autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Mitä tänään hajosi - korjata vai heittää menemään?  (Luettu 3162 kertaa)

Poissa Taky

Mitä tänään hajosi - korjata vai heittää menemään?

Näintä tulee eteen aina silloin tällöin - tänään paineilmakompura lopetti paineen noston.

Mutta mitä tehdä - onko liitekuvan punaisella ympyröity kalvo syyllinen ongelmaa? - rikkihän se on.

Vai kenties sinisellä ympyröity ventiili joka on suoraan kompuran sylinterin päällä? - se falskaa käydessä ja keuhkoillakin puhkumalla molempiin suuntiin.
Mikä senkin funktio - tai edes nimi jos uutta osaa katselee  -mahtaa olla?

Se mikä myös falskaa tuo vihreällä ympyröitu  - mikä edes lie, siihen tulee putki säiliöltä samasta haarasta mistä pane pumpataan säiliöön.

Tulisiko kuntoo uudella painekytkimella, https://www.tooloutlet.fi/fi/Tuotteet/Paineilmaty%C3%B6kalut/Kompressorit/Varaosat/1040/Painekytkin+kompressoriin+6-12bar+220-250V1-vaihe/4494?
« Viimeksi muokattu: 29.07.2018 14:45 kirjoittanut ConD »
VOLVO XC60 2.4D AWD Kinetic Automaatti vm.2010 10/2018 Volvo Xc40 D3 Business R-Design aut.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001, Volvo S40 2.4i manuaali, 170hk, 2005

Poissa Quality

  • Moderaattori
  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 12608
  • Volvo XC60
Erittäin mielenkiintoinen aihe. Otsikko on kuitenkin minulle hiukan hämärä: Pitäisikö muotoilla "Mitä tänään hajosi ...?"
Opi eilisestä, luota huomiseen, mutta elä tänään.

Poissa Taky

"Mitä tänään hajosi ...?"

Varmaankin - näppishäröä(kin) tänään tarjolla - kannattaako fixata?
VOLVO XC60 2.4D AWD Kinetic Automaatti vm.2010 10/2018 Volvo Xc40 D3 Business R-Design aut.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001, Volvo S40 2.4i manuaali, 170hk, 2005

Poissa ConD

  • Yleisvalvoja
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7400
  • Seat Ateca
  • Seat Ateca 1.4TSI DSG 4Drive Xcellence
Fiksattu otsikkoa...

Mulla tuli taannoin tilanne eteen. Näppis, kuten tuossa Taky vähä tuumasikin, alkoi kiukuttelemaan. Vuosien röhnät siellä näppäinten alla niin alkoi pykimään vastaan. Kaivoin kaapista "tilapäiskäyttöön" vanhan Logitechin wireless-näppiksen ja otin tuon toisen putsattavaksi.

Täysin kun purki atomeiksi, sai käsiin sen levyn mikä itse komennot välittää fyysisiltä sormilta ATK:n ymmärrettäviksi biteiksi. Siellähän oli murusia, hiuksia ym... Sopivasti puhaltelua, kopistelua, paineilmaa ym. ja mielestäni kaikki sain pois. Kokoaminen päinvastaisessa järjestyksessä ja...

...niin en kokeillut sitä vielä. Jos ja kun tämä langaton tässä vielä enempi temppuilee, koklaan tuota langallista vielä. Jos se on kaput, niin verkkokauppaan käy tie. Yritimpä ainakin typomasteria korjata siis :D
VCDS@Oulu, PM/@

Ateca@Spritmonitor:

Poissa Taky

Se mikä myös falskaa tuo vihreällä ympyröitu  - mikä edes lie, siihen tulee putki säiliöltä samasta haarasta mistä pane pumpataan säiliöön.


Painekytkiminen asennusohjeesta (https://www.biltema.fi/BiltemaDocuments/Manuals/17-49202_man.pdf
Liitäntä, kevennysletku Ø 6,0–6,5 mm
, mitä se keventää?

Paineisen kompuran käynnistystä?
VOLVO XC60 2.4D AWD Kinetic Automaatti vm.2010 10/2018 Volvo Xc40 D3 Business R-Design aut.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001, Volvo S40 2.4i manuaali, 170hk, 2005

Poissa jrinnes

^ilman varmaa tietoa väittäisin että juuri sitä. Omassa kompurassa ainakin tuo päästää käynnistymisen jälkeen vähän aikaa painetta harakoille kunnes sulkeutuu.
Passat B7 TDI 4Motion

Poissa jaris

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 64
Painekytkiminen asennusohjeesta (https://www.biltema.fi/BiltemaDocuments/Manuals/17-49202_man.pdf
Liitäntä, kevennysletku Ø 6,0–6,5 mm
, mitä se keventää?

Paineisen kompuran käynnistystä?
Päästää (paine)ilman pois sylinterin ja säiliön väliltä, jotta valovirtamoottori jaksaa käynnistyä pysähdyksen jälkeen, eli keventää käynnistystä.

Siellä painesäiliön liitännässä(lohkolta-säiliöön)on myös takaiskuventtiili, jotta säiliöstä ei tule ilmaa takaisin sylinteriin.
« Viimeksi muokattu: 29.07.2018 16:47 kirjoittanut jaris »
CX-5 awd -13 bensamanuaali

Paikalla tai

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 3295
Varmaan juuri tuon kevennystoiminnon takia kielletään valovirtakompuraa sammuttamasta verkkojohdon nykäisemällä.

Poissa Autoilija92

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1409
Mielenkiintoinen aihe todellakin :)

Tänään ei ole vielä hajonnut mitään (koputan puuta) mutta kun käsittelin tuota HP Brio PC:tä joku aika sitten niin näppäimistön alapuolelta toinen korotuspala hajosi. Reilu 17 vuotta vanha muovi on näköjään jo niin haurasta että tuollaiset pienet muovinippelit hajoavat hyvin herkästi  ::)
Yksi sarananasta on siitä kateissa mutta katkennut toinen on tallessa. Mietin että koetanko liimata jonkin muovinpalan noiden tilalle vai kehittelisikö jonkin metallisaranan tuohon. Toisaalta haluaisin pitää tuon mahdollisimman alkuperäisenä vaikka ei kai tuolla kumminkaan mitään rahallista arvoa ole. Olen vähän kahden vaiheilla teenkö tuolle mitään vai laittaisinko koko vehkeen SER-jätteen sekaan...

Poissa Taky

Varmaan juuri tuon kevennystoiminnon takia kielletään valovirtakompuraa sammuttamasta verkkojohdon nykäisemällä.

Tässä - hajonneessa - ei ole katkasija koskaan ollutkaan, on vuodelta 2010.
VOLVO XC60 2.4D AWD Kinetic Automaatti vm.2010 10/2018 Volvo Xc40 D3 Business R-Design aut.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001, Volvo S40 2.4i manuaali, 170hk, 2005

Poissa Taky

Tässä - hajonneessa - ei ole katkasija koskaan ollutkaan, on vuodelta 2010.

Korjaamattä jäi, uutta kehiin kun ei oikein selvinnyt mistä poiki, niin testaa-kokeile periaatteella olisi äkkiä hinta ollut uuden tasolla.
VOLVO XC60 2.4D AWD Kinetic Automaatti vm.2010 10/2018 Volvo Xc40 D3 Business R-Design aut.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001, Volvo S40 2.4i manuaali, 170hk, 2005

Poissa tomppa

Toissa viikolla hajosi kuivausrumpu. Laite on kahdeksan vuotta vanha AEG. Vikailmoitus antoi herjaksi koodin, joka merkitsee joko viallista moottoria tai piirikorttia. Laitteen hajoamisen yhteydessä laitteesta tuli voimakas savun haju. Tällä viikolla tulee korjaaja laittamaan laitteen (toivottavasti) kuntoon. Korjauskustannusarvio on reilu 300 €. Toivottavasti tuolla rahalla tulee tosiaan kuntoon ja että kestää ainakin sen mitä samanikäinen pesukone jaksaa.

Toissapäivänä hajosi pitkään oireilut Möllin takaluukun lukko. Googlettelun perusteella en ole yksin ongelmani kanssa. Irroitin ja purin tovekkaana lukkoyksikön ja mielestäni löysinkin ongelmakohdan. Laitoin lukon takaisin kasaan ja paikoilleen laihoin tuloksin. Virta tulee lukolle ja moottori pyörii, mutta lukitseminen ei toimi. Huomenna täytyy käydä hakemassa uusi osa, hinta rapsakka 364 €.
Autostadium ry:n sihteeri

ML

Poissa Taky

Toissapäivänä hajosi pitkään oireilut Möllin takaluukun lukko.
Virta tulee lukolle ja moottori pyörii, mutta lukitseminen ei toimi.

Onkohan samanlainen kuin 211:ssä.

Näin totesin jokunen vuosi sitten...

------------
Kesällä sama homma, lukkokoneisto uusiksi jos haluaa imun toimimaan.

Itse lukon saa pelaamaan - myös kaukolla - kun avaa lukon, siis koko koneiston ja kääntää imun käyttökoneiston muovisen epäkeskon lukko asentoon ja jättää lukkoon kiinni tulevan sähköpiuhan irti. Epäkesko edellyttää muovisen lukkokannen raottamisen metallirungosta, muoviprässit poralla auki ja lopuksi pikku ruuveilla uudelleen kiinnitys.

Em jälkeen todellakin keskuslukkokin toimii - ainostaan mittaristossa herjaa käynnistyksessä että luukku on auki - vaikka ei olekkaan.
VOLVO XC60 2.4D AWD Kinetic Automaatti vm.2010 10/2018 Volvo Xc40 D3 Business R-Design aut.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001, Volvo S40 2.4i manuaali, 170hk, 2005

Poissa tomppa

Käsittääkseni on samanlainen. Kävin hakemassa tänään uuden ja toimii kuin unelma. Tää lukon vaihto olisi pitänyt tehdä jo heti silloin kun auton ostin.
Autostadium ry:n sihteeri

ML