autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Havaintoja liikenteestä  (Luettu 876481 kertaa)

Poissa insi

• Uudenkarhea
Vs: Havaintoja liikenteestä
« Vastaus #11240 : 07.11.2018 22:13 »
Minä havaitsin viime viikolla Kehä I:n todella hitaasti etenevässä iltapäiväruuhkassa erittäin joustavaa liikennöintiä harrastavan mustan X5:n. Ilmeisesti jotain oikoreittejä löytänyt kun sama auto liittyi useammasta kiihdytyskaistasta kehälle ja aina kiihdytyskaistan koko pituuden kiihdytykseen hyödyntäen.
Hyöty oli tosiaan ilmeinen, kun omin silmin näitä kehälle liittymisiä tuli useampi todistettua. Mutta saipahan pari autoa aina kuitattua ;D

Poissa Herrojenrauhaa

• Uudenkarhea
« Vastaus #11241 : 07.11.2018 22:22 »
Minä havaitsin viime viikolla Kehä I:n todella hitaasti etenevässä iltapäiväruuhkassa erittäin joustavaa liikennöintiä harrastavan mustan X5:n. Ilmeisesti jotain oikoreittejä löytänyt kun sama auto liittyi useammasta kiihdytyskaistasta kehälle ja aina kiihdytyskaistan koko pituuden kiihdytykseen hyödyntäen.
Hyöty oli tosiaan ilmeinen, kun omin silmin näitä kehälle liittymisiä tuli useampi todistettua. Mutta saipahan pari autoa aina kuitattua ;D

Vähän kevennän. X5 kuskista oli varmaan siistii😉

Poissa Herrojenrauhaa

• Uudenkarhea
« Vastaus #11242 : 07.11.2018 22:26 »
Kyllä MINÄ nyt niin mieleni pahoitin, mutta onneksi MINÄ sain blokkailtua ja myöhemmin MINÄ sain estettyä. MINÄ laitoin vilkun vasemmalle ja kun tilaa ei tullut niin kusipäitähän muut ovat kun MINÄ en päässyt MINUN haluamaani väliin. MINÄ ajattelen, että +5km/h on sopiva ylinopeus ja jos joku muu haluaa ajaa lujempaa, se on MINUSTA rikollista enkä koe tarpeelliseksi antaa tilaa. MINÄ en kuitenkaan anna tilaa esimerkiksi raskaalle kalustolle vaan kaasutan välin umpeen ettei MINUN eteeni pääse mikään rekka tai vastaava.

MINÄ.
MINÄ.
MINÄ.

On täällä tosiaan melkoisia oman elämänsä arjen hermanneja, vahvistaa vain ajatuksiani suomalaisesta liikennekulttuurista sekä asenteista. Mitään ei jousteta, kaikki vika on muissa ja nämä MINÄ-MINÄ:t tietää kaikesta kaiken ja löytää kaikelle idiotismilleen omasta mielestään hyvät perustelut.

Jos itse en pääse vaihtamaan kaistaa johonkin katsomaani väliin niin etsin toisen välin, joko kaasua painamalla tai siitä himmaten, riippuen takanani tulijoista. En ei myöskään koe tarvetta moottoritiellä (tai vastaavilla) valita vasenta kaistaa heti kun ~2km päässä näkyy rekka sillä osaan hahmottaa autoni ulkomitat ja vaihtaa kaistaa vaikka 100m päästä rekasta enkä tähän päivään mennessä ole jäänyt "mottiin" oli alla sitten erittäin suorituskykyinen urheiluauto tai entinen, 69 hevosvoimainen rakettikinneri.
 Lisäksi jos olen ohittamassa rekkaa tai paria hiljaisella motarilla ja huomaan takaani tulevan paljon nopeammin jonkun toisen, viitsin ja osaan joko nostaa reilusti nopeuttani ohituksien ajaksi tai tai vaihtaa pois sieltä myös niiden kahden, toisistaan 100-200-300m välein ajavan rekan väliinkin. Mutta toisaalta meikällä ei edes TOP5 -asioiden joukossa liikenteessä seikkaillessa ole ajatuksena MINÄ MINUN MINÄ vaan ennemminkin joustavuus on vitun jepa ja tiedostan myös sen faktan ettei minulla tavallisena kansalaisena ole mitään valtuuksia eikä oikeuksia määritellä tai kontrolloida muiden ajonopeuksia.

Ihan vaan kahville. Itse kannatan joustoa. Mutta tännehän voi kirjoittaa mitä vaan. Tosin itsekin olen yllättynyt, että meitä on moneen junaan aivan oikeesti. Jotkut käyttää jopa metroa joka olisi monelle hyväksi.

Poissa PgPete

• Vakiokalustoa
  • **
« Vastaus #11243 : 07.11.2018 22:43 »
Kotikulmilla, koiria rattaissa istuvan taaperon kanssa lenkittäessä, kuulin vähän matkan päässä, aivan kuin traktorin kiihdytyksen. Napero sanoi mopo! Pian kulkine tuli kohdallemme ja vähän hymyilytti kun lippispojat ajoivat ohi Väyrysellä, missä konepellin läpi sojotti pakoputki, paksu kuin kiukaan piippu. Diesel kone, sen haistoi. (Ja arvaa siitä raktorin saundista) Tyhjäkäynnillä eteni äänettömästi. Lenkin piristys.

Poissa yason

• Sisäänajettu
  • *
« Vastaus #11244 : 07.11.2018 22:59 »
...kiilaa tuon 10-20 auton jonon eteen, niin eihän se jono etene siitä "ikinä".

Ehkä ne kiilaa siksi, kun se jono ei etene? Jos 10-20 autoa ajaa vasenta kaistaa jonkun rekan ohi, niin siihenhän muodostuu väistämättä possujuna. Siellä jonossa on kuitenkin joku, joka uskaltaa ohittaa 80km/h alueella enintään 81km/h eikä kukaan pääse ohi. Tai joku kiihdyttää sakkorajan tuntumaan niin hitaasti, että kahden kilometrin ohituskaistasta menee puolet siihen.

Mun mielestä ohi mennään, kun edellä ajava tulee vastaan. Ja ohituksen jälkeen takaisin omalle kaistalle. Jos ohituskaistalle syntyy jonoa, sen hyöty häviää saman tien. Lopputuloksena on noita järkyttäviä tilanteita, kun possujuna on vihdoin saanut rullattua vauhtia, ohituskaista alkaa loppua eikä porukka silti malta keskeyttää ohitusta. Sitten suihkitaan keltaisten vinoviivojen yli, hyvällä tuurilla se rekka siellä edessä joutuu vielä painamaan jarrua juuri mäen laella, kun vauhti on muutenkin hyytynyt.

Poissa kylpykuula

• Uudenkarhea
« Vastaus #11245 : 08.11.2018 07:32 »
Ymmärsin itse ainakin, että puhuttiin moottoritiestä. Ongelma ainakin tuolla Lahden ja Helsingin välillä on se, että rekan lähestyessä oikealta vasemmalle ryhmittyvät menevät jonoon ja juuri kun vauhti on kiihtymässä henkilöauton nopeuteen, niin oikealta painaa auto ohi keulille. Tämän jälkeen ollaan taas siinä samassa vauhdissa, kuin aikaisemmin koska jono tyssää ja tämä oikealta ohittanut joutuu jarruttamaan jonon nopeuteen.

Tuossa oli minä minä kirjoittajalla asiaa. En ole kyllä sitäkään ymmärtänyt, että miks se kaista pitää vaihtaa jo rekan ääriviivat nähdessä tai miksi nopeammille ei voi antaa tilaa. Joo sen ymmärrän, että ei sitä kaistaa tarvitse vaihtaa pois niin, että nastat ja loska on toisen tuulilasissa mutta tilaa kuuluu antaa.

Olen nyt  ajellut taas Helsinki-Tampere-Helsinki väliä ja aikamoista sikailua tällä välillä nähnyt. Ärsyttävin tapa on se että vaihdetaan kaistaa ajatellen ettei oma vauhti hiljene ja tuupataan perä sen nopeamman ohittajan eteen tai ei juuri vain anneta tilaa nopeammalle hiukan nostaen omaa nopeutta.

Mutta kuten sanoin. Jokaisen on hyväksyttävä nää ongelmat. Jokainen tekee virheitä ja jokainen ajaa kykyjensä mukaan. Meillä on lienee jotain liikenne valvontaa ja yhteiset liikennesäännöt, jotka ei oikeuta omaan kikkailuun tai koviin ylinopeuksiin.

Poissa VILLE66

• Klassikkoainesta
« Vastaus #11246 : 08.11.2018 08:03 »
^
Ainakin omaan ajamiseen sekä muuhun liikennekäyttäytymiseen suurin vaikutus on muilla liikenteessä olijoilla, siis ihan "kotipoliisi"
asenne vaikuttaa kyllä omaan ajamiseen-hyvä niin.
Nykyisellä poliisin valvonnalla on likipitäen olematon vaikutus, ainoastaa tuo yleinen paine, eli se että sääntöjen noudattaminen kuuluu jokaiselle vaikuttaa.
Mitä nyt tulee tuohon minä minä asenteeseen niin pahimmat tapaukset on niitä siihen sadan metrin rekkojen väliin piipahtajia, tulee varmaan hyvä mieli itselle kun antaa tietä yhdelle, mutta sitten kymmenien autojen pitää säätää vauhtia että sieltä päästään pois-eli loppupeleissä vaan haittaa kokonaisuudelle.

Poissa -P-

• Legenda
« Vastaus #11247 : 08.11.2018 08:11 »
... Nykyisellä poliisin valvonnalla on likipitäen olematon vaikutus ...
Ja niinpä ajattelit että korjaat tämän puutteen?

Poissa VILLE66

• Klassikkoainesta
« Vastaus #11248 : 08.11.2018 08:21 »
^
Kyllä juuri omalta osalta, jos jotain kämmään ja siitä joku antaa merkkiä niin opiksi siitä on otettava. Miksi ei pitäisi korjata hommaa ja pyrkiä jatkossa parempaan?

Poissa Quality

• Moderaattori
  • Grand Legend
  • Volvo XC60
« Vastaus #11249 : 08.11.2018 08:24 »
Villellä täsmälleen oikea asenne. Ei muiden opettaja eikä poliisin paikkaaja, vaan oppija ja peiliin katsoja.
Opi eilisestä, luota huomiseen, mutta elä tänään.

Poissa -karppa-

• Klassikkoainesta
  • Keski-ikäinen jeesustelija
« Vastaus #11250 : 08.11.2018 08:43 »
Minä taas en ymmärrä miksi kaistaa vaihdetaan vasta rekan/yhdistelmän perästä 10 metrin päästä varsinkin, ilman vilkkua ja nopeusero vasemman puoleiseen kaistaan on yleensä -10-15km/h nopeusrajoitukseen.

Sitten nämä sumputtajat jotka kyllä ajavat peräloosteriin kiinni, jos ajat vasemman puoleista kaistaa. Sen jälkeen, kun vaihdat oikealle, niin tämän jälkeen hinkataan 1km/h nopeuserolla ohi. Kyllä mä silloin polkaisen hieman kaasua, jos hitaampi tulee eteen oikean puoleisella kaistalla.
« Viimeksi muokattu: 08.11.2018 08:57 kirjoittanut -karppa- »

Poissa Taky

« Vastaus #11251 : 08.11.2018 08:46 »
Mun mielestä olet kyllä erittäin mulkku jos noin teet. Ei ne kymmenen autoa huvikseen siirtyneet ohituskaistalle, vaan niillä on ihan vakaa aikomus ohittaa se rekka.

No täällä on sitten toinen - tai monesko mahdankaan olla - mulkku.

Jos oikealla on kilometri vapaa, vasemmalla yhtenäinen auton jono odottamassa vuoroaan sen "rekan tms." ohi pääsemistä niin sata varmasti sivuutan vasemman kaistan jonon oikealta sallittua tiennopeutta käyttöen.

Miksi en niin tekisi?

Jos vasemman puoleinen jono ajaa alle sallittua tienopeutta, niin eihän se ole minun velvollisuus jäädä seuraavaksi tientukkeeksi.

https://www.iltalehti.fi/autot/201502130082005_au.shtml

Oikealta ohittaminen on kuitenkin moottoritielläkin sallittu ajokaistaa vaihtamatta ohitusta varten milloin ajoneuvot ajavat jonossa, ajoneuvot käyttävät opastusmerkein tietylle liikennesuunnalle tarkoitettuja ajokaistoja tai ohittava ajoneuvo käyttää linja-autokaistaa (TLL 7:3).
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001, Volvo S40 2.4i manuaali, 170hk, 2005

Poissa Kettu

« Vastaus #11252 : 08.11.2018 09:11 »
Asiat eivät koskaan ole aivan niin yksioikoisia, kuin täällä esitetään. Muuttujia on paljon ja kirjoittaja tuskin koskaan saa annettua täydellisen kuvaksen tapahtumasta. Sitten vallankin jos lukee hiukan "asenteellisesti", niin saahan siitä kahinan aikaiseksi.
Kuitenkin, suurin osa liikennetapahtumien vaikutelmista on sellaisia, joihin omalla tekemisellä on merkittävä vaikutus.
Vaikkapa suojatiekäyttäytyminen. Tottahan se jalankulkija on rasittava ja haittaa omaa sujuvaa etenemistä, mikäli ajaa 50 rajoituksella seittemääkymppiä. Ikäväähän se sitten on jarruttaa tuollaisen liikenteen haittatekijän vuoksi. Mutta jo vain jos ajaa edes lähes rajoituksen mukaisesti, ei se jalankulkijan päästäminen ole enää lainkaan dramaattinen tapahtuma.

Toinen esimerkki tältä aamulta. 40 alueella perääni ponkaisi auto, ihan kantaan ja siten että joutui jarruttamaan. Edelläni ajoi bussi. Minä käännyin ympyrästä toiseen suuntaan, bussi toiseen. Tämä takanani tullut ampaisi bussin perään kunnon polkaisulla ja taas voimakas jarrutus.
Kyllähän minä tuossa olin hidastelija ja tumpelo, samoin se bussikuski, kun häirittiin sen dynaamisen autoilijan vapaata etenemistä.
Menee aika keskinkertaisesti. Tänään huonommin kuin eilen, mutta paremmin kuin huomenna.

Poissa kylpykuula

• Uudenkarhea
« Vastaus #11253 : 08.11.2018 21:53 »
 "Ajoneuvot käyttävät opastusmerkein tietylle liikennesuunnalle tarkoitettuja ajokaistoja". Eli eikös tämä tarkoita silloin sitä, että tien pitää moottoritiellä pitää olla kaistalla opaste esimerkiksi vasemmalla kaistalla Pasila ja oikealla Keskusta (Valtatie1). Yleensä tätä tilannetta ei taida olla, kuin moottoriteiden lopussa eli et voi ajaa ohi lain mukaan muulloin oikealta. Joku muu voi valistaa, jos tietää paremmin.

Mutta joo aikamoinen sirkus saatiin aikaan :D . Mielipiteitä on monia joskaa varmasti ei ole oikeita ja vääriä ajatuksia. Kaipa se liikenteessä käyttäytyminen pohjaa pohjimmiltaan kuskia tai sitten ajellaan alter egolla. Kukaan ei ole toivottavasti saanut tästä niin kovaa kipinää, että pitäisi jotain oikeasti mulkuna. Tämän termin voisikin siivota pois.

Poissa Ascon

• Sisäänajettu
  • *
« Vastaus #11254 : 08.11.2018 21:53 »
Kyllä MINÄ nyt niin mieleni pahoitin, mutta onneksi MINÄ sain blokkailtua ja myöhemmin MINÄ sain estettyä. MINÄ laitoin vilkun vasemmalle ja kun tilaa ei tullut niin kusipäitähän muut ovat kun MINÄ en päässyt MINUN haluamaani väliin. MINÄ ajattelen, että +5km/h on sopiva ylinopeus ja jos joku muu haluaa ajaa lujempaa, se on MINUSTA rikollista enkä koe tarpeelliseksi antaa tilaa. MINÄ en kuitenkaan anna tilaa esimerkiksi raskaalle kalustolle vaan kaasutan välin umpeen ettei MINUN eteeni pääse mikään rekka tai vastaava.

Hyvin huonosti tunnistan tuosta itseäni, vaikka taisi olla minulle osoitettu.

En mä kotipoliisitoimintaa harrasta sen takia, että MINULLA olisi helpompaa. Kun vaaratilanne on jo tapahtunut, niin ei siinä kaukovalojen vilkuttelu tms. pelasta enää sitä nimenomaista tilannetta. Mutta ehkä se taustapeilissä vilahtava kaukovalo saa sen sinkoilevan ryntäilijän havahtumaan kännykkänsä ääreltä, että nyt ei tainnut mennä oma ajaminen ihan nappiin ja keskittyy ens kerralla samassa tilanteessa paremmin. Ainakin Ville66 jo tunnusti, että osaa vastaanottaa palautetta ja sen myötä ajatella omaakin käytöstään kriittisesti... eikä sekään tarkoita että hän kaikkea yskimättä nielee ja nöyristelee jokaista palautteen antajaa, mutta ainakin hetken miettii että kumpi nyt olikaan enemmän oikeassa.

Raskaalle liikenteelle koen kyllä antavani tilaa paljon paremmin kuin 90% kanssa-autoilijoista. Mulla ei itsellä ole edes BE tai C-korttia, mutta bussin kyydissä olen etupenkillä kyllä monet kerrat katsonut, kun kuski kiroilee eteen sinkoilevia tai hölmöön paikkaan "väistämään" pysähtyviä henkilöautoilijoita. Omat maltilliset tilannenopeuteni edesauttavat, että huomaan ison auton aiemmin, minulle jää enemmän aikaa katsoa sopiva "tasku" minne väistää ja voin vaikka pysähtyäkin ilman suurta dramatiikkaa kun sitä ei tarvi tehdä ABSit ryskyen. Tänään viimeksi tuli saattoautoilla varustettu leveä kuljetus pimeässä tihkusateessa vastaan... oli leveä maantie ja 80 km/h rajoitus, mutta silti hidastin (ihan vaan moottorijarrutuksella) 75 -> 60 ja siirryin reilusti pientareelle, kun en tihkusateessa kovin hyvin nähnyt kuorman laatua. Edessä ja takanani ajaneet pysyivät keskellä ajokaistaa.

Monet kerrat olen myös päästänyt rekan eteeni, kun minua käy sääliksi, kun he joutuvat tulemaan kolmion takaa (vasemmalle kääntyen) aamuruuhkaiselle päätielle. Siinä päätiellä on loiva ylämäki, jonka ansiosta täyteen lastatulla sorarekalla kestää melkoinen tovi kelata edes neljäänkymppiin, mutta minä odottelen kiltisti takana, enkä lähde keltaviivoilla ohittamaan. Tuo eteeni päästäminen on hyvin helppoa, kun mulla on jo valmiiksi 100 m turvaväli. Kun sitten näen kaukana edessä sen vuoroaan odottavan rekan, kevennän matkavauhtiani -10 km/h, niin 20 sek päästä mulla onkin 150 m turvaväli. Varmuuden vuoksi vielä hyvissä ajoin pari terävää kaukovalon vilautusta, niin rekka viimeistään huomaa että minä köröttelen muita hitaammin juuri häntä varten ja kytkin nousee jo hieman ennen kuin risteys vapautuu (mun edellä 150 m päässä ajava on päässyt pois rekan tieltä). Kun rekka sitten lähtee liikkeelle, oletan että takani ajavatkin jo viimeistään ymmärtävät yskän, niin uskaltaudun jo jarruunkin koskea jos tarve vaatii, mutta joskus pärjään ihan moottorijarrutuksellakin.
« Viimeksi muokattu: 08.11.2018 21:56 kirjoittanut Ascon »

Paikalla dingdongpingpong

• Legenda
« Vastaus #11255 : 08.11.2018 22:03 »

MINÄ.
MINÄ.
MINÄ.

On täällä tosiaan melkoisia oman elämänsä arjen hermanneja, vahvistaa vain ajatuksiani suomalaisesta liikennekulttuurista sekä asenteista. Mitään ei jousteta, kaikki vika on muissa ja nämä MINÄ-MINÄ:t tietää kaikesta kaiken ja löytää kaikelle idiotismilleen omasta mielestään hyvät perustelut.

Jos itse en pääse vaihtamaan kaistaa johonkin katsomaani väliin niin etsin toisen välin, joko kaasua painamalla tai siitä himmaten, riippuen takanani tulijoista. En ei myöskään koe tarvetta moottoritiellä (tai vastaavilla) valita vasenta kaistaa heti kun ~2km päässä näkyy rekka sillä osaan hahmottaa autoni ulkomitat ja vaihtaa kaistaa vaikka 100m päästä rekasta enkä tähän päivään mennessä ole jäänyt "mottiin" oli alla sitten erittäin suorituskykyinen urheiluauto tai entinen, 69 hevosvoimainen rakettikinneri.
 Lisäksi jos olen ohittamassa rekkaa tai paria hiljaisella motarilla ja huomaan takaani tulevan paljon nopeammin jonkun toisen, viitsin ja osaan joko nostaa reilusti nopeuttani ohituksien ajaksi tai tai vaihtaa pois sieltä myös niiden kahden, toisistaan 100-200-300m välein ajavan rekan väliinkin. Mutta toisaalta meikällä ei edes TOP5 -asioiden joukossa liikenteessä seikkaillessa ole ajatuksena MINÄ MINUN MINÄ vaan ennemminkin joustavuus on vitun jepa ja tiedostan myös sen faktan ettei minulla tavallisena kansalaisena ole mitään valtuuksia eikä oikeuksia määritellä tai kontrolloida muiden ajonopeuksia.

Päivän paras 😂
Soita nolla viis ysi kuka tuli ?

Poissa Penguin

• Grand Legend
« Vastaus #11256 : 08.11.2018 23:42 »
Sääli on sairautta ja jos joutuu odottamaan kolmion takana mielestään liian kauan, niin ehkä ensi kerralla valitsee paremman reitin, liikenteen määrään ja ryhmiin paremmin sopivan kulkuneuvon tai ajan tai seuraavassa elämässä miettii paremmin ammatinvalintaansa.

Poissa Ascon

• Sisäänajettu
  • *
« Vastaus #11257 : 10.11.2018 11:16 »
^ Ainakin kt 51 välillä Kirkkonummi - Siuntio on kyllä niin vilkkaasti liikennöity perinteinen 80 km/h maantie, että ruuhka-aikoina jonot ovat "loputtoman pitkiä", ellei joku kaltaiseni pidä siellä 100 - 200 m turvavälejä, joihin ne kolmion takana jo kolmatta minuuttia odottaneet pääsevät tulemaan.

Kun Pickalassa on se soramonttukin ihan tuon kantatien varressa, niin melko vaikea sorarekan on muutakaan reittiä valita. Todella ikävä asenne, jos et tuollaisia ikinä päästä eteesi, vaan mielummin kehotat vaihtamaan ammattia. Sitäpaitsi, siinä Pickalan kohdalla on vaan 60 km/h rajoitus, niin ei siinä tarvi paljoakaan itse jarrutella, kun pystyy järjestämään eteensä kymmeniä metrejä lisätilaa.

Poissa batman14

• Klassikkoainesta
« Vastaus #11258 : 10.11.2018 11:41 »
Osasinkohan oikein siirtää tämän tuolta "Poliisin liikennevalvonta" keskustelusta...

Mun mielestä olet kyllä erittäin mulkku jos noin teet. Ei ne kymmenen autoa huvikseen siirtyneet ohituskaistalle, vaan niillä on ihan vakaa aikomus ohittaa se rekka. Kaikki eivät ehkä pääse ohi 1,5 km ohituskaistalla, mutta reiluinta on että mennään nätisti jonossa eikä kilpa-ajona sinne rekan luo.

Juhannusruuhkassa Hki-Lahti välillä olen huvittuneena näitä tilanteita joskus seurannut pahimmillaan varmaan yli 5 minuuttiakin. Vasemmalla kaistalla voi olla 10-20 autoa "rekkaa ohittamassa" omalla vuorollaan, mutta oikealta änkeää tyhjää kaistaa pitkin kaikenmaailman bemarit ja audit rekan takapuskurille ja kiilaa tuon 10-20 auton jonon eteen, niin eihän se jono etene siitä "ikinä". Kerrankin mun takana jonottanut koitti ensin vähän estellä ettei oikealta menisi enempää bemareita ohi, mutta kun ne siirtyivät sitten ohittamaan pientareen kautta, niin kohta tuo estelijäkin kyllästyi "paikallaan seisovaan (89 km/h)" jonoon ja ohitti meidät 10-20 kilttiä jonottajaa oikealta. 

Samaa reilun jonottamisen periaatetta toteutin myös viime juhannuksena Heinolasta Mikkeliin pyrkiessäni. Kun on yleisesti tiedossa, että toinen kaista kohta loppuu ja 90 % autoista asettui oikealle kaistalle nättiin jonoon kävelynopeuteen, niin 10 % autoista vielä ajoi sataa ohi vasemmalta. Hetken tuota kiroiltuani siirryin vasemmalle kaistalle, en ohittanut yhtäkään autoa, mutta blokkasin takaa tulevat kiireisemmät. Kyllä siellä valoja vilkuttelivat ja tööttiä soittelivat. Vaimokin jo pelkäsi, että kohta mä saan turpiini joltakulta, mutta niin vain jatkoin blokkailua ehkä varttitunnin verran, aina moottoritien loppuun asti.

Kaupungissa tämä onkin jo ihan eri asia. Sinne rakennetut kaistat onkin syytä käyttää loppuun asti, kun ne kaistat on kerran rakennettu. Liikennevaloista pääsee enemmän autoja kerralla läpi kahta kaistaa pitkin kuin yhtä kaistaa pitkin. Lyhyellä korttelinvälillä on turha tukkia sivukaduille tulevaa/menevää liikennettä jonottamalla yhdellä kaistalla, jos jonottaminen voidaan tehdä kahdellakin kaistalla. Vaatii siis vähän paikallistuntemustakin, että missä on tapana jonottaa yhdellä kaistalla ja missä kahdella kaistalla. Jos päättyvästä kaistasta ei ole vielä mitään merkkejä näköpiirissä, niin silloin se jonon ohi ryntääminen menee "turismin piikkiin". Kerran työkaveri koitti mua apukuskin paikalta neuvoakin, että "tässä olisi tapana jonottaa oikealla kaistalla", mutta kun en tiennyt vasemman kaistan kohta päättyvän, niin jatkoin ohittamista kunnes näin "kaista päättyy 200 m päässä" opasteen.

Eli, onhan se pitkän vuodatuksen jälkeen tunnustettava, että olen vähän kaksinaismoralisti tässä asiassa. Onneksi meillekin on tulossa vetoketjuperiaatteeseen velvoittava liikennemerkki, niin ehkä sitten entistä isompi osa autoilijoista uskaltaa ajaa päättyvän kaistan loppuun asti?

Arvasin, että joku tarttuu tähän. Ymmärrän hyvin että kaikki ovat ohittamassa sitä rekkaa joka näkyy kilometrin päässä, mutta miksi kaikki hädissään vaihtavat jonoon niin paljon ennen kuin ollaan ohitettavan kohdalla? Yleensä tätä ilmiötä on juurikin Helsinki-Lahti välillä, ja ole oppinut että oikea kaista vetää ruuhkassa paremmin koska se on aivan tyhjä kun kaikki ''odottavat vuoroaan'' ohittaa yhtä rekkaa ja jumittavat ohituskaistalla. Liikenne sujuisi huomattavasti sujuvammin jos siirryttäisiin ohituskaistalle  vasta silloin kun ollaan ohittamassa.

Kun itse sitten siinä rekan kohdalla yritän päästä ohittamaan sitä, niin en ikinä änge ohituskaistalle väkisin. Välillä näkee näitä jotka blokkaavat välin umpeen ja en ota siitä herneitä nenään vaan odotan sopivaa väliä jonossa johon siirryn.

Luulen että tähän ohituskaistalla ajamisen ilmiöön on kaksi syytä:
1) Kuljettajat ovat arkoja, ja pelkäävät jäävänsä ''pussiin'' jonka takia pysyvät ohituskaistalla varmuuden vuoksi.

2) Suomalaiset ovat tunnetusti jonotus kansaa. Sama ilmiö lentokentällä kun boardingiin on aikaa vielä 30min, niin suomalaiset ovat pistäneet terminaalissa jo jonon pystyyn.

Poissa Ascon

• Sisäänajettu
  • *
« Vastaus #11259 : 10.11.2018 20:04 »
^ 1) On siinä tuokin riski, että jos vasta 5 sek ennen rekkaan osumista alkaa suunnitella vasemmalle kaistalle siirtymistä, niin siellä vasemmalla ei olekaan tilaa -> joutuu painamaan jarrua -> vasemmalle pääsy hankaloituu entisestään. Mitä pienempiin rakoihin mennään viimetingassa, sitä voimakkaampi haitariliike syntyy taakse, joten voi hyvinkin olla parempi, että ohitetaan tasaisesti 100 km/h kulkevassa jonossa, kuin vaihtelevanlaatuisina soolosuorituksina 90  - 130 km/h yksi kerrallaan.

2) Joo, on tässä varmaan kulttuurieroja. Ruotsinlaivan buffetissa asioidessani olen oppinut, että Kiinalaiset eivät kyllä osaa jonottaa. Palloilevat ristiinrastiin miten sattuu ja kun yksi löytää jotain mielenkiintoista, hän kiljuu kurkku suorana ja hetikohta siinä on kymmenen heimoveljeä ihmettelemässä sitä löydöstä... vaikka takana on pitkä nätti jono suomalaisia odottamassa pääsyä sen saman tarjoiluvadin äärelle.

Oliskohan Virolaisissakin vähän tuota Kiinalaisen vikaa, kun tuntuu että Virolaisiakaan ei tuo jonottaminen pk-seudun ruuhkaliikenteessä tunnu hirveästi kiinnostavan?