-TimoS- sanoi:
Heissan !
Tätä aihetta aina lukeneena ja koeajaneena olisi kiva tietää käytännön kokemuksia; nappulat, näyttö, ajofiilikset käytännössä. Siis ihan päivittäisiä havaintoja autosta olisi kiva lukea.
Auton pesu, mistä valuu vettä pesun jälkeen, sivupeilin juuresta, listoista jne. Yksityiskohdat kiinnostavat. Pyyhkijöiden automatiikka yms.
Pieni kulutushan jo tiedetään jokatapauksessa.
RAV4:ssa käsinpesu on siihen totuttuaan (vaatii pari-kolme käsinpesukertaa niin oppii muodot jne) aivan ok. Toki enemmän taitteita ja rakosia kuin jossain lähes kantti kertaa kantti-Karoqissa. Vettä valuu eniten ison etumaskin rivoista, ja sen rivat kannattaa vaikka ihan omien keuhkojen voimin puhaltaa vedestä pois, muussa tapauksessa saattaa heti pesun jälkeen kovemmassa vauhdissa heittää vesipisaroita maskista konepellille saakka. Kaikissa autoissa kannattaa puhallella toki myös vaikkapa takavaloumpioiden reunat ja sivupeilien kotelon peilipuolelta vesiä viimeistelynä, ja vaikka säämiskällä/liinalla viedä kulma sivupeilin peilipuolen rakoihin jolloin osan vedestä saa pois. Valitsemalla vaalea värisävy autoon, helpottaa kummasti mahdollisten vesivalumien osalta visuaalisesti.
Keskinäyttö on aivan modernin näköinen olemukseltaan, itseäni ärsyttää eniten navigaattorin toiminta; toivotaan että tulee joku päivitys tuohon. Musapuoli soi vakiosoittimeksi hyvin, ja soittaa normaalisti artistista toiseen kuten pitääkin (edellismallissa ei). Nappulat...jaa, useita "premiumeja" tai yleensäkin vageja (joita siis pidetään mittapuuna kansanautoissa) omistaneena en koe millään tavalla erilaisina, siis että niihin kiinnittäisi huomiota erikseen. Tuntuma ok ja laadukkaita, eivät ole jääneet käteen. Keskinäytön kosketusherkkyyttä voi muuten säätää valikosta. Viiksivivut tukevat, kestävät varmasti auton iän. Mittaristo selkeä ja digitaalinen, saa muokattua joskaan vaihtoehtoja ei ole liikaa. Eco-, normal- tai sporttimoodissa muutama mittariston reunaviiva vaihtaa väriä moodin mukaan. Sadetunnistin on toiminut ihmeen hyvin niinä harvoina sadekeleinä mihin olen joutunut.
Näkyvyys on vanhakorista parempi, kiitos tarpeeksi ohuiden a-pilarien, isojen lasipinta-alojen ja vanhakoppaista alempana olevan sivuikkunalinjan. Peruutuskamera on kiva lisä; jotku lehdet moittii tojotien kameran kuvalaatua kisaajia huonommaksi vaan hyvin tuostakin taakse näkee. Tutkat toimii ok sekä edessä että takana. Adaptiivinen vakkari saisi pitää pisimmässä välimatkasäädössä pidemmän etäisyyden edellä ajavaan, muutoin se toimii melko hyvin (joskus toki muiden adaptiivisten tapaan jarruttaa sivussa olevan/sinne just menneen auton takia, mutta pahoja mokia ei esiinny), ja plussaa että pitkällä painalluksella saa tavallisen vakkarin käyttöön. Ratti on kivan tuntuinen, parempi kuin vanhassa. Ajoasento hyvä, ratti tulee sopivan lähelle. Kuskin penkki yllättävänkin hyvä selkävikaisellekin, tämä yllätti jo vanhakorisessa, toki jos haluaa sähköä ja lisäjuttuja niin sitten style tai premium alle. Ilmastointi toimii helteissäkin hyvin kun vaan moodi on se voimakkain, eikä mikään eco tai mediumi. Alussa oli medium päällä ja auringossa seissyt auto oli yllättävän "kauan" (puoli minuuttia-minuutti) kuuma ennen viilentymistä. Suuttimet saisivat olla isommat, tuntuu että entisessä mallissa tuli vielä enemmän ilmaa -ai niin vanhakoppaisessa ollut kiva lisäjuttu eli kojelaudan päällä oleva ilmaritilä vedottomalle lisäilmalle puuttuu uudesta eikä sellaista nykyisin monessakan automallissa ole. Pärjää siis myös helleoloissa. Kylmässä taas kuumaa tulee todella nopeasti.
Auto on ajossa eleetön, jopa "harmaa". Se tekee kaiken pääosin hyvin eli maantieajo, mutkatie, kaupunki jne, mutta ei taatusti anna Cupraleonin kaltaisia kiksejä. Menoa voisi kuvata eleettömän mukavaksi ja matkat sujuvat melko huomaamatta. Mitä ruuhkaisempi taival sitä hermostumattomampi olo, kiitos loistavan hybridilinjaston. Sähköajolla menee jopa kylmästartin jälkeen kilsan ajon jälkeen kesäkelissä. Voimaa on kun sitä pyytää, tarpeeksi vikkelälle menolle genressään.
Tämä lienee auto sellaiselle, joka arvostaa arjen helppoutta, tiettyä mukavuutta, käyttövarmuutta ja tunnetun valmistajan osaamista voimalinjan osalta. Kiksejä tämä ei erityisesti anna (paitsi sanotaanko sähköajo, pieni kulutus ja toisaalta yllättävänkin hyvä kiihtyvyys), ei myöskään ns. imagoa (auto ei herätä naapureissa/työkavereissa taatusti minkäänlaisia kateustuntemuksia mikä on itselleni nykyisin aivan mainio asia
).
Mitkään sisustuksen muoviosat/paneelit eivät nitise tai natise, ei myöskään jousitus/muu alusta. Ainoa yksilövirhe autossani on kuskin penkin selkänojan narina ja pieni "klappi", ne hoidetaan ens viikolla takuuseen. Lisäksi ulkopeilien kuoret ja jalan muoviosa natisevat herkästi kun autoa kuivaa tai pistää Korrek pro-viimeistelyainetta pintaan.