autoilua & elämää

Äänestys

Mitä tankkaan autooni vuonna 2025 ?

Bensiiniä
4 (14.3%)
Dieseliä
7 (25%)
Alkoholia
0 (0%)
Maakaasua, biokaasua tai nestekaasua
1 (3.6%)
Sähköä
6 (21.4%)
Vetyä
4 (14.3%)
Klapeja
2 (7.1%)
Sitä itseään
2 (7.1%)
Jotain muuta, mitä ?
2 (7.1%)
En käytä enää omaa autoa
0 (0%)

Äänestäjiä yhteensä: 13

Äänestys päättynyt: 01.09.2018 09:01

Kirjoittaja Aihe: Vetyautot ja vety polttoaineena, tekniset ratkaisut vedynkäyttöön  (Luettu 3629 kertaa)

Poissa Urlaub

Vaikka vedyn käytön kokonaishyötysuhde jäisi surkeaksi, silti uskallan ennustaa sille paremman tulevaisuuden energian säilöjänä ja siirtäjänä kuin akuille.

Ratkaisu on ehkä huono, mutta huonoja ovat muutkin ratkaisut.

Raskaassa ja pitkän matkan liikenteessä ehkä noin, mutta muutoin en jaksa uskoa. Vetyratkaisut ovat monimutkaisia ja kalliita. Myös turvallisuuden eteen pitää pistää pelimerkkejä likoon ja paljon.

Kun Suomessakin keskimääräinen ajosuorite on vain 17 tkm vuodessa, niin se tarkoittaa ehdottoman valtaosan ajavan päivittäin maksimissaan kymmenien kilometrien säteellä. Siihen jo nykyiset akut ovat täysin riittäviä. Kun akkujen hinnat tästä vielä jatkavat laskuaan, niin ihme pitää tapahtua, jos vety tulee halvemmaksi ja käyttökelpoisemmaksi.

Asia erikseen sitten, miten jälkipolvet vuosisadan jälkipuoliskollla liikkuvat. Meillä useimmilla ei taida siinä vaiheessa enää paljoa tarpeita olla.

Poissa HiTec

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1775
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vetyratkaisut ovat monimutkaisia ja kalliita. Myös turvallisuuden eteen pitää pistää pelimerkkejä likoon ja paljon.

Tästä syystä esim. ammoniakki voisi olla hyvä vaihtoehto. Sen käsittely ja varastointi on huomattavasti vielä metaaniakin helpompaa ja polttokennokin saadaan syömään sitä :)
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Poissa Taky

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/vetyautojen-tankkausasema-rajahti-norjassa-toyota-ja-hyundai-keskeyttaneet-autojensa-myynnin/7446220#gs.hzei8z

Toyota ja Hyundai ovat keskeyttäneet vetyautojensa myynnin Norjassa sen jälkeen, kun tankkausasemalla sattui maanantaina räjähdys.

Norjan Sandvikassa sijaitsevalla vetyautojen tankkaus- ja jalostusasemalla sattui räjähdys maanantaina noin kello 17.30 paikallista aikaa.

Kukaan ei loukkaantunut varsinaisessa räjähdyksessä, mutta paineaalto oli niin voimakas, että se sai useiden lähistöllä olleiden autojen turvatyynyt laukeamaan. Kaksi ihmistä vietiin lauenneiden turvatyynyjen seurauksena sairaalaan tarkastettavaksi.

Uno-X-yhtiön operoimalla asemalla sattunut räjähdys oli paikallisen Budstikka-lehden mukaan valtava. Tapahtuneen vuoksi aseman ympärille määrättiin 500 metrin varoalue, mikä pakotti sulkemaan kaksi vilkasta risteystä.

Kyseessä oli kylmäasema eli siellä ei ollut lainkaan henkilökuntaa. Asema on ollut käytössä marraskuusta 2016 lähtien.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018. -> KIA Niro EV Business Luxury 2020
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001, Volvo S40 2.4i manuaali, 170hk, 2005

Poissa nemos

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 2576
  • Volvo XC60 T8 Inscription
Norjan Sandvikassa sijaitsevalla vetyautojen tankkaus- ja jalostusasemalla sattui räjähdys maanantaina noin kello 17.30 paikallista aikaa.

Kukaan ei loukkaantunut varsinaisessa räjähdyksessä, mutta paineaalto oli niin voimakas, että se sai useiden lähistöllä olleiden autojen turvatyynyt laukeamaan. Kaksi ihmistä vietiin lauenneiden turvatyynyjen seurauksena sairaalaan tarkastettavaksi.

Uno-X-yhtiön operoimalla asemalla sattunut räjähdys oli paikallisen Budstikka-lehden mukaan valtava. Tapahtuneen vuoksi aseman ympärille määrättiin 500 metrin varoalue, mikä pakotti sulkemaan kaksi vilkasta risteystä.

Saksan AutoBildissä oli analyysiä vetyautojen tulevaisuudesta räjähdyksen jälkeen. Loppupäätelmä norjalaisen vetyekspertin sanoin oli, että tekniikkaa ei ole tarpeen muuttaa, se ei ole vaarallisempaa kuin muut teknologiat ja kolarissa olisin mieluummin vetyauton kyydissä kuin bensa-auton.

Poissa dingdongpingpong

  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 11496
Saksan AutoBildissä oli analyysiä vetyautojen tulevaisuudesta räjähdyksen jälkeen. Loppupäätelmä norjalaisen vetyekspertin sanoin oli, että tekniikkaa ei ole tarpeen muuttaa, se ei ole vaarallisempaa kuin muut teknologiat ja kolarissa olisin mieluummin vetyauton kyydissä kuin bensa-auton.

Minä olen ollut bensa auton kyydissä aika pahassa kolarissa mutta vetyauton kyydissä en haluaisi olla.

Joskus minulle kävi esittelijä esittelemässä vedenpuhdistinta ja kehui että juo mieluummin sillä suodatettua ojavettä kuin vesijohdosta otettua...käveltiin takapihalle sen ojan viereen ja pyysin suodattamaan sieltä mukillisen ja juomaan.....eipä mennyt montaa hetkeä kun herra oli matkalla poispäin. Ei juonut.

Editti: koska on viimeksi bensiinipolttoaineasema räjähtänyt ?
« Viimeksi muokattu: 16.07.2019 17:52 kirjoittanut dingdongpingpong »
раньше все было лучше
целитель разума

Poissa HiTec

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1775
  • Eipä turhia höttyillä :)
Saksan AutoBildissä oli analyysiä vetyautojen tulevaisuudesta räjähdyksen jälkeen. Loppupäätelmä norjalaisen vetyekspertin sanoin oli, että tekniikkaa ei ole tarpeen muuttaa, se ei ole vaarallisempaa kuin muut teknologiat ja kolarissa olisin mieluummin vetyauton kyydissä kuin bensa-auton.

Myyntitykki Huikkanen taas lausuu ja pakkohan se on kun muuten loppuisi leipä ;D

Ja vaarallisuuttakin voidaan mitata niin monella tavalla, vaikkapa tulipaloissa kuolleet viimeisen 100v ajalta, niin kyllä aivan varmasti bensa-autoihinsa palaneita on enempi. Vale, emävale, tilasto ::)
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Poissa repomies

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1008
  • "premium" Corolla 2.0 TS
Myyntitykki Huikkanen taas lausuu ja pakkohan se on kun muuten loppuisi leipä ;D

Ja vaarallisuuttakin voidaan mitata niin monella tavalla, vaikkapa tulipaloissa kuolleet viimeisen 100v ajalta, niin kyllä aivan varmasti bensa-autoihinsa palaneita on enempi. Vale, emävale, tilasto ::)

Bensa-autoihin palaneita on varmaan juu enempi, koska vetyautoja ei juuri ole. Silti vedyn vaarallisuus on tekninen ongelma enemmän kuin mitään muuta. Kolarissa jossa auto menee niin rusinaksi että vetysäiliöt hajoavat (en tarkoita pelkkää lommoa tai vetyletkun vuotoa, jollaisen riittävän fiksu järjestelmä katkaisee solenoidilla säiliön päästä) voi olla parempikin ettei jää tänne invalidina kitumaan.

Vety on siitä vekkuli tuote, että sitä voi tuottaa paikallisestikin aika helposti. Ei nyt ehkä niin että jokaisella olisi omakotitalossaan elektrolyysivehkeet, mutta huoltoasematasolla voisi ehkä jo olla. Sähköä se sitten vaatii paljon.

Poissa Juuha

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1038
Jos pitäisi veikata mikä lopulta korvaa polttomoottorin niin ääneni menisi vedylle. Vetyinfran rakentaminen taitaa olla pienempi haaste kuin akkujen saaminen tarpeeksi nopeasti ladattavaksi että pystysi käytettävyydessä kilpailemaan polttomoottorin kanssa. Jos siis puhutaan enemmistöstä, varmasti joillekin hidas lataus kelpaa. Eikä se latauspisteen rakentaminen jokaisen parkkiruudun yhteyteen ilmaista ole sekään.

Ruotsissa jo vuosia sitten pääsi muistaakseni Malmöstä Tukholmaan polttokennoautolla joten hyvin näyttää onnistuvan myös vetyinfran rakentaminen. Autobild testasi silloin Toyota Mirailla ja hyväksi todettiin. Nopean tankkauksen lisäksi toinen suuri etu näin pohjoismaissa on ettei pakkanen vaikuta toimintamatkaan. Akkuautoista helposti katoaa 50%.

Poissa tet

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1080
Vety on siitä vekkuli tuote, että sitä voi tuottaa paikallisestikin aika helposti. Ei nyt ehkä niin että jokaisella olisi omakotitalossaan elektrolyysivehkeet, mutta huoltoasematasolla voisi ehkä jo olla. Sähköä se sitten vaatii paljon.

Ja silloin tullaankin sen kysymyksen äärelle, että kannattaako päästöttömällä sähköllä tuottaa vetyä vetyautoille, vai ladata se suoraan sähköautojen akkuihin. Tässä pohdinnassa osasina ovat ainakin taloudellisuus, käytännöllisyys ja ympäristövaikutukset. Useasti vetyenergiasta puhuttaessa mainitaan sen mahdollinen tuottaminen biologisin menetelmin. Ilmeisesti monikaan sen parissa puuhasteleva ei usko, että elektrolyysin kautta siitä saisi kilpailukykyisen vaihtoehdon?
SEAT Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG

Poissa repomies

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1008
  • "premium" Corolla 2.0 TS
Ja silloin tullaankin sen kysymyksen äärelle, että kannattaako päästöttömällä sähköllä tuottaa vetyä vetyautoille, vai ladata se suoraan sähköautojen akkuihin. Tässä pohdinnassa osasina ovat ainakin taloudellisuus, käytännöllisyys ja ympäristövaikutukset. Useasti vetyenergiasta puhuttaessa mainitaan sen mahdollinen tuottaminen biologisin menetelmin. Ilmeisesti monikaan sen parissa puuhasteleva ei usko, että elektrolyysin kautta siitä saisi kilpailukykyisen vaihtoehdon?

Wikipedia kertoo tällaista:
"Electrolysis consists of using electricity to split water into hydrogen and oxygen. Electrolysis of water is 70-80% efficient (a 20-30% conversion loss)[22][23] while steam reforming of natural gas has a thermal efficiency between 70-85%.[24] The (electrical) efficiency of electrolysis is expected to reach 82-86%[25] before 2030, while also maintaining durability as progress in this area continues at a pace.[26] Water electrolysis can operate between 50-80 °C, while steam methane reforming requires temperatures between 700-1100 °C.[27] The difference between the two methods is the primary energy used; either electricity (for electrolysis) or natural gas (for steam methane reforming)."

Hyötysuhdemielessä erot eivät ole valtaisat, mutta onhan se fossiilisesta lähtökohdasta yksinkertaisempaa koska prosessin tarvitsema energia saadaan samalla siitä fossiilisesta lähteestä.

Jos nyt ajatellaan paikallispäästöjä niin vetyhän on ihan ponteva teknologia (polttokennossa). Elektrolyysin kautta tuotettu vety, esimerkiksi tuulivoimasta, niin onhan se nyt aika puhdasta. Akkujen ongelmahan on niiden vaatimat materiaalit, sekä akkujen kuluminen. Vety ei moisesta ongelmasta kärsi.

Kuinkahan surkea olisi "vetyakku" joka perustuu elektrolyysiin ja polttokennoon? Ei tietysti kannata varastoida sitä mitä tarvitsee/voi käyttää suoraankin, mutta hypoteettisesti, jos uusiutuvan energian tuotanto olisi merkittävästi kysyntää suurempaa ajoittain.

Poissa Taky

Jos pitäisi veikata mikä lopulta korvaa polttomoottorin niin ääneni menisi vedylle.

Minä taas uskon että kun ihmiset pääsevät ajamaa sähkärillä - hiljasta ja tasaista menoa, ei enää mäntäkoneita halua kukaan.
Polttokenno + sähkömoottori sitten eri juttu.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018. -> KIA Niro EV Business Luxury 2020
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001, Volvo S40 2.4i manuaali, 170hk, 2005

Poissa repomies

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1008
  • "premium" Corolla 2.0 TS
Minä taas uskon että kun ihmiset pääsevät ajamaa sähkärillä - hiljasta ja tasaista menoa, ei enää mäntäkoneita halua kukaan.
Polttokenno + sähkömoottori sitten eri juttu.

Onko mäntömoottoria edes tarjolla vetyautoissa?  :o

Poissa Juuha

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1038
Polttokennoa tarkoitinkin tuossa, ei kai se pidä enempää ääntä kuin akkuauto? Yleisesti vetyautolla ainakin minä käsitän että puhutaan polttokennosta vaikka sitä voi muillakin tavoin käyttää.

Poissa repomies

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1008
  • "premium" Corolla 2.0 TS
Polttokennoa tarkoitinkin tuossa, ei kai se pidä enempää ääntä kuin akkuauto? Yleisesti vetyautolla ainakin minä käsitän että puhutaan polttokennosta vaikka sitä voi muillakin tavoin käyttää.

Eiköhän tässä kaikki sitten tarkoittaneet ihan polttokennoa ja sähkömoottoria. En kyllä yhtään tiedä polttokennon äänistä, kai siitä saattaa jotain kaasujen suhinaa päästä, ehkä. Tuskin mitään kovaa ääntä kuitenkaan.

Poissa HiTec

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1775
  • Eipä turhia höttyillä :)
Onko mäntömoottoria edes tarjolla vetyautoissa?  :o

On :)

https://en.wikipedia.org/wiki/BMW_Hydrogen_7


Tosin nykyiset BMW:nkin Hydrogen-versiot ovat polttokennoisia 8)
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16


Poissa JiiJii71

Kiina satsaa vetyautoihin sähköautojen sijaan

https://kuljetusnet.fi/kiina-j%C3%A4tt%C3%A4m%C3%A4ss%C3%A4-s%C3%A4hk%C3%B6autot,-keskittyy-polttokenno-vetyautoihin.html



 ;D ;D ;D

 kuljetusnet.fi  ;)

Luin tuon artikkelin, ainoakaan lähdettä heidän kirjoituksiinsa ei sieltä löytynyt.

Vain viittaus ”China Daily Mailin mukaan”... ::)

Googleen laitoin hakusanaksi China Daily Mail hydrogen vehicle ja huhtikuulta löyti seuraavanlainen artikkeli:

http://www.chinadaily.com.cn/a/201904/29/WS5cc668f7a3104842260b913c.html


jossa asiaa esitään hiukan erilaisessa muodossa.





Mutta hei - tottahan se pitää olla kun kuljetusnet.fi on julkaissut sen oikein internettiin...

Poissa Matle

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 337


Vety on siitä vekkuli tuote, että sitä voi tuottaa paikallisestikin aika helposti. Ei nyt ehkä niin että jokaisella olisi omakotitalossaan elektrolyysivehkeet, mutta huoltoasematasolla voisi ehkä jo olla. Sähköä se sitten vaatii paljon...
Poskohan ollut että valtionpalvelulaitoksella säähavaintopallo täytettiin metsäolosuhteissa lipeä, ferropii & vesi seoksesta saadulla vedyllä. Muistaakseni aineiden reagointi keskenään oli aika aktiivista :)

Opel Astra Innovation+ 1.4TA