autoilua & elämää

Äänestys

Mitä tankkaan autooni vuonna 2025 ?

Bensiiniä
4 (14.3%)
Dieseliä
7 (25%)
Alkoholia
0 (0%)
Maakaasua, biokaasua tai nestekaasua
1 (3.6%)
Sähköä
6 (21.4%)
Vetyä
4 (14.3%)
Klapeja
2 (7.1%)
Sitä itseään
2 (7.1%)
Jotain muuta, mitä ?
2 (7.1%)
En käytä enää omaa autoa
0 (0%)

Äänestäjiä yhteensä: 13

Äänestys päättynyt: 01.09.2018 09:01

Kirjoittaja Aihe: Vetyautot ja vety polttoaineena, tekniset ratkaisut vedynkäyttöön  (Luettu 2189 kertaa)

Poissa Urlaub

Vaikka vedyn käytön kokonaishyötysuhde jäisi surkeaksi, silti uskallan ennustaa sille paremman tulevaisuuden energian säilöjänä ja siirtäjänä kuin akuille.

Ratkaisu on ehkä huono, mutta huonoja ovat muutkin ratkaisut.

Raskaassa ja pitkän matkan liikenteessä ehkä noin, mutta muutoin en jaksa uskoa. Vetyratkaisut ovat monimutkaisia ja kalliita. Myös turvallisuuden eteen pitää pistää pelimerkkejä likoon ja paljon.

Kun Suomessakin keskimääräinen ajosuorite on vain 17 tkm vuodessa, niin se tarkoittaa ehdottoman valtaosan ajavan päivittäin maksimissaan kymmenien kilometrien säteellä. Siihen jo nykyiset akut ovat täysin riittäviä. Kun akkujen hinnat tästä vielä jatkavat laskuaan, niin ihme pitää tapahtua, jos vety tulee halvemmaksi ja käyttökelpoisemmaksi.

Asia erikseen sitten, miten jälkipolvet vuosisadan jälkipuoliskollla liikkuvat. Meillä useimmilla ei taida siinä vaiheessa enää paljoa tarpeita olla.

Poissa HiTec

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1661
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vetyratkaisut ovat monimutkaisia ja kalliita. Myös turvallisuuden eteen pitää pistää pelimerkkejä likoon ja paljon.

Tästä syystä esim. ammoniakki voisi olla hyvä vaihtoehto. Sen käsittely ja varastointi on huomattavasti vielä metaaniakin helpompaa ja polttokennokin saadaan syömään sitä :)
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Poissa Taky

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/vetyautojen-tankkausasema-rajahti-norjassa-toyota-ja-hyundai-keskeyttaneet-autojensa-myynnin/7446220#gs.hzei8z

Toyota ja Hyundai ovat keskeyttäneet vetyautojensa myynnin Norjassa sen jälkeen, kun tankkausasemalla sattui maanantaina räjähdys.

Norjan Sandvikassa sijaitsevalla vetyautojen tankkaus- ja jalostusasemalla sattui räjähdys maanantaina noin kello 17.30 paikallista aikaa.

Kukaan ei loukkaantunut varsinaisessa räjähdyksessä, mutta paineaalto oli niin voimakas, että se sai useiden lähistöllä olleiden autojen turvatyynyt laukeamaan. Kaksi ihmistä vietiin lauenneiden turvatyynyjen seurauksena sairaalaan tarkastettavaksi.

Uno-X-yhtiön operoimalla asemalla sattunut räjähdys oli paikallisen Budstikka-lehden mukaan valtava. Tapahtuneen vuoksi aseman ympärille määrättiin 500 metrin varoalue, mikä pakotti sulkemaan kaksi vilkasta risteystä.

Kyseessä oli kylmäasema eli siellä ei ollut lainkaan henkilökuntaa. Asema on ollut käytössä marraskuusta 2016 lähtien.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018. -> KIA Niro EV Business Luxury 2020
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001, Volvo S40 2.4i manuaali, 170hk, 2005