autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Suzuki Jimny  (Luettu 19813 kertaa)

Poissa _miata

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 112
Vs: Suzuki Jimny
« Vastaus #20 : 26.11.2018 13:19 »
Tää uusi Jimny on kyllä jotenkin vaan niin hienon näköinen. Tuosta vielä G-mallin korisarja :) https://www.carmag.co.za/news/liberty-walk-to-turn-new-suzuki-jimny-into-baby-g-class/
Octavia G-Tec DSG / Leaf 40kWh

Poissa Matle

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 288
Vs: Suzuki Jimny
« Vastaus #21 : 30.11.2018 13:02 »
Opel Astra Innovation+ 1.4TA

Poissa jlindstrom

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 3049
Vs: Suzuki Jimny
« Vastaus #22 : 02.12.2018 09:56 »
Toi Defender look on kyllä todella asiallisen näköinen

Mutta olipa harmi, kun luin koeajoraporttia, mainittiin siinä ettei autossa ole esim. ratin syvyyden säätöä.

Mitä hittoa voi suunnittelijoiden päässä liikkua, että moinen, täysin olennainen, varuste jätetään pois? Ilmeisesti haluavat tarkoituksella tehdä autosta mahdollisimman epämukavan...

Samoin moottoripuoli olisi kaivannut jotain muuta, kuin 1.5 litraisen vaparin. Joku luokkaa 150hv tuhdisti vääntävä diesel olisi ollut tähän ihan omiaan.

Poissa Urlaub

Vs: Suzuki Jimny
« Vastaus #23 : 02.12.2018 10:01 »
Käypä nyt ensin koeajolla.. 150 hp diesel tuhoaisi melko hyvin koko auton idean ja käyttökelpoisuuden.

Poissa tai

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 3572
Vs: Suzuki Jimny
« Vastaus #24 : 02.12.2018 11:40 »
Mitä hittoa voi suunnittelijoiden päässä liikkua, että moinen, täysin olennainen, varuste jätetään pois?

Pitäisin ratin säätöä hyvin epäolennaisena varusteena tämäntyyppisessä ajoneuvossa. Riittää kun se pyörii ja pysyy kiinni.

Poissa Pirhonen

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 453
  • OcuIIItsidsg
Vs: Suzuki Jimny
« Vastaus #25 : 02.12.2018 12:18 »
Varmaan muutenkin ajatuksena on ollut kustannusten kurissa pitäminen että autoa saadaan myytyä edulliseen hintaan(niissä maissa missä ei ole päästöperusteista autoveroa).

Poissa jlindstrom

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 3049
Vs: Suzuki Jimny
« Vastaus #26 : 02.12.2018 15:42 »
Kullakin on toki ajatuksensa mitä miltäkin autolta haluaa. Tuo ratin säätö esim. on itselle hyvinkin tärkeä, että saa ajoasennon kohdilleen.

Ja mitä taas moottoriin tulee, niin vaikea nähdä miten hyvin vääntävä vaikka 1.6 litrainen dieseli auton tuhoaisi?

Toki yksinkertainen on kaunista ja vapari on ehkä teknisesti luotettavampi, mutta kuinka monelle tuo auto sitten olisi pelkkää möyrimistä varten? Suurin osa ei varmaan edes näe kunnolla metsätietä..

Poissa Hesusnis

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 489
Vs: Suzuki Jimny
« Vastaus #27 : 02.12.2018 19:14 »
Tehokkaasta dieselistä tulee lisää painoa, painojakauma muuttuu, sekä pituus, että korkeusakselilla. Tälläiseen maastoon tarkoitettuun ajoneuvoon, tuo bensakoneen teho riittää maastossa ajoon paremmin. Vaparibensan vääntö ja kaasu en helpommin hallittavissa. Tässä autossa saatta jopa tila tulla vastaan konepellin alla ja hintakin nousisi huomattavasti. Lisäksi Diesel on nykyään aika out.

Ne jotka haluavat paremmat ratinsäädöt ja tehokkaamman dieselkoneen, varmasti päätyvät johonkin autoon, joka on muutenkin tarkoitettu maantieliikenteeseen ja pitempiin siirtymiin. Itselle ei tulisi mieleenkään lähetä suizalla pitemmille reissuille matkalliseseti tai ajallisesti.

Jos tämmöiseen pieneen maasturiin (retro), laitetaan kaikki varusteet ja säädöt, niin hinta on sellainen, ettei näitä osta kuin arabisheikit.

Alunperinkin tälläinen Suiza silloin -80 luvulla tullessaaon, oli varsin karu ja varustelematon ja hyvä että tämä uusi versio kunnioittaa sitä perinnettä.
S212 220 Bluetec -15, 944S -88

Poissa dingdongpingpong

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9998
Vs: Suzuki Jimny
« Vastaus #28 : 02.12.2018 19:45 »
1.5 vaparikone on kyllä alimitoitettu vaikka alennusvaihteistollakin. Joku 90hv pikkudiesel olisi ollut sopiva tähän varsinkin maastoajoon. Vapari bensa ja pieni iskutilavuus on kyllä pöpelikössä aikamoinen turhuuksien rovio vs alhaalta jyräävä dieselturbo. Toki voisi pieni bensaturbokin menetellä...

Vapari bensana tämä on enemmänkin lifestyle auto lyhyille rantaan siirtymille, esim kaivariin jädelle....mutta mökkitietä syvemmälle en pyrkisi metsää.
end of the world 9990.

Poissa Bear

Vs: Suzuki Jimny
« Vastaus #29 : 02.12.2018 19:59 »
Uusi Jimny on jollain kierolla tavalla mielenkiintoinen auto, jota pitäisi käydä koeajamassa joskus. Tuo olisi täydellinen talviauto. :D

Poissa Hesusnis

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 489
Vs: Suzuki Jimny
« Vastaus #30 : 02.12.2018 20:07 »
1.5 vaparikone on kyllä alimitoitettu vaikka alennusvaihteistollakin. Joku 90hv pikkudiesel olisi ollut sopiva tähän varsinkin maastoajoon.

Ei muuta kuin Dacia Duster alle, jos askeettista edukasta maasturia kaipaat, löytyy molemmat moottorivahtoehdot. Jos niissä jotain valitettavaa, niin rahalla saa sitten jo oikeitakin maastoautoja. 👍👌
S212 220 Bluetec -15, 944S -88

Poissa IC1970

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 843
Vs: Suzuki Jimny
« Vastaus #31 : 02.12.2018 20:09 »
Toi on kyllä kunnon retropeli, 1.5 litrainen 102-heppainen vapari, vaihdekeppikin oli visuaalisesti kuin suoraan 80-luvulta. Toivottavasti eivät ikinä tunge tähän mitään pikkuturboa saati dieseliä, hyi olkoon pelkkä ajatus.
Kunhan kakarat häippäsee kotoa, tämmöinen olisi mulle täydellinen peli ajella eestaas kodin ja kaupungin väliä, takapenkit nurin ja sinne sais koirat oman osaston, emäntä mahtuis kyytiin tarvittaessa. Niille muutamalle pidemmälle reissulle vuodessa sitten vaan vähän enemmän asennetta ja pikkasen enemmän aikaa ynnä moottoritie boikottiin, niin mikäs siinä olisi ollessa. Varsinaiset maastoajot eivät niin kiinnosta, mutta hyvälle etenijälle on täällä maalla tarvetta kesät talvet. Suzuki on miettinyt tämän fiksusti ja kysyntäkin näyttää olevan sitä luokkaa, että jonoja muodostuu.

Piristävän askeettinen, mutta ajateltu toteutus nykyisten täyteen ahdettujen hilavitkuttimien maailmassa.
Ford Focus 1.0 Ecoboost Wagon-16
Toyota Hiace 2.5 D4D 117 4wd-08
Volvo S80 2.4 Autom-02

Poissa Arcca

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2140
  • Audi A4 B9 2.0TFSI 140 Stron, Subaru XV 2.0 CVT
Vs: Suzuki Jimny
« Vastaus #32 : 02.12.2018 21:33 »
1.5 vaparikone on kyllä alimitoitettu vaikka alennusvaihteistollakin. Joku 90hv pikkudiesel olisi ollut sopiva tähän varsinkin maastoajoon. Vapari bensa ja pieni iskutilavuus on kyllä pöpelikössä aikamoinen turhuuksien rovio vs alhaalta jyräävä dieselturbo. Toki voisi pieni bensaturbokin menetellä...

Vapari bensana tämä on enemmänkin lifestyle auto lyhyille rantaan siirtymille, esim kaivariin jädelle....mutta mökkitietä syvemmälle en pyrkisi metsää.

Miten niin? Eihän metsäajo tarvii tehoa juuri yhtään kun vauhti on alle 10 kmh...? Jollain traktorillakin se on ihan tyhjäkäynnillä ruksuttamista.
Ja kyseessä on todellakin pieni auto, melkein kaksipaikkamönkkärin kokoinen. :)
Ex - Passat 3B, 3BG, CC, B8

Poissa jlindstrom

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 3049
Vs: Suzuki Jimny
« Vastaus #33 : 02.12.2018 21:34 »
Kun huomiodaan tämän auton muu varustus:

”Mittaristo on saanut nykyaika päivitykset eli TFT -näytön mittaritauluun ja multimedianäytön keskikonsoliin. Varusteita on mm. ilmastointi, sähköllä toimivat etuikkunat, vakionopeudensäädin ja keskuslukitus. Nykyajan turvatoimintoja löytyy myös törmäyksenestoavustin, kaistanvahti, liikennemerkkien tunnistus ja vireystilan valvonta”

Ei se ahdettu/tehokkaampi moottori ja ratin teleskooppisäätö olisi mitenkään olleet autoon sopimattomia. Tässähän olisi voinut palvella vaikka kahta ostajakuntaa myymällä manuaalin kaveriksi tätä nykyistä vaparia ja sitten vaikka turbodieseliä sen automaatin jatkeeksi. Automaattina toki sitten perinteinen mehulinko.

Poissa Urlaub

Vs: Suzuki Jimny
« Vastaus #34 : 02.12.2018 21:38 »
^ Edellistä Jimnyä oli Euroopassa tarjolla myös dieselinä. Ei tosin Suomessa.

Renault-peräinen DDiS oli ohjelmassa 2005-2011, mutta kysyntä oli vähäistä.
« Viimeksi muokattu: 02.12.2018 21:44 kirjoittanut Urlaub »

Poissa dingdongpingpong

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9998
Vs: Suzuki Jimny
« Vastaus #35 : 02.12.2018 21:45 »
Miten niin? Eihän metsäajo tarvii tehoa juuri yhtään kun vauhti on alle 10 kmh...? Jollain traktorillakin se on ihan tyhjäkäynnillä ruksuttamista.

On on, yleensä dieselillä ruksutetaan ja juurikin lyhyillä vaihteilla ja tyhjäkäynnillä...ei kyllä avitanasiaa jos joutokäynti-1500rpl ei ole nyyttoneita yhtään. Moottorin pitää olla ala vääntöinen maastoajossa,joutokäynniltä.

Jos mietitään tuollaista 1.5vaparia, maksimi vääntö 150nm sijoittuu jonnekkin 5000rpm tienoille niin 1500rpm käytössä on 50nm....vastaavassa dieselissä sitä olisi 200nm, toki molemmissa tapauksissa alennusvaihteisto kertaa nyyttonit.

Itse tulee leikittyä tuolla äyskärillä metsässä ja kallioilla niin joutokäynnillä sillä tulee ajettua...kulkee jotain 2kmh nopeutta.
end of the world 9990.

Poissa jantsa

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikko
  • *****
  • Viestejä: 2858
  • X3 3.0 -15 ///M-Sport Ajamisen iloa
Vs: Suzuki Jimny
« Vastaus #36 : 02.12.2018 21:48 »
Lainaus sivustosta https://www.suzuki.fi/uusi-suzuki-jimny-tulossa/ ja onhan tuossa paljon samaa, kuin omassani joka oli vuosimallia -82.

"Vuonna 1981 esiteltiin Jimnyn toinen sukupolvi, jolloin auton muodot muuttuivat kulmikkaiksi ja siitä esiteltiin kookkaampi malli vientimarkkinoille. Tuota mallia alettiin tuoda Suomeenkin SJ410-nimisenä ja se löysi heti alusta alkaen meillä vuosittain satoja ostajia. Kevyt ja ulkomitoiltaan pieni auto yllätti kaikki etenemiskyvyllään maastossa."
EN GÅNG IFK - ALLTID IFK

Poissa Arcca

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2140
  • Audi A4 B9 2.0TFSI 140 Stron, Subaru XV 2.0 CVT
Vs: Suzuki Jimny
« Vastaus #37 : 02.12.2018 22:03 »
Hyvin riittää tehot maastossakin
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=AuWBoDkasQU" target="_blank" class="aeva_link bbc_link new_win">https://www.youtube.com/watch?v=AuWBoDkasQU</a>

ainakin hyötykäyttöön.

Ex - Passat 3B, 3BG, CC, B8

Poissa Benkku

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 108
Vs: Suzuki Jimny
« Vastaus #38 : 26.12.2018 22:07 »
Kotomaan extreme Offroad -lehti 4x4Maailma julkaisi facebook -päivytyksen ja olivat käyneet koeajamassa Jimnyä ihan oikeasti maastoossa. Yhden kuvan vain olivat julkaisseet, pitää odottaa lehteä :( ..mutta näköjään ei ollut mitään hiekkakuopalla pyörimistä.....
« Viimeksi muokattu: 26.12.2018 22:09 kirjoittanut Benkku »

Poissa Leo

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 222
Vs: Suzuki Jimny
« Vastaus #39 : 26.12.2018 23:36 »
Joko on joku tilaillut tällaisen itselleen? Suomessa ei taida saada Led-ajovaloja ruksittua? Se on outoa kun pimeä maa kuitenkin ja Halogeenit alkaa olla vanhanaikaisia. Toki maahantuoja saattaa tehdä poikkeuksia kuten Swift Sportinkin suhteen, jota ei virallisesti tuoda mutta saa tilattua ilmeisesti jos haluaa.
Toyota Yaris 1.5 T-sport 2005, Ex: Volvo V70 T6 AWD 2009, Ex: Volvo V50 1.6D Drive 2011, Ex: Volvo 940 B230FT aut. 1997, Ex: Volvo V40 1.8 ph 1.5 2000, Ex: Toyota Celica 2.0 Gti 1991