autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Mercedes-Benz EQC  (Luettu 12027 kertaa)

Poissa jlindstrom

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 3218
Vs: Mercedes-Benz EQC
« Vastaus #80 : 07.05.2019 13:06 »
Tuo 3 laturia rinnan on hyvä asia, jotta kaikki vaiheet saadaan optimaalisesti hyödynnettyä.

Mutta 2,5kw per vaihe on umpisurkea sellaiselle autoilijalle, joka ajaa paljon. Tulet pitkältä vedolta illalla kotiin, akku tyhjä ja laitat lataukseen.

Tuolla tahdilla aamulla on akku puolillaan, joten jos reissua pukkaa, tarkoittaa se heti pikalatauksen tarvetta.

Kyllä se 22kw laturi, 3-vaihe kytkennällä olisi erittäin tarpeen, jos enemmän ajelee.

Jos työmatka on se 10km suuntaan ja tekee perinteistä 5pv viikossa 8-16, niin nykytilanne riittää tietysti hyvin.

Itse saatan olla tänään Tampereella ja huomenna Helsingissä... molemmat matkat pitäisi optimissa
mennä ilman välilatauksia reissulla ja yön aikana pommin varmasti akku täyteen.

Tällä hetkellä Tesla taitaa olla ainoa, joka pystyy tuon tarjoamaan.

Isompaa akkua ja nopeampaa latausta tähän mersuun tarvittaisiin.

400km kelissä kuin kelissä, realistisella ajosyklillä (eli mukana myös 120km/h motaria) yhdistettynä nopeaan lataukseen matkalla sekä kotona. Siinä olisi aika iso avain sähköautoilun ongelmaan itselle.

Poissa nokonzok

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2050
Vs: Mercedes-Benz EQC
« Vastaus #81 : 07.05.2019 13:24 »
No niin no. Ysiltä illalla kotiin ja seiskalta aamulla liikenteeseen tarkoittaa 10 tunnin latausaikaa eli n. 70 kWh. Kukaan tuskin koskaan tulee kotiin sillä viimeisellä kilowattitunnin kymmenyksellä ja toisaalta akun 95% varaus aamulla ei omaa kovin suurta käytännön merkitystä siihen nähden, että varaus olisi täydet 100%. Eli joitain hyvin poikkeuksellisia tilanteita lukuunottamatta sen akun saa täyteen yön aikana. Jos kotonaolo aika on säännöllisesti vähemmän kuin tuo, on ongelma jossain muualla kuin sähköautossa.

Poissa jlindstrom

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 3218
Vs: Mercedes-Benz EQC
« Vastaus #82 : 07.05.2019 15:53 »
Mersun 80kw akun lataa tuolla 11,5 tunnissa.

Isompi ongelma on luvattu kulutus 22,5-25kwh per 100km.

Käytännössä menee siis varmasti tuo 25kwh ainakin
maantiellä tai motarilla, jolloin tuo 80kw akku kestää sen 320-350 kioometriä eli jää vajaaksi selvästi mainitsemastani 400km kelillä kuin kelillä todellisessa liikenteessä.

Tarvittaisiin siis 100kw tai mieluummin 125kw akku, jotta oikeasti oltaisiin tuolla tasolla. Tuollaista 125kw akkua kun ladattaisiin 7.5kwh nopeudella, olisi latausaika 16,5h luokassa, jotta tuo matkatavoite täyttyisi.

Siis kuten sanottu, pitkää ajavalle tuo akun koko ja latausteho ovat riittämättömät. Kaupunki ja lähiympäristön nurkissa pyörimiset tuolla toki hoitaa hyvin.

Selkeästi en siis kuulu tämän auton kohderyhmään tällä hetkellä.

Poissa nokonzok

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2050
Vs: Mercedes-Benz EQC
« Vastaus #83 : 07.05.2019 17:51 »
Tyhjästä täyteen lataus on täysin teoreettinen tilanne.

Poissa Corvike

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 565
Vs: Mercedes-Benz EQC
« Vastaus #84 : 07.05.2019 18:47 »
Tyhjästä täyteen lataus on täysin teoreettinen tilanne.

 :o
Sähköauton akku ei mene koskaan tyhjäksi? Eikä sitä ladata koskaan täyteen?

Poissa lnaukkar

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1266
  • BMW 530e
Vs: Mercedes-Benz EQC
« Vastaus #85 : 07.05.2019 19:07 »
Siis kuten sanottu, pitkää ajavalle tuo akun koko ja latausteho ovat riittämättömät. Kaupunki ja lähiympäristön nurkissa pyörimiset tuolla toki hoitaa hyvin.

Ihan samalla tavalla tuo menee matkaa kuin Audin e-tron tai jaggen i-pace vai olenko missannut jotain. Myös ihan suoraan kilpailee noiden mallien kanssa. WLTP-kantamaan suhtaudun sillä tavalla, että säässä kuin säässä pääset puolet kilsoista ja muun ajan 3/4 on jo ihan realistinen arvio.

Poissa jlindstrom

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 3218
Vs: Mercedes-Benz EQC
« Vastaus #86 : 07.05.2019 19:10 »
^^ Yhtälailla tuo väite on teoreettinen. Valmistajat ilmoittavat akkujen kapasiteetin alakanttiin. Voi hyvinkin olla, että esim mersun akun nimelliskapasiteetti on vaikka 85kw, mutta siitä hyödynnetään vain 80kw. Näin ollen näytetty lataus vaikka 0% - 100% ei näin ollen ole ”todellinen”, vaan jotain muuta.

Näin toimitaan, koska akun elinikä on pidempi, kun lataukset eivät ole aidosti 0-100%.

Poissa jlindstrom

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 3218
Vs: Mercedes-Benz EQC
« Vastaus #87 : 07.05.2019 19:19 »
Ihan samalla tavalla tuo menee matkaa kuin Audin e-tron tai jaggen i-pace vai olenko missannut jotain. Myös ihan suoraan kilpailee noiden mallien kanssa. WLTP-kantamaan suhtaudun sillä tavalla, että säässä kuin säässä pääset puolet kilsoista ja muun ajan 3/4 on jo ihan realistinen arvio.

Et varmaankaan. Ihan samalla tavalla nuo autot olisivat itselle sopimattomia mainituista syistä.

Yhdyn myös ajatukseesi wltp-syklistä. Jenkkien nykyinen testisykli pitää kait paremmin kutinsa. Mutta millään noista ei ole oikeastaan itselle merkitystä, vaan ainoastaan todellinen koeajoilla näytetty oikea kantama.

Vaikka Teslassa on omat ongelmansa, niin long range 3:ssa esim tuo wltp-syklin lupaus (560km long range) on merkittävästi enemmän kuin näillä. Tuon pohjalta Long Range 3:lla voisi suurimman osan vuotta realistisesti päästä tuon 400km.

Mutta, oma ajoprofiilini on kuitenkin aika harvinainen, kuulun varmaan siihen poikkeavaan 2% asiakkaista, joten omalta osaltani odotus varmaan jatkuu vielä tovin, ennen kuin sähköautot ovat oikeasti vaihtoehto.

Tuo on sinällään harmillista, koska hybridillä ajellessa on oppinut arvostamaan tuota sähköilyä.

Poissa nokonzok

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2050
Vs: Mercedes-Benz EQC
« Vastaus #88 : 07.05.2019 19:38 »
:o
Sähköauton akku ei mene koskaan tyhjäksi? Eikä sitä ladata koskaan täyteen?

No ei se käytännössä mene. Ethän sä koskaan tankkaakaan koko tankin tilavuutta, koska se ei ole koskaan täysin tyhjä.

Poissa Corvike

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 565
Vs: Mercedes-Benz EQC
« Vastaus #89 : 07.05.2019 20:07 »
No ei se käytännössä mene. Ethän sä koskaan tankkaakaan koko tankin tilavuutta, koska se ei ole koskaan täysin tyhjä.

Jos 70 litran tankissa on 2 litraa jäljellä, se on tyhjä. Muun väittäminen on saivartelua

Poissa jtp_fi

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 526
Vs: Mercedes-Benz EQC
« Vastaus #90 : 10.05.2019 10:44 »
Volkswagen Golf 1.2 TSI DSG 2016, tulossa Skoda Octavia Combi 1,5 TSI G-TEC Style BusinessLine DSG Autom., ex-autoja: Volvo XC90 T8 Inscription 2017, Outlander PHEV 2014, BMW 530d xDrive

Poissa zoned

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 343
  • XC60 T8 R-Design
Vs: Mercedes-Benz EQC
« Vastaus #91 : 10.05.2019 18:37 »
Mersu on nyt julkistanut tarkemmat hinnastot ja varustelistaukset EQC:lle:

https://www.mercedes-benz.fi/passengercars/mercedes-benz-cars/models/eqc/offers/pricelist-and-brochure/_jcr_content/par/productinfotextimage/interactions.attachments.0.EQC.pdf

Auto on jo ennakkomyynnissä.


Yllättävän hyvät varusteet vakionakin ja tuo Premium plus-paketti (7000€) sisältää hyvän setin lisävarusteita
(Sisältää varusteet 414 Lasikattoluukku+ 810 Burmester surround sound system+ 897
Langaton latausjärjestelmä mobiililaitteille+ PBP Energizing-paketti+ 463 Head-up
display -heijastusnäyttö+ P47 Pysäköintipaketti, sis. 360° kamera+ 275 Kuljettajan
istuimen sähkösäätö muistitoiminnolla+ 242 Oikean etuistuimen muistillinen
sähkösäätö)


Tuohon ei oikeastaan tarvitsisi päälle kuin pari hassua juttua (vetokoukku 1300€, ajoavustinpaketti 1700€) . No toki ehkä joku muu kuin valkoinen tai musta väri (1000€) ja toinen rengassetti (2000€) päälle.
Nopeasti laskettuna tulisi kuitenkin huomattavasti halvemmaksi kuin e-tron vastaavilla varusteilla. Voiko olla tottakaan..

Poissa skiri

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 47
Vs: Mercedes-Benz EQC
« Vastaus #92 : 15.05.2019 08:34 »
Muutamia videoarvosteluja:

Autogefühl
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=luejHKgOSX8" target="_blank" class="aeva_link bbc_link new_win">https://www.youtube.com/watch?v=luejHKgOSX8</a>


MercBenzKing
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=ZnCVCWgD5bU" target="_blank" class="aeva_link bbc_link new_win">https://www.youtube.com/watch?v=ZnCVCWgD5bU</a>


Poissa jtp_fi

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 526
Vs: Mercedes-Benz EQC
« Vastaus #93 : 15.05.2019 22:00 »
Täällä Carwow:n video EQC:stä, hyvin informatiivinen.

<a href="https://www.youtube.com/watch?v=JYUEDCT4oQM" target="_blank" class="aeva_link bbc_link new_win">https://www.youtube.com/watch?v=JYUEDCT4oQM</a>

Volkswagen Golf 1.2 TSI DSG 2016, tulossa Skoda Octavia Combi 1,5 TSI G-TEC Style BusinessLine DSG Autom., ex-autoja: Volvo XC90 T8 Inscription 2017, Outlander PHEV 2014, BMW 530d xDrive

Poissa jols

Vs: Mercedes-Benz EQC
« Vastaus #94 : 17.05.2019 22:49 »
Tällaisen näin tällä viikolla Saksassa. Kauempaa katsoin että normi GLC mutta kun tulin lähemmäksi niin viirumaiset takavalot kiinnittivät huomion. Ihan siistiltä näytti.
GLK 350 CDI '14, C 220 D T Avantgarde '15, XC 60 D4 '18

Poissa lao

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • Volvo V90
  • T8 R Design
Vs: Mercedes-Benz EQC
« Vastaus #95 : 10.07.2019 23:50 »
Suomessa on näitä nyt 2 kpl liikenteessä, kaverilla toinen ajossa. Ehta Mersu ja kulkee kuulemma ihan kivasti liikenteen rytmissä.

Poissa ihaa

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 903
  • Subaru Levorg
Vs: Mercedes-Benz EQC
« Vastaus #96 : 13.07.2019 16:16 »
Suomessa on näitä nyt 2 kpl liikenteessä, kaverilla toinen ajossa.

Näin tänään sen toisen sitten. 8)