyllähän tuo 1.5TSI:n kaverina oleva DQ200 on huonoin laatikko, mitä autoonsa voi valita, jos ei robotteja oteta huomioon. Manuaalikin on moninverroin parempi. Joko 1.5:n kylmänä nykiminen on saatu ratkaistua vai vieläkö odotellaan juuri tulevaa päivitystä ja ajellaan nykivällä autolla?

No ei kyllä ole. Käy vaikka kokeilemassa Mersun kuivakytkimistä kaksoiskytkinkötöstystä. ::)
Passat 2.0 TDI 4motion DSG 2015

Poissa Auris

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1065
Vs: Seat Leon 5F
« Vastaus #407 : 12.07.2019 21:03 »
No ei kyllä ole. Käy vaikka kokeilemassa Mersun kuivakytkimistä kaksoiskytkinkötöstystä. ::)
Pitääpä käydä. Mistä malleista sellaisen löytää? Ei olisi Mersusta uskonut.

Poissa Mika_M

Vs: Seat Leon 5F
« Vastaus #408 : 12.07.2019 21:07 »
Pitääpä käydä. Mistä malleista sellaisen löytää? Ei olisi Mersusta uskonut.

Eikös noilla ainakin A-sarjaa ole pilattu?
VCDS @ Kotka

Poissa jrinnes

Vs: Seat Leon 5F
« Vastaus #409 : 12.07.2019 21:08 »
Pitääpä käydä. Mistä malleista sellaisen löytää? Ei olisi Mersusta uskonut.

No B:ssä nyt ainakin. Luultavasti myös A:ssa, mutta varmaksi en tiedä.
Passat 2.0 TDI 4motion DSG 2015

Poissa Markku J

Vs: Seat Leon 5F
« Vastaus #410 : 12.07.2019 21:12 »
Nyt olisi syytä siirtyä keskustelemaan automaattivaihteistoista niille perustettuun ketjuun ja jättää Leon kyseiselle mallile:

https://www.autostadium.fi/index.php?topic=986.0
Autostadium ry:n puheenjohtaja.

Poissa -TimoS-

Vs: Seat Leon 5F
« Vastaus #411 : 13.07.2019 10:49 »
Ilmeisesti eri DSG-versioissa on eroja. Leon Cupran DQ250:stä ei kyllä mitään pahaa sanottavaa. Oikein miellyttävä laatikko.

No joo, kai niissä eroja on...
Tässä kyllä yhdyn V60 kirjoitukseen omalla kokemuksella. Jostain syystä erittäin hyvä aski on Cupraan laitettu.
Melkein nyt pitää korostaa sanojani, olen kuitenkin hyvinkin kriittinen autoni suhteen. Ei ole värilaseja käytetty nenällä.
BiTurbo dieselpower

Paikalla batman14

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1370
Vs: Seat Leon 5F
« Vastaus #412 : 18.07.2019 16:49 »
Tuli mahdollisuus ajaa noin 200km koeajo Leon ST 1.0TSI Style DSG vm 2017 autolla.

Kun itsellä on Seat alla niin tein pientä vertailua.

Leon näyttää varsinkin Style varustetasolla huomattavasti vaatimattommalta sisäilmeeltään. Näytön mattapinta, analogiset mittarit osui heti silmään ja kyllä se näkyy, että tämä auto on esitelty 2012?, ja Ibiza 2017. Ibizassa selvästi modernimpi fiilis varsinkin 8'' näytön ja digimittariston kanssa. Materiaalivalinnoissa sitten Leonissa löytyy enemmän pehmeitä pintoja joka vähän nostattelee fiilistä laadukkaammaksi. Kojelauta Ibizassa on aika kovaa muovia, kun Leonissa se on pehmeää. Ajoasentoa noilla Style penkeillä en saanut mukavaksi. Penkin reisituki loppuu kesken.

Kun 1.0TSI:n päräytti käyntiin sanoi avokki heti ''Onko tämä diesel?''. Aika karkea pärähdys kuului käynnistyksessä, mutta ajossa oli ihan hiljainen kone. Rengasääniltään Leon hakkaa Ibizan mennen tullen. Paljon hiljaisempaa on kabiinissa varsinkin moottoritiellä. Johtunee osittain rengastuksesta, Leonissa oli 16'' renkaat alla ja Ibizassa 17'' matalaprofiiliset. 1.0TSI:n menohalut on ihan riittävät alemmisa nopeuksissa, ja valoista pääsee aika sähäkästi lähtemään kiitos DSG:n. Moottoritiellä kun kiihdytin 60-130km/h kiihdytyksen huomasi kyllä tehoeron Ibizaan, ja Leonin kone huusi aika kovaa, mutta mitään ei oikein tapahtunut.

Matkan lopussa tuli katsottua ajotietokonetta joka näytti kulutukseksi 5.1l/100km. Lukema on alempi kuin mitä Ibiza veisi samalla ajolla/matkalla. Mututunutma, että Ibizan kulutus samalla matkalla olisi noin puoli litraa korkeampi. Ajo sisälsi aika pitkät pätkät moottoritieajoa jossa varmasti DSG:n 7-vaihde auttaa kulutuksen kannalta.

Kun koeajo oli ohi ja pääsi oman auton ratin taakse tuntui kyllä todella kivalta palata siihen penkille. Ibizassa ohjaus on selvästi jäykempi ja tunnokkaampi ja ergonomia yms. muut asiat kabiinissa miellyttävät itseä enemmän. Uskon, että Leon on ihan eri auto esim. FR-varustetasolla tai Cupra, mutta silloin alkaa hintaakin kertyä  :)

Aika paljon autoa tuollainen vähän ajettu Leon ST kyllä tarjoaa, ja jos tarvitsee farmarin tiloja on se varmasti oiva vaihtoehto. Itselle en sitä voisi kuvitella, vaan silloin katseet kääntyy kyllä FR-varusteltuun malliin. Haaveena olisi tietty Cupra. Oli kuitenkin mielenkiintoista ajaa tuota autoa, ja kun samalla merkillä ajaa itse niin pystyy aika hyvin vertailemaan asioita 1:1.

Ja se fiilis kun palasi oman auton rattiin paljasti, että on tehnyt oikean valinnan oman auton kanssa  8)

Poissa Jones

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 534
Vs: Seat Leon 5F
« Vastaus #413 : 18.07.2019 17:26 »
Aamuinen keskustelu puolison kanssa kiteyttää aiemman oman mielipiteeni aika hyvin.

Poissa Jones

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 534
Vs: Seat Leon 5F
« Vastaus #414 : 18.07.2019 17:31 »
Olin 3päivää sillä itse reissussa ja naisihminen ehti tottumaan taas e-cvt sillä aikaa. Alkoi soraäänet heti kun töihin pääsi.

Tota on muutama vannotunut volkkarimies kokeilemassa ja ei mitään vikaa heidän mielestä. Piti vaan saada varmistus ennen kuin reklamoin. Sen jälkeen yksi kävi kokeilemassa chrää ja sitten uudestaan Leonia. Sitten tunnustivat, että on Leonissa vikaa, nimittäin suunnittelu.

Eli se toimii sellaisen mielestä hyvin joka ei paremmasta tiedä. Muutenkin pääosin ja vauhdissa mutta taajama hirveää myrkkyä ja nylkkyä parempaan tottuneelle.

Paikalla Zaphod

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikkoainesta
  • *****
  • Viestejä: 1057
Vs: Seat Leon 5F
« Vastaus #415 : 18.07.2019 17:34 »
No minä valitsin mielummin mahdollisesti joissain tilanteissa pienen nykäisyn, kuin jatkuvan koneen kiljumisen ja olemattoman suorituskyvyn. Eikös ollutkin taas rakentavaa jutustelua?

Poissa Jones

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 534
Vs: Seat Leon 5F
« Vastaus #416 : 18.07.2019 18:04 »
Niin se on mistä tykkää. Toki tuossa seatissa ei se suorituskykyään pärjää ja enemmän se kiljuu. Toki kiljunta on aaltoilevaa vaihtotapahtuminen takia. Cuprat sit erikseen joilla se suorituskykykin hyvää.

Ihme homma kun ei saa arvostella. Omaanipa mollaan ja se dsg ei nyt vaan ole mikään jumalainen voimalinja. Se vaan on erilainen ja ei niin hienosti toimiva kuin nykyaikainen tekniikka voi olla. Seat myös ainoastaan yhdellä voimalähteellä, niin vaikeaa voi olla saada hyvää sellaiseen nurkkapyöritykseen jossa kaikki toimisi silkinpehmeästi ja veto olisi heti 0rpm ylöspäin.


Poissa Auris

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1065
Vs: Seat Leon 5F
« Vastaus #417 : 18.07.2019 18:12 »
Onhan niitä muitakin vaihtoehtoja kuin DSG tai Toyota ja ne kaikki ovat tuota DSG:tä parempia.
« Viimeksi muokattu: 18.07.2019 18:19 kirjoittanut Auris »

Paikalla Zaphod

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikkoainesta
  • *****
  • Viestejä: 1057
Vs: Seat Leon 5F
« Vastaus #418 : 18.07.2019 18:30 »
Lähinnä halusin tuoda esille, että asioista keskusteleminen mustavalkoisesti on kaikkea muuta kuin rakentavaa. Eipä tuo Volvon luistomaatti-Aisin ole sen mukavampi tai epämukavampi kuin edellinen STronic.

Kun Leonista nyt kuitenkin puhutaan, niin talvella ajoin 1.0TSI DSG ST Leonia, enkä kokenut siinäkään mitään erityisiä ongelmia.

Poissa Zaasa

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5708
  • A3 TFSI BS s tronic fl-17
Vs: Seat Leon 5F
« Vastaus #419 : 18.07.2019 18:41 »
Pari viikkoa sitten koeajoin A3 litrasella koeella (116hv) ja S-tronicilla. Hyvin pehmeästi toimi vaihteisto ilman havaittavaa nykimistä. Tykkäsin muutenkin autosta kokonaisuutena, mukava oli kurvailla.
Jos jokin asia on varma, niin se on aivan varma.