autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Kia seitsemän vuoden karttapäivitykset  (Luettu 8105 kertaa)

Poissa teme565

• Sisäänajettu
  • *
Kia seitsemän vuoden karttapäivitykset
« : 09.04.2018 18:03 »
Tuossa kun varailin marmorilta törkeän kallista vuosihuoltoa (~190EUR se oli), jotta saa samalla kartat päivitettyä naviin, niin onkos muilla miten kokemusta päivityksistä? Tuleeko noita joka vuosi ja päivittävätkö pyytämättä? Täällä tai KHCF:ssä joku oli valitellut, että kun ei ollut päivityksestä maininnut, niin olivat jättäneet ensimmäisellä kertaa päivättämättä.

EDIT:
On kyllä harvinaisen tyhjät sivut
http://kia.navigation.com/en_GB/KiaEMEA/GBP
« Viimeksi muokattu: 09.04.2018 18:05 kirjoittanut teme565 »
Nyt ajossa: Punainen Kia Rio 1.0 T-GDI 120hp TX 2017
Entinen: Hopeinen Kia Rio 1.2 Active 2013

Poissa teme565

• Sisäänajettu
  • *
Vs: Kia seitsemän vuoden karttapäivitykset
« Vastaus #1 : 09.04.2018 20:04 »
Itsellä näyttää olevan kartat versiota Itsellä näyttää nyt kartat olevan versiota EUR.09.47.50.582.002.2(D.C1). Auto tilattu helmikuussa 2017 ja saatu toukokokuussa 2017.

Tuolla on joku release notes
https://dealer.navigation.com/static/WFS/Shop-DOCEMEA-Site/-/Shop-DOCEMEA/es_ES/Documents/SpecificDocs/2018_MapCare_Release_Notes_Kia.pdf
« Viimeksi muokattu: 09.04.2018 20:09 kirjoittanut teme565 »

Poissa skt1

• Yhdistyksen jäsen
  • Klassikkoainesta
  • Kia Optima
« Vastaus #2 : 09.04.2018 20:08 »
Tuossa kun varailin marmorilta törkeän kallista vuosihuoltoa (~190EUR se oli), jotta saa samalla kartat päivitettyä naviin, niin onkos muilla miten kokemusta päivityksistä? Tuleeko noita joka vuosi ja päivittävätkö pyytämättä? Täällä tai KHCF:ssä joku oli valitellut, että kun ei ollut päivityksestä maininnut, niin olivat jättäneet ensimmäisellä kertaa päivättämättä.

Minulle ei tehty karttapäivitystä törkeän kalliissa (444 €) 30tkm huollossa, koska en sitä tajunnut erikseen pyytää  >:(

Poissa vakio

• Yhdistyksen jäsen
  • Klassikkoainesta
« Vastaus #3 : 09.04.2018 21:34 »
Ainakin minä olen täällä aikaisemmin kirjoittanut, että on syytä mainita autoa huoltoon viedessä että päivittävät myös kartat. Eivät tee sitä automaattisesti, koska se vie aikaa (aika ontuva selitys). Pitäisi olla tietenkin niin päin, että oletuksena karttapäivitys tehdään. Tästä tietenkin pitäisi mainita asiakkaalle, että se pidentää huoltoaikaa jonkin verran. Näin ollen asiakas voi sitten kieltää tuon päiviyksen, jos aikataulu ei anna myöden.

Olen nyt vuoden sisällä käyttänyt auton kaksi kertaa määräaikaishuollossa ja molemmilla kerroilla on tullut uudet kartat. Tai oikeasti ensimmäisellä kerrallahan niitä ei päivitetty, kun en sitä erikseen pyytänyt. Maahantuojan sivuilla kyllä mainostettiin, että päivitys tehdään automaattisesti. No tästä suivaantuneena sitten tilasin välittömästi uuden ajan, jolloin päivitys tehtiin. Jälkimmäisellä kerralla homma hoitui kerrasta.
VW Passat Alltrack 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG
VW Polo Trendline United 1.4 TDI, VW Transporter
KTM 250 EXC TPI, Kawasaki KX 250

Poissa teme565

• Sisäänajettu
  • *
« Vastaus #4 : 11.04.2018 20:00 »
Laitoin mielenkiinnosta kyselyä http://kia.navigation.com/contactus/en_GB/KiaEMEA/GBP -contact us -lomakkeen kautta (joka ei näköjään aina näytä latautuvan), että olisiko mahdollista ilmoittaa sivuilla karttojen versio tai päivämäärä. Vastaus alla:

Koodia: [Valitse]
Thank you for inquiring about HERE Maps

Hereby we want to inform you that we do not handle the distribution of map update products for your particular navigation system.

The latest map update is 2018 version and it was released at the end of January. We kindly recommend you to contact your dealer directly for the map update.

Should you require additional information, please send us your feedback by replying to this email. 

With kind regards,

HERE Customer Service
PO Box 501
7300 AM APELDOORN
THE NETHERLANDS

Poissa teme565

• Sisäänajettu
  • *
« Vastaus #5 : 30.04.2018 15:49 »
Tuli käytettyä Kia huollossa ja ei kuulemma ollut karttapäivityksiä saatavilla. Tieto täsmää tuohon aiemmin linkkaamaani release notes -muistioon, eli viimeisin karttaversio on EUR.09.47.50.582.002.2(D.C1).

Tuon release notesin perusteella infotainment-softaan olisi tullut päivitys. Omassa autossa tuo on versiota YB.EUR.SOP.003.4.161007 kun tuon release notesin mukaan uusin versio on XXX.EUR.SOP.005.170927. Tätä ei päivitetty mutta eipä sen väliä.

Kyllä se edelleen vanha viisaus pitää paikkansa, eli tehtaan navigaattorista on ihan turha maksaa extraa. Kartat aina vanhoja ja useimmissa tapauksissa päivityskin maksaa törkeästi.

EDIT: Kun tuota infoa lukee, niin mielenkiintoisesti mainitaan edelliseksi karttaversioksi EUR.09.47.50.581(17 Q2) > iAVN, eli että tuo oli viime vuoden loppupuoliskon kartta. Kuitenkin itsellä ollut tuota uudempi karttaversio jo viime kevään autossa.
Ei voi olla ajattelematta, että tehtaalla on päivitysten jakelu kohdallaan ja valmistuviin autoihin ajetaan uusimmat softat, mutta sen jälkeen jälkimarkkinointipuolella on homma sekaisin.

EDIT:
Mielenkiintoista. http://www.cars4starters.com.au/2018/02/09/kia-map-updates-get/
Tuolta kun lueskelee (myös muutamia linkkejä eteenpäin), niin saan ainakin itse käsityksen, että Kialla olisi mennyt sukset ristiin Heren kanssa viime vuoden lopulla.
« Viimeksi muokattu: 30.04.2018 16:01 kirjoittanut teme565 »

Poissa teme565

• Sisäänajettu
  • *
« Vastaus #6 : 03.02.2019 21:58 »
Nostetaanpa tämäkin, kun tuli asia tuossa mieleen? Oletteko muut saaneet karttapäivityksiä autoihinne?

Itsellä ~2000km seuraavaan huoltoon ja täytyypä taas (mahdollisesti turhaan) kysellä, että onkos niitä päivityksiä tullut. Mikäli ei ole, niin teen todennäköisesti reklamaation Delta autolle ja vaadin autosta takautuvasti hyvitystä, koska auton mukana on myyty jotain, jota ei sitten ole asiakas saanutkaan.

Poissa Antero

• Vakiokalustoa
  • **
« Vastaus #7 : 03.02.2019 22:10 »
Miksi päivitettyä karttaa ei asennettaisi jos sellainen on olemassa? Ei luulisi olevan ihmeellinen homma.

Poissa Penguin

• Grand Legend
  • Lakossa
« Vastaus #8 : 03.02.2019 22:17 »
Jos siihen menee varttitunti aikaa ja voi mennä enemmänkin, niin silläkin ajalla voi huoltaa jotain toista autoa, kun ei tarvitse karttoja päivittää. Jos huollosta saa vielä rahastettua saman, päivitti kartat tai ei, niin miksi ihmeessä niitä päivittäisi, jos asiakas ei ole päivitystä vailla. Tokihan se antaisi paremman kuvan merkistä, mutta sitä ei välttämättä ole huomioitu silloin, kun asentajan tavoitepalkkioita asetettiin.
Olen lakossa, kunnes Autostadium alkaa noudattaa Kuluttajansuojalakia mainonnan tunnistettavuudesta.

Poissa jkvi

• Vakiokalustoa
  • **
« Vastaus #9 : 03.02.2019 22:24 »
Jos siihen menee varttitunti aikaa ja voi mennä enemmänkin, niin silläkin ajalla voi huoltaa jotain toista autoa, kun ei tarvitse karttoja päivittää. Jos huollosta saa vielä rahastettua saman, päivitti kartat tai ei, niin miksi ihmeessä niitä päivittäisi, jos asiakas ei ole päivitystä vailla. Tokihan se antaisi paremman kuvan merkistä, mutta sitä ei välttämättä ole huomioitu silloin, kun asentajan tavoitepalkkioita asetettiin.
Minä olen nyt seisoskellut vieressä yhden Kian huollot 7 vuoden ja 200tkm aikana. Siinä sivussa on tullut nähtyä muitakin saman merkin huoltoja.

Jos ja kun noihin on ollut päivityksiä tulossa niin on ne sinne asentuneet.

Poissa Penguin

• Grand Legend
  • Lakossa
« Vastaus #10 : 03.02.2019 22:27 »
No asentuu ne varmaan, jos asentaja asentaa ne, mutta ei se niin tapahdu ettei siihen yhtään aikaa menisi. Onhan se nyt nähty erilaisissa korjaamovertailuissakin, että muistakin tehtävistä laistetaan, niin miksi ei laistettaisi jotain karttojen päivityksestä.
Olen lakossa, kunnes Autostadium alkaa noudattaa Kuluttajansuojalakia mainonnan tunnistettavuudesta.

Poissa Penguin

• Grand Legend
  • Lakossa
« Vastaus #11 : 03.02.2019 22:32 »
En tiedä mistä kartoista on kyse, kun Euroopan karttojakin näkyy Kiaan olevan useampaa sorttia eli olisko eri naveihin, mutta ainakin GPS Undergroundissa näkyy olevan 2019 karttoja tullut jakoon 27.1., 29.1. ja 1.2. Kun ei siellä tarkemmin näy versioita, niin en jaksa latailla noita tiedostoja katsoakseni paketin sisään mitä siellä on, mutta ketä kiinnostaa, niin ei kun tutkimaan.

Poissa arska

• Vakiokalustoa
  • **
« Vastaus #12 : 04.02.2019 10:48 »
Miksi päivitettyä karttaa ei asennettaisi jos sellainen on olemassa? Ei luulisi olevan ihmeellinen homma.

Pyytämättä niitä ei ainakaan minulle ole asennettu. Viime huoltoon viedessä pyysin ja silloin homma onnistui.

Poissa slarpa

• Uudenkarhea
« Vastaus #13 : 04.02.2019 11:02 »
Joo aina pitää muistaa pyytää. Silti on jäänyt joskus asentamatta, selityksenä ettei uudempaa versiota ollut saatavilla mikä outoa jos edellisestä päivityksestä ollut melkein 1v6kk. Ja toisaalla on uudempi versio ollut saatavilla kuullun perusteella.
Kia Optima 1.7CRDi Business Premium DCT A/T -16

Ex: VW Passat 1.6TDi BMT sedan -12, VW Jetta 1.9TDi Luxline -08

Poissa Foxit

« Vastaus #14 : 04.02.2019 13:18 »
Eikö Kialla karttojen päivittäminen onnistu auton haltijan itse tekemänä? Esim. Toyotalla auton käyttäjä voi ladata netistä uusimman paketin ja asentaa USB -tikulta. Auton pitää olla sitten käynnissä koko tuon ajan, jolloin kannattaa ajoittaa isomman paketin asennus vaikka pitemmälle ajomatkalle. Tuossa juuri viime lauantaina onnistuin päivittämän Priukseen Suomen kartastot ja jotain muuta sälää noin puolessa tunnissa.
Toyota Prius (2016) Active
ex: Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol,
      Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

Poissa arska

• Vakiokalustoa
  • **
« Vastaus #15 : 04.02.2019 13:47 »
Eikö Kialla karttojen päivittäminen onnistu auton haltijan itse tekemänä? Esim. Toyotalla auton käyttäjä voi ladata netistä uusimman paketin ja asentaa USB -tikulta. Auton pitää olla sitten käynnissä koko tuon ajan, jolloin kannattaa ajoittaa isomman paketin asennus vaikka pitemmälle ajomatkalle. Tuossa juuri viime lauantaina onnistuin päivittämän Priukseen Suomen kartastot ja jotain muuta sälää noin puolessa tunnissa.

Ei se taida olla mahdollista

Poissa Penguin

• Grand Legend
  • Lakossa
« Vastaus #16 : 04.02.2019 15:15 »
Kyllä onnistuu itse päivittäen, mutta mistään virallisesta lähteestä karttoja Kian käyttäjä ei ilmaisesti saa itse ladattua.

Poissa arska

• Vakiokalustoa
  • **
« Vastaus #17 : 05.02.2019 11:44 »
Kyllä onnistuu itse päivittäen, mutta mistään virallisesta lähteestä karttoja Kian käyttäjä ei ilmaisesti saa itse ladattua.

Eli lataat jostain sen epävirallisen karttatiedoston, pistät muistitikun autoon kiinni ja mitä sitten? Onko siinä joku asennustiedosto mukana vai miten?

Poissa Penguin

• Grand Legend
  • Lakossa
« Vastaus #18 : 06.02.2019 01:50 »
Ihan virallisen karttadatan. Kaikkialla kartat eivät ole ilmaiseksi päivitettävissä ja siksi tälle datalle on kysyntää epävirallisiakin reittejä. Toisaalta kaikki eivät myöskään halua odottaa kuukausia sitä uusinta karttaa ja siksi päivittävät itse. Tarkemmasta päivitysprosessista kiinnostuneiden on siihen tutustuttava itse, paikan josta kartat ja ohjeet löytyvät, linkitin tänne jo aiemmin. Varmaan myös GPS Powerista löytyy samat informaatiot rekisteröityneille käyttäjille.

Poissa arska

• Vakiokalustoa
  • **
« Vastaus #19 : 06.02.2019 10:35 »
Ihan virallisen karttadatan. Kaikkialla kartat eivät ole ilmaiseksi päivitettävissä ja siksi tälle datalle on kysyntää epävirallisiakin reittejä. Toisaalta kaikki eivät myöskään halua odottaa kuukausia sitä uusinta karttaa ja siksi päivittävät itse. Tarkemmasta päivitysprosessista kiinnostuneiden on siihen tutustuttava itse, paikan josta kartat ja ohjeet löytyvät, linkitin tänne jo aiemmin. Varmaan myös GPS Powerista löytyy samat informaatiot rekisteröityneille käyttäjille.

Ihan mielenkiinnosta kyselin. Kävin tuohon linkkiin tutustumassa ja eipä sieltä mitään järkevää löytynyt. Asiasta kiinnostuneille/ymmärtäville varmaan, mutta ei minulle  ;D