https://yliteippaus.fi/

Mercedes-Benz EQC

lortti sanoi:
Veikkaan toimittajan sekoilua. Eihän nyt noin surkeaa laturia voi ollakaan.

Kyllä voi, kun kyse on auton omasta laturista.

Sitä ei pidä sotkea pikalatauspisteisiin, joissa laturi on siellä ulkoisessa pömpelissä ja autolle tarjotaan suoraan tasavirtaa. Auton laturin hitaus tai nopeus ei vaikuta pikalataamiseen mitenkään, koska kyse on eri asiasta.

 
Tuota mersun 7.4 kW laturia on kommentoitu tuolla facen sähköautot nyt -keskustelualueella näin

tuolla on 3 x 2.5kW laturia rinnakkain, jolle jokaiselle on vaiheenvalintakontaktori AC-syötössä. Nerokas systeemi, miksei kaikissa autoissa ole tätä?

Jos tuo on totta, niin kuulostaa nerokkaalta ratkaisulta.

Tietysti kokonaislataustehoa vois aina olla enemmän, mutta se optio on tulossa. Itse en siitä kuitenkaan extraa maksaisi.
 
Urlaub sanoi:
Kyllä voi, kun kyse on auton omasta laturista.

Sitä ei pidä sotkea pikalatauspisteisiin, joissa laturi on siellä ulkoisessa pömpelissä ja autolle tarjotaan suoraan tasavirtaa. Auton laturin hitaus tai nopeus ei vaikuta pikalataamiseen mitenkään, koska kyse on eri asiasta.

Puhun juurikin auton sisäänrakennetusta laturista.

Todella outoa kun kyseessä on kuitenkin 80ke auto. Jossaln liiffissä nyt ymmärtää laturissa säästämisen.

Sakut näemmä jatkaa sähköissä samaa linjaa kuin dinoissa eli vakiona tulee vain kääntyvät pyörät ja kaikki muu maksaa erikseen.
 
lortti sanoi:
Puhun juurikin auton sisäänrakennetusta laturista.

Todella outoa kun kyseessä on kuitenkin 80ke auto. Jossaln liiffissä nyt ymmärtää laturissa säästämisen.

Sakut näemmä jatkaa sähköissä samaa linjaa kuin dinoissa eli vakiona tulee vain kääntyvät pyörät ja kaikki muu maksaa erikseen.

Mihinkäs se muuttuisi?

Eikä laturikaan varmaan ihan heti tuosta parane kun tarjolle tulee pienemmät ja halvemmat sähkö-Mersut.

Johan B-sarjan sähköauto oli kokonaan vailla pikalatausta. Kaikenmaailman liiffeissä ja muissa pikalataus on ollut alusta pitäen, mutta ei Beemelissä. Sillä ei siis voi ajaa Tampereelta Hesaan ilman parin-kolmen tunnin lataustaukoa..
 
Tuo 3 laturia rinnan on hyvä asia, jotta kaikki vaiheet saadaan optimaalisesti hyödynnettyä.

Mutta 2,5kw per vaihe on umpisurkea sellaiselle autoilijalle, joka ajaa paljon. Tulet pitkältä vedolta illalla kotiin, akku tyhjä ja laitat lataukseen.

Tuolla tahdilla aamulla on akku puolillaan, joten jos reissua pukkaa, tarkoittaa se heti pikalatauksen tarvetta.

Kyllä se 22kw laturi, 3-vaihe kytkennällä olisi erittäin tarpeen, jos enemmän ajelee.

Jos työmatka on se 10km suuntaan ja tekee perinteistä 5pv viikossa 8-16, niin nykytilanne riittää tietysti hyvin.

Itse saatan olla tänään Tampereella ja huomenna Helsingissä... molemmat matkat pitäisi optimissa
mennä ilman välilatauksia reissulla ja yön aikana pommin varmasti akku täyteen.

Tällä hetkellä Tesla taitaa olla ainoa, joka pystyy tuon tarjoamaan.

Isompaa akkua ja nopeampaa latausta tähän mersuun tarvittaisiin.

400km kelissä kuin kelissä, realistisella ajosyklillä (eli mukana myös 120km/h motaria) yhdistettynä nopeaan lataukseen matkalla sekä kotona. Siinä olisi aika iso avain sähköautoilun ongelmaan itselle.
 
No niin no. Ysiltä illalla kotiin ja seiskalta aamulla liikenteeseen tarkoittaa 10 tunnin latausaikaa eli n. 70 kWh. Kukaan tuskin koskaan tulee kotiin sillä viimeisellä kilowattitunnin kymmenyksellä ja toisaalta akun 95% varaus aamulla ei omaa kovin suurta käytännön merkitystä siihen nähden, että varaus olisi täydet 100%. Eli joitain hyvin poikkeuksellisia tilanteita lukuunottamatta sen akun saa täyteen yön aikana. Jos kotonaolo aika on säännöllisesti vähemmän kuin tuo, on ongelma jossain muualla kuin sähköautossa.
 
Mersun 80kw akun lataa tuolla 11,5 tunnissa.

Isompi ongelma on luvattu kulutus 22,5-25kwh per 100km.

Käytännössä menee siis varmasti tuo 25kwh ainakin
maantiellä tai motarilla, jolloin tuo 80kw akku kestää sen 320-350 kioometriä eli jää vajaaksi selvästi mainitsemastani 400km kelillä kuin kelillä todellisessa liikenteessä.

Tarvittaisiin siis 100kw tai mieluummin 125kw akku, jotta oikeasti oltaisiin tuolla tasolla. Tuollaista 125kw akkua kun ladattaisiin 7.5kwh nopeudella, olisi latausaika 16,5h luokassa, jotta tuo matkatavoite täyttyisi.

Siis kuten sanottu, pitkää ajavalle tuo akun koko ja latausteho ovat riittämättömät. Kaupunki ja lähiympäristön nurkissa pyörimiset tuolla toki hoitaa hyvin.

Selkeästi en siis kuulu tämän auton kohderyhmään tällä hetkellä.
 
jlindstrom sanoi:
Siis kuten sanottu, pitkää ajavalle tuo akun koko ja latausteho ovat riittämättömät. Kaupunki ja lähiympäristön nurkissa pyörimiset tuolla toki hoitaa hyvin.

Ihan samalla tavalla tuo menee matkaa kuin Audin e-tron tai jaggen i-pace vai olenko missannut jotain. Myös ihan suoraan kilpailee noiden mallien kanssa. WLTP-kantamaan suhtaudun sillä tavalla, että säässä kuin säässä pääset puolet kilsoista ja muun ajan 3/4 on jo ihan realistinen arvio.
 
^^ Yhtälailla tuo väite on teoreettinen. Valmistajat ilmoittavat akkujen kapasiteetin alakanttiin. Voi hyvinkin olla, että esim mersun akun nimelliskapasiteetti on vaikka 85kw, mutta siitä hyödynnetään vain 80kw. Näin ollen näytetty lataus vaikka 0% - 100% ei näin ollen ole ”todellinen”, vaan jotain muuta.

Näin toimitaan, koska akun elinikä on pidempi, kun lataukset eivät ole aidosti 0-100%.
 
lnaukkar sanoi:
Ihan samalla tavalla tuo menee matkaa kuin Audin e-tron tai jaggen i-pace vai olenko missannut jotain. Myös ihan suoraan kilpailee noiden mallien kanssa. WLTP-kantamaan suhtaudun sillä tavalla, että säässä kuin säässä pääset puolet kilsoista ja muun ajan 3/4 on jo ihan realistinen arvio.

Et varmaankaan. Ihan samalla tavalla nuo autot olisivat itselle sopimattomia mainituista syistä.

Yhdyn myös ajatukseesi wltp-syklistä. Jenkkien nykyinen testisykli pitää kait paremmin kutinsa. Mutta millään noista ei ole oikeastaan itselle merkitystä, vaan ainoastaan todellinen koeajoilla näytetty oikea kantama.

Vaikka Teslassa on omat ongelmansa, niin long range 3:ssa esim tuo wltp-syklin lupaus (560km long range) on merkittävästi enemmän kuin näillä. Tuon pohjalta Long Range 3:lla voisi suurimman osan vuotta realistisesti päästä tuon 400km.

Mutta, oma ajoprofiilini on kuitenkin aika harvinainen, kuulun varmaan siihen poikkeavaan 2% asiakkaista, joten omalta osaltani odotus varmaan jatkuu vielä tovin, ennen kuin sähköautot ovat oikeasti vaihtoehto.

Tuo on sinällään harmillista, koska hybridillä ajellessa on oppinut arvostamaan tuota sähköilyä.
 
nokonzok sanoi:
No ei se käytännössä mene. Ethän sä koskaan tankkaakaan koko tankin tilavuutta, koska se ei ole koskaan täysin tyhjä.

Jos 70 litran tankissa on 2 litraa jäljellä, se on tyhjä. Muun väittäminen on saivartelua
 
jtp_fi sanoi:

Yllättävän hyvät varusteet vakionakin ja tuo Premium plus-paketti (7000€) sisältää hyvän setin lisävarusteita
(Sisältää varusteet 414 Lasikattoluukku+ 810 Burmester surround sound system+ 897
Langaton latausjärjestelmä mobiililaitteille+ PBP Energizing-paketti+ 463 Head-up
display -heijastusnäyttö+ P47 Pysäköintipaketti, sis. 360° kamera+ 275 Kuljettajan
istuimen sähkösäätö muistitoiminnolla+ 242 Oikean etuistuimen muistillinen
sähkösäätö)


Tuohon ei oikeastaan tarvitsisi päälle kuin pari hassua juttua (vetokoukku 1300€, ajoavustinpaketti 1700€) . No toki ehkä joku muu kuin valkoinen tai musta väri (1000€) ja toinen rengassetti (2000€) päälle.
Nopeasti laskettuna tulisi kuitenkin huomattavasti halvemmaksi kuin e-tron vastaavilla varusteilla. Voiko olla tottakaan..
 
Tällaisen näin tällä viikolla Saksassa. Kauempaa katsoin että normi GLC mutta kun tulin lähemmäksi niin viirumaiset takavalot kiinnittivät huomion. Ihan siistiltä näytti.
 
Suomessa on näitä nyt 2 kpl liikenteessä, kaverilla toinen ajossa. Ehta Mersu ja kulkee kuulemma ihan kivasti liikenteen rytmissä.
 

Liitteet

  • 66AA5031-7351-49EA-99F4-37D1D1EBFAFC.jpeg
    66AA5031-7351-49EA-99F4-37D1D1EBFAFC.jpeg
    83,3 KB · Katsottu: 371
  • C5D10DBB-73AF-4267-9F16-EE0822B92F14.jpeg
    C5D10DBB-73AF-4267-9F16-EE0822B92F14.jpeg
    64,6 KB · Katsottu: 355
Tämänpäivän hesarissa oli juttu kun tällä oli käyty Turussa.
Motarilla kulutus 33kwh/h ja toimintasäde jäi kauaksi luvatusta, mutta muutenhan tuo näytti olevan ihan hyvä.
 
Mikä tässä EQC:ssä on ongelma kun näitä näkyy todella harvoin liikenteessä? Olin jo unohtanut koko auton mutta melko lähelle oli tällainen nyt pesiytynyt ja katselin hinnastoja ja ominaisuuksia niin aika kiinnostavalta paketilta vaikuttaisi?

Vehon sivuilta laskettaessa ihan kohtuuhintainen, ainakin verrattuna Nettuaton pyynteihin. Ehkä jotain jäi minulta huomaamatta?