https://tummennuskalvot.fi/

Volkswagen ID.3

Erkka sanoi:
Yllätyin siitä, että Volkswagen ID.3 1st Plus 150 kW huippunopeus vaatimaton 160km/h.

Tiedän, että suomen maanteillä maksiminopeus on 120km/h. Ihmetyttää kuitenkin tämä minusta vaatimaton huippunopeus täyssähköautolla.

Ilta-Sanomien testissä.

https://www.is.fi/autot/art-2000006587721.html

b6a5e08e1bc14e12964144e02ca881f1.jpg.webp


Volkswagen ID.3 1st Plus 150 kW
Moottori sähkömoottori taka-akselilla, 150 kW (204 hv), 310 Nm

Suorituskyky 0–100 km/h 7,3 s, huippunopeus 160 km/h

Toimintamatka 423 km

Latausnopeus 6 h 15 min (11,0 kW wallbox)

Ajoakku 62 kWh (nettokapasiteetti 58 kWh)

Kulutus 15,5 kWh/100 km sähkö

CO2-päästöt 0 g/km

Voimansiirto A, takaveto

Mitat p 4261, l 1809, k 1552 mm, akseliväli 2765 mm, omamassa 1719 kg, tavaratila 385 l

Hinta 45588 euroa
Vw Upit, Skodan CityGo ja Seatin Miit kulkee vain 130km/h. Kaasupohjassa tuollaisella Citygo:lla motarilla tahtoo enemmän tulla periä vastaan kuin joku perässä ;)
Liikennevaloissa/risteyksissä voittamaton peli vaikka 0-100km/h ilmoitetaan päälle 12s. Tuo ID on lähes superurheiluauto noilla spekseillä ;D
 
VILLE66 sanoi:
Se on just näin.
Ihan turhaa uhrata energiaa tarpeettomaan ilmanvastukseen.

Eikä nostaa hintaa turhalla vaihdelaatikolla.

Sähköauton huippunopeus poikkeaa polttiksista siinä, että auto kiihtyy ihan ok huippunopeuteen asti. Polttiksissa niin ei todellakaan ole vaan meno hiipuu jo reilusti ennen.
 
Erkka sanoi:
Yllätyin siitä, että Volkswagen ID.3 1st Plus 150 kW huippunopeus vaatimaton 160km/h.

Saako tuota ajella missään muualla kuin Saksassa? Lisäksi näkemäni tilaston mukaan Autobahneillakin keskinopeudet ovat varsin vaatimattomia. Ihmiset eivät aja kovasti silloinkaan, kun pystyisivät.

Google mapsistahan tuota voi reaaliaikaisesti seurata. Keskinopeuksissa ei päästä aina edes suomalaisiin maantienopeuksiin.

 
JiiJii71 sanoi:
Tuohan on suorastaan liikenneturvallisuudelle vaaraksi, kun possujunan ohituksessa peruukki tipahtaa silmille rajoittimen tullessa päälle kesken kiihdytyksen. :rolleyes:

Kokemusperuisteisesti - ei ongelmaa, sähkäri lähteen jos päätöksen teosta ohitukseen sen verran vilkaasti ettei mitään ongelmaa possujunan tms. ohituksessa.
En muista mikä KIAn huippunopeus 166km/h olen mittarissa nähnyt, mutta 160km/h on sen verran vilkaasti ja huomaamatta lasissa että riski kortin lähdölle on todellinen.
 
Sopeutuja sanoi:
Saako tuota ajella missään muualla kuin Saksassa? Lisäksi näkemäni tilaston mukaan Autobahneillakin keskinopeudet ovat varsin vaatimattomia. Ihmiset eivät aja kovasti silloinkaan, kun pystyisivät.

Google mapsistahan tuota voi reaaliaikaisesti seurata. Keskinopeuksissa ei päästä aina edes suomalaisiin maantienopeuksiin.

Sähköautolla ei ole järkeä ajaa kovaa edes autobahnilla kun kulutus karkaa käsistä ja matkanteko hidastuu lataustaukojen vuoksi.
On tullut itsekin ajettua suurinta sallittua Ioniqilla jos akku riittää perille asti vaivatta, mutta jos pitää ladata matkanvarrella niin järkevin suunnitelma on ajaa satasta. ID3 latausnopeudella (jos on suurteholatureita saatavilla) voi jo 120km/h olla ihan järkevä marssinopeus.
 
Sopeutuja sanoi:
Saako tuota ajella missään muualla kuin Saksassa? Lisäksi näkemäni tilaston mukaan Autobahneillakin keskinopeudet ovat varsin vaatimattomia. Ihmiset eivät aja kovasti silloinkaan, kun pystyisivät.

Google mapsistahan tuota voi reaaliaikaisesti seurata. Keskinopeuksissa ei päästä aina edes suomalaisiin maantienopeuksiin.

Oman kokemuksen mukaan kolmekaistaisella autobahnilla keskimmäinen eli tavallisten henkilöautojen kaista liikkuu suomalaisen moottoritien tahtia, eli sellaista 120-140 km/h. Vasemmalla kaistalla sitten saatttaa sujahtaa joku ohi kovempaakin, mutta 160-170 km/h riittää siinäkin varsin hyvin.
 
Kyllä siinä vasemmalla kaistalla aika usein saa himmalla, kun yrittää 250 pitää mittarissa. Siinäkin nopeudessa silloin tällöin sujahtelee ohitse auto varsin ripeästi.
 
Eikös Teslalla autot kulje pitkälle kolmatta sataa? Miten niissä on saatu korkeat huippunopeudet, kun ei niissäkään ole ymmärtääkseni vaihteistoa?
 
Vähän mennyt tämä lanseeraus ja sen kiemurat ohi. Saako nyt syksyllä pelkästään ennakkovaraajat auton? Vai tuleeko niitä isompi erä ja jos halukkaita löytyy, niin myös ns. nopealla toimituksella voisi saada? Vai onko tästä mitään tarkkaa tietoa?

Ohjaamoa luukun ottamatta varsin onnistuneen oloinen paketti.
 
^ Kuka tahansa voi tilata tälläistä, nyt kun tilaa niin todnäk saa tämän vuoden puolella.

Tällä hetkellä 58kWh akkuinen yksimoottorinen (takamoottori) ulkona. Pienempi ja isompiakkuiset sekä kaksimoottoriset tulossa lähitulevaisuudessa. Latausnopeus pikalaturilla tällä keskimmäisellä akulla max 100kW, isommalla 125kW. Asiointilataus 3x16A.

Paljon etukäteen rummutettu AR-HUD ei vielä toimi.

 
^^
Life, Business, Family, Tech sekä Tour malleja tulossa loppuvuodesta Suomeen muuta sata?
Hinnoista Suomessa ei mitään tietoa  ja näiden viiden uuden erikoismallin varusteet ja lisävarusteet julkaistaan hinnastojen julkaisun yhteydessä syksyllä (syyskuu?). Tuskin paljon eroavat ulkomailla julkaistuista pl. lämpöpumppu Suomessa vakiona kaikissa, tässä  Saksan varusteluja ja hintoja (huom näissä Saksan hinnoissa alv vain 16 %)

Englanninkielisiä koeajovideoita vielä tosi vähän saatavilla, saksankielisiä sensijaan jo melko runsaasti.

Itsellä Life/Business malli vakavassa harkinnassa
 
Kiitokset tiiviistä infoista!

Tuosta linkatusta videosta jäi vähän positiivisempi kuva kuin siitä toisesta testistä. Mielenkiintoista nähdä, miten paljon Skoda ja Seat pystyvät omaa kädenjälkeään tuomaan esiin. Tuo MEB vaikuttaa kyllä erinomaiselta pohjalta, mihin käydä eri malleja rakentamaan. Nopea lataus ja vaikkapa tuo keskimmäinen akun koko on kyllä melkoisen hyvä yhdistelmä.

Vaan ilmeisesti on tosiaan niin, että nyt näissä 1st-malleissa takakaiuttimet tulevat vasta parhaassa varustetasossa? Mikähän ihmeen idea tässä on ollut? Liekö nykyään millään toisella valmistajalla on moista ratkaisua edes missään karvalakkivarustelussa.

 
xrellu sanoi:
Tuo MEB vaikuttaa kyllä erinomaiselta pohjalta, mihin käydä eri malleja rakentamaan.

Olisiko sähkäripohjat polttista joustavampia kun PSA - jos oikein ymmärsin - tekee "samalle" pohjalevylle esim. henkilöautoja e208 kuin pakettiautoja e-Expert.
 
e-208 ja e-2008 ovat e-CMP-alustalle tehtyjä ja e-Expert EMP2-alustalle tehty. Samalle EMP2-alustalle on tehty myös Expertin polttomoottoriversiot, 3008, 508 ja 5008 sekä fossiilit että plugarit. e-CMP on CMP:stä (aka EMP1) sähköautovariantti ja polttis 208 on tehty CMP:lle.
 
^ 77kWh akkuiset näyttävät olevan Saksanmaalla 16%:n alvilla 40k€ - 49k€.

Pientä painetta Tesla 3 LR:n hinnoitteluun... ;)
 
JiiJii71 sanoi:
^ 77kWh akkuiset näyttävät olevan Saksanmaalla 16%:n alvilla 40k€ - 49k€.

Pientä painetta Tesla 3 LR:n hinnoitteluun... ;)
Eikös Tesla nyt ole kuitenkin pykälää isompi auto ja LR varusteet eri planeetalta joten vähän huono vertailu. Toki tarjontaa on niin vähän niin kai nää kaikki sähkärit periaatteessa painii samassa sarjassa.
 
lortti sanoi:
Eikös Tesla nyt ole kuitenkin pykälää isompi auto
En nyt tarkkoja mittoja ole jaksanut mistään kaivaa, mutta jossain lukemassani jutussa ainakin toimittajan mukaan ID on sisätiloiltaan lähempänä Passattia kuin Golfia. Tavaratila tai ulkomitat sitten asia erikseen.
 
vkarasja sanoi:
En nyt tarkkoja mittoja ole jaksanut mistään kaivaa, mutta jossain lukemassani jutussa ainakin toimittajan mukaan ID on sisätiloiltaan lähempänä Passattia kuin Golfia. Tavaratila tai ulkomitat sitten asia erikseen.

Tämä.

Lähde: Ilta-Lehti

"Itse juhlakalu on suurin piirtein VW Golfin kokoluokan auto ulkomitoiltaan, hieman korkeampi vain. Sisämitat ovat kuitenkin kompaktien sähkömoottorielementtien ansiosta Golfia reilummat - samankokoiset kuin VW Passatissa - kerrotaan".

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/bf5864c2-0a7b-413a-86ac-13220ffbdcfc
 
_miata sanoi:
En tiedä näkyykö tämä kuva kenelle mutta hyvin on saaneet Model3:een mahtumaan tavaraa. 2+3 ihmistä + koira sekä kuvan kamat kyydissä :)
https://www.facebook.com/photo?fbid=10158470558317145&set=pcb.1724792101019650

Kuva ei aukea - ilmeisesti jossain yksityisessä ryhmässä tms.

Volkkarillahan on pitkät perinteet tilavista autoista, vanhaan kuplaankin mahtui 20 ihmistä.

https://www.guinnessworldrecords.com/world-records/most-people-crammed-into-an-old-vw-beetle
 
tää menee vähän OT mutta vertailuna ID:n tiloihin. Tuollainen määrä saatu ahdellua Tslaan. Riittäisi varmaan aika monelle.
 
Itelläni auton käyttötarvetta ei arvoteta ainoastaan isoilla sisätiloilla. Noh - autoiluhistoriaani seuranneet arvannevat tämän, ajoin +70tkm:n vuosikilsoja Subaru Imprezalla ja F20 bemulla... ;D

Omalta kohdaltani näen kyllä ID.3:n (77kWh akulla) ja Tesla 3 LR:n kilpailijoina. Kummallakin kykenen ajamaan reippaat vuosikilsat niiden roippeiden kanssa, mitä saan tällä hetkellä mahtumaan esim 4th Gen Toyota Prius PHV:hen.

Kummassakin on riittävän nopea lataus (yön yli voin ladata noita omassa autokatoksessa up-to 11kW), sama asiointilatauksessa. Pikalatureita 50 kW nuo kumpikin hyödyntää samalla tavalla. Teslalla on yksi Supercharger piste joka osuu täydellisesti reiteilleni (Pyhtää) ja yksi joka noin puolittain osuu (Vierumäki). Loput ovat enemmän tai vähemmän vakioliikkumiseeni sattumanvaraisia. Lahden Ionity taas tukee ”halvemmalla” Volkkaria, ainakin tutustumistarjouksessa.

Jos noin 50 k€:n hinta toteutuu 77kWh ID.3:ssa, kääntää se omia ostohousujani LR:n +60k€:n hinnasta Volkkarin suuntaan.