https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Seat Leon 5F

ConD sanoi:
Mulla ainakin oli omassa Istuimessa 90tkm. Ja se tuntuu olevan aivan liikaa tänne...

Vaihdoin itse 44tkm mittarissa ja erittäin paskainen oli mokoma.

täytyypä hakea uusi myös itse,eihän tuo kauheita varmaan maksa.näytti olevan melko likainen myös omassa 2v/33tkm ajetussa,ku äsken tarkistin
 
On tosiaan pitkän oloinen vaihtoväli tuo ilmoitettu. En kyllä rehellisyyden nimissä tiedä mikä on virallinen väli omassakaan autossa, mutta tuo on tullut vaihdettua/vaihdatettua kyllä aina öljynvaihdon yhteydessä... Likainen se on jo 20tkm ajollaki eikä paljoa maksa.
 
Tulee nyt offtopiccia kun ei ole itsellä seattia. Mutta alkup laatuinen mahlen suodatin tilattuna vajaa parikymppiä. Erikseen en kysynyt hintaa vaihdolle mutta öljyjen, ösuodattimen ja ilmansuodattimen vaihtotyö oli yhteensä 60e viimeksi. Wetterillä eli volvon merkkiliikkeessä. Hilppeet siis lisäksi. Tilaillut aina huoltokamoja sen verran kerralla, että saanut ilman postikuluja ja päätynyt "laatu merkkeihin".
 
Huolto-osia ja huoltopaketteja Seatiinkin voi tilata täältä:

http://ahw-shop.de/

Esim allergeeni-sisätlasuodatin 21,50€, Suomessa 43€

Moottorin ilmansuodatin 1.8/2.0TSI/1.6/2.0TDI, 19,50€, Suomessa 32,40€

Öljylle suodattimet, proput, tiivisteet tai muut osat ovat samassa suhteessa edukkaita.  Itse tilasin just esim DSG:n huoltopaketin tuolta, joka oli jo pelkkien DSG öljyjen osalta merkittävästi halvempi, että postikulut muille kamppeille kuittaantui sillä.
 
Onko kukaan irrottanu a-pilaria? Ylänurkasta raotin ja ainakin yläpään kiinnike näyttää olevan niitä peltirimpuloita, tosin hieman erilainen kuin esim. takaluukussa/kylkimuoveissa. Purkuohjeessa a-pilarin pitäis liukua kiinnikkeistä, mutta ei kai tuolla minkään tartte liukua, jos ainoastaan noita peltikiinnikkeitä käytetty...?
 
Jos on sama ohje kuin tämä niin sivulle tuo näyttäisi avautuvan. Lopuksi kun kiinnikkeet on irti niin pilari liukuu ylöspäin kojetaulun syleilustä. Pahinta mitä voi käydä on peltikiinnikkeen taipuminen tai lentäminen kuikkaan.
 
Minkälaiset mahtaa olla Leonin Style-version istuimet? 1.0 farkku DSG:llä 5 vuoden takuulla irtoaisi 26 000€ pintaan, olisiko järki-ostos?
 
Antero sanoi:
Minkälaiset mahtaa olla Leonin Style-version istuimet? 1.0 farkku DSG:llä 5 vuoden takuulla irtoaisi 26 000€ pintaan, olisiko järki-ostos?

Minun mielestä vähemmän huonot kuin odotin. Meillä oli aiemmin preFL FR malli jonka istuimia oli kehuttu ja hyvät ne minulle olikin. Nyt on ajeltu vuosi style business Leonilla jossa peruspenkit. Ajaa asiansa enkä koe, että ei näilläkään sen enempää puudu persuus tai tule selkä kipeäksi vs FR sporttisemmat istuimet.

Edit. Pitäisin järkiostoksena jollei se haittaa, että malli on elinkaarensa ehtoo päässä -> uutta mallia pukkaa varmaan ensi vuoden aikana. Meillä on nyt ollut litranen tsi dsg style business farmari vuoden verran ja  ajettu ollaan 22000 kilometriä. Ei ensimmäistäkään vikaa ja öljyä olen lisännyt 0,5l. Rouva tällä enimmäkseen ajaa mutta olen minäkin tre-oulu-tre keikan heittänyt ja kunhan muistaa, että 115hv on pellin alla niin hienosti pärjää maantielläkin.
 
Kiitos kommentista!

Jubilee sanoi:
Edit. Pitäisin järkiostoksena jollei se haittaa, että malli on elinkaarensa ehtoo päässä -> uutta mallia pukkaa varmaan ensi vuoden aikana.

Tämähän se toki tässä eniten mietityttää. Uudet mallit mitä olen katsellut, Focus ja Ceed etunenässä menevät pitkälti yli 30 000€:n paremmin varusteluna ja jotenkin nuo perusvarustellut mallit ei sytytä. Leonissa voisi olla vielä vähän tinkimisvaraakin. Autona se varmasti ajaisi asiansa oikein hyvin. Toki jos Leoninsta uusi malli esitellään piakkoin, niin voi olla että ostokrapula iskisi.
 
Itsehän ostin vanhan mallin iloiten, vaikka tiedossa oli että 2019 tulee uusi Leon. Ei kyllä harmita koska Cupra taitaa olla lajinsa viimeinen, kiitos WLTP:n. Uusi Leon tuo ilmeisesti kevyen ulkonäköpäivityksen, enemmän on keskitytty kojetaulun tietoviihteeseen. Uutuutena lähes ensimmäisenä VAG:ssa tulee Haptinen ilmastoinnin säätöpaneeli, keskikonsolissa on vakiona kaksi näyttöä tyyliin Audi A6. Digimittaristo on edelleen lisävaruste.

Osta vaan Leon, itse ajelin vara-Leonilla (1.2TSI 2014 Style(?)) suhteellisen tyytyväisenä. Penkit oli ok, moottori yllättävän vääntävä. Ei se mihinkään kiihdy mutta vauhti kasvaa yllättävän nopeasti. Litraisessa on vielä enemmän potkua. :D
 
Joo tarjouksen pyysinkin jo yhteen maassa olevaan halliautoon, 17 000€ pitäisi laittaa väliä jos vaihdossa antaa -12 vuosimallin Ceedin. Tarjous piti sisällään moottorinlämmittimen ja talvirenkaat vanteineen. Enää pitäisi tietää onko tuo paljon vai vähän? ;D Leonisa olisi kyllä kaikki tarvittava parempia valoja myöden ja digimittaristo extrana.
 
Meillä vaihdossa meni 2012 80tkm ajettu Venga ja tällöin suurin piirtein tuo summa maksettiin välirahaa joten pikkaisen kovalta kuulostaa sinun väliraha.
Meillä ei tosin ole mitään lisävarusteita ja loppusummaan lisättiin ainoastaan talvirenkaat aluvanteilla sekä lohko sisäpistokkeella, muuten ihan perus business-kuli malli.
 
115 000km on tuolla Ceedillä mittarissa ja tosiaan uudemman kopan autosta kysymys. Automaatti myös, mutta siitä ei taida hyvitystä herua. Täytyy käydä vielä kysymässä paikallisesta liikkeestä tarjousta. Jos ei tuosta parane, niin täytynee sitten miettiä muita vaihtoehtoja.
 
Daatta sanoi:
Jos on sama ohje kuin tämä niin sivulle tuo näyttäisi avautuvan. Lopuksi kun kiinnikkeet on irti niin pilari liukuu ylöspäin kojetaulun syleilustä. Pahinta mitä voi käydä on peltikiinnikkeen taipuminen tai lentäminen kuikkaan.
No joo, samat peltirimpulat (3kpl) siellä olikin kuin muuallakin autossa. Oisivat saanu toimittaa koslan osissa, kun kuitenkin melkeen koko kabiinin joutunu purkamaan ja kasaamaan. ...tu mitä tuubaa.
 
Ehh, nuo kiinnikkeet on kyllä aivan hanurista. Edellisestä Cuprasta otin kojetaulun päästä kannen irti jotta pääsin sulakkeisiin. YKsi kolmesta peltilipareesta pomppasi kojetaulun sisuksiin, siellä se iloisesti helisi aina silloin tällöin kun käänsi mutkaan.  :D
 
Harmittavasti ensi-innostuksesta huolimatta tuon TGI:n pilaa onnettomankokoinen bensatankki. Okei, kaasullahan co2 päästöt on pienet, mutta konsernisisarien mukaisesti TGI mallissa bensaa saadaan mukaan 10,5l tankillinen kerrallaan.

Muuten hinnat on mielenkiintoiset kun 1.5TSI 130hp TGI:n saa Style DSG:nä manuaali-bensamallin hinnalla.
 
ConD sanoi:
Okei, kaasullahan co2 päästöt on pienet, mutta konsernisisarien mukaisesti TGI mallissa bensaa saadaan mukaan 10,5l tankillinen kerrallaan.

Tämä ”ongelma” kannattaa arvioida aina tapauskohtaisesti. Hyvin on pärjätty Oulunkin korkeudella Touranillakin 11l bensatankilla jo 1,5 vuotta. Tuossa mietin niin varmaan 99%  ajoista on onnistunut pelkällä kaasulla. Yksittäistapauksia kun matkaa on jouduttu jatkamaan bensan voimalla. Muuten bensalla tulee ajettua 2-3kk välein jotta polttoaine ei kovin vanhaksi pääse menemään.
 
Tietty katson näitä omalta kantiltani aina, ja minulle tuo Seatin nettisivujen speksin 50l + 17kg olisi ollut loistava lisä, mutta nyt tosiaan jäädään ihan "perinteiseen" rangeen kahdella eri asemilta haettavilta polttoaineilta.

Kaupunkipyörityksessä varmasti kelpo peli :)
 
No niin ekat sadat kilometrit takana uudella Leon St 1,5Tsi Evolla Xcelent varustelulla. Tässä muutama huomio näin ulkopuolisen silmin. Ulkopuolinen siksi, että ollut aika pitkään erimerkkisissä ja luokkaisissa Autoissa.

Hyvää:

Yllättävän hiljainen
Maantielle kelpoinen ajettavuus
Vuoden polttoaineet
Sisätilojen koko, just passeli 2lapsen kansaa.
Taloudellisuus (varauksin, riippuu mihin vertaa)
Takuu 5vuotta
Mahdollinen huoltoväli pitkä

Huonoa:
Dsg vaihteiston hitaus ja todella kulmikas käytös
Kaupunkipyörittelyssä yleinen huono käytettävyys
Varusteltu tuohon hintaan aika spartalainen 32ke
Surkeat voimavarat vs. Mitä pitäisi paperilla olla
Halvan oloiset oviverhoilut
Peruutuskameran näkymä (puoliksi rekisterikilpi ja loput sitten itse asiaa)