https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Ajatko talvella kitka -vai nastarenkailla?

Mitkä talvirenkaat autostasi alta löytyy talvisin, jos saat itse päättää?

  • Ajan nastarenkailla

    Ääniä: 179 31,2%
  • Ajan pohjoismaisilla kitkarenkailla

    Ääniä: 345 60,2%
  • Ajan Keski-Euroopan kitkarenkailla

    Ääniä: 7 1,2%
  • Ajan jollain muilla M+S -merkintäisillä All-season renkailla (esim. Michelin Crossclimate, yms.)

    Ääniä: 9 1,6%
  • Käytän autoissani talvella sekä nasta- että kitkarenkaita

    Ääniä: 27 4,7%
  • Renkailla jotka autossani oli jo alla kun hankin sen, mutta ne ei ole sellaiset kuin haluaisin alla

    Ääniä: 18 3,1%

  • Äänestäjiä yhteensä
    573
Tuo tietämättömyys voisikin olla hyvä...ostaisi vaimolle kitkat mutta piirtäisi hopeatussilla nastat renkaisiin. Ei kuitenkaan niihin renkaisiin sen koommin katso kun ne on hankittu. Tietenkin tämä vain jos arvelee hänen pärjäävän kitkoilla...
Nastarenkaat on muuten noussut joka päivä tässä meidän tilastossa. Katsotaan mihin asti nousee ennen kevättä. Ja ensi talvena seuranta jatkuu.
 
ini sanoi:
Meidän perheessä on fifty-sixty.

Mulla kitkat, rouva luottaa nastoihin.
samoin.
Itse kyllä just ehdotin kitkoja hänellekkin kun kaasun annostelu vähän vaihtelee ja pihakivetyksessä kivat naarmut...
 
Oman pihan ajoluiska ja edessä oleva katu on ollut kohta viikon päivät täyttä jäälippaa, joten haaveet kitkoista on aikalailla unohtuneet. Pihaan ajaessa siis katu ylämäkeen ja sitten vielä siitä luiska pihaan on jyrkempi ylämäki. Ja onhan tuossa tallin oven edessä vielä pieni nousu myös. Ihmeen hyvin auto nousee. Yltiöpäisen lumen kanssa oli ainoat haasteet, sai pari kertaa ottaa vauhtia uudestaan. Nyt vesijäällä on mennyt aivan nätisti.
 
Päivität auton 530e nelariin loppusyksystä tai millon nyt tuleekaan, niin voit huolletta päivittää renkaatkin fiksumpiin. 
 
insi sanoi:
Juuri tänään oli uudessa Tuulilasissa otos Helsingin Stokkan parkista tammikuun iltapäivänä. 294:stä autosta 77 %:ssa oli ollut nastat.
Koko maassa nastojen osuus muistaakseni noin 80 %.
Liekö kitkarenkailijat aktiivisempia äänestämään?

Kysymyksessähän lukee myös "jos saat itse päättää". Itse jos saisin päättää olisi kitkat (kitkoja siis äänestin), mutta rengastyyppi oli edellisen omistajan päätös joten alla on nastat enkä viitsi hyväkuntoisia renkaita vaihtaa pois. Selittää ehkä osin kitkojen suurta osuutta vastauksissa.
 
Kaapo sanoi:
Miksi uusi kysely samasta aiheesta...??
Tässä kysytään että mitkä renkaat löytyy juuri nyt autostasi. Edellinen selvitti että mitä renkaita käyttäisit jos saisit itse valita.
 
Juuha sanoi:
Itse jos saisin päättää olisi kitkat (kitkoja siis äänestin), mutta rengastyyppi oli edellisen omistajan päätös joten alla on nastat enkä viitsi hyväkuntoisia renkaita vaihtaa pois.

No ainakin itsellä on ihan sama "perustelu" nykyiseen rengasvalintaani, aika turhaahan noita vasta korkattuja 19" kitkoja on pois alkaa vaihtelemaan. Ja nyt ollaan noilla jo muutama talvi itsekin menty, niin vielä vähempi on järkeä alkaa pois vaihtelemaan ja se seuraavakin setti tulee olemaan ihan itsekin valiten kitkaa, mutta 17" koossa ja noi 19" siirtyy kesävanteiksi = ajellaan nuo nykyiset kitkat siis loppuun kesärenkaina 8)
 
Usein ei vain ole rahallisesti järkevää vaihtaa pois niitä edellisen omistajan hankkimia hyväkuntoisia renkaita vaikka rengastyyppi olisi eri jos itse saisi päättää (mitä toisessa keskustelussa siis kysyttiin). Minulla ainakin eri vastaukset kysymyksiin mitä alla on nyt ja mitä alla olisi jos itse olisin saanut päättää kun renkaiden uusiminen oli ajankohtaista.
 
Octaviassa nastat (Hankook, viime syksynä ostettu) ja Astrassa kitkat (Hakkapeliitta R2 ja R, ikää 2015 ja 2011 pintaa oli 8 mm). Hämmästyttävän hyvin kitkoilla on pärjännyt säällä kuin säällä. Toki Astralla tilannenopeudet varmaan maltillisemmat mutta kuitenkin. Jäällä kitkat sutivat vimmatusti ja jarrutusmatkat pidemmät mutta ei niin paljon kuin pelkäsin. Pistää miettimään...

Lähetetty minun G8441 laitteesta Tapatalkilla

 
Kitkat tänäänkin näillä seuduin paras vaihtoehto. Jäätä ei missään, jos se nyt sitten on syy nastoihin. Vain märkää asfalttia. Tuntuisi pahalta rallatella nastoilla siinä...
 
-sami- sanoi:
Kitkat tänäänkin näillä seuduin paras vaihtoehto. Jäätä ei missään, jos se nyt sitten on syy nastoihin. Vain märkää asfalttia. Tuntuisi pahalta rallatella nastoilla siinä...

Jossain tuolla joku perusteli nastoja pk-seudulla mutta täällä jos missä se tuntuu hullulta. Tiet on sulia 355 päivää vuodessa. Mulla on halvat kitkat ja hienosti pärjää kun ei ala mitään urotekoja tekemään. Muutama päivä oli vähän liukkaampaa ja taas varmaan on jos pakastaa mutta ei mitään ongelmia kun sovittaa vähän nopeuksia.

Kuminastarengaskin on nastarengas joten en näe sitä kuin hieman vähemmän huonona kuin perinteinen nasta.
 
Eiköhän tämä vois yhdistää tuohon aikaisempaan aiheeseen?  :rolleyes:
 
No eihän tätä äänestystä siihen tarvitakaan, kun siinä toisessa topicissa on lähes vastaava äänestys.  :eek:

Ja aiheeseen, minulla on nastat.
 
Kaksi ihan samaa asiaa käsittelevää aihetta on yhdistetty. Jos kysymys kuuluu "Ajatko talvella kitka- vai nastarenkailla?" niin sille riittää yksikin topikki itse äänestyksen kysymysvaihtoehdoista huolimatta.

Eli... saa jatkaa. :)
 
Jää siis mysteeriksi tietää millä porukka täällä oikeasti ajaa. Mutta toisaalta se on kyllä mielenkiintoisempi tieto tietää millä haluttaisiin ajaa, ilmeisesti moni nastakuski mielummin ajaisi kitkoilla (kuten minä). Syystä tai toisesta ei vain vaihdeta kitkoihin, kuten esim se että auton mukana tuli hyväkuntoiset nastat joita ei ole järkevää vaihtaa pois.
 
ConD sanoi:
Kaksi ihan samaa asiaa käsittelevää aihetta on yhdistetty. Jos kysymys kuuluu "Ajatko talvella kitka- vai nastarenkailla?" niin sille riittää yksikin topikki itse äänestyksen kysymysvaihtoehdoista huolimatta.

Eli... saa jatkaa. :)
Samaa aihetta käsiteltiin mutta aiheesta eri gallupeissa. Tässä gallupissa kysytään että mitkä renkailla mieluiten ajat jos saat valita. Toisessa aiheessa jonka yhdistit nyt tähän kysyttiin että mitkä renkaat autostasi löytyvät tällä hetkellä. Aika moni kun ajaa olosuhteiden pakosta muilla renkailla kuin tekisi mieli :). Kuten tuossa Juuhakin totesi niin meiltä näi nyt mysteeriksi että millä talvirenkailla porukka täällä käytännössä oikeasti ajaa. Olisi ollut mielenkiintoista nähdä että kuinka paljon aikomukset ja käytäntö menee ristiin vai meneekö ollenkaan.
 
Kannattaisikohan vaikka tuota aloituspostauksen kysymyksenasettelua sitten muokata ennemmin?

Asiaa puitiin ylläpidon kesken ja koettiin että yhdistäminen on järkevin ratkaisu. Muutenhan meillä voi olla kysymykset "Millä renkailla ajaisit maanantaina" sekä sitten "Millä renkailla oikeasti ajoit maanantaina". Jos ymmärrätte pointin...

Eli topic on millä renkailla ajat. Sitten itse kysymystä/äänestystä voidaan muokata tai sinne voidaan lisätä ja poistaa kysymyksiä tarvittaessa. Muotoilet vaan miten asian näet parhaaksi niin laitetaan kuntoon. Ei siitä tarvi eri topikkeja tehdä.
 
ConD sanoi:
Kannattaisikohan vaikka tuota aloituspostauksen kysymyksenasettelua sitten muokata ennemmin?

Asiaa puitiin ylläpidon kesken ja koettiin että yhdistäminen on järkevin ratkaisu. Muutenhan meillä voi olla kysymykset "Millä renkailla ajaisit maanantaina" sekä sitten "Millä renkailla oikeasti ajoit maanantaina". Jos ymmärrätte pointin...

Eli topic on millä renkailla ajat. Sitten itse kysymystä/äänestystä voidaan muokata tai sinne voidaan lisätä ja poistaa kysymyksiä tarvittaessa. Muotoilet vaan miten asian näet parhaaksi niin laitetaan kuntoon. Ei siitä tarvi eri topikkeja tehdä.
Hmmm... itse en nyt äkkiseltään keksi miten tämän toteuttaisi yhden aiheen alle järkevästi. Ehdotuksia otetaan vastaan.
 
"Mitkä talvirenkaat autosi alta löytyy" kysymykseksi

Kohdat 1-5 samat kuin nyt, mutta kuudes kohta "Renkailla jotka autossani oli jo alla kun hankin sen, mutta ne ei ole sellaiset kuin haluaisin alla olevan" Ja sitten voi valita 2 vaihtoehtoa nuista...
 
ConD sanoi:
"Mitkä talvirenkaat autosi alta löytyy" kysymykseksi

Kohdat 1-5 samat kuin nyt, mutta kuudes kohta "Renkailla jotka autossani oli jo alla kun hankin sen, mutta ne ei ole sellaiset kuin haluaisin alla olevan" Ja sitten voi valita 2 vaihtoehtoa nuista...
Hyvä idea, lisätty. Laitatteko vielä äänestykseen yhden äänen lisää moderoinnin toimesta tuon ekstravaihtoehdon äänestämistä varten kun en itse sitä pysty tekemään?