autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Havaintoja liikenteestä  (Luettu 912994 kertaa)

Poissa SkoNalle

Vs: Havaintoja liikenteestä
« Vastaus #20 : 20.02.2014 16:41 »
No tuota.... Tuohan on just tollaista mistä itse hermostun kanssa. Eli näytetään nopeasti vilkkua ja tullaan saman tien aivan siihen eteen. Mikset laittanut vilkkua päälle ensin niin saabikuski näkisi että olet aikeissa vaihtaa kaistaa? Itsellä menee hermot kun luullan että kun laittaa vilkun niin voi heti painaa siihen eteen.

"Just sopiva rako" tarkotti nimenomaan sitä että on hyvin tilaa pistää oma auto siihen väliin eli sivusiirtymisen jälkeenkin takana tulevaan jäi vielä selvä kaupunkiliikenteen "hajurako", enkä mennyt siihen puskuria hipoen.
Miksikä en odottanut, no siksi kuten tuossa lukee ettei sitä sopivaa väliä vedetä umpeen kuten tapana Turussa on 9:n kertaa 10:stä tehdä.. eli jos olisin odottanut niin sitä väliä ei hyvin todennäköisesti olisi ollutkaan.
Ja miksei siihen saisi vaihtaa kaistaa kun tilaa on riittävästi heti sen jälkeen kun on vilkun laittanut päälle - tuo ei siis tarkoittanut sitä, että vilkku olisi mennyt päälle vasta siinä vaiheessa kun rattia jo käännetään, vaan ensin vilkku ja sitten ratin kääntö.

Eli se takana ajava ei tuon kaistanvaihtoni seurauksesta kärsinyt mistään muusta kuin siitä että "julkesin" tulla hänen eteensä - tilaa oli kaupunkinopeudessa (alle 50 km) riittävästii, ilmoitin aikeestani, en vienyt puskuria, en hidastanut omaani/hänen vauhtiaan koska edettiin jonossa samalla nopeudella.
ʕ•ᴥ•ʔ
Skoda Octavia Combi 1.4TSI Dsg Style 2018
ex. Skoda Octavia Combi 1.4TSI Dsg Elegance 2015

Poissa Vankka

• Yhdistyksen jäsen
  • Klassikko
« Vastaus #21 : 20.02.2014 16:58 »
No tuota.... Tuohan on just tollaista mistä itse hermostun kanssa. Eli näytetään nopeasti vilkkua ja tullaan saman tien aivan siihen eteen. Mikset laittanut vilkkua päälle ensin niin saabikuski näkisi että olet aikeissa vaihtaa kaistaa? Itsellä menee hermot kun luullan että kun laittaa vilkun niin voi heti painaa siihen eteen.
Ouĺussa kun laittaa vilkun päälle ilmoittaakseen kaistan vaihdosta  se rako katoaa aina mystisesti. Varmaan joku Houdini asialla. Ihme sälli seki!

Ihmeellisesti autoilu helpoittusi jos ei tarvis arpoa mitä muut tekee ja annettas sitä tilaa :D

Onko muuten pimeet autot nyt lisääntynyt hitokseen alkat ilmaantuun autoja missä perse pimee ja keulassa valot taikka toosten päin. Tänäänki tulio vastaan transportteri missä palo vain toinen parkki.

Makkis

• Vieras
« Vastaus #22 : 20.02.2014 18:08 »
Itse joudun kuvattuihin tilanteisiin todella harvoin vaikka keskivertoisen ajosuoritteen (30tkm) vuoteen teen. Johtuu ehkä siitä että seuraan liikennettä kilometrin taakse ja eteen. Urpot kyllä erottaa mainiosti ja osaat sopeuttaa oman ajosi ettet joudu Urpon uhriksi. Aina toki ei tämä ole mahdollista.

Suurin ongelmani arkiajossa on liikennevaloista lähteminen. Jos en ole ensimmäinen auto, meinaan aina tömäyttää edellä olevan persiisen. Minä en tajua mitä ihmiset tekee liikennevaloissa seisoessaan, että siitä ei päästä vihreillä lähtemään. Itse ainakin piereskelen (jos perhe ei ole kyydissä), kaivan nenää, tekstaan, kirjoitan maileja ja tutkin kulutuksia, luen lehtiä yms. ja silti pääsen aina liikkeelle vihreiden vaihtuessa.

Tpinen minulle aivan käsittämättömän iso ongelma on alinopeusspedet, tai sanoisinko tasanopeusspedet. 99,9% suomalaisista menee kesäaikaan tähän ryhmään, näin talvirajoitusten aikaan onneksi paljon pienempi osuus. Kohta taas vaihtuu kesärajoitukset ja Makkisraivo on koetuksella kun tasanopeusgorilla ajaa 87 km/h olkoon sitten rajoitus mitä tahansa.

Poissa Pepeto

« Vastaus #23 : 20.02.2014 18:21 »
Oulussa eilen jouduin ihmeellisen kotipoliisin "uhriksi". Ensimmäisen mallin sininen Audi A4 Avant vaihtoi päättyvältä kaistalta Tuirassa Rautasillalle päin ajettaessa eteeni ja teki turhan äkkijarrutuksen edessäni pakottaen minutkin jarruttamaan. Vilautin kerran pitkiä ja jäin sitten ajamaan aika kauas taakse. Käännyin sitten Raksilaan ja ajoin pohjoisen alikulun läpi. Audi oli parin autonmitan päässä oikealle kääntyvien kaistalla liikennevaloissa ja minä ohitin vasemmalta. Tässä vaiheessa Audin kuski valotti minua tosi kirkkaalla pitkällä taskulampulla sivuikkunan läpi ja jatkoi tuulilasin läpin valon osoittamista suoraan minun autoa kohti niin, että se häikäisi peilien kautta silmiäni. Tätä jatkui koko ajan, kun punainen paloi. Kun ukko sitten ohitti minut oikealta, hän valotti minua vielä ohittaessaan suoraan silmiin lampullaan. Tässä vaiheessa käännyin perässä, että menen kysymään, mikä ongelma herralla on. Audi joutui pysähtymään markettien parkkipaikalta tulevan tien kohdalla punaisiin valoihin ja ajoin taakse odottamaan valojen vaihtumista. Tässä vaiheessa Audimies panikoi ja ajoi punaista päin ja kääntyi poliisiaseman takapihalle.  ;D  En sitten mennyt perässä, vaan kävin kääntymässä kauempana ja takaisin tullessani näin, että Audi kaahaa poliisiaseman pihan läpi ja tuli liikennevaloihin. Taisi tulla pupu pöksyyn, kun olen aika isokokoinen...
VW Passat Variant 1.4 TSI 125 hv DSG Comfortline -17
Opel Corsa Enjoy 1.4 Ecotec ECT5 -15

Poissa Lebis

• Vakiokalustoa
  • **
« Vastaus #24 : 20.02.2014 19:08 »
Itse joudun kuvattuihin tilanteisiin todella harvoin vaikka keskivertoisen ajosuoritteen (30tkm) vuoteen teen. Johtuu ehkä siitä että seuraan liikennettä kilometrin taakse ja eteen. Urpot kyllä erottaa mainiosti ja osaat sopeuttaa oman ajosi ettet joudu Urpon uhriksi. Aina toki ei tämä ole mahdollista.

Suurin ongelmani arkiajossa on liikennevaloista lähteminen. Jos en ole ensimmäinen auto, meinaan aina tömäyttää edellä olevan persiisen. Minä en tajua mitä ihmiset tekee liikennevaloissa seisoessaan, että siitä ei päästä vihreillä lähtemään. Itse ainakin piereskelen (jos perhe ei ole kyydissä), kaivan nenää, tekstaan, kirjoitan maileja ja tutkin kulutuksia, luen lehtiä yms. ja silti pääsen aina liikkeelle vihreiden vaihtuessa.

Tpinen minulle aivan käsittämättömän iso ongelma on alinopeusspedet, tai sanoisinko tasanopeusspedet. 99,9% suomalaisista menee kesäaikaan tähän ryhmään, näin talvirajoitusten aikaan onneksi paljon pienempi osuus. Kohta taas vaihtuu kesärajoitukset ja Makkisraivo on koetuksella kun tasanopeusgorilla ajaa 87 km/h olkoon sitten rajoitus mitä tahansa.

Kuin omasta suustani, poislukien nuo valoissa seisoskelun oheistoiminnat. Ihmisiltä tuntuu liikenteessä puuttuvan kokonaan havainnointi- ja arviointikyky, peilejä ei ilmeisesti osata käyttää ja varsinkin vilkun käyttäminen on ilmeisesti nykyään kiellettyä.

Makkis

• Vieras
« Vastaus #25 : 20.02.2014 19:21 »
Lainaus
Ihmisiltä tuntuu liikenteessä puuttuvan kokonaan havainnointi- ja arviointikyky

Juuri näin. Autoihin tuodaan ACC:tä sun muuta korvaamaan tuota.

20 vuotta sitten tuli absi ja esci. Samalla katosi ihmisten fysiikan ymmärtäminen. Kun tuo katosi, tultiin kuvaamaani tilanteeseen, kun ACC:t yms. on joka kipossa, alkaa maallikon ajaminen olla mahdotonta kun ei ole mitään ymmärrystä välineeseen jolla liikutaan. On pakko mennä Ollilan malliin, jossa autoja ohjataan "korkeammalla kädellä" ja ONNEKSI me automiehet aletaan tuossa vaiheessa maatua...

Poissa kuupo

• Sisäänajettu
  • *
« Vastaus #26 : 20.02.2014 23:14 »
Itse suoritan aina kaistanvaihdot ilman vilkkua, ei ehdi muut liikenteessäolijat ärsyyntymään kun työntää niiden eteen. Voi joitakin ärsyttää, mutta säästääpähän omia hermoja.
« Viimeksi muokattu: 20.02.2014 23:17 kirjoittanut kuupo »

Poissa Kettu

« Vastaus #27 : 21.02.2014 06:36 »
Sitten ihan suora kysymys Makkikselle.
Mitä vikaa on tasanopeudella ajamisessa?
On sitten alla rakastamasi Gorolla, tai vaikkapa Räsä.

Jos tuolle tielle lähtee, niin silloinhan jokainen muu tiellä liikkuja, joka ajaa eri nopeudella,
on idiottiuivelopaskaaivotietukkokaahari tms. joku muu asiaan sopiva ilmaisu.

jos joku ajaa hiljaa, se on helpompi ohittaa.
Ja vielä helpompi, jos sen nopeus ei souda.

Kaikkien ei ole pakko ajaa täysii.
Menee aika keskinkertaisesti. Tänään huonommin kuin eilen, mutta paremmin kuin huomenna.

Poissa batman14

• Klassikkoainesta
« Vastaus #28 : 21.02.2014 07:05 »
Luulen että Makkis viittasi siihen kun esim moottoritiellä ajetaan sitä samaa 90km/h vaikka rajoitus on sitten 120 tai 60 tietyömaan kohdalla. Itse menee aina hermot kun itse pyrkii ajamaan sen max 70 km/h 60-tietyöalueella, mutta suurin osa kuskeista menee sillä samalla nopeudella läpi, mutta sitten kun nopeusrajoitus on 120 km/h ajetaan vieläkin sitä samaa nopeutta. Tätä en itse voi ainakaan ymmärtää

Poissa P.Alikka

• Yhdistyksen jäsen
  • Klassikkoainesta
« Vastaus #29 : 21.02.2014 07:20 »
Sitten ihan suora kysymys Makkikselle.
Mitä vikaa on tasanopeudella ajamisessa?
On sitten alla rakastamasi Gorolla, tai vaikkapa Räsä.

Jos tuolle tielle lähtee, niin silloinhan jokainen muu tiellä liikkuja, joka ajaa eri nopeudella,
on idiottiuivelopaskaaivotietukkokaahari tms. joku muu asiaan sopiva ilmaisu.

jos joku ajaa hiljaa, se on helpompi ohittaa.
Ja vielä helpompi, jos sen nopeus ei souda.

Kaikkien ei ole pakko ajaa täysii.
Lähinnä itseäni tympii tuossa tasanopeuden ajajissa se, että usein vauhti on siellä 100 km/h alueella se 90...95 km/h (joka on jo mukavasti ylinopeuden puolella 80-alueella) --> ohitan --> vaikkapa 3 km jälkeen alkaa 80 km/h alue ja tuo samainen äsken ohitettu auto ampuu hyvin usein puskuriin kiinni.... Ok, pitkällä matkalla tuo jää sitten seuraavalla 100 km/h alueella kauas taakse ja ei vaivaan sen jälkeen (jos tiedän että rajoitus kohta vaihtuu ja käännyn tieltä pois vähän matkan päässä en edes ohita). Mutta "nyppii" kun tuommoisessa ajamisessa ei välttämättä ole minkäänlaista ennustettavuutta! Ei voi arvata, että tuo joka satasen alueella ajaa selkeästi alinopeutta ajaakin 80-alueella jo sakotettavaa vauhtia. Itseltänikin jäisi jokunen ohitus tekemättä kun paljon ajamiltani reiteiltä tiedän aika hyvin nopeudenvaihtumiskohdat ja jättäisin satasen alueella ohittamatta jos pystyisin luottamamaan siihen, ettei sen edellä menevän vauhti tipu sitten 80-alueella johonkin 70 km/h nopeuteen... Eli ei siinä mitään jos ajaa satasen alueella alinopeutta, mutta malttaisi sitten kun rajoitus tippuu 80 tai alemmas, olla ajamatta jo reilusti sakotettavaa nopeutta. Helpoin olisi jos niitä nopeusrajoitusmerkkejä seurattaisiin ja noudatettaisiin muutaman km/h tarkkuudella, siihen olisi helppo sitten oma ajonopeus sopeuttaa.

Tiedän, että jos joku omaa ajamistani valtatiellä seuraa, niin hän pystyy jossain vaiheessa toteamaan, että 80 km/h alueella mennään 83...84 ja satasen alueella mennään 103...104 todellista vauhtia. Rajoituksia seurataan ja niiden mukaan vaihdan vauhtia. Siinä mielessä olen kyllä ärsyttävä liikkuja, että tämä sääntö pätee myös muualla, eli 40-alueella ajan ~43, 50-alueella ~53.... 60-alueella ~63 ja vakkaripäällä....
Ajossa: Melkein rippukouluikäinen itäauto käpyisellä nelivedolla
Ajossa II: Fabia Combi, hyppii ja pomppii
Exät: kuli-Reemium, Siitin, Sotka ja muutama Toipotta

Poissa Kettu

« Vastaus #30 : 21.02.2014 09:14 »
Joo, enemmän avattuna ymmärrän tuon nyppimisen.
Mutta jos joku ajaa 80 alueella 87, niin se katoaa edessäni horisonttiin.
Ja jos satasen alueella on vauhti sama, ohitan sen.
Tämä voi toistua minun puolestani vaikka kymmenen kertaa,
kunhan tuo toinen henkilö noudattaa lakia edes siinä mielessä, että ei käy estämään ohitustani.
Ja nimen omaan, ennustettavuushan tuossa on helppoa.

Onhan tuo tietyllä tavalla turhaa, ja jokainen ohitus itsessään nostaa riskiä,
mutta kaikkia ei voi pakottaa ajamaan samalla tavalla.
Kun edes laki ei tehoa.
Siksi siitä on turha ottaa "ressiä".
Asia on aivan eri sitten, jos aletaan kilpailemaan, tai tahallisesti haittaamaan toisen etenemistä.
Menee aika keskinkertaisesti. Tänään huonommin kuin eilen, mutta paremmin kuin huomenna.

Poissa Kettu

« Vastaus #31 : 21.02.2014 09:20 »
Siinä mielessä olen kyllä ärsyttävä liikkuja, että tämä sääntö pätee myös muualla, eli 40-alueella ajan ~43, 50-alueella ~53.... 60-alueella ~63 ja vakkaripäällä....

Olen vielä ärsyttävämpi.
En pidä lieviä ylinopeuksia 10 - 15 km, mitenkään pahana, mikäli omaa jonkinlaisen tilannetajun.
Itse en noin paljon ylitä rajoitusta, kuin ihan vahingossa, mutta koulujen ja lastentarhojen,
tai keskustaliikenteen osalta pyrin pitämään nopeuden täysin laillisena.

Poissa P.Alikka

• Yhdistyksen jäsen
  • Klassikkoainesta
« Vastaus #32 : 21.02.2014 09:46 »
Olen vielä ärsyttävämpi.
En pidä lieviä ylinopeuksia 10 - 15 km, mitenkään pahana, mikäli omaa jonkinlaisen tilannetajun.
Itse en noin paljon ylitä rajoitusta, kuin ihan vahingossa, mutta koulujen ja lastentarhojen,
tai keskustaliikenteen osalta pyrin pitämään nopeuden täysin laillisena.
Itse olen tähän ~15 vuoden autoilu-uraani saanut 2 kpl ylinopeussakoja ja ne jäytää vielä sen verran, että mielelläni ajan nopeuksia noudattaen, mutta kuitenkin liikennevirtaa sen verran myötäillen että pidän tuon 3...4 km/h ylinopeutta. Koulujen päiväkotien kohdalla tarkkaavaisuus nousee itsellänikin ja vakkari tippuu pois päältä. Omalla asuinseudulla on paikka jossa on koulu ja päiväkoti ja tätä ajatellen myös suojatie kadun yli. Alueella on 40 km/h rajoitus ja kun ajan tuota sallittua nopeutta on takapuskurissa tunkua... ::)
Ajossa: Melkein rippukouluikäinen itäauto käpyisellä nelivedolla
Ajossa II: Fabia Combi, hyppii ja pomppii
Exät: kuli-Reemium, Siitin, Sotka ja muutama Toipotta

Poissa Kettu

« Vastaus #33 : 21.02.2014 10:46 »
^Ajattele positiivisesti, että sulla on vaan houkuttelevat perät ::)

Poissa TeBsu

« Vastaus #34 : 21.02.2014 13:08 »
Tulikohan MakkisRäsä Vaajakosken hupelissa vastaan 11aikaan? Ainakin oli samanvärinen yksilö... Valkoinen tuli tullessa samalla kohtaa vastaan, oli aika vaatimattoman värinen...

Makkis

• Vieras
« Vastaus #35 : 21.02.2014 18:09 »
Lainaus
Tulikohan MakkisRäsä Vaajakosken hupelissa vastaan 11aikaan?

Ei tullut. Makkisräsä liikkui tänään Kuopiossa. Ja siis tässä Leppävirta-Kuopio akselilla mutta kaupunkiajot Kuopiossa juurikin noihin aikoihin.

Poissa Jysky

« Vastaus #36 : 21.02.2014 18:39 »
Eikä kukaan stadiumilainen ajele hup(p)elissa !!?  ::)
Ateca TDI 4drive

Poissa -V-

• Vakiokalustoa
  • **
« Vastaus #37 : 21.02.2014 19:21 »
Tiedän, että jos joku omaa ajamistani valtatiellä seuraa, niin hän pystyy jossain vaiheessa toteamaan, että 80 km/h alueella mennään 83...84 ja satasen alueella mennään 103...104 todellista vauhtia. Rajoituksia seurataan ja niiden mukaan vaihdan vauhtia. Siinä mielessä olen kyllä ärsyttävä liikkuja, että tämä sääntö pätee myös muualla, eli 40-alueella ajan ~43, 50-alueella ~53.... 60-alueella ~63 ja vakkaripäällä....
Tuo on siitä mukava tapa ettei tartte ressata kameroista ym nopeudenmittauspisteistä, vaan ne saa olla missä vaan :) Reippaampaa ylinopeutta ajavat saavat rauhassa ohittaa.
Autoillen 520dA xDrive, 118iA Sport, 325i M-sport
Pyöräillen Specialized Roubaix Comp Disc Ultegra, Focus Raven Custom 29" Sram XX1

Makkis

• Vieras
« Vastaus #38 : 21.02.2014 19:35 »
Lainaus
Tuo on siitä mukava tapa ettei tartte ressata kameroista ym nopeudenmittauspisteistä, vaan ne saa olla missä vaan :) Reippaampaa ylinopeutta ajavat saavat rauhassa ohittaa.

Siksipä itsekin ajan kuin Palikka.

Ja juuri edellä kuvatuiden syiden takia minua ärsyttää tasanopeusspedet. Eli, kinnaavat edellä rajoituksen ollessa 100 ja tulevat kontista sisään rajoituksen ollessa 60 km/h.

Poissa MikaMM

• Uudenkarhea