autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: ID.3  (Luettu 64210 kertaa)

Poissa antsu

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 2857
Vs: Volkswagen ID
« Vastaus #420 : 14.09.2020 16:43 »
Kaikissa tuntemissani autoissa on kaasupoljin ohittanut vakkarin eli ylinopeutta voi ajaa vaikka vakkari päällä onkin.

Poissa Kale

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikko
  • *****
  • Viestejä: 3824
Vs: Volkswagen ID
« Vastaus #421 : 14.09.2020 16:45 »
Totta mutta eihän vakionopeuden säätimellä ole sitten enää mitään virkaa jos joutuu poljinta painamaan koko ajan.

Poissa otj

Vs: Volkswagen ID
« Vastaus #422 : 14.09.2020 19:11 »
Eikös parhaissa noissa liikennemerkin mukaan nopeutta säätävissä systeemeissä ole kuitenkin mahdollista asettaa mittarivirheen korjaus, ts. säätää nopeudeksi vaikka +5km/h rajoituksen päälle.

Poissa 315i

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 166
  • BMW 330e iPerformance M-Sport
Vs: Volkswagen ID
« Vastaus #423 : 14.09.2020 21:34 »
Esim. BMW ;) ja muistaakseni piti painaa ratista peukulla viel että hyväksyy ehdotuksen. En aivan varma, kun omaan sitä ei saanut.

Poissa Duke

  • Yhdistyksen jäsen
  • Vakiokalustoa
  • *****
  • Viestejä: 892
  • Osa-aikainen sähköautoilija
Volvo V90 T8, VW T-Roc 1.5 TSI DSG 4-Motion, BMW Z3 1,9

Poissa 315i

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 166
  • BMW 330e iPerformance M-Sport
Vs: Volkswagen ID
« Vastaus #425 : 15.09.2020 17:30 »
Eli tossa se 58 kWh akku? Hyviä tuloksia, peukku.

Poissa jussi101

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 369
Vs: Volkswagen ID
« Vastaus #426 : 15.09.2020 17:36 »
Katselin kaverin videon (insideevs.com -> youtube.com Battery life kanava) kun autonsa luovutettiin tehtaalla hänelle. Harvemmin aikuinen mies on näin innostunut jostain, ihan kuin kaveri olisi palannut takaisin pikkupojaksi, toki positiivisessa mielessä.

Poissa K70

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 769
Vs: Volkswagen ID
« Vastaus #427 : 15.09.2020 20:33 »
Tänään näin Europcarin vuokra-ID.3:n ja ei se nyt niin huonoltaa, varsinkaan takaviistosta, näyttänytkään.

https://www.europcar.fi/volkswagen-id.3
Jatoba

Poissa Duke

  • Yhdistyksen jäsen
  • Vakiokalustoa
  • *****
  • Viestejä: 892
  • Osa-aikainen sähköautoilija
Vs: Volkswagen ID
« Vastaus #428 : 16.09.2020 08:46 »
<a href="https://youtu.be/CagikEYn_dM" target="_blank" class="aeva_link bbc_link new_win">https://youtu.be/CagikEYn_dM</a>


Suomen ensimmäinen suomenkielinen ID3 1ST edition Plus (58 kWh) koeajossa. Suomenkielinen puheohjaus yllättää!
Volvo V90 T8, VW T-Roc 1.5 TSI DSG 4-Motion, BMW Z3 1,9

Poissa Arcca

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 2672
  • Audi A4 B9 2.0TFSI 140 Stron, Subaru XV 2.0 CVT
Vs: Volkswagen ID
« Vastaus #429 : 16.09.2020 10:47 »
^Joo, puheohjaus oli aika hauskanoloinen, en olisi uskonut tätä sanovani. Muutenkin hyvä video, saa aika hyvän kuvauksen autosta.

Fiksun oloinen peruskäyttäjä kommentoi kaikkea suht kattavasti, jotenkin mukavampi kuunnella kun monia toimittajia.
"It is what it is."

Poissa Taky

Vs: Volkswagen ID
« Vastaus #430 : 16.09.2020 13:24 »
KIA Niro EV Business Luxury 2020 Gravity Blue
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001 Silk Green

Poissa Apaju

Vs: Volkswagen ID
« Vastaus #431 : 16.09.2020 15:30 »
Huomenna pitäisi tulla viiden erikoismallin(Life, Business, Family, Tech ja Tour) hinnat ja varusteet. Näitä malleja pitäisi tulla Suomeen yhteensä noin 90 kpl  vielä ennen vuodenvaihdetta.
VW e-Golf

Poissa Karvis

Vs: Volkswagen ID
« Vastaus #432 : 16.09.2020 15:56 »
Onko tästä lainkaan saatavilla tai tulossa ns. normaaleja malleja? Ensin on 1st erikoismalleja ja nyt uudet pimpelipompeli-erikoismallit pienenä eränä ???
Autostadium Ry:n varapuheenjohtaja

Hyundai Tucson   Smart For4

Poissa xrellu

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 64
Vs: Volkswagen ID
« Vastaus #433 : 16.09.2020 16:47 »
Kävin itsekin kokeilemassa, miltä tämä laite tuntuu ihan ajaessa. Ja hyvältähän se tuntui. Ajomelu on saatu kuriin, eikä rengasäänet paljoa muuttuneet, ajoi sitten urissa tai niiden vieressä. Ei mitenkään ällistyttävän hiljainen, mutta varmasti keskitasoa parempi, jos normaaleihin perheautoihin vertaa. Yleisilme oli ihan siisti ja miellyttävä, joskin väkisin sellainen pieni halpuutus hiipi mieleen. Penkkien materiaalista lähtien. Mutta ei mitään erityisesti negatiivisena mieleen jäänyttä. Ja niistä (käsisäätöisistä) penkeistä löytyi kuitenkin säätövaraa niin pituus, kuin korkeussuunnassa reilusti. Olisin toivonut vielä jotenkin säädettävää reisitukea.

Tehoa Volkkarissa oli ihan mukavasti, joskin äkkiä siihen tottui ja olisi vielä vähän kovempikin työntö kelvannut - etenkin siellä lähellä 100 vauhtia. Karkean mittauksen tein, että 90 - 120 väli otti n. 4 sekuntia.  Mutta yhteenvetona siis: Auto kiihtyi erittäin hyvin ja ohituksia koeajolla oikein odotti, että sai polkaista.

Maantiellä mukavaa menoa ja niin on myös parkkihallissa. Kääntösäde on jotenkin uskomattoman pieni. Auto kääntyi vieressä olevaan ruutuun sellaisesta lähestymiskulmasta, ettei omalla kulkineella olisi ollut toivoakaan. Ja tämänhetkisessä vekottimessani on kuitenkin akseliväli senttikaupalla pienempi.

Hipaisukytkimet eivät ole se miellyttävin tapa ohjata asioita. Ne eivät kuitenkaan olleet läheskään niin huonot kuin olin pelännyt. Rattikytkimet tuntuivat lähes normaaleilta napeilta haptisen palautteen myötä, joskin vakkarin 1/10 km/h painallus ei aina mennyt halutusti (sen pitäisi siis kaiketi painallusvoimakkuus tunnistaa).

Regenerointi (vai rekuperaatioko se suomalainen termi oli...) on melko mietoa vakiona, eikä B-asentokaan Teslamaista tai korealaisten korkeampia tasoja vastaa. Mittarin mukaan kuitenkin B-asento syötti tehoa n. 40 - 50 kW teholla akkuun päin. Jarrupolkimella saa sitten tehokkaammin virralla jarrutettua. Tiedä sitten, missä kohtaa ja kuinka voimakkaasti ihan mekaanista jarrua käytetään. Mittarin mukaan virtaa palautui jarrupolkimen avulla parhaimmillaan yli 80 kW teholla.

Infotaiment on ihan kohtuu hyvä. Itse ainakin opin melko nopeasti ymmärtämään, mitä on missäkin ja miten valikot toimii. Vähän se oli välillä valikosta toiseen surfailua, mutta tärkeimmät jutut ovat kuitenkin helposti saatavilla. Saa nähdä, tuleeko mittarinäytön hyödyntäminen muuttumaan miten paljon päivitysten myötä. Nyt siinä oli lähinnä nopeus ja jotain ajoavustimien tietoa.

Äänentoisto muuten ei mielestäni ollut linjassa tällaisen uuden ajan keihäänkärjen keskellä. Ihan selkeä ääni, mutta hyvin oli ohuen kuuloista ja kyllä takakaiuttimien puutteen huomasi ihan siinä etupenkillä istuessakin. Millaista lie takana kuunnella..? Itselle olisi aika vaikea pala niellä yli 40 tonnin autossa tuollaista köyhäilyä. Takapakkia tulisi nykyisestä autosta melkoisesti tuolla saralla.

Kaista-avustin oli mallia reunalta toiselle, eli se esti vain kaistalta pois ajautumisen, eikä pitänyt autoa nätisti keskellä kaistaa. Kysyin myyjältä, että onko tästä olemassa mitään kehittyneempää versiota paremmissa malleissa ja vastaus oli, että ei. En ole tarkemmin perehtynyt, mutta olin siinä uskossa, että on. Onhan kaikilla muillakin.

Muutenkin myyjän tieto Id:stä tuntui paikoin olevan vähän hataralla pohjalla. Autossa esimerkiksi ei kuulemma ole edessä tavaratilaa, koska siellä on sähkömoottori... Eikös tämä ole takavetoinen, eikä suinkaan mitään kardaaneita ole viritelty? Ei sillä, varmaan ihan uusia juttuja heillekin ja pikkuhiljaa tämäkin tulee tutummaksi. Ja kaikinpuolin palvelualtista ja ystävällistä toiminta oli, eli ei jäänyt mitään hampaankoloon. Kiitos heille, kun pääsin kokeilemaan!

Summa summarum: Hyvä ja mukava auto, jolla ajaisin mielelläni. Kuitenkin hintalappu huomioiden tuohon pitäisi saada parempi äänentoisto, parempi kaistallapitoavustin ja ehkäpä vielä penkit siistimmiksi ja mielellään paremmin säädöin. Sitten ei juuri mikään enää harmittaisi, jos vaihdon tekisi. Nyt tuntuisi liian pahalta vaihtaa ja rahaa uhrata valtavat määrät tietäen, että nuo puutteet ovat kuitenkin olemassa ja muilla merkeillä paljon paremmin hanskassa.
« Viimeksi muokattu: 16.09.2020 16:54 kirjoittanut xrellu »

Poissa JiiJii71

Vs: Volkswagen ID.3
« Vastaus #434 : 17.09.2020 09:24 »
Aika päheet valosysteemit ja oikeasti tehokkaan oloiset matriisiledit.

<a href="https://youtu.be/b7cwQJutqUE" target="_blank" class="aeva_link bbc_link new_win">https://youtu.be/b7cwQJutqUE</a>
Pessimisti ei opi.

Poissa Taky

Vs: Volkswagen ID.3
« Vastaus #435 : 17.09.2020 09:44 »
....oikeasti tehokkaan oloiset matriisiledit.


Näköjään konsultoineen MB:tä, C:ssä oli moiset 2015 ja ne oli hyvät.
KIA Niro EV Business Luxury 2020 Gravity Blue
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001 Silk Green

Poissa JiiJii71

Vs: Volkswagen ID.3
« Vastaus #436 : 17.09.2020 11:16 »
Jumanskekka!

77kWh akulla alle hankintatuen rajan! :)
« Viimeksi muokattu: 17.09.2020 11:23 kirjoittanut JiiJii71 »
Pessimisti ei opi.

Poissa Tipi

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 581
Vs: Volkswagen ID
« Vastaus #437 : 17.09.2020 12:29 »
Karvalakkimalli tuen kanssa näköjään juuri alle 30ke ja hieman tehokkaampi performance (110kW vs perusmallin 93kW) 1600€ kalliimpi.

*Muoks* 77kWh normaalimallisto alkaen 41 700€ ja 58kWh 37 900€. Nämä siis vielä kuitenkin arvioita.
« Viimeksi muokattu: 17.09.2020 12:37 kirjoittanut Tipi »

Poissa Taky

Vs: Volkswagen ID.3
« Vastaus #438 : 17.09.2020 14:17 »
77kWh akulla alle hankintatuen rajan! :)


Ei kannata hötkyillä...
https://www.volkswagen.fi/idhub/content/dam/onehub_pkw/importers/fi/henkiloautot/hinnastot/2020/syyskuu/ID3-nro-84-WLTP.pdf

ID.3 NOPEAN TOIMITUKSEN VALMIIKSI VARUSTELLUT MALLIT
Pro S 150 kW, akku 77 kWh 48 964,41

ID. 3 NORMAALIMALLISTO (myynti käynnistyy 2021 aikana)
Pro S 150 kW, akku 77 kWh 41.700 €
KIA Niro EV Business Luxury 2020 Gravity Blue
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001 Silk Green

Poissa JiiJii71

Vs: Volkswagen ID
« Vastaus #439 : 17.09.2020 14:23 »
^ ei taida noin 6k€:llä saada noita Tour varusteita irrallaan ostettuna?
Pessimisti ei opi.