autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Mitä tänään hajosi - korjata vai heittää menemään?  (Luettu 23438 kertaa)

Poissa JiiJii71

En oikein ymmärrä mikä pääsulakkeen oli tappanut. Auton akku oli täynnä vaikka oli saman sulakkeen takana. Illasta kävin saunassa eikä auton akku olisi ehtinyt vielä latautua täyteen sinä aikana. Kiuas ja lataus lienee suurimmat sähkön käyttäjät meillä. Yöaikana tuo oli mennyt, Festivon pakastinosa oli lämmennyt -15 asteeseen.
Pessimisti ei opi.

Poissa Kennedy

Ai hittoko ois varaa uusia kunnon nykyainen pääkeskus.

Me vaihdatettiin reilu vuosi sitten.
7,5h töitä ja sähkötaulu. Koska vanha tauli oli niin pirun iso niin piti uusikin olla.
n.800e koko setti. Ei ollenkaan paha.

300ZX kesäleluna

Poissa JiiJii71

^ meillä on menossa katto remonttiin jossain vaiheessa. Ja kun se remontoidaan kannattaa sinne asentaa samalla aurinkopaneelit. Keskus pitää samalla päivittää sitten sellaiseen fiksuun ja tehdä varaukset sähkön myynnille, kotiakulle, pörssisähkölle ja muille viisaille ominaisuuksille. Muutama kopeekka vielä tuosta budjetista uupuu... ::)
Pessimisti ei opi.

Poissa CorAveRav

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 2502
En oikein ymmärrä mikä pääsulakkeen oli tappanut. Auton akku oli täynnä vaikka oli saman sulakkeen takana. Illasta kävin saunassa eikä auton akku olisi ehtinyt vielä latautua täyteen sinä aikana. Kiuas ja lataus lienee suurimmat sähkön käyttäjät meillä. Yöaikana tuo oli mennyt, Festivon pakastinosa oli lämmennyt -15 asteeseen.
Jos sulakkeet on täydessä kuormassa ajoittain, niin ne voi "palaa" pienemmälläkin virralla vanhuuttaan.
Uusissa keskuksissakin on yleensä perinteiset tulppasulakkeet pääsulakkeina mm. oikosulkuvirtakestoisuuden vuoksi.

Ehkä ryhmien uudelleen järjestely tai sen auton lataukseen tarkoitetun syötön vaihtaminen toiseen vaiheeseen voisi auttaa.

Poissa JiiJii71

^ ei kun aattelin, kun auton akku oli jo latautunut täyteen, olin saunonutkin, niin pääsulakkeen palaminen sijoittui aikaan jolloin kulutusta ei enää ollut. Sulake itsessään oli kyllä ehjän näköinen ja ”nappikin” oli vielä paikallaan. Sähköä se ei kuitenkaan enää johtanut.

Toki onhan tuossa voinut käydä niin, että kun iltasella oli vedenkeitin päällä (+Festivon ja muiden keittiövermeiden kulutus), hellan levy lämpeni samaan aikaan, kiuas oli päällä ja autokin lataantui, että auto ja keittiö on samassa vaiheessa ja tuohon kiukaan kulutus päälle, niin voidaan olla lähellä maksimia? Auto lataantuu 10A, kiuas on joku 7kW, muista en osaa sanoakaan mitään.
Pessimisti ei opi.

Poissa Taky

Auto lataantuu 10A, kiuas on joku 7kW, muista en osaa sanoakaan mitään.

Vedenkeitinkin saattaa raapaista pari kW:t, mutta pääsulake meneisi.

Oliko se niin että 25A sulake about 18kW/3 = 6kW:tä, hetkellisesti reilustikin enemmän.

Meillä 3x35A ja vajaat 25kW:tä niillä saa, kiuas 11kW, auto 11kW... niin äkkiä ollaan rajoilla kun yhtäaikaa luukuttaa talvipakkasella.
KIA Niro EV Business Luxury 2020 Gravity Blue
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001 Silk Green

Poissa kahe

Kannattaa seurata ja tutkia laitteet ja rasiat. Mustia rasioita näkynyt monella varsinkin tuon alkuperäisen mitsun 10A:n mummolaturin kanssa. Voi olla vika ihan muuallakin. Tuossa oli juuri jollain mikro savustanut talon itsekseen.

Poissa CorAveRav

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 2502
...Sulake itsessään oli kyllä ehjän näköinen ja ”nappikin” oli vielä paikallaan. Sähköä se ei kuitenkaan enää johtanut...
Tyypillistä sekin, hyvin usein se nappi jää paikalleen, joko hieman hitsautunut tai sitten sulakelanka on mennyt poikki kapeammasta päästä, niin jousi ei jaksa nappia lennättää.

Poissa Vekkula

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 78
Pesukoneen poistoletkun liitäntä hajulukossa alkoi vuotamaan joten nappasin sen irti ja laitoin väliaikaisesti lattiakaivoon. Kone käyntiin ja hetken päästä error ja kone seis, putsasin nukkasihdin ja tuloveden suodattimen eikä auttanut. Kone auki ja yksi sähköliitin oli irronnut, puristin liitintä hieman kasaan ja takaisin kiinni, hyvin pysyy.
Kone käyntiin ja sama vika edelleen. Hetken mietintä ja harmitus tulevasta rahanmenosta kunnes tajusin että poistoletku lepää lattialla matkalla kaivoon, laitoin sen kuten kuuluu, mutka yläkautta ja kone toimii taas. Mysteeriksi jäi mihin irronnut liitin liittyy, mahdollisesti kuivaukseen kun sitä meillä ei juuri koskaan ole käytetty joten ei ole tullut huomattua sen toiminnassa häiriötä.

Poissa jrinnes

Mä sain sukulaismieheltä tässä vähän aikaa sitten hänen vanhan moottorisahansa (vuoden 2008 Jonsered CS2238 S). Hän oli ostanut uuden, kun vanha ei ota kierroksia ja paikallinen Jonsered huolto oli hautonut sahaa hyllyssään kuukauden ja kyselyjen jälkeen todennut että ei kannata korjata.
Tänään sitten iski inspiraatio alkaa tutkimaan tuota. Vikakin löytyi heti kun otin ketjun kotelon pois paikoiltaan. Jarrupanta on mennyt poikki ja sen jämät hankaavat koko ajan kytkimeen. ::) No eihän siinä mitään, mä tilasin uuden jarrupannan eBaysta hintaan 4,90€ ja naureskelin hyvää tuuriani.  ;D
Passat 2.0 TDI
Passat 1.8 TSI
Autostadium ry:n jäsenvastaava

Poissa Autoilija92

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2259
  • Kia Rio
VHS video vuodelta 2003 ja nyt se jo hajosi, kuvassa on erittäin suuria häiriöitä. Vielä edellisellä käyttökerralla toimi normaalisti, nyt tänään ei sitten enää yhtä-äkkiä toimikaan. Kokeilin toisellakin kasetilla, sama vika. Pitää jossain vaiheessa avata tuo ja katsella "ossooko tuolle mittään" :P Ehkä kuvarumpu likaantunut tai joku nauhanohjain jumissa? Ei tuo ainakaan rutannut nauhaa ja testatut kasetit oli ehjiä, nauha kunnossa ja sileä.

Poissa Autoilija92

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2259
  • Kia Rio
VHS video vuodelta 2003 ja nyt se jo hajosi, kuvassa on erittäin suuria häiriöitä. Vielä edellisellä käyttökerralla toimi normaalisti, nyt tänään ei sitten enää yhtä-äkkiä toimikaan. Kokeilin toisellakin kasetilla, sama vika. Pitää jossain vaiheessa avata tuo ja katsella "ossooko tuolle mittään" :P Ehkä kuvarumpu likaantunut tai joku nauhanohjain jumissa? Ei tuo ainakaan rutannut nauhaa ja testatut kasetit oli ehjiä, nauha kunnossa ja sileä.

Osoittautui joksikin tilapäiseksi häiriöksi. En tiedä onko mahdollista, mutta kasetin kelaus melkein päästä päähän näytti tekevän jotain, kun sen jälkeen kuva palautui normaalin hyväksi. En kerennyt edes aukaista tuon kuoriakaan vielä.
Saa nähdä miten jatkossa pelaa...

Poissa IC1970

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1369
Makkarissani ilmaa kierrättänyt tuuletin hiljeni eilen, enkä normikopelolla vikaa löytänyt, virtaa saa, mutta propelli ei pyöri, liekkö tullut kierrokset täyteen. Kyllähän se tuossa useamman kesän touhottikin.

Eipä siinä, Tokmannilta hyllyn toiseksi viimeinen matkaan hintaan 14.95e, 12kk takuu, joten ensi kesänä jos hajoaa, niin saa vielä uuden. Ei nyt jaksanut enempää tetsata, kokosin ja totesin, että hyvin puhaltaa.
Vaimolla: Skoda Superb -20, pojalla: Honda Accord 2.4-08, mulla nyt: Toyota Yaris 1.3 Linea Luna-03, Renault Laguna Break 1.8 16v Dynamique-03

Poissa CorAveRav

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 2502
Osoittautui joksikin tilapäiseksi häiriöksi. En tiedä onko mahdollista, mutta kasetin kelaus melkein päästä päähän näytti tekevän jotain, kun sen jälkeen kuva palautui normaalin hyväksi. En kerennyt edes aukaista tuon kuoriakaan vielä.
Saa nähdä miten jatkossa pelaa...
Perinteinen ratkaisu, kun nauha alkaa jumittamaan, kelataan se päästä päähän edestakaisin.
Tuli 10 v sitten urakoitua nauhat DVDlle ja heitettyä vesilintua eikun SER-romuun ne VHS-nauhurit.
LP-soittimesta luovuin 1990.

Poissa Autoilija92

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2259
  • Kia Rio
Perinteinen ratkaisu, kun nauha alkaa jumittamaan, kelataan se päästä päähän edestakaisin.
Tuli 10 v sitten urakoitua nauhat DVDlle ja heitettyä vesilintua eikun SER-romuun ne VHS-nauhurit.
LP-soittimesta luovuin 1990.

En ole ihan vakuuttunut että olisi nauhoista johtunut, kun kokeilin eri kaseteilla, ja sama häiriö säilyi. Nyt kumminkin ongelman poistuttua samat testikasetit toimivat normaalisti.
Tärkeimmät nauhat olen jo siirtänyt DVD:lle, mutta en nyt raaskisi kumminkaan vielä romuksi heittää tätä nauhuria :)
Ehkä sitten jos tulee jokin niin iso vika, ettei enää korjaannu kohtuudella ja omien, vähäisten taitojen puitteissa.

Poissa Autoilija92

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2259
  • Kia Rio
Läppärin touchpadin yhdistetty oikea ja vasen nappilätkä alkoi irtoilla oikeasta reunastaan. Irrotin koko lätkän ja päädyssä ollut muovikynsi oli murtunut. Liimasin kiinni, laitoin takaisin, ja pelaa taas :)