autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Pyöränkulmat, aurauskulmat ym. Teknistä juttua, tietoja, kysymyksiä, vastauksia  (Luettu 3602 kertaa)

Poissa batman14

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1275
Onkohan tämä oikea ketju tälle kysymykselle?

Eli tuossa omassa Ibizassa olen huomannut, että ratti on melkein aina vähän vinossa vasemmalle vaikka tie menee täysin suoraan. Ajan yleensä urien vasemmalla puolella, mutta vaikka tien kaltevuus yleensä on ulospäin, niin on herännyt epäilys josko pyöränkulmissa on jotain häikkää. Onko muilla ratti täysin suorassa suoralla tiellä ajaessa?

Mistä tällaista ongelmaa kannattaa alkaa selvittämään? Rengasliikkeeseen nelipyöräsuuntaukseen? Jos joku tietää Espoossa/ PK-seudulla hyvää tekijää saa vinkata.

Poissa ConD

Jos päästät suoralla ratista irti, meneekö auto suoraan vai lähteekö se kampeamaan johonkin?

Jos ratti suoristuu ja auto lähtee hakemaan tiellä oikealle yhtään, niin kulmissa lienee säädettävää. Jos kulmia ei ole koskaan ole tsekattu, niin kyllähän sitä kunnon 4-pyöräsuuntaamosta voi käydä asiaan varmistusta hakemassa. Säätöineen hinnat pyörii 60-80€ tietämillä.
VCDS@Oulu, PM/@

Treg@Spritmonitor:

Paikalla Juuha

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 929
Mazdassa ihan sama että hitusen oikealle päin menee jos päästää irti ratista ja ratti ihan vähän vasemmalle vaikka ajaa suoraan. Kuulemma ihan normaalia Mazdoissa eli enemmän auton ominaisuus. Niin pientä kuitenkin ettei häiritse mitenkään.

Renkaiden kulumisessa ei kuitenkaan mitään selvää epätasaisuutta joten siksi en ole viitsinyt maksaa suuntauksesta. Tehdään sitten kun tulee suurempi remppa, esim iskarit menee vaihtoon.

Poissa batman14

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1275
Jos päästät suoralla ratista irti, meneekö auto suoraan vai lähteekö se kampeamaan johonkin?

Jos ratti suoristuu ja auto lähtee hakemaan tiellä oikealle yhtään, niin kulmissa lienee säädettävää. Jos kulmia ei ole koskaan ole tsekattu, niin kyllähän sitä kunnon 4-pyöräsuuntaamosta voi käydä asiaan varmistusta hakemassa. Säätöineen hinnat pyörii 60-80€ tietämillä.

Hmm joo, menee kyllä aika suoraan vaikka ratista päästää irti. Ratti kuitenkin hieman vinossa. Muistaakseni ainakaan Audeissa ei tällaista ole, joten onkohan tämä vain tällaisen ''Espanjan Audin'' ominaisuus  ;D

Poissa ConD

Kyllä se ratti saadaan suuntaamalla suoraan, ei siinä... kunhan vaan hain kysymykselläni sitä onko itse ohjattavuudessa jotain puutteita.

Mutta jos ei ole, niin aurauskulmien säätö voi auttaa kierouteen kun kerrot mistä kiikastaa.
VCDS@Oulu, PM/@

Treg@Spritmonitor:

Poissa Sande

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikkoainesta
  • *****
  • Viestejä: 2093
  • Volvo XC60
Muistelen että kakkoskopan Octavioissa oli paljon vetelyä uutena ja niiden pyöriä kun suuntasivat niin oli ratit vinossa useammallakin. Ilmeisesti vaatii hiukan ammattitaitoa tehdä suuntaaminen niin että ratti kestää samalla suorassa?
"Jos jokin kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, se ei yleensä sitä olekaan. Sama pätee KIA:n 7 vuoden takuuseen"

Poissa jkvi

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 717
Muistelen että kakkoskopan Octavioissa oli paljon vetelyä uutena ja niiden pyöriä kun suuntasivat niin oli ratit vinossa useammallakin. Ilmeisesti vaatii hiukan ammattitaitoa tehdä suuntaaminen niin että ratti kestää samalla suorassa?
Huolellisuutta se vaatii.

Poissa lowbero

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 84
  • Charging and discharging until it ends
Mun edellisessä Fordissa oli uudesta alkaen ratti vähän vasemmalle vinossa. Auto kulki kuitenkin suoraan mutta ratin asento häiritsi sen verran että päätin sen Autokeskukseen viedä säädettäväksi melko pian auton saamisen jälkeen. Takaisin sen sain sellaisena että ratti oli edelleen vinossa vasemmalle muttei ihan niin paljon.

Vein takaisin ja sanoivat että säätölaite joka heillä on käytössä sanoo että kaikki on toleransseissa eikä tarkempaa saa aikaiseksi. “Käsikopelolla” sitten säätivät vähän lisää ja suoremmaksi tuli muttei ihan täysin suoraksi kuitenkaan. Auto kulki suoraan, ei vedellyt ja renkaat kului tasaisesti joten päätin että sai jäädä tuollaiseksi.

Poissa ePa

Käytän kaikki autoni kutakuinkin kerran vuodessa suuntauksessa. Aina löytyy jotain... Ja aina ne saa viedä uudestaan, kun kerralla ei tule hyvä. On ilmeisesti sellainen taitolaji ettei hosumalla tule hyvä. Nykyasentajat katsovat vaan näyttöä ja katsovat ohjeita mitä pitää tehdä, eikä välttämättä kumminkaan ymmärretä mitä ollaan tekemässä.

Lähihistoriassa varmaan ainut kerta, kun en mennyt takaisin oli, kun kesälelusta hierottiin kulmat kohdalleen. Se otti useamman tunnin eikä varmaan ollut kaikkein helpoin säädettäväkään, mutta olipas juhlaa ajaa pyöreillä vanteilla, uusilla kumeilla ja puoltamattomalla autolla.

Tarkastuksen hinta vs. pilalle mennyt rengassarjan hinta, niin eipä ole vaikea tehdä päätöstä.

Ja on aivan tuhottoman rasittavaa jos auto ei mene viivasuoraan tasaisella tiellä.  >:(

Samassa pihassa: A6C7, Skoda Superb, VW Golf mk1, Porsche 911/964

Paikalla repomies

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 596
  • "premium" Corolla 2.0 TS
Eikös ratin asento säädetä raidetangon päillä kohdilleen? Jos toiselle puolelle lisää kierroksen ja toiselta ottaa pois kierroksen niin kulmat ei muutu mutta ratti kääntyy. Jos tuolla toleranssilla ei osu kohdalleen niin no, sitten se ei osu ja säätö vaatisi jotain tyyliin ohjausvaihteen/apurungon siirto inasen, uudet venyvät pultit ja rahaa.

Poissa jkvi

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 717
Eikös ratin asento säädetä raidetangon päillä kohdilleen? Jos toiselle puolelle lisää kierroksen ja toiselta ottaa pois kierroksen niin kulmat ei muutu mutta ratti kääntyy. Jos tuolla toleranssilla ei osu kohdalleen niin no, sitten se ei osu ja säätö vaatisi jotain tyyliin ohjausvaihteen/apurungon siirto inasen, uudet venyvät pultit ja rahaa.
Ratin saa kohdilleen juuri raidetangoista säätämällä. + joissain nykyvehkeissä lisäksi kalibroidaan ohjaus/rattiakselia.

"Vaikein" rasti tuossa on se, että ratti lukitaan kohdilleen ohjaamossa säädön ajaksi. Sen tekevät yleensä auton oviaukosta kuikkimalla jolloin se jää hiukan vinoon ja tulee sitten säädettyä siihen eikä juuri suoraan.

Lisäksi kun tiet on aina hiukan kallellaan ojan puolelle niin valtaosalla ajokaistoista joutuu suurinta osaa autoista hiukan kampeamaan vasemmalle. Omaa kokeilen aina keskiviivalla, jolloin kallistukset menee tasan.

Poissa Sande

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikkoainesta
  • *****
  • Viestejä: 2093
  • Volvo XC60
Lisäksi kun tiet on aina hiukan kallellaan ojan puolelle niin valtaosalla ajokaistoista joutuu suurinta osaa autoista hiukan kampeamaan vasemmalle. Omaa kokeilen aina keskiviivalla, jolloin kallistukset menee tasan.
Minulla on ollut sellainenkin auto jossa ohjaus jumiintui paikalleen. Maantiellä ajaessa siinä oli selvä pykälä ja yhdellä kädellä ei oikein jaksanut kääntää että pykälä olisi ylittynyt, ilman että olisi joutunut tekemään korjausliikkeen takaisin. Motari jos kaartoi niin kääntämällä ratista kaarteen suuntaan ja päästämällä ratista irti auto senkun jatkoi kaartamistaan. Ko. autolla oli ajettu 20 000 km.
"Jos jokin kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, se ei yleensä sitä olekaan. Sama pätee KIA:n 7 vuoden takuuseen"

Poissa Vaari

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 285
Vaikka Suzuki S-Grossa ei ajettavuudeltaan olekaan parhaasta päästä, niin eipä siitä minun tietääkseni ole ohjauskulmia valmistuksen jäljiltä mitattu eikä säädetty. Ratti on suoraan ajettaessa suorassa ainakin toistaiseksi.

Tänään, ajaessani peräkärryn kanssa täydellä kuormalla, totesin perstuntumalla auton olevan huomattavasti vakaampi ajettava kuin ilman peräkärryä. Enpä ole moiseen ennen tullut kiinnittäneeksi huomiota. Lieneekö vain pelkkää luuloani vai oikeastiko peräkärry vakauttaa auton ajettavuutta? Äkkiseltään luulisi olevan toisin päin.
 

Paikalla foorumilainen

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 312
Minulla on ollut sellainenkin auto jossa ohjaus jumiintui paikalleen. Maantiellä ajaessa siinä oli selvä pykälä ja yhdellä kädellä ei oikein jaksanut kääntää että pykälä olisi ylittynyt, ilman että olisi joutunut tekemään korjausliikkeen takaisin. Motari jos kaartoi niin kääntämällä ratista kaarteen suuntaan ja päästämällä ratista irti auto senkun jatkoi kaartamistaan. Ko. autolla oli ajettu 20 000 km.

Oliko Audi?

Poissa Sande

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikkoainesta
  • *****
  • Viestejä: 2093
  • Volvo XC60
Oliko Audi?
Ei ollut. Oli sellainen pitkän takuun auto... Vaikka tuosta(kin) reklamoin, niin ei maahantuojaa tuntunut kiinnostavan sen vertaa että olisi vastannut mitään.
"Jos jokin kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, se ei yleensä sitä olekaan. Sama pätee KIA:n 7 vuoden takuuseen"

Poissa tai

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 3602
Lisäksi kun tiet on aina hiukan kallellaan ojan puolelle niin valtaosalla ajokaistoista joutuu suurinta osaa autoista hiukan kampeamaan vasemmalle.

Tämä. Jo löysissä renkaissa on sen verran sortoa että kaltevalla tiellä joutuu kääntämään vastaan. Se ei tarkoita että auto on rikk. Osa on uutenakin tuollaisia, vaikka joku parempi peli saattaakin mennä tiestä täysin tunnottomana viivasuoraan ratin ollessa suorassa.

Kokeile vielä tasaisella alustalla, keskiviivalla, vasemmalla kaistalla tms. Jos sielläkin ratti on vasemmalle, niin sitten siinä voisi olla kosmeettisen korjauksen paikka suoristamisessa.

Paikalla Samu

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 123
Onkohan tämä oikea ketju tälle kysymykselle?

Eli tuossa omassa Ibizassa olen huomannut, että ratti on melkein aina vähän vinossa vasemmalle vaikka tie menee täysin suoraan. Ajan yleensä urien vasemmalla puolella, mutta vaikka tien kaltevuus yleensä on ulospäin, niin on herännyt epäilys josko pyöränkulmissa on jotain häikkää. Onko muilla ratti täysin suorassa suoralla tiellä ajaessa?

Mistä tällaista ongelmaa kannattaa alkaa selvittämään? Rengasliikkeeseen nelipyöräsuuntaukseen? Jos joku tietää Espoossa/ PK-seudulla hyvää tekijää saa vinkata.

Ratti suorassa ja menee suoraan jos tiessä ei ole kallistusta.

Puslissa ei saa olla yhtään väljää tai antaa periksi, jos takana on epäkeskopulttia tai tms. Vastaavaa pyöränkulmien säätöön, niiden tulee liikkua.
Usein osat laitetaan kuivana ja ruostuvat kiinni, säädetään etupää vähän sinne päin ja perä kulkee jotenkin mukana. Vanhemmissa autoissa rattiakselilla on boorit, ratti irti ja suoraan, sepatista en tiedä.
Harva osaa säätää alustan kohdalleen ja vielä harvempi käy sen koeajamassa.
Suuntauksessa käyn vain jos alustaa korjataan tai ajan pahaan kuoppaan, ei muuten.