autoilua & elämää

Äänestys

Mitkä talvirenkaat autostasi alta löytyy talvisin, jos saat itse päättää?

Ajan nastarenkailla
69 (33.2%)
Ajan pohjoismaisilla kitkarenkailla
124 (59.6%)
Ajan Keski-Euroopan kitkarenkailla
1 (0.5%)
Ajan jollain muilla M+S -merkintäisillä All-season renkailla (esim. Michelin Crossclimate, yms.)
2 (1%)
Käytän autoissani talvella sekä nasta- että kitkarenkaita
10 (4.8%)
Renkailla jotka autossani oli jo alla kun hankin sen, mutta ne ei ole sellaiset kuin haluaisin alla olevan
2 (1%)

Äänestäjiä yhteensä: 206

Kirjoittaja Aihe: Ajatko talvella kitka -vai nastarenkailla?  (Luettu 8977 kertaa)

Poissa teme565

• Sisäänajettu
  • *
Vs: Ajatko talvella kitka -vai nastarenkailla?
« Vastaus #120 : 10.02.2019 20:26 »
Kitkarenkaat itselläkin toista talvea ajossa ja ei ole kaipuuta nastoihin. Hyvin on pärjännyt eteläisessä Suomessa ja taajama-alueilla. Joskus ylämäkeen olevissa risteyksissä pyrin katsomaan vähän syrjempää ajolinjaa varmuuden vuoksi että pääsee varmasti liikkeelle. Hämmästyttävän hyvin kyllä pitää jäisellä asfaltilla tai polanteella ainakin näin vähän ajetut kitkat.
Nyt ajossa: Punainen Kia Rio 1.0 T-GDI 120hp TX 2017
Entinen: Hopeinen Kia Rio 1.2 Active 2013

Poissa insi

• Uudenkarhea
« Vastaus #121 : 10.02.2019 20:48 »
Täällä ajetaan uusilla autoilla ja kitkoilla. Kitkat 67.06% vs. nastat 32.94%. Menee ihan erilailla kuin oikeassa elämässä.
Juuri tänään oli uudessa Tuulilasissa otos Helsingin Stokkan parkista tammikuun iltapäivänä. 294:stä autosta 77 %:ssa oli ollut nastat.
Koko maassa nastojen osuus muistaakseni noin 80 %.
Liekö kitkarenkailijat aktiivisempia äänestämään?

Itsellä ollut kahdessa edellisessä autossa sekä kitkat, että nastat. Nyt pelkät nastat, kun ajetut kilometrit vähentyneet.

Poissa ini

« Vastaus #122 : 10.02.2019 21:12 »
Meidän perheessä on fifty-sixty.

Mulla kitkat, rouva luottaa nastoihin.
Škoda Superb 2016

Poissa Markku J

« Vastaus #123 : 10.02.2019 21:19 »

Sama meillä. Kodiaqin Conti 7 -kitkojen pitoa on puolisokin ihmetellyt. Ehkä saan joskus myytyä hänellekin ajatuksen kitkarenkaista.
Autostadium ry:n puheenjohtaja.

Poissa lao

• Vakiokalustoa
  • **
  • Volvo V90
  • T8 R Design
« Vastaus #124 : 10.02.2019 21:28 »
Sama meillä. Kodiaqin Conti 7 -kitkojen pitoa on puolisokin ihmetellyt. Ehkä saan joskus myytyä hänellekin ajatuksen kitkarenkaista.

Meillä jos joku kysyisi nyt rouvalta, että kummatko renkaat siellä käyttämässäsi autossa on alla? Niin vastaus olisi tyyliin ”siis talvirenkaat siellä, en minä tiedä muuta kuin ajan tällä”. Hän siis ei ole nastoilla ajanut meidän 10 vuoden yhdessä olon aikana.

Poissa PgPete

• Vakiokalustoa
  • **
« Vastaus #125 : 11.02.2019 10:02 »
Tuo tietämättömyys voisikin olla hyvä...ostaisi vaimolle kitkat mutta piirtäisi hopeatussilla nastat renkaisiin. Ei kuitenkaan niihin renkaisiin sen koommin katso kun ne on hankittu. Tietenkin tämä vain jos arvelee hänen pärjäävän kitkoilla...
Nastarenkaat on muuten noussut joka päivä tässä meidän tilastossa. Katsotaan mihin asti nousee ennen kevättä. Ja ensi talvena seuranta jatkuu.

Poissa Kaapo

• Klassikko
« Vastaus #126 : 11.02.2019 11:20 »

samoin.
Itse kyllä just ehdotin kitkoja hänellekkin kun kaasun annostelu vähän vaihtelee ja pihakivetyksessä kivat naarmut...
Volvo V90 D4 AWD Business R-Design Aut. MY18

Paikalla lnaukkar

« Vastaus #127 : 11.02.2019 11:43 »
Oman pihan ajoluiska ja edessä oleva katu on ollut kohta viikon päivät täyttä jäälippaa, joten haaveet kitkoista on aikalailla unohtuneet. Pihaan ajaessa siis katu ylämäkeen ja sitten vielä siitä luiska pihaan on jyrkempi ylämäki. Ja onhan tuossa tallin oven edessä vielä pieni nousu myös. Ihmeen hyvin auto nousee. Yltiöpäisen lumen kanssa oli ainoat haasteet, sai pari kertaa ottaa vauhtia uudestaan. Nyt vesijäällä on mennyt aivan nätisti.

Poissa seaboss

• Sisäänajettu
  • *
  • VW Amarok 3.0 V6 TDI Highline & Volvo V90 CC D4
« Vastaus #128 : 11.02.2019 12:29 »
Päivität auton 530e nelariin loppusyksystä tai millon nyt tuleekaan, niin voit huolletta päivittää renkaatkin fiksumpiin. 

Poissa Juuha

• Sisäänajettu
  • *
« Vastaus #129 : 11.02.2019 12:47 »
Juuri tänään oli uudessa Tuulilasissa otos Helsingin Stokkan parkista tammikuun iltapäivänä. 294:stä autosta 77 %:ssa oli ollut nastat.
Koko maassa nastojen osuus muistaakseni noin 80 %.
Liekö kitkarenkailijat aktiivisempia äänestämään?

Kysymyksessähän lukee myös "jos saat itse päättää". Itse jos saisin päättää olisi kitkat (kitkoja siis äänestin), mutta rengastyyppi oli edellisen omistajan päätös joten alla on nastat enkä viitsi hyväkuntoisia renkaita vaihtaa pois. Selittää ehkä osin kitkojen suurta osuutta vastauksissa.

Paikalla Foxit

« Vastaus #130 : 11.02.2019 13:40 »
Kuten tuossa jo huomasitte niin aikaisemmin kysyin foorumilaisten aikomuksia koskien talvirengasvalintoja https://www.autostadium.fi/index.php?topic=6430.0. Tähän aiheeseen olisi tarkoitus kerätä tietoa siitä että millaisilla renkaita foorumilaisilla pyörii ajamiensa autojensa alta juuri nyt.
Toyota Prius (2016) Active
ex: Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol,
      Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

Poissa Kaapo

• Klassikko
« Vastaus #131 : 11.02.2019 13:45 »
Miksi uusi kysely samasta aiheesta...??
Volvo V90 D4 AWD Business R-Design Aut. MY18

Paikalla Foxit

« Vastaus #132 : 11.02.2019 13:51 »
Miksi uusi kysely samasta aiheesta...??
Tässä kysytään että mitkä renkaat löytyy juuri nyt autostasi. Edellinen selvitti että mitä renkaita käyttäisit jos saisit itse valita.
Toyota Prius (2016) Active
ex: Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol,
      Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

Poissa Skula

• Yhdistyksen jäsen
  • Legenda
  • Audi A5
  • MC Ball's..
« Vastaus #133 : 11.02.2019 14:13 »
Onhan se hyvä tämä kysely jos ei itse saa päättää millä renkailla ajaa. ::)

Poissa HiTec

• Klassikkoainesta
  • Eipä turhia höttyillä :)
« Vastaus #134 : 11.02.2019 14:34 »
Itse jos saisin päättää olisi kitkat (kitkoja siis äänestin), mutta rengastyyppi oli edellisen omistajan päätös joten alla on nastat enkä viitsi hyväkuntoisia renkaita vaihtaa pois.

No ainakin itsellä on ihan sama "perustelu" nykyiseen rengasvalintaani, aika turhaahan noita vasta korkattuja 19" kitkoja on pois alkaa vaihtelemaan. Ja nyt ollaan noilla jo muutama talvi itsekin menty, niin vielä vähempi on järkeä alkaa pois vaihtelemaan ja se seuraavakin setti tulee olemaan ihan itsekin valiten kitkaa, mutta 17" koossa ja noi 19" siirtyy kesävanteiksi = ajellaan nuo nykyiset kitkat siis loppuun kesärenkaina 8)
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16 *** Myynnissä ***

Poissa Juuha

• Sisäänajettu
  • *
« Vastaus #135 : 11.02.2019 14:51 »
Usein ei vain ole rahallisesti järkevää vaihtaa pois niitä edellisen omistajan hankkimia hyväkuntoisia renkaita vaikka rengastyyppi olisi eri jos itse saisi päättää (mitä toisessa keskustelussa siis kysyttiin). Minulla ainakin eri vastaukset kysymyksiin mitä alla on nyt ja mitä alla olisi jos itse olisin saanut päättää kun renkaiden uusiminen oli ajankohtaista.

Poissa gloter

« Vastaus #136 : 11.02.2019 14:55 »
Octaviassa nastat (Hankook, viime syksynä ostettu) ja Astrassa kitkat (Hakkapeliitta R2 ja R, ikää 2015 ja 2011 pintaa oli 8 mm). Hämmästyttävän hyvin kitkoilla on pärjännyt säällä kuin säällä. Toki Astralla tilannenopeudet varmaan maltillisemmat mutta kuitenkin. Jäällä kitkat sutivat vimmatusti ja jarrutusmatkat pidemmät mutta ei niin paljon kuin pelkäsin. Pistää miettimään...

Lähetetty minun G8441 laitteesta Tapatalkilla

Poissa -sami-

• Klassikkoainesta
  • 520dA xDrive - 325iA - PappaTunturi
« Vastaus #137 : 11.02.2019 15:43 »
Kitkat tänäänkin näillä seuduin paras vaihtoehto. Jäätä ei missään, jos se nyt sitten on syy nastoihin. Vain märkää asfalttia. Tuntuisi pahalta rallatella nastoilla siinä...

Paikalla Ale

• Klassikkoainesta
« Vastaus #138 : 11.02.2019 15:48 »
Kitkat tänäänkin näillä seuduin paras vaihtoehto. Jäätä ei missään, jos se nyt sitten on syy nastoihin. Vain märkää asfalttia. Tuntuisi pahalta rallatella nastoilla siinä...

Jossain tuolla joku perusteli nastoja pk-seudulla mutta täällä jos missä se tuntuu hullulta. Tiet on sulia 355 päivää vuodessa. Mulla on halvat kitkat ja hienosti pärjää kun ei ala mitään urotekoja tekemään. Muutama päivä oli vähän liukkaampaa ja taas varmaan on jos pakastaa mutta ei mitään ongelmia kun sovittaa vähän nopeuksia.

Kuminastarengaskin on nastarengas joten en näe sitä kuin hieman vähemmän huonona kuin perinteinen nasta.

Poissa Bear

« Vastaus #139 : 11.02.2019 16:14 »
Eiköhän tämä vois yhdistää tuohon aikaisempaan aiheeseen?  ::)