- 12.6.2018 klo 17:49 / Pyöränkulmat, aurauskulmat ym. Teknistä juttua, tietoja, kysymyksiä, vastauksia
Aloitetaampas tämmönen vähän teknisempi juttu vaihteeksi.
Tuon oman auton kulmamittauslappua olen tässä nyt hetken ihmetellyt ja miettinyt kun pirssi meinaa urissa vähän hakea ja tuulella suunta muuttuu jokseenkin helposti. Tasaisella ja urattomalla tiellä mennään kuitenkin varsin mukavasti. Käytin tosiaan mitattavana kulmat, mutta nuita ei nyt säädetty:
Mikäs tuossa nyt eniten voisi tuollaista aiheuttaa? Raapustelin oikeaan reunaan valmistajan kertomia speksiarvoja, eli ihan nuo koneen antamat arvot "oikeassa" ovat.
Etupäässä minun autossa Casteria ei voi säätää - se on spekseissään ja on käytännössä pyöräntuennan yläpään ja navan tekemän geometrisen viivan ja pystyakselin erotuskulma:
https://en.wikipedia.org/wiki/Caster_angle
Edessä Camber on toispuoleinen, johtuen siitä että koittavat saada autot täällä menemään suoraan kun tiet on kallistettu. Takana ns. väärä puoli on "pystyssä" ja sen tuossa lapussa ympyröinkin vasemman takafillarin Camberin. Edestä Camberia voisi isolla vaivalla tasata, mutta takana säätö onnistuu jotenkuten kun monilinkkituennassa on epäkeskopultteja. Camber on siis renkaan poikkeama pystysuunnasta auton pituussuunnassa katsottuna:
https://en.wikipedia.org/wiki/Camber_angle
Sitten tuo minua eniten päästä raavituttava eli Toe, elikkä varsinainen auraus/harituskulma. Siellä nyt ei ole asentaja ehkä osannut rattia ihan keskelle pistää, joten etupään varsinaisten arvojen sijaan katsoisin kokonaisaurausta kuten takanakin. Paljonkohan nuissa voisi ihannearvot olla? En nimittäin löytänyt Atecan speksiarvoja mistään ja tuossa arvot on annettu milleinä suoraan tuolta säätötietokoneen muistin syövereistä.
https://en.wikipedia.org/wiki/Toe_(automotive)
Kokonaiskulkukulma on pikkuisen pielessä, mutta voi johtua taas siitä että ratti ei ole justiinsa keskellä. Kulkukulma tulee siis auraskulmien perusteella.
Mutta kertokaapa nyt viisaammat minulle mikä tuohon tuuliherkkyyteen ja urissa hakemiseen voisi vaikuttaa? Onko kulmissa nyt paljoa säädettävää vai onko jotain muita kikkoja? Mittarissa on nyt jo liki 46tkm, mutta en oikeen jaksa uskoa että puslat ihan vielä olisivat antautuneet. Kuten tuolla autotallissa kirjoittelin niin renkaissa toki kulumaa on jo. Paineet on valmistajan spekseissä, mutta tietty voisi testata joko "mukavuuspaineita" tai sitten ihan oikeasti ylipainettakin jos tarpeen. Säätö olisi tehtävä merkkarilla ja varovaisesti veikkaan että ns. ajettavusspesialistia en säätäjäksi löydä, joten jotain omaa taustatutkimusta on tehtävä.
Miten yleisesti ottaen kun kulmia olette säätäneet olette mahdollisesti pyytäneet säätöjä toteutettavaksi? Eli niitä arvokkaita perimätietoja olisi nyt kiva kaivella tähän jos sellaista tietämystä on päässyt kertymään.
Tuon oman auton kulmamittauslappua olen tässä nyt hetken ihmetellyt ja miettinyt kun pirssi meinaa urissa vähän hakea ja tuulella suunta muuttuu jokseenkin helposti. Tasaisella ja urattomalla tiellä mennään kuitenkin varsin mukavasti. Käytin tosiaan mitattavana kulmat, mutta nuita ei nyt säädetty:
Mikäs tuossa nyt eniten voisi tuollaista aiheuttaa? Raapustelin oikeaan reunaan valmistajan kertomia speksiarvoja, eli ihan nuo koneen antamat arvot "oikeassa" ovat.
Etupäässä minun autossa Casteria ei voi säätää - se on spekseissään ja on käytännössä pyöräntuennan yläpään ja navan tekemän geometrisen viivan ja pystyakselin erotuskulma:
https://en.wikipedia.org/wiki/Caster_angle
Edessä Camber on toispuoleinen, johtuen siitä että koittavat saada autot täällä menemään suoraan kun tiet on kallistettu. Takana ns. väärä puoli on "pystyssä" ja sen tuossa lapussa ympyröinkin vasemman takafillarin Camberin. Edestä Camberia voisi isolla vaivalla tasata, mutta takana säätö onnistuu jotenkuten kun monilinkkituennassa on epäkeskopultteja. Camber on siis renkaan poikkeama pystysuunnasta auton pituussuunnassa katsottuna:
https://en.wikipedia.org/wiki/Camber_angle
Sitten tuo minua eniten päästä raavituttava eli Toe, elikkä varsinainen auraus/harituskulma. Siellä nyt ei ole asentaja ehkä osannut rattia ihan keskelle pistää, joten etupään varsinaisten arvojen sijaan katsoisin kokonaisaurausta kuten takanakin. Paljonkohan nuissa voisi ihannearvot olla? En nimittäin löytänyt Atecan speksiarvoja mistään ja tuossa arvot on annettu milleinä suoraan tuolta säätötietokoneen muistin syövereistä.
https://en.wikipedia.org/wiki/Toe_(automotive)
Kokonaiskulkukulma on pikkuisen pielessä, mutta voi johtua taas siitä että ratti ei ole justiinsa keskellä. Kulkukulma tulee siis auraskulmien perusteella.
Mutta kertokaapa nyt viisaammat minulle mikä tuohon tuuliherkkyyteen ja urissa hakemiseen voisi vaikuttaa? Onko kulmissa nyt paljoa säädettävää vai onko jotain muita kikkoja? Mittarissa on nyt jo liki 46tkm, mutta en oikeen jaksa uskoa että puslat ihan vielä olisivat antautuneet. Kuten tuolla autotallissa kirjoittelin niin renkaissa toki kulumaa on jo. Paineet on valmistajan spekseissä, mutta tietty voisi testata joko "mukavuuspaineita" tai sitten ihan oikeasti ylipainettakin jos tarpeen. Säätö olisi tehtävä merkkarilla ja varovaisesti veikkaan että ns. ajettavusspesialistia en säätäjäksi löydä, joten jotain omaa taustatutkimusta on tehtävä.
Miten yleisesti ottaen kun kulmia olette säätäneet olette mahdollisesti pyytäneet säätöjä toteutettavaksi? Eli niitä arvokkaita perimätietoja olisi nyt kiva kaivella tähän jos sellaista tietämystä on päässyt kertymään.