autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Ford Focus 2018-  (Luettu 24380 kertaa)

Poissa Pirhonen

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 237
  • OcuIII 1.2tsi
Vs: Ford Focus 2018-
« Vastaus #120 : 01.09.2018 16:13 »
Tänään kävin tähänkin tutustumassa, en tosin ajamassa käynyt. Ei herättänyt pienintäkään omistushalua, muotoilullisesti pettymys livenä, vaikkei kuvissakaan kummoiselta näytä. Pelkkä istuminen kuskin tuhdolle ja heti tuli sellainen tunne ettei tämä ole minun auto. Vieressä seisonut edellinen korimalli näytti ja tuntui autolta tämän uuden rinnalla.

Itsellä pari viikkoa sitten hieman fiilikset kun istui sisään, tuntui aika pikkuautolta, mutta annan tälle vielä mahdollisuuden kunhan farkku tulee ajettavaksi. Hinta kyllä epäilyttää minuakin, väkisin menee 1.5 A8 yli kolmenkympin.

Tuo oma kokemukseni selittynee pitkälti sillä että samalla reissulla viereisessä myymiössä ajoin (viimeinkin) karoqin ja sen jälkeen vielä otin kylmätyyppejä Kodiaqista, eli ehkä olin jo tottunut istumaan korkeammalla tjsp.  :)


Poissa Leifsson

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 10
Vs: Ford Focus 2018-
« Vastaus #121 : 01.09.2018 16:17 »
Nää on näitä makuasioita. Mulla on ollut pari näitä mk3.5 Focuksia ja tää uusi on mielestäni parempi lähes kaikilla osa-alueilla. Enemmän tilaa, paremmat varusteet, paremmat penkit, parempi ajoasento. Moottorit on suht samat ja hinta on noussut.

Takapenkille tyrkkäsin muuten vierekkäin 3kpl kunnon lastenistuimia ja mahtui heittämällä. Mittasin ihan mitalla takapenkkien leveyden ja tulos oli kahvasta kahvaan 5cm kapeampi mitä 2017 mallissa  ??? Tähän 2017 malliin menee kolme jakkaraa vierekkäin mutta se vaatii jo taiteilua. Eli sentit ei kerro koko totuutta.

Käytännössä kaikki kilpailijat maksaa saman tai enemmän mitä Focus, kun otetaan varusteet ja moottori huomioon. Joka merkillä on se tietty se oma järkevin kokonaisuus varusteiden ja moottorin yhdistelmänä ja vertailu on välillä vähän vaikeaa.

Ford Focus 5D 1.5 ecoboost ST-line, erittäin kattavilla varusteilla  maksaa n.31t€. Tässä on jo mm. Webasto/eberi mukana, ledit, 18” alut, tekniikkapack jnejne. Laskin vastaavat varusteet Seat Leoneen, Skoda Octaviaan, VW Golfiin, Kia Ceediin ja Hyundai I30:seen. Focus on aika lailla halvin noista.

Poissa Pirhonen

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 237
  • OcuIII 1.2tsi
Vs: Ford Focus 2018-
« Vastaus #122 : 01.09.2018 16:57 »
On muuten aika kova hintaero uudessa WLTP-hinnastossa titanium/st-line wagonissa automaatin ja manuaalin välillä, eroa melkein 3300e.  :-\

Melkein kallistuisi itsellä manuaaliin, mutta sitten kun vaihtaa taas seuraavaan saattaa manuaalin vaihdossa antaminen olle aika nihkeätä.

Poissa Trollsten

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 8746
Vs: Ford Focus 2018-
« Vastaus #123 : 01.09.2018 18:32 »
Ford Focus 5D 1.5 ecoboost ST-line, erittäin kattavilla varusteilla  maksaa n.31t€. Tässä on jo mm. Webasto/eberi mukana, ledit, 18” alut, tekniikkapack jnejne. Laskin vastaavat varusteet Seat Leoneen, Skoda Octaviaan, VW Golfiin, Kia Ceediin ja Hyundai I30:seen. Focus on aika lailla halvin noista.
Eihän tuossa ole edes automaatti-ilmastointia vakiona, joka on kaikissa noissa muissa.

Poissa Leifsson

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 10
Vs: Ford Focus 2018-
« Vastaus #124 : 01.09.2018 19:14 »
Eihän tuossa ole edes automaatti-ilmastointia vakiona, joka on kaikissa noissa muissa.

No juuri tollasia eroja tulee eri valmistajien välille. Toisaalta Focuksessa on etu- ja takatutkat, 8” monitoiminäyttö jne. vakiona kaikissa malleissa.

Kyse onkin siitä, mitä autolle tulee hintaa varusteltuna ja kullekin sopivalla moottorilla. Itse laskin haluamani varusteet ja totesin Focuksen erittäin kilpailukykyiseksi, joku toinen varmasti päätyy eri tulokseen.

Poissa Trollsten

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 8746
Vs: Ford Focus 2018-
« Vastaus #125 : 01.09.2018 19:21 »
En kyllä ymmärrä miten 2018 voi sanoa manuaalisella ilmastoinnilla varustettua autoa hyvin varustelluksi vaikka ois mitä amisvannetta alla.

Poissa Dezent

Vs: Ford Focus 2018-
« Vastaus #126 : 02.09.2018 14:27 »
Se nyt sitten on tuurista kiinni. Merkille kuin merkille osuu huonoja yksilöitä. Absoluuttisen viatonta merkkiä ei olekaan, kuin ei myöskään nykyään mitään poikkeuksellisen huonojakaan.

Omalla kohdalla Ford oli se pohjanoteeraus, mutta ei se silti minun merkkimielikuvaani särkenyt, mutta maahantuojaa en halua enää sentilläkään tukea.
Kun tiedeyhteisö toteaa jonkun trendin tutkimuksissaan, siihen tarvitaan satoja, mieluiten tuhansia esimerkkejä. Autojen suhteen tuntuu riittävän yksi ainoa kappale kiroamaan koko merkki.

Asiakaspalvelu ja huolto, se se on se juttu.

Lähetetty minun SM-T555 laitteesta Tapatalkilla

Entiset: Samara -96, Focus -00, Rapid -14
Nykyinen: Focus -17

Poissa Dezent

Vs: Ford Focus 2018-
« Vastaus #127 : 02.09.2018 14:29 »
On muuten aika kova hintaero uudessa WLTP-hinnastossa titanium/st-line wagonissa automaatin ja manuaalin välillä, eroa melkein 3300e.  :-\

Melkein kallistuisi itsellä manuaaliin, mutta sitten kun vaihtaa taas seuraavaan saattaa manuaalin vaihdossa antaminen olle aika nihkeätä.
Tää on just se juttu mikä uudehkon auton omistajana on huolettanut; kovin hankala tarjota manuaalia vaihdossa kun vuonna 2018 se karsii enemmän ostohaluja ihmisistä mitä ehkä kymmenenviistöistä vuotta sitten

Lähetetty minun SM-T555 laitteesta Tapatalkilla

Entiset: Samara -96, Focus -00, Rapid -14
Nykyinen: Focus -17

Poissa Dezent

Vs: Ford Focus 2018-
« Vastaus #128 : 02.09.2018 14:31 »
En kyllä ymmärrä miten 2018 voi sanoa manuaalisella ilmastoinnilla varustettua autoa hyvin varustelluksi vaikka ois mitä amisvannetta alla.
Sama. Ei enää tähän hintaan. Tuntuu että ajatus on: "katotaan paljon noi lampaat, joita on nyt leivottu kanta-asiakkaiksi viimeiset 20 vuotta, suostuu maksamaan".

Lähetetty minun SM-T555 laitteesta Tapatalkilla

Entiset: Samara -96, Focus -00, Rapid -14
Nykyinen: Focus -17

Poissa Henri S

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 203
Vs: Ford Focus 2018-
« Vastaus #129 : 06.09.2018 16:59 »
Huomenna uuden Focuksen luovutus.
Vw Jetta
Opel Vivaro 2.0 cdti

Poissa Rice

  • Yhdistyksen jäsen
  • Vakiokalustoa
  • *****
  • Viestejä: 575
Vs: Ford Focus 2018-
« Vastaus #130 : 06.09.2018 17:41 »
Huomenna uuden Focuksen luovutus.
Minkälainen Focus tulossa?
Skoda Octavia Combi 1.4TSI DSG Style -17

Seat Leon 1.0TSI Ecomotive Style -16

Poissa Karvis

Vs: Ford Focus 2018-
« Vastaus #131 : 06.09.2018 17:58 »
^Noita motteja on porsinut aika paljon ja Britanniassa on joukkokanne menossa, ongelmana sekä ajan mittaan kovettuva ja halkeava ylävesiletku että koneen sisäinen rakenne.

Meidän ex. ekobuutsiin tuo vesiletku vaihdettiin kampanjana vetokoukun asennuksen yhteydessä.
Autostadium Ry:n varapuheenjohtaja


Poissa Henri S

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 203
Vs: Ford Focus 2018-
« Vastaus #132 : 06.09.2018 18:49 »
Minkälainen Focus tulossa?
1.0 ecoboost 125hv 5 ovinen titanium varustetasolla.
Lisänä technology paketti 1 ja ratin lämmitin
Vw Jetta
Opel Vivaro 2.0 cdti

Poissa Henri S

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 203
Vs: Ford Focus 2018-
« Vastaus #133 : 08.09.2018 19:53 »
Sellasella sitten 2 vuotta.
Vw Jetta
Opel Vivaro 2.0 cdti

Poissa Rice

  • Yhdistyksen jäsen
  • Vakiokalustoa
  • *****
  • Viestejä: 575
Vs: Ford Focus 2018-
« Vastaus #134 : 08.09.2018 20:27 »
Sellasella sitten 2 vuotta.
Laitappa kokemuksia kun kilometrejä kertyy.
Omasta Focuksesta ei mitään tietoa koska tulee. Nyt mennyt tilauksesta 6 viikkoa ja ei edes arviota valmistusajankohdasta. Tai sitten myyjä ei vaan viitsi kaivaa tietoa minulle.
Skoda Octavia Combi 1.4TSI DSG Style -17

Seat Leon 1.0TSI Ecomotive Style -16

Poissa lao

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 632
  • Volvo V90
  • T8 R Design
Vs: Ford Focus 2018-
« Vastaus #135 : 09.09.2018 14:49 »
Kävin tänään ajamassa 1.0 ST-line manuaali 125hv EcoBoost. Ajettavuus ja ohjaus olivat aivan huippuluokkaa, tuntui kuin olisi ajanut pientä kilpa-autoa. EcoBoost oli päivittyt tässä uudessa mallissa melko paljon myyjän mukaan, tämän kyllä huomasi positiivisessa mielessä ja moottori oli kertakaikkiaan hieno ja parantunut entisestään. Kevyellä kuormalla suorituskykyä ja ajokokemusta voi pitää jopa hieman sporttisena äänimaailmoineen.

Tuon ST-linen penkki ei vaan vastannut auton muuta olemusta, kun se oli aika miedosti tuettu ja istuinosassa ei ollut kallistusta, niin penkin puolesta ajotuntuma ei ollut muun kokonaisuuden tasolla. Samoten vakioäänentoistoa ei voi kehua.

Sisätilat olivat kyllä kasvaneet edelliseen nähden ja auton melutaso oli luokka huomioiden asiallinen.

Oli kyllä kiva päästä vähän manuaalilla päästelemään ja nauttimaan, hauska ”pikkuauto” positiivisessa mielessä. Kyllä tästä tuli luokkaan kova kilpailija, etenkin hyvin varusteltuna hinta jää todellakin kohtuulliseksi.


Poissa Dezent

Vs: Ford Focus 2018-
« Vastaus #136 : 11.09.2018 21:42 »
Sellasella sitten 2 vuotta.
Väri unohtui valita?
Entiset: Samara -96, Focus -00, Rapid -14
Nykyinen: Focus -17

Poissa MJK

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 248
Vs: Ford Focus 2018-
« Vastaus #137 : 11.09.2018 21:59 »
Väri unohtui valita?

Akromaattiset sävyt ovat nykyaikaa, punainen ja muut värit jäivät 80-luvulle.

Poissa VJK

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 129
Vs: Ford Focus 2018-
« Vastaus #138 : 19.09.2018 18:06 »
Tulipa tilattua uusi Focus seuraavanlaisella kokoonpanolla.

1.5 Ecoboost 182 hv manuaali Vignale 5-ovisena.

Väri: Erikoismetalliväri Dark Mulberry. (Vähän jännittää millainen on luonnossa :D)
Sisusta: Musta Vignale nahka (Olisin ehdottomasti halunnut vaaleat nahat, mutta ei saanut) Onneksi listat on fiksun näköistä "puuta", josta pidän kovasti. Myös mustaa sisäkattoa kaipaisin, mutta ei ole saatavilla ainakaan tässä kohtaa.

Tehdaslisävarusteet:
Design Pack 5: Mukautuvat LED-ajovalot häikäisemättömillä kaukovaloilla, LED-päiväajovalot sekä
LED-kulma-ajovalot; 18" Kevytmetallivanteet; tummennetut takalasit

Technology Pack 1:
-Liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä (soveltaa nopeuksia aktiivisen vakionopeudensäätimen
yhteydessä)
-Kuljettajan vireystason valvonta (Driver Alert)
-Automaattiset kaukovalot
-Aktiivinen vakionopeudensäädin

Winter Pack: Lämmitettävä ohjauspyörä

Audio 48: B&O Play Premium-audiojärjestelmä

Langaton latausalusta (sijoitettu keskikonsolin etuosaan)

Lisälämmitin: Polttoainekäyttöinen, ajastimella ja kaukosäätimellä.

Peruutuskamera (180-astetta)

Lisäksi tulee vetokoukun esiasennussarja, tavaratilan kääntömatto ja roiskeläpät eteen sekä taakse. Väri vaikuttaa sen verran aralta, että teetän varmaan pinnoitteen siihen.

Lähtöhinta on mielestäni kohdallaan varusteluun ja tehoon nähden, toki lisävarusteiden rastittelu aina vähän nostaa budjettia alkuperäisestä ajatuksesta. Vakionahan on mm. Head-Up, navi, FordPass Connect, avaimeton järjestelmä, sähköpenkki, aktiivinen melunvaimennus, pysäköintiavustin ja tutkat sekä lämmitettävä tuulilasi.

Aktiivista iskunvaimennusta pohdin, mutta päädyin jättämään kuitenkin pois. Ehkä vähän turhan kallis ja vakioalusta on mielestäni hyvin toimiva.

Automaattilaatikkoa en kaipaa. Nykyinen auto on nytkyttimellä (S-Tronic) ja edellinen oli mehumaijalla niin kokeillaan manuaalia välillä.

Väri vähän jänskättää, onpahan ainakin erilainen ja vain Vignaleen saatavissa oleva väri. Vignalen kohdallahan on aavistuksen rajoitettu värivalikoima. Nyt vain odotellaan.  :)
A4 B9 TFSI Business Sport Comfort
Golf 2
E36 318i Cabriolet, E30 320i, W124 260E Sportline

Poissa BarrelNut

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 532
Vs: Ford Focus 2018-
« Vastaus #139 : 19.09.2018 18:24 »

Tehdaslisävarusteet:
Design Pack 5: Mukautuvat LED-ajovalot häikäisemättömillä kaukovaloilla, LED-päiväajovalot sekä
LED-kulma-ajovalot; 18" Kevytmetallivanteet; tummennetut takalasit

Technology Pack 1:
-Liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä (soveltaa nopeuksia aktiivisen vakionopeudensäätimen
yhteydessä)
-Kuljettajan vireystason valvonta (Driver Alert)
-Automaattiset kaukovalot
-Aktiivinen vakionopeudensäädin

Asiallinen peli. Itse olen tuota katsellut mutta farkkuna ja automaattina 150 hv koneella, Active kiinnostaa sekin varsinkin jos tulee nelivetoisena tarjolle ja nelivetoisenakin verot pysyvät kohtuullisissa rajoissa.
 
Mutta tuossa Vignalessahan on vakiona LED-ajovalot ja Technology Pack 1:ssä tulee automaattiset kaukovalot? Miten nuo Design Pack 5:n ajovalot poikkeavat noista perusvaloista?

 

https://www.efh.fi