autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Autoveron poisto on kameratolppia tehokkaampi turvallisuuden parantaja  (Luettu 8099 kertaa)

Poissa HiTec

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1420
  • Eipä turhia höttyillä :)
Aika mielenkiintoisen tutkimuksen oli Trafi tehnyt, päätyen lopputulokseen että tolpista saattaa olla jopa haittaa jos tarkastellaan keskinopeuden laskua vs. onnettomuuksien laskua prosentuaalisesti. Mutta erityisesti kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa autoveron poistolla saavutettaisiin huomattavasti suurempi vaikutus kuin mitä kameratolpilla koskaan 8)

https://www.is.fi/autot/art-2000005636547.html
Lainaus
Autovero nostaa autojen hintoja yleiseurooppalaiseen tasoon nähden, ja veroa kannetaan kaiken järjen vastaisesti myös autojen turvallisuusvarusteista. Jo 60-vuotias autoveromme hidastaa suomalaisen autokannan uudistumista, koska uudet autot ovat meillä veron vuoksi keinotekoisen kalliita. Toisaalta autokannan uudistuminen vauhdittaisi osaltaan liikenneturvallisuuden positiivista kehitystä.

Onko tällainen verojarrutus enää järkevää? Liikenneviraston mukaan yhden onnettomuuskuoleman hinta yhteiskunnalle on noin kolme miljoonaa euroa. Vaikuttaisi siltä, että tosiasioiden suuntaan ei verottajan tuottosuunnittelussa haluta katsoa.

Ja kuitenkin on kyse ihmishengistä, murheellisista viimeisistä matkoista, joilta ei enää ole paluuta.
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16 *** Myynnissä ***

Poissa Urlaub

Eihän se käy, koska autoverovarallisuus katoaisi. Entäs ne köyhät?

Poissa -P-

  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 10241
Jaa että autovero poistuisi ja lisäksi jäisi tolpista saamatta sakkotulot valtion kassaan ...  :o

nokivasara

  • Vieras
^^ Köyhien vanhoissa autoissa on vähemmän autoveroa jäljellä, kuin rikkailla. 'Autoverovarallisuuden' leikkaus koskisi kipeimmin varakkaita ja kaikista eniten niitä, jotka ovat erehtyneet ostamaan useamman auton.. autoveron poisto olisi siis suorastaan kertaluontoinen varallisuusvero :)

Kameratolppien sijoittamiselle tulee mieleen yksi sopivakin paikka. Kaikkialla missä aikeissa tehdä tiehen hidastetöyssy, niin sen sijaan kameratolppa. Ei tarvitsisi jo ennestään huonoja teitä rikkoa lisää farthindereillä.

Poissa Marty McFly

  • Hallitusjäsen
  • Klassikkoainesta
  • *****
  • Viestejä: 2361
  • I must confess, I was born at a very early age
Eihän se käy, koska autoverovarallisuus katoaisi. Entäs ne köyhät?
Koska tuo autoverovarallisuus on siitä jännä varallisuuden muoto, että se laskee aina ihan tolkutonta vauhtia riippumatta siitä, miten tuota varallisuutta yrittää hoitaa, niin asiasta ei kannata edes huolehtia koska aika pitää joka tapauksessa huolen siitä, että se varallisuus pienenee ja lopulta katoaa. ;D

...autoveron poisto olisi siis suorastaan kertaluontoinen varallisuusvero :) ...
Juurikin näin. Luulisi, että demarit ja muut utopistit tarttuisi tähän kiljuen.

Poissa Classic

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 2920
  • V90CC D5
Tyhjästä on paha nyhjästä - autoveroa on enää muutama prosentti, kun ekoautoilija valitsee vähäpäästöisen mallin. Autoverojankkaus on mennyttä aikaa https://www.talouselama.fi/uutiset/alkuvuoden-autokaupassa-on-voimistunut-erikoinen-ilmio-kalliit-katumaasturit-kayvat-parhaiten-kaupaksi-ekoversioina/ebdfb079-0e27-3ce2-9d7f-29b380ac0ce2

Poissa Vollgas

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 259
Eihän valtiota oikeasti kiinnosta ihmisten hyvinvointi paskan vertaa. Suomessa ihmiset ovat olemassa valtiota varten eikä toistepäin kuten pitäisi.
Kameratolpat keräävät niin hyvin rahaa valtion pohjattomaan kassaan että niistä ei ikinä luovuta.
Ja monien tolpan sijoittelusta näkee että kyse on myös osaltaan silkasta kiusanteosta. Liikenneturvallisuus on siellä mukaan vaan jotta jomma olisi oikeutettua.

nokivasara

  • Vieras
Tyhjästä on paha nyhjästä - autoveroa on enää muutama prosentti, kun ekoautoilija valitsee vähäpäästöisen mallin. Autoverojankkaus on mennyttä aikaa https://www.talouselama.fi/uutiset/alkuvuoden-autokaupassa-on-voimistunut-erikoinen-ilmio-kalliit-katumaasturit-kayvat-parhaiten-kaupaksi-ekoversioina/ebdfb079-0e27-3ce2-9d7f-29b380ac0ce2

Lataushybrit kattaa em. jutun luvuilla n. 5% Suomessa tänä vuonna uutena myytävistä autoista. Lopuissa autoveron suhteellinen osuus ostohinnassa on edelleen iso. 'Autoverojankkaus' on niin kauan ajankohtainen, kunnes sitä ei enää tässä maassa ole.
« Viimeksi muokattu: 11.04.2018 14:13 kirjoittanut nokivasara »

Poissa Classic

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 2920
  • V90CC D5
Lataushybrit kattaa em. jutun luvuilla n. 5% Suomessa tänä vuonna uutena myytävistä autoista. Lopuissa autoveron suhteellinen osuus ostohinnassa on edelleen iso. 'Autoverojankkaus' on niin kauan ajankohtainen, kunnes sitä ei enää tässä maassa ole.
Autoverohuojennus kannustaa ostamaan ekoauton - Suomella on hallussaan kerrassaan nerokas ohjauskeino ;D Hybridit ym. tulevat lujaa, kunhan malleja on riittävästi tarjolla...

Poissa HiTec

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1420
  • Eipä turhia höttyillä :)
Autoverohuojennus kannustaa ostamaan ekoauton - Suomella on hallussaan kerrassaan nerokas ohjauskeino ;D Hybridit ym. tulevat lujaa, kunhan malleja on riittävästi tarjolla...

No siis jotta autosta voisi jättää painoa ja sähkötekniikkaa pois, siitä joutuisi maksamaan lisää että saa moisen karsitumman yksilön, niin kyllähän tuossa järkipohja rupeaa jo olemaan aika heikolla miksi kukaan enää haluaisi moisen ei-plugarin ::)
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16 *** Myynnissä ***

Poissa Huikko

  • Yhdistyksen jäsen
  • Vakiokalustoa
  • *****
  • Viestejä: 825
  • Acute Fiat Poisoning
"Liikenneviraston mukaan yhden onnettomuuskuoleman hinta yhteiskunnalle on noin kolme miljoonaa euroa."

Haluaisin kovasti nähdä tämän laskelman auki laskettuna.
Fiat 124 Spider 2018, Fiat Tipo STW 2018, Fiat Panda 4x4 2015 (FOR SALE)
Volvo 66 GL 1975, Mercedes-Benz 190E 2.0 1992, Lada Kalina 1.6 2008

Poissa Classic

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 2920
  • V90CC D5
No siis jotta autosta voisi jättää painoa ja sähkötekniikkaa pois, siitä joutuisi maksamaan lisää että saa moisen karsitumman yksilön, niin kyllähän tuossa järkipohja rupeaa jo olemaan aika heikolla miksi kukaan enää haluaisi moisen ei-plugarin ::)
Niinpä - vähintään autoveroa joutuu maksamaan enemmän. Autoveromallimme mukaan 25 000 € maksavan uuden "reilun litraisen" bensa-auton autovero on suurempi kuin "pari litraisen" 70 000 € maksavan lataushybridin...

nokivasara

  • Vieras
Niinpä - vähintään autoveroa joutuu maksamaan enemmän. Autoveromallimme mukaan 25 000 € maksavan uuden "reilun litraisen" bensa-auton autovero on suurempi kuin "pari litraisen" 70 000 € maksavan lataushybridin...
Näinhän se, mutta verollinen hintaero edelleen edellämainituissa luokkaa 45 000€. Pihisti verotettuja lataushybridejä pitäisi saada enemmän myös kansanautoluokkaan, jotta niiden %-osuus kaikista myydyistä nousisi reilusti.

Tuossa tulee sitten sekin vastaan, että jos autoverosta ei haluta luopua ja autoveron tuotto alkaisi 'huolestuttavasti' laskea, niin co2 taulukoita päivitetään.
Tai siirrytään kilometrien verottamiseen.. vaikkapa sitten siihenkin co2 progressio, niin pieniin päästöihin ohjaava kannustinvaikutus jää mukaan polttoaineveron lisäksi.

Poissa Classic

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 2920
  • V90CC D5
...Tuossa tulee sitten sekin vastaan, että jos autoverosta ei haluta luopua ja autoveron tuotto alkaisi 'huolestuttavasti' laskea, niin co2 taulukoita päivitetään.
Tai siirrytään kilometrien verottamiseen.. vaikkapa sitten siihenkin co2 progressio, niin pieniin päästöihin ohjaava kannustinvaikutus jää mukaan polttoaineveron lisäksi.
Autoverokertymään tulee lovea, kun kalliimpien autojen autoverot leikkautuvat lataushybridinä suuruusluokkana neljännekseen aiemmasta. Lähitulevaisuus näyttää suunnat - kyllä tässä nyt on jo jonkinasteinen murros käynnissä...

Poissa billy.gif

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 632
Tyhjästä on paha nyhjästä - autoveroa on enää muutama prosentti, kun ekoautoilija valitsee vähäpäästöisen mallin. Autoverojankkaus on mennyttä aikaa https://www.talouselama.fi/uutiset/alkuvuoden-autokaupassa-on-voimistunut-erikoinen-ilmio-kalliit-katumaasturit-kayvat-parhaiten-kaupaksi-ekoversioina/ebdfb079-0e27-3ce2-9d7f-29b380ac0ce2


Tähän ei ole syynä mikään muu kuin päin *ittua kaunistellut viralliset kulutuslukemat, jotka eroavat todellisista päästöistä kuin yö päivästä. Nämä epäkohdat jos joskus saataisiin kuntoon niin pääsisi se näennäinen "ekoautoilija"-kin osallistumaan oikeudenmukaisemmin hyysy-yhteiskuntamme maksutalkoisiin.
Alfa Romeo Mito QV '10
Ferrari 360 Modena F1 '01

Poissa eGe

Pienenä sivuhuomautuksena tähän ikuiseen autoverokeskusteluun mainittakoon, että tuo tilaamani Golf oli Suomessa 24% alvin ja autoveron kanssa halvempi, kuin vastaava konfiguraatio Saksasta 19% ALVilla ja ilman autoveroa. Ei täällä ainakaan normiautojen ostajat yhtään halvemmalla pääsisi vaikka autovero poistettaisiinkin.

Poissa dingdongpingpong

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9781
Ei täällä ainakaan normiautojen ostajat yhtään halvemmalla pääsisi vaikka autovero poistettaisiinkin.

Tämä itku ja potkiminen perustuukin siihen että jos autovero poistuisi tähänkin topicciin kirjoittavista kaikki tilaisivat heti uuden Bentleyn, S-mb, A8 jne. Kukaan ei ajaisi nykyisillä käskäillä, jeteillä ja sokotilla...
« Viimeksi muokattu: 11.04.2018 19:08 kirjoittanut dingdongpingpong »

Paikalla Ale

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2410
Pienenä sivuhuomautuksena tähän ikuiseen autoverokeskusteluun mainittakoon, että tuo tilaamani Golf oli Suomessa 24% alvin ja autoveron kanssa halvempi, kuin vastaava konfiguraatio Saksasta 19% ALVilla ja ilman autoveroa. Ei täällä ainakaan normiautojen ostajat yhtään halvemmalla pääsisi vaikka autovero poistettaisiinkin.

Oho, mistäs tää ero sun mielestä tulee?

Poissa eGe

Mistä minä sen tietäisin. EU:ssahan pitäisi periaatteessa olla samat verottomat hinnat maasta riippumatta mutta ei se käytännössä toteudu. Vaikea uskoa, että niissä hinnoissa olisi yli 5ke enemmän tinkivaraakaan.

Paikalla Ale

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2410
Vertaatko siis listahintoja vai jotain tarjoushintaa tai tingittyä hintaa listahintaan vai mitä?