autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Havaintoja liikenteestä  (Luettu 862101 kertaa)

Poissa dingdongpingpong

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 8424
Vs: Havaintoja liikenteestä
« Vastaus #10900 : 11.10.2018 08:53 »
Tänään oli edessä niitä huonoja itsetuntoja kun pyyhälsin vasemmalta ja oikealta premium vauhtia, hinkutin deluxen lähellä kontissa että väistävät ja menevät keräämään itsetuntoa jonnekkin, vaikka toiselle kaistalle.

Nyt tässä sohvalla töissä kahvia hörppiessä mietin että mitä kaikkea tekisin sillä 33 sekunnilla jonka voitin....vai menikö se tähän turhaan viestiin ???
lähetetty minun Hpy:n puhelinkioskista.
+ GDPR @ Suomi

Poissa JarnoF

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 200
Vs: Havaintoja liikenteestä
« Vastaus #10901 : 11.10.2018 09:04 »
Havaintoja liikenteestä tältä aamulta: Autoilija ei hidastanut ja jäänyt pöljänä odottelemaan, että minä jatkaisin matkaani pyörälläni keskikorokkeelta pyörätien jatkeelle. Autoilija jatkoi matkaansa etuajo-oikeutettuna ja hidastamatta eteenpäin. Aikaa säästyi ainakin kymmenen sekuntia turhasta tuijottelusta ja viittoilusta.

Enemmän näitä!

Poissa MJ

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikko
  • *****
  • Viestejä: 4499
  • Elämä alkaa kahdessasadassa
Vs: Havaintoja liikenteestä
« Vastaus #10902 : 11.10.2018 09:06 »
Tänään oli edessä niitä huonoja itsetuntoja kun pyyhälsin vasemmalta ja oikealta premium vauhtia, hinkutin deluxen lähellä kontissa että väistävät ja menevät keräämään itsetuntoa jonnekkin, vaikka toiselle kaistalle.

Nyt tässä sohvalla töissä kahvia hörppiessä mietin että mitä kaikkea tekisin sillä 33 sekunnilla jonka voitin....vai menikö se tähän turhaan viestiin ???

Taisit ajella trollaattorilla nopeata kierrosta käytävillä?  ;D
Ajossa: 2014 Audi A5 Sportback q S-Line Man
Nyt: 2011 VW Passat 2.0 TSI Man, 2012 BMW K 1300 S
Club 1.4 Km

Poissa yason

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 180
Vs: Havaintoja liikenteestä
« Vastaus #10903 : 11.10.2018 09:20 »
Nyt tässä sohvalla töissä kahvia hörppiessä mietin että mitä kaikkea tekisin sillä 33 sekunnilla jonka voitin....vai menikö se tähän turhaan viestiin ???

Musta tuo ajan laskeminen on yliarvostettua ja keinotekoista. Ei kenelläkään ole minuutin takia kiire. Mulla ei ainakaan ja vielä vähemmän, kun käyn heittämässä prätkällä lenkin. Silti joskus ei vaan pysty jäämään sinne possujonoon tai hitaiden taakse.

Se, että hermo joskus palaa hidastelijoihin, johtuu ihan tasan tarkkaan siitä, että ajaessa liikenteen rytmi on nautinnollista. Se, kun autot liikkuvat juuri sitä vauhtia, mitä tiellä voi rajoitusten ja olosuhteiden puitteissa ajaa. Yksinhän, ilman muuta liikennettä, ajaessa tästä pääsee nauttimaan täysin rinnoin. Satasen tiellä esimerkiksi maksimaalinen nopeus sakkorajan alla on 103-104km/h todellista ground speediä. Mutta jos siellä joku ajelee 97, niin ensireaktio on ihmetys, että "Miksi, oi miksi?"

Ongelmaksi tuo muodostuu, kun hitaammasta ei pääsekään sujuvasti ohi muun liikenteen takia ja samaan aikaan joutuu toteamaan, että hidastelijalla ei ole mitään pelisilmää vaan hän tosiaan jurnuttaa omaa vauhtiaan tukkien koko kaistan eikä häntä kiinnosta, että jonkun muun oma vauhti voisi olla vähän korkeampi. Etenkin, jos niitä paikkoja olisi, johon hetkeksi väistää. Voin mielihyvin odotella hetken toisen takana hitaammalla nopeudella enkä tosiaan oleta, että kaikki väistävät heti ja välittömästi. Pinna palaa silloin, kun esimerkiksi oikealla kaistalla olisi tilaa, mutta hidastelija vaan jatkaa vasenta kaistaa, koska jossain horisontissa on vielä hitaampi rekka. Tai on näitä vakionopeusohittajia, joista toinen ajaa 97km/h ja toinen 98km/h ja ehditään ylittämään kolmen kunnan rajat, ennen kuin "ohitus" on tehty, eli jostain välistä pääsee itse puikahtamaan ulos ja jatkamaan sitä normaalia nopeutta.

Vastaavasti hermoja ei yhtään rassaa rekat tai erinäisten perävaunujen vetäjät, jotka eivät nopeampaa pääse kuin sen 80km/h. He kuitenkin menevät niin kovaa kuin heille on mahdollista.

Kyse ei siis ole absoluuttisesta tarpeesta ajaa mahdollisimman kovaa vaan siitä, kun joku jättää pelimerkkejä pöydälle ja tilaisuutensa käyttämättä, ja lisäksi tällä aiheuttaa muille kuljettajille haittaa. Ja etenkin, jos tämä tapahtuu sillä asenteella, että ei hänen tarvitse muista välittää, kun on kiveen kirjoitettu oikeus ajaa haluamaansa nopeutta haluamallaan kaistalla. Pienellä pelisilmän käytöllä kumpikin osapuoli saisi ajaa haluamaansa nopeutta kaikessa rauhassa.

Poissa yason

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 180
Vs: Havaintoja liikenteestä
« Vastaus #10904 : 11.10.2018 09:27 »
Havaintoja liikenteestä tältä aamulta: Autoilija ei hidastanut ja jäänyt pöljänä odottelemaan, että minä jatkaisin matkaani pyörälläni keskikorokkeelta pyörätien jatkeelle. Autoilija jatkoi matkaansa etuajo-oikeutettuna ja hidastamatta eteenpäin. Aikaa säästyi ainakin kymmenen sekuntia turhasta tuijottelusta ja viittoilusta.

Tää kymmenen sekuntia ilmeisesti tipahti mun pöydälle eilen. Näin 40km/h alueella, että nainen oli suojatien vieressä odottamassa. Olin aika kaukana, joten jalka pois kaasulta. Jalankulkija nykii siellä ja katselee kovasti. Kierrokset menevät liian alas, vaihdan pienemmälle. Ei vaan tapahdu mitään. Lopulta vaihteet loppuvat ja kytkin pohjassa rullaan matovauhtia siihen suojatien eteen. Siinä vaiheessa, kun olen metrin päässä suojatiestä pysähdyksissä, hän uskoo että en tosiaan ole ajamassa hänen päällensä. Auton vauhti tippui hitaasti, mutta tasaisesti jostain 45->0 todellista nopeutta.

Ironista on, että jos jalankulkija olisi vain kävellyt suojatielle, kumpikin olisi ehtinyt hyvin hidastamatta ylittää ja lisäksi minulla autoilijana olisi ollut täysin selvää, että pitää hidastaa, koska jalankulkija olisi käyttänyt oikeuttaan. Nyt meni arpomiseksi, eli hidastin varmuuden vuoksi aina lisää ja lisää, kun en ollut varma pyöriikö jalankulkija huvikseen ympyrää siellä tien vieressä vai onko hän kenties joskus ylittämässä tietä.

Poissa Trollsten

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 8994
Vs: Havaintoja liikenteestä
« Vastaus #10905 : 11.10.2018 09:28 »
^se vaan on että suomalaiseen autoilijaan ei voi yhtään luottaa noissa tilanteissa. Osa kun polkaisee kaasua, että varmasti ehtii ensin, vaikka olisi väistämisvelvollinen.

Poissa JarnoF

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 200
Vs: Havaintoja liikenteestä
« Vastaus #10906 : 11.10.2018 09:44 »
^se vaan on että suomalaiseen autoilijaan ei voi yhtään luottaa noissa tilanteissa. Osa kun polkaisee kaasua, että varmasti ehtii ensin, vaikka olisi väistämisvelvollinen.

Myönnän käveleväni surutta autoilijan eteen suojatielle, kun tiedän olevani itse etukävelyoikeutettu. Toki jätän aina sen verran pelivaraa, että viime hetken ukemilla ehdin alta pois, jos autoilija ei hidastakaan. Vielä ei ole tarvinnut syöksyillä.

Poissa dingdongpingpong

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 8424
Vs: Havaintoja liikenteestä
« Vastaus #10907 : 11.10.2018 09:48 »
Taisit ajella trollaattorilla nopeata kierrosta käytävillä?  ;D


Illalla töistä kotiin mennessä pitää bisnessdildon (BMW) kaasu pitää lähes pohjassa, tähän meni 90sek aikaa...

« Viimeksi muokattu: 11.10.2018 09:56 kirjoittanut dingdongpingpong »
lähetetty minun Hpy:n puhelinkioskista.
+ GDPR @ Suomi

Poissa Mika_M

Vs: Havaintoja liikenteestä
« Vastaus #10908 : 11.10.2018 10:40 »
Myönnän käveleväni surutta autoilijan eteen suojatielle, kun tiedän olevani itse etukävelyoikeutettu. Toki jätän aina sen verran pelivaraa, että viime hetken ukemilla ehdin alta pois, jos autoilija ei hidastakaan. Vielä ei ole tarvinnut syöksyillä.

Täysin samat havainnot. Kävelen varsin surutta suojatielle, varautuen toki siihen ettei se auto väistäkään, mutta ei ole koskaan vielä tarvinnut mitään ylimääräisiä liikkeitä tehdä vaan kaikki autoilijat ovat noudattaneet väistämisvelvollisuuttaan.

Kai se tuolla isommissa kaupungeissa on sitten hurjempaa kuin täällä Kotkassa. Omien havaintojeni pohjalta silti kummastelen noita kävelijöitä, joiden on pakko odottaa se auto pysähtyneeksi ja sittenkin vielä hetki empiä, ennen suojatielle astumista.
VCDS @ Kotka

Poissa partasuti

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikkoainesta
  • *****
  • Viestejä: 1118
  • BMW M140i
Vs: Havaintoja liikenteestä
« Vastaus #10909 : 11.10.2018 10:58 »
Ehkä se oman hengen arvostaminen saa epäröiväksi.

Poissa JarnoF

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 200
Vs: Havaintoja liikenteestä
« Vastaus #10910 : 11.10.2018 10:59 »
Omien havaintojeni pohjalta silti kummastelen noita kävelijöitä, joiden on pakko odottaa se auto pysähtyneeksi ja sittenkin vielä hetki empiä, ennen suojatielle astumista.

Tässähän tehdään virhe jo heti henkilön varhaislapsuudessa. Kuka väittää, etteikö olisi kakarana opetettu, että "katso ensin vasemmalle, sitten vielä oikealle, vielä kerran vasemmalle...". Heti kun lasta tuonne liikenteeseen lasketaan annetaan ymmärtää, että JALANKULKIJA on väistämisvelvollinen suojatiellä. Toki ymmärrän, että varmempi näin. Kukaan ei tahdo, että oma (tai vieras) lapsi jää suojatiellä auton alle. Tämä sitten heijastuu ihmisen käyttäytymiseen koko hänen loppu elämänsä.

Paikalla Quality

  • Moderaattori
  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 12653
  • Volvo XC60
Vs: Havaintoja liikenteestä
« Vastaus #10911 : 11.10.2018 11:04 »
Jalankulkijana annan auton mennä, jos näen, ettei sillä ole nimenomaista aikomusta päästää jalankulkija ensin. Oma "jarrutus & kiihdytys" vie huomattavasti autoa vähemmän turhaa energiaa ja maailma pelastuu ;).
Opi eilisestä, luota huomiseen, mutta elä tänään.

Poissa JarnoF

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 200
Vs: Havaintoja liikenteestä
« Vastaus #10912 : 11.10.2018 11:12 »
Jalankulkijana annan auton mennä, jos näen, ettei sillä ole nimenomaista aikomusta päästää jalankulkija ensin. Oma "jarrutus & kiihdytys" vie huomattavasti autoa vähemmän turhaa energiaa ja maailma pelastuu ;).

Tahtoisin olla niiiin eri mieltä tämän kommenttisi kanssa. Idealistisesti ajattelen, että jos kaikki/aina/joka paikassa menisivät liikenteessä sääntöjen mukaan olisi liikenne keskimäärin sujuvampaa.

Kuitenkin ajattelet sentään maailman pelastumista, joten en voi olla pelkästään tuohtunut!  ;) :-*

Paikalla Quality

  • Moderaattori
  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 12653
  • Volvo XC60
Vs: Havaintoja liikenteestä
« Vastaus #10913 : 11.10.2018 11:17 »
Joo, arvasinkin, että olet eri mieltä :). Onneksi voidaan olla sitä sovussa ja rehellisesti. Ei se kyllä mielestäni liikenteen sujuvuutta vähennä, jos sekä autoilijat että jalankulkijat menevät vuorollaan - kuten valo-ohjatuissa risteyksissä - tai onhan niissäkin kääntyvien autojen ongelma. Se, että autojono joutuu pysähtymään jokaisen suojatien edessä, vasta onkin kiusallista.
Opi eilisestä, luota huomiseen, mutta elä tänään.

Poissa antsu

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 97
Vs: Havaintoja liikenteestä
« Vastaus #10914 : 11.10.2018 11:33 »
Ehkä se oman hengen arvostaminen saa epäröiväksi.

Suomessahan ei jalankulkija voi olla varma, että auto pysähtyy hänen takiaan. Pikemminkin se on toisinpäin ja siksi kannattaa varmistua ennen eteen ryntäämistä.

Poissa Vaarivanhus

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7458
Vs: Havaintoja liikenteestä
« Vastaus #10915 : 11.10.2018 11:40 »
Saas nähdä, miten huomispäivänä käy ja selviänkö jalankulkijana hengissä? Maalaispoika joutuu ylittämään peräti Mannerheimintien. No eipä tuosta enää isoa kansantaloudellista vahinkoa syntyisi. Päinvastoin, mikäli auton alle jäisin.  ;)

Poissa -P-

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9730
Vs: Havaintoja liikenteestä
« Vastaus #10916 : 11.10.2018 12:07 »
Suomessahan ei jalankulkija voi olla varma, että auto pysähtyy hänen takiaan. Pikemminkin se on toisinpäin ja siksi kannattaa varmistua ennen eteen ryntäämistä.
Riippuu paljon paikkakunnasta. Esim. Espoossa jossa tulee liikuttua jalkaisin ja lenkkeillen aika paljon, annetaan todella hyvin tietä jalankulkijoille ja aletaan jo hyvissä ajoin himmaamaan vauhtia. En edes muista tilannetta jossa olisi autoilija jättänyt antamatta tietä.
Sen sijaan kun mennään tuonne maakuntiin ja pohjoiseen, saa tarkkana olla. Rouva oli puolessavälissä suojatietä menossa kun auto ajoi nenän edestä. Samoin jos siellä itse pysähtyy antamaan tietä jalankulkijalle, alkaa takanatulijoiden torvet soida. Kemistä oli nuo havainnot.

Poissa Vempula

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 8631
Vs: Havaintoja liikenteestä
« Vastaus #10917 : 11.10.2018 18:43 »
Siirrän tämän aiheesta Poliisin liikennevalvonta tänne.

En huomannut toisellakaan lukukerralla, että nimim. Ascon olisi omassa kertomuksessaan maininnut auton merkkiä. Oli puhe vain "citymaasturista".

Juu sekoitin kaksi tapausta keskenään. Tämä virhe ei kuitenkaan muuta varsinaista asiaa mihinkään. Audi tai citymaasturi, ei merkitystä.

Ainahan näissä on se sama kaava. Joku vetää vasemmalla kaistalla 30 auton letkaa. Jonon tokalla tai kolmannella alkaa jossain vaiheessa vanne kiristämään ohimoita. Oikealla kaistalla on piiitkiä välejä toinen toisen perään. Sitten jonon toisella tai kolmannella katkeaa pinna, lyö kickdownit pohjaan ja oikealta ohi. Ja just nyt, siis just sattumalta tällä kertaa, tulppa päättääkin siirtyä oikealle kaistalle, juuri sillä hetkellä kuin ohittaja alkaa lähestymään takakulmaa. Vaikka vastaavia rakoja on ollut oikealla kaistalla vaikka kuinka ja paljon.

Tämä peliliike on toki vain tulpan viimeinen epätoivoinen yritys estää ohitus. Usein takaa tullaan vain niin raivolla, että ei siinä enää ohituksia estellä.

Tässäkin tilanteessa tulppa voisi toki jatkaa aivan samalla kaavalla kuin tähänkin asti ja liikennerikollinen vetäisi vain oikealta ohi. Tilanne purkautuisi hiljalleen ja kaikki olisivat tyytyväisiä. Mutta ei näin, tämä ei ole tulpan tarkoitus, tulpan tarkoitus on olla kotipoliisi.

Suomessahan ei jalankulkija voi olla varma, että auto pysähtyy hänen takiaan.

Valoisaan aikaan ainakin pk-seudulla on yleensä varsin turvallista mennä määrätietoisesti suojatielle. Jos jää arpomaan ja arkailemaan, niin autoilijat eivät pysähdy, kun näkevät, että ei tuo tumpelo pääse tiestä yli huomiseen mennessä. Jos taas menee määrätietoisesti suojatielle esimerkiksi Tampereella, pääsee hengestään. Oikein hyvällä säkällä autoilija saattaa väistää vastaantulijoiden kaistan kautta ja soittaa torvea.

Poissa Ascon

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 253
Vs: Havaintoja liikenteestä
« Vastaus #10918 : 11.10.2018 20:43 »
Ainahan näissä on se sama kaava. Joku vetää vasemmalla kaistalla 30 auton letkaa. Jonon tokalla tai kolmannella alkaa jossain vaiheessa vanne kiristämään ohimoita. Oikealla kaistalla on piiitkiä välejä toinen toisen perään. Sitten jonon toisella tai kolmannella katkeaa pinna, lyö kickdownit pohjaan ja oikealta ohi. Ja just nyt, siis just sattumalta tällä kertaa, tulppa päättääkin siirtyä oikealle kaistalle, juuri sillä hetkellä kuin ohittaja alkaa lähestymään takakulmaa. Vaikka vastaavia rakoja on ollut oikealla kaistalla vaikka kuinka ja paljon.

Jos siellä oikealla kaistalla oli "piiitkiä välejä toinen toisen perään", niin miksi ei tehnyt kickdowneja jo siellä?

Mahtuisiko ajatusmaailmaasi mitenkään sellainen mahdollisuus, että "just nyt, siis just sattumalta tällä kertaa" se oikealla kaistalla oleva rako onkin 2 - 3 kertaa pidempi, kuin äskeiset "piiitkät välit"? Tätä mahdollisuutta tukisi sekin tosiasia, että "just nyt, siis just sattumalta tällä kertaa" molemmat haluavatkin sinne oikealle kaistalle, kun äsken sinne ei halunnut kumpikaan?

Tuo on kovin subjektiivinen näkemys, mikä kenenkäkin mielestä on riittävä rako oikealla kaistalla. Jollekin riittää 20 m rako, (josta rohmutaan omaksi turvaväliksi 10 m, oman auton mitta 5 m ja jätetään takana tulevan ongelmaksi 5 m turvaväli), minulle riittää 40 - 80 m rako, joku toinen haluaa +100 m raon, enkä mä siitäkään vielä hermostu. Sitten jos jollekin ei 300 m rakokaan kelpaa, saatan jo vähän vilauttaa kaukovaloja, jos olisin halukas ohittamaan "vasemmalle kaistalle nukahtaneen".

Poissa Ascon

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 253
Vs: Havaintoja liikenteestä
« Vastaus #10919 : 11.10.2018 20:53 »
Näin 40km/h alueella, että nainen oli suojatien vieressä odottamassa. Olin aika kaukana, joten jalka pois kaasulta. Jalankulkija nykii siellä ja katselee kovasti. Kierrokset menevät liian alas, vaihdan pienemmälle. Ei vaan tapahdu mitään. Lopulta vaihteet loppuvat ja kytkin pohjassa rullaan matovauhtia siihen suojatien eteen. Siinä vaiheessa, kun olen metrin päässä suojatiestä pysähdyksissä, hän uskoo että en tosiaan ole ajamassa hänen päällensä. Auton vauhti tippui hitaasti, mutta tasaisesti jostain 45->0 todellista nopeutta.

Minä puolestani jarrutan ihan jarrupolkimella 40 -> 20, jotta jalankulkija näkee mun selvästi hidastavan. Jos on tarve pysäyttää kokonaan, niin sen teen 10 - 20 m päähän suojatiestä, enkä jalankulkijan varpaille.

Itsekin jalankulkijana menen kyllä yleensä päättäväisesti suojatielle, pari vuotta Helsingin Eirassa asuttuani opetti, että kaupungissa jalankulkija on kuningas ja autoilijan on parempi aavistaa kivitalon nurkan takaa katveestakin suojatielle hidastamatta harppovat cityihmiset. Mutta kun on varpaat jo suojatiellä ja joku lähestyy jarruttamatta, niin kyllä siinä itsesuojeluvaisto pakottaa pysähtymään ja katsomaan, että aikooko hän jarruttaa vai ei. Parhaimmat sankarit vetää tasakaasulla "loppuun asti" ja sitten tekevätkin rivakan jarrutuksen 40 -> 0 just siihen metrin päähän suojatiestä ja saattavat ryhtyä vielä vihaisina huitomaan, että "mene nyt jo saatana". Varsinkaan talviliukkailla en kyllä tuollaisen alle uskalla kävellä, ennenkuin se ihan oikeasti on pysähtynyt.

Vielä jos se "varpaille pysähtyvä" ajoneuvo on pakettiauto tai suurempi, niin eihän jalankulkija näe sen katon yli, että miten liikenne viereisellä kaistalla käyttäytyy. Siinä ei sitten auta kuin jalankulkijan pysähtyä pakun etulampun kohdalle ja varovasti kurkistaa naapurikaistaa lähestyvien reaktiot.