autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Toyota RAV4 2019  (Luettu 400996 kertaa)

Poissa CorAveRav

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1829
Vs: Toyota RAV4 2019
« Vastaus #4100 : 26.03.2020 09:29 »
Kaarrevalot oli edellisessä ksenonien kanssa, ei mitään hyötyä itselle, kun en ajele paljon mutkateitä umpipimeässä.
Kokemusta ei ole taas niistä sivuun suuntaavista valoista "kun vaihtaa lyhyille".

Poissa ConD

Vs: Toyota RAV4 2019
« Vastaus #4101 : 26.03.2020 09:46 »
Tässä on nyt ainakin kolmen-neljäntapaisista valoista puhuttu, joista itselläkin on jotain kokemusta. Toki omat tarpeet vaikuttaa vaan vaan:

-Kiinteät (ravissa atm...)
-Kaarreajovalot (kääntyy vain ratin mukana)
-AFS-ajovalot (nopeuden, kaarteen ym. mukaan säätyvät)
-Varjostava kaukovaloassistentti (aka. DLA, AHS, matriisit tms)

Näistä siis pelkästään ratin mukaan kurviin kääntyvät valot on aika turhakkeet mielestäni. Ex-Golfissa oli nopeuden JA kaarteen mukaan säätyvät valot ja kyllähän ne esim taajamissa laajalla keilalla auttoi hieman. Ei paljoa auton mataluuden vuoksi mutta hieman. Mutta kyllä tuossa omassa kotterossa olevat DLA-valot silti nyt pisimmän korren vetää, koska se summaa nuo aiemmat kaikki yhteen.

Eli JOS joku kaunis päivä raviinkin saataisiin nuo AHS valot niin kyllä ne vaan ylivedot nuihin muihin verrattuna on. Se että onko se AHS toiminto tehty matriisilla (lediyksikköä päälle/pois) vai sitten varjostamalla (kuten omassa) ei ole suurta merkitystä, tärkein on että valoa saadaan sinne missä ei ole muita kulkijoita ja että kuviota saadaan mukautettua.
VCDS@Oulu, PM/@

Treg@Spritmonitor:

Poissa euroshopperi

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1718
Vs: Toyota RAV4 2019
« Vastaus #4102 : 26.03.2020 09:51 »
Lexuksen RX issä oli mulla kahdessa mallissa nuo kääntyvät Xenonit ja ne oli ihan OK. Jos jotain kaarrevaloja vertaa, joissa syttyy joku sumuvalo erikseen, niin ei ne kyllä ole samalla  tontilla ollenkaan. RAV4 nykyinen lähivaloviuhka on kyllä ihan hyvä ja kunhan nostaa valoja hieman ylemmäs, niin niillä pärjää oikeestaan erinomaisesti. Nyt jos saa sen verhosulkimen nousun jälkeen tuplattua valomäärän ja reilusti leveyttä keilaan, niin kyllä sitten kelpaa tuollaisella upotetulla LED barilla. Ja AHFS valot saa kyllä jenkeissä RAV4:een 400 $ lisähintaan.
« Viimeksi muokattu: 26.03.2020 09:57 kirjoittanut euroshopperi »

Poissa ConD

Vs: Toyota RAV4 2019
« Vastaus #4103 : 26.03.2020 09:54 »
Kylläkyllä, kiinteät valot - elikkäs hyvät xenonit tai ledit - voi kyllä parhaimmillaan ja etenkin korkeammassa autossa viedä tuon pelkän kääntyvän valotoiminnon tarpeen ihan täysin.

Niin... tuplaus... sopivalla valobarilla saa kuitenkin raakalumeneita sen toistakymmentä tuhatta ulos, mutta se miten niitä voi liikenteen seassa käyttää on toinen juttu. Siinä tuo pitkien varjostava automatiikka auttaa kun se auton omakin valo saadaan tarvittaessa kaistoille / metsänreunaan.

Mutta kyllä toimiva lisäpitkän integraatio on jees... moista mietin itsekin tuohon omaan rotjakkeeseen.
VCDS@Oulu, PM/@

Treg@Spritmonitor:

Poissa euroshopperi

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1718
Vs: Toyota RAV4 2019
« Vastaus #4104 : 26.03.2020 11:06 »
Tuossa RAV4:ssä on ihan täydellinen lähivalomatto, samoin kuin Land cruiserin LED linssissä. Mutta kun se suljin nousee, niin eihän ne Lumenit enää riitä. Samaa varovaisuutta saa noudattaa noissa valojen nostossakin. Vähän tarkalle tulee raja, kunnes ei enää voi nostaa. Välillä tullut huomattua, että nuo suunnittelijat yrittää pitää itteään jonain mahtavina taikureina ja sama kakka jatkuu vuodesta toiseen yhden linssin ympärillä pyörien. Tuota RAV4 n valojen kanssa kun yrittää hiemankin mutkaisempaa tietä yöllä ajella, niin epämukavuuden tunne on kyllä voimakkaasti läsnä, kun nopeus nousee 100:een. Lumisella lentokentällä kaikki näyttää varmaan ihan riittävältä. No taidan laittaa soittaen samantien tuon Premiumin etukameran takia. Saisi sitten unohtaa koko paeskan pois takaraivosta, kun mitään muuta ei enää ole autosta valitettavaksi. Talvikulutus taas palannut 5,7 L/100, kun sateet ja lumet hävinny. Vai pitäisikö sanoa, että viileänkauden kulutus. Kyllä nuo kitkat on erinomaiset renkaat ollu ja tamppaantunut pakkashile asfaltilla on ainoa haastava paikka. Tosin kyllä Land cruiserikin nastoilla pyyhki kevyesti ympyrässä ulkoreunaa pitkin , enkä usko että kukaan olisi kehdannut nastoja kyllä tuolloin kehua. Uskaltanut emäntää edes päästää ajamaan, kun tulin pihalle.

Poissa Tietäjä

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 507
Vs: Toyota RAV4 2019
« Vastaus #4105 : 26.03.2020 16:15 »
TM 01/20 oli RAV4 vertailussa missä mukana mm. Passat.
Ei ne bi-ledit RAVissa mitenkään kummoiset valot ole. Jos vertaa vaikka Passatin matriiseihin  niin matriiseissa onkin kaukovalot päällä vaikka tuli väekä vastaan. Vain vastaantulijan kohdalta on kaukovalo pois. Näin se toimii vaikka olisi montakin vastaantulijaa ja vielä edessä yksi menossa samaan suuntaan. En kyllä ihan varma ole onko tuo sama matsiisi kuin itellä on Audissa, luultavasti.

RAVin bi-led on onneksi vähän parempi lähivaloilla kuin heijastintyyppiset ledit, eli leveyttä on bi-ledeissä paremmin. Bi-ledit on plugarissa vakiona.


En TMn kuvauksesta oikein ymmärtänyt sitä RAVin kaukovaloautomatiikan toimintaa. Siinä sanotaan olevan erillinen nappi ja jos se automatiikka on päällä niin kaukovaloja ei saakaan enää käsin päälle vaan automatiikka pitää ensin poistaa napilla. Kuulostaa vaikealta mutta onko se oikeasti ja onko se automatiikka kuinka toimiva?

Poissa TomBu

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 68
Vs: Toyota RAV4 2019
« Vastaus #4106 : 26.03.2020 18:56 »
Automatiikka kytketään napista päälle, pitkät pidetään viiksestä päällä ja automatiikka pudottaa pitkät lyhyille tunnistaessaan vastaantulijan tai edelläajavan. Mihinkään ei tarvitse koskea sen jälkeen kun automatiikan ja pitkät kytkee päälle.

Luonnollisesti et saa pitkiä muuten pakotettua päälle kuin kytkemällä automatiikan pois jos on vastaantulija tai edelläajava, mutta en nyt ihan saa kiinni siitä miksi näin pitäisi tehdä.

Voit myös pudottaa normaalisti viiksestä kaukovalot pois ja takaisin ja automatiikka pysyy päällä jos et sitä siitä erillisestä napista kytke pois.
2007 Pathfinder
2019 RAV4 Hybrid AWD-i

Poissa Tietäjä

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 507
Vs: Toyota RAV4 2019
« Vastaus #4107 : 26.03.2020 22:34 »
Jos ymmärsin oikein niin napin jälkeen pitää vielä viiskestä laitta pitkät päälle ja ne pysyy päälläkunne joku tulee vastaan tai jos mennään valaistulle katuosuudelle, vai?


Poissa euroshopperi

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1718
Vs: Toyota RAV4 2019
« Vastaus #4108 : 27.03.2020 00:38 »
Joo. Kytkintä voi painaa, jos haluaa käyttää automatiikkaa, tai sen voi poistaa painamalla kytkintä. Automatiikalla ei toimi kaukovalot alle 40 nopeuksissa, joten pitää poistaa, jos haluaa käyttää pitkiä hiljaa körötellessä. Vanhasta mallista jäi jostain syystä mieleen, että tuo oma nappi oli ittelle parannus vanhaan. Emännälle olen sanonut, ettei koske mihinkään valokatkaisijoihin. Kunhan vain lähtee ajelemaan ja sillä selvä.

Poissa Tietäjä

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 507
Vs: Toyota RAV4 2019
« Vastaus #4109 : 27.03.2020 13:11 »
Pitääkö se nappi painaa jokaisen startin jälkeen uudelleen?

Poissa euroshopperi

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1718
Vs: Toyota RAV4 2019
« Vastaus #4110 : 27.03.2020 13:12 »
Ei.

Poissa Dussa

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 5
Vs: Toyota RAV4 2019
« Vastaus #4111 : 30.03.2020 09:21 »
Ja automatiikka muuten arpoo välillä aika mielenkiintoisesti. Muutamaan kertaan on läväyttänyt pitkät päälle täysin yllättäen juuri ennen kohtaamistilannetta.

Poissa CorAveRav

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1829
Vs: Toyota RAV4 2019
« Vastaus #4112 : 30.03.2020 11:28 »
Talven kokemuksena parista harvasta automatiikkavaloajosta, niin ei innostanut ja ajoin pääosin perinteisesti valoja  vaihtaen.
Yleensä liikennettä on sen verran ettei pitkiä pääse käyttämään pääosin ollenkaan.

Poissa RAV4_美奈子

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 24
Vs: Toyota RAV4 2019
« Vastaus #4113 : 30.03.2020 12:22 »
Itselläni ensimmäinen auto, missä automaattiset valot. Aiemmin vielä, kun iltaisin kuskaili nuorisoa harrastuksissa, niin käytin ahkerasti tuota toimintoa. Mielestäni toimii mainiosti, ja nyt en pois antaisi!  :)

Poissa Tietäjä

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 507
Vs: Toyota RAV4 2019
« Vastaus #4114 : 31.03.2020 12:51 »
Itselläni ensimmäinen auto, missä automaattiset valot. Aiemmin vielä, kun iltaisin kuskaili nuorisoa harrastuksissa, niin käytin ahkerasti tuota toimintoa. Mielestäni toimii mainiosti, ja nyt en pois antaisi!  :)

Sun pitää pimeällä kokeilla joskus Audin matriisivaloja niin ymmärrät mitä valot tarkoittaa  ;)

Poissa calm

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 62
Vs: Toyota RAV4 2019
« Vastaus #4115 : 01.04.2020 09:25 »
Sen lisäksi, että nuo automaattivalot ottavat näillä lakeuksilla ihan liian kaukaa edellämenijöiden takavaloista pitkät pois, niin myös Koillismaan valkoisilla pikkuteillä eivät mene lainkaan päälle. Useaan kertaan on todettu, että kun on lunta sen verran, että tie on täysvalkoinen ja vielä vallit reunoilla, niin ei vaan mene automaattipitkät päälle, ei sitten millään.

Toki tässä nyt seuraavaan puoleen vuoteen ei taas tarvi pitkiä lainkaan, kun omaan ajoprofiiliin ei oikeastaan lainkaan kuulu yöllä liikkumista (ja vaikka satunnaisia ajoja olisikin, niin kuukauden päästä jo alkaa olla valoisaa läpi vuorokauden).

Poissa CorAveRav

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1829
Vs: Toyota RAV4 2019
« Vastaus #4116 : 01.04.2020 13:37 »
Tuo edellämenevän takavaloihin liian herkkä reagointi on yksi syy itsellä, ettei automatiikkaa tullut käytettyä.

Poissa AdvForester

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 107
    • adventureforester.com
Vs: Toyota RAV4 2019
« Vastaus #4117 : 04.04.2020 18:20 »
Vastaus varmaan löytyisi selaamalla tätä ketjua tai jopa Googlella mutta kokeillaas täältä, jos jollakulla muistissa heti. Elikkäs onko jokin maksimi nopeus missä rav4 hybridin taka-akselin sähkömoottori toimii? Muistelisin että alta 50km/h nopeuksissa toimii mutta muistankohan oikein?

Poissa euroshopperi

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1718
Vs: Toyota RAV4 2019
« Vastaus #4118 : 04.04.2020 19:33 »
Pitäisikö tuolla perämoottorilla olla joku rajoitus nopeuden suhteen? Eikös se pysty jonkun verran työntämään aina, jos käsky tulee.

Poissa Muura

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 61
Vs: Toyota RAV4 2019
« Vastaus #4119 : 04.04.2020 23:36 »
Vastaus varmaan löytyisi selaamalla tätä ketjua tai jopa Googlella mutta kokeillaas täältä, jos jollakulla muistissa heti. Elikkäs onko jokin maksimi nopeus missä rav4 hybridin taka-akselin sähkömoottori toimii? Muistelisin että alta 50km/h nopeuksissa toimii mutta muistankohan oikein?
Priuksessa on neliveto joka on liikkeellelähdössä aina ja tarvittaessa  10- 70 nopeudessa.