autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Suzuki Jimny  (Luettu 10714 kertaa)

Poissa _miata

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 37
Vs: Suzuki Jimny
« Vastaus #20 : 26.11.2018 13:19 »
Tää uusi Jimny on kyllä jotenkin vaan niin hienon näköinen. Tuosta vielä G-mallin korisarja :) https://www.carmag.co.za/news/liberty-walk-to-turn-new-suzuki-jimny-into-baby-g-class/
Octavia G-Tec DSG / Leon 1.0TSI DSG

Poissa Matle

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 208
Vs: Suzuki Jimny
« Vastaus #21 : 30.11.2018 13:02 »
Opel Astra Innovation+ 1.4TA

Poissa jlindstrom

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2409
Vs: Suzuki Jimny
« Vastaus #22 : 02.12.2018 09:56 »
Toi Defender look on kyllä todella asiallisen näköinen

Mutta olipa harmi, kun luin koeajoraporttia, mainittiin siinä ettei autossa ole esim. ratin syvyyden säätöä.

Mitä hittoa voi suunnittelijoiden päässä liikkua, että moinen, täysin olennainen, varuste jätetään pois? Ilmeisesti haluavat tarkoituksella tehdä autosta mahdollisimman epämukavan...

Samoin moottoripuoli olisi kaivannut jotain muuta, kuin 1.5 litraisen vaparin. Joku luokkaa 150hv tuhdisti vääntävä diesel olisi ollut tähän ihan omiaan.

Poissa Urlaub

Vs: Suzuki Jimny
« Vastaus #23 : 02.12.2018 10:01 »
Käypä nyt ensin koeajolla.. 150 hp diesel tuhoaisi melko hyvin koko auton idean ja käyttökelpoisuuden.

Poissa tai

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 3442
Vs: Suzuki Jimny
« Vastaus #24 : 02.12.2018 11:40 »
Mitä hittoa voi suunnittelijoiden päässä liikkua, että moinen, täysin olennainen, varuste jätetään pois?

Pitäisin ratin säätöä hyvin epäolennaisena varusteena tämäntyyppisessä ajoneuvossa. Riittää kun se pyörii ja pysyy kiinni.

Poissa Pirhonen

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 308
  • OcuIII 1.2tsi
Vs: Suzuki Jimny
« Vastaus #25 : 02.12.2018 12:18 »
Varmaan muutenkin ajatuksena on ollut kustannusten kurissa pitäminen että autoa saadaan myytyä edulliseen hintaan(niissä maissa missä ei ole päästöperusteista autoveroa).

Poissa jlindstrom

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2409
Vs: Suzuki Jimny
« Vastaus #26 : 02.12.2018 15:42 »
Kullakin on toki ajatuksensa mitä miltäkin autolta haluaa. Tuo ratin säätö esim. on itselle hyvinkin tärkeä, että saa ajoasennon kohdilleen.

Ja mitä taas moottoriin tulee, niin vaikea nähdä miten hyvin vääntävä vaikka 1.6 litrainen dieseli auton tuhoaisi?

Toki yksinkertainen on kaunista ja vapari on ehkä teknisesti luotettavampi, mutta kuinka monelle tuo auto sitten olisi pelkkää möyrimistä varten? Suurin osa ei varmaan edes näe kunnolla metsätietä..

Poissa Hesusnis

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 282
Vs: Suzuki Jimny
« Vastaus #27 : 02.12.2018 19:14 »
Tehokkaasta dieselistä tulee lisää painoa, painojakauma muuttuu, sekä pituus, että korkeusakselilla. Tälläiseen maastoon tarkoitettuun ajoneuvoon, tuo bensakoneen teho riittää maastossa ajoon paremmin. Vaparibensan vääntö ja kaasu en helpommin hallittavissa. Tässä autossa saatta jopa tila tulla vastaan konepellin alla ja hintakin nousisi huomattavasti. Lisäksi Diesel on nykyään aika out.

Ne jotka haluavat paremmat ratinsäädöt ja tehokkaamman dieselkoneen, varmasti päätyvät johonkin autoon, joka on muutenkin tarkoitettu maantieliikenteeseen ja pitempiin siirtymiin. Itselle ei tulisi mieleenkään lähetä suizalla pitemmille reissuille matkalliseseti tai ajallisesti.

Jos tämmöiseen pieneen maasturiin (retro), laitetaan kaikki varusteet ja säädöt, niin hinta on sellainen, ettei näitä osta kuin arabisheikit.

Alunperinkin tälläinen Suiza silloin -80 luvulla tullessaaon, oli varsin karu ja varustelematon ja hyvä että tämä uusi versio kunnioittaa sitä perinnettä.

Poissa dingdongpingpong

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9212
Vs: Suzuki Jimny
« Vastaus #28 : 02.12.2018 19:45 »
1.5 vaparikone on kyllä alimitoitettu vaikka alennusvaihteistollakin. Joku 90hv pikkudiesel olisi ollut sopiva tähän varsinkin maastoajoon. Vapari bensa ja pieni iskutilavuus on kyllä pöpelikössä aikamoinen turhuuksien rovio vs alhaalta jyräävä dieselturbo. Toki voisi pieni bensaturbokin menetellä...

Vapari bensana tämä on enemmänkin lifestyle auto lyhyille rantaan siirtymille, esim kaivariin jädelle....mutta mökkitietä syvemmälle en pyrkisi metsää.
Grande catastrof 9999...

Poissa Bear

Vs: Suzuki Jimny
« Vastaus #29 : 02.12.2018 19:59 »
Uusi Jimny on jollain kierolla tavalla mielenkiintoinen auto, jota pitäisi käydä koeajamassa joskus. Tuo olisi täydellinen talviauto. :D
Ajatuksia Polon ratin takaa: Autojuttuja-blogi

Poissa Hesusnis

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 282
Vs: Suzuki Jimny
« Vastaus #30 : 02.12.2018 20:07 »
1.5 vaparikone on kyllä alimitoitettu vaikka alennusvaihteistollakin. Joku 90hv pikkudiesel olisi ollut sopiva tähän varsinkin maastoajoon.

Ei muuta kuin Dacia Duster alle, jos askeettista edukasta maasturia kaipaat, löytyy molemmat moottorivahtoehdot. Jos niissä jotain valitettavaa, niin rahalla saa sitten jo oikeitakin maastoautoja. 👍👌

Poissa IC1970

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 665
Vs: Suzuki Jimny
« Vastaus #31 : 02.12.2018 20:09 »
Toi on kyllä kunnon retropeli, 1.5 litrainen 102-heppainen vapari, vaihdekeppikin oli visuaalisesti kuin suoraan 80-luvulta. Toivottavasti eivät ikinä tunge tähän mitään pikkuturboa saati dieseliä, hyi olkoon pelkkä ajatus.
Kunhan kakarat häippäsee kotoa, tämmöinen olisi mulle täydellinen peli ajella eestaas kodin ja kaupungin väliä, takapenkit nurin ja sinne sais koirat oman osaston, emäntä mahtuis kyytiin tarvittaessa. Niille muutamalle pidemmälle reissulle vuodessa sitten vaan vähän enemmän asennetta ja pikkasen enemmän aikaa ynnä moottoritie boikottiin, niin mikäs siinä olisi ollessa. Varsinaiset maastoajot eivät niin kiinnosta, mutta hyvälle etenijälle on täällä maalla tarvetta kesät talvet. Suzuki on miettinyt tämän fiksusti ja kysyntäkin näyttää olevan sitä luokkaa, että jonoja muodostuu.

Piristävän askeettinen, mutta ajateltu toteutus nykyisten täyteen ahdettujen hilavitkuttimien maailmassa.
Ford Focus 1.0 Ecoboost Wagon-16
Toyota Hiace 2.5 D4D 117 4wd-07
Toyota Yaris 1.33 Dual VVT-i S&S Edition 2011

Poissa Arcca

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1931
  • Audi A4 B9 2.0TFSI 140 Stron, Subaru XV 2.0 CVT
Vs: Suzuki Jimny
« Vastaus #32 : 02.12.2018 21:33 »
1.5 vaparikone on kyllä alimitoitettu vaikka alennusvaihteistollakin. Joku 90hv pikkudiesel olisi ollut sopiva tähän varsinkin maastoajoon. Vapari bensa ja pieni iskutilavuus on kyllä pöpelikössä aikamoinen turhuuksien rovio vs alhaalta jyräävä dieselturbo. Toki voisi pieni bensaturbokin menetellä...

Vapari bensana tämä on enemmänkin lifestyle auto lyhyille rantaan siirtymille, esim kaivariin jädelle....mutta mökkitietä syvemmälle en pyrkisi metsää.

Miten niin? Eihän metsäajo tarvii tehoa juuri yhtään kun vauhti on alle 10 kmh...? Jollain traktorillakin se on ihan tyhjäkäynnillä ruksuttamista.
Ja kyseessä on todellakin pieni auto, melkein kaksipaikkamönkkärin kokoinen. :)
Ex - Passat 3B, 3BG, CC, B8

Poissa jlindstrom

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2409
Vs: Suzuki Jimny
« Vastaus #33 : 02.12.2018 21:34 »
Kun huomiodaan tämän auton muu varustus:

”Mittaristo on saanut nykyaika päivitykset eli TFT -näytön mittaritauluun ja multimedianäytön keskikonsoliin. Varusteita on mm. ilmastointi, sähköllä toimivat etuikkunat, vakionopeudensäädin ja keskuslukitus. Nykyajan turvatoimintoja löytyy myös törmäyksenestoavustin, kaistanvahti, liikennemerkkien tunnistus ja vireystilan valvonta”

Ei se ahdettu/tehokkaampi moottori ja ratin teleskooppisäätö olisi mitenkään olleet autoon sopimattomia. Tässähän olisi voinut palvella vaikka kahta ostajakuntaa myymällä manuaalin kaveriksi tätä nykyistä vaparia ja sitten vaikka turbodieseliä sen automaatin jatkeeksi. Automaattina toki sitten perinteinen mehulinko.

Poissa Urlaub

Vs: Suzuki Jimny
« Vastaus #34 : 02.12.2018 21:38 »
^ Edellistä Jimnyä oli Euroopassa tarjolla myös dieselinä. Ei tosin Suomessa.

Renault-peräinen DDiS oli ohjelmassa 2005-2011, mutta kysyntä oli vähäistä.
« Viimeksi muokattu: 02.12.2018 21:44 kirjoittanut Urlaub »

Poissa dingdongpingpong

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9212
Vs: Suzuki Jimny
« Vastaus #35 : 02.12.2018 21:45 »
Miten niin? Eihän metsäajo tarvii tehoa juuri yhtään kun vauhti on alle 10 kmh...? Jollain traktorillakin se on ihan tyhjäkäynnillä ruksuttamista.

On on, yleensä dieselillä ruksutetaan ja juurikin lyhyillä vaihteilla ja tyhjäkäynnillä...ei kyllä avitanasiaa jos joutokäynti-1500rpl ei ole nyyttoneita yhtään. Moottorin pitää olla ala vääntöinen maastoajossa,joutokäynniltä.

Jos mietitään tuollaista 1.5vaparia, maksimi vääntö 150nm sijoittuu jonnekkin 5000rpm tienoille niin 1500rpm käytössä on 50nm....vastaavassa dieselissä sitä olisi 200nm, toki molemmissa tapauksissa alennusvaihteisto kertaa nyyttonit.

Itse tulee leikittyä tuolla äyskärillä metsässä ja kallioilla niin joutokäynnillä sillä tulee ajettua...kulkee jotain 2kmh nopeutta.
Grande catastrof 9999...

Poissa jantsa

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikko
  • *****
  • Viestejä: 2746
  • 520dA xDrive -15 ///M-Sport Ajamisen iloa
Vs: Suzuki Jimny
« Vastaus #36 : 02.12.2018 21:48 »
Lainaus sivustosta https://www.suzuki.fi/uusi-suzuki-jimny-tulossa/ ja onhan tuossa paljon samaa, kuin omassani joka oli vuosimallia -82.

"Vuonna 1981 esiteltiin Jimnyn toinen sukupolvi, jolloin auton muodot muuttuivat kulmikkaiksi ja siitä esiteltiin kookkaampi malli vientimarkkinoille. Tuota mallia alettiin tuoda Suomeenkin SJ410-nimisenä ja se löysi heti alusta alkaen meillä vuosittain satoja ostajia. Kevyt ja ulkomitoiltaan pieni auto yllätti kaikki etenemiskyvyllään maastossa."
EN GÅNG IFK - ALLTID IFK

Poissa Arcca

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1931
  • Audi A4 B9 2.0TFSI 140 Stron, Subaru XV 2.0 CVT
Vs: Suzuki Jimny
« Vastaus #37 : 02.12.2018 22:03 »
Hyvin riittää tehot maastossakin
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=AuWBoDkasQU" target="_blank" class="aeva_link bbc_link new_win">https://www.youtube.com/watch?v=AuWBoDkasQU</a>

ainakin hyötykäyttöön.

Ex - Passat 3B, 3BG, CC, B8