https://yliteippaus.fi/

Toyota RAV4 2019

Peeveli 1 sanoi:
Sullakin autossa ne hienommat lisävarustevanteet. Pitikö maksaa listahinta lisää vai saitko sopuhinnalla erotuksen?


Ärsyttää Tojotan linja pistää nykyaikana Active-tason Raviin tylsät perushopeiset valssit tässä hintaluokassa. Vanhakoppaisessakin tuli vakiona paremmannäköiset. Hondan CRV:ssä saa komeammat vanteet vakiona, samoin halvemmassa Qashqaissa jne. Tilausvaiheessa vannemittoja en tiennyt joten en tiennyt sopiiko vanhakoppaisen vanteet ja mitä saa lisävarusteena. Olisin ottanut kesärenkaille muutoin aivan muun malliset alut.

Kyllä noista neuvoteltiin ja siinä tuli vielä muutakin varustetta samaan pakettiin. Alkuperäiset 18" vanteet tuli talvirenkaille. Nuo kaksiväriset oli tammikuussa varusteluettelossa, kun tilausta tehtiin.
 
Auris sanoi:
Näyttää Ravistimien toimitukset koko ajan viivästyvän. Aluksi auton piti olla toukokuun puolivälissä, sitten kesäkuun ja nyt menee jo juhannuksen yli. Ruuhkaa taitaa olla.
Auto jälleenmyyjällä, mutta vääränlainen. Uutta olisi pitänyt odottaa 6-7kk.
 
Auris sanoi:
Väärä määrä vetäviä pyöriä.
Tuo on jo aika moka 8)
Kuinka on edes mahdollista, kun myyjä saa hyvissä ajoissa VIN-koodin millä pystyyn tarkastamaan auton. Pienen varuste mokan voisi jollain hyvityksellä katsoa läpi sormien, mutta vetotapa. Tosin jos etuvetoisen oot tilannut, ja 4-vetoinen tuli, niin sen voisi katsoa läpi sormien ;D
 
Kyllä mullekin neliveto-corolla kelpaa, jos sellainen tulee. Mutta vajaavetoinenhan sieltä on tullut ja eihän semmoinen käy. Eikös tämä ollut jo toinen case palstalaisilla, jollain muullakin oli taannoin joku tilausmoka.
 
völvöxc60 sanoi:
Tuo on jo aika moka 8)
Kuinka on edes mahdollista, kun myyjä saa hyvissä ajoissa VIN-koodin millä pystyyn tarkastamaan auton. Pienen varuste mokan voisi jollain hyvityksellä katsoa läpi sormien, mutta vetotapa. Tosin jos etuvetoisen oot tilannut, ja 4-vetoinen tuli, niin sen voisi katsoa läpi sormien ;D
Jaa-a. Myyjä ei ilmeisesti ole tilausvaiheessa katsonut kunnolla tai seurannut tilausta. Etuvetoinenhan sieltä oli tilattu ja nelivetoinen tuli. Myyjä tuli hienosti vastaan niin eipä tämä harmittamaan ostajalla jää.
 
Auris sanoi:
Jaa-a. Myyjä ei ilmeisesti ole tilausvaiheessa katsonut kunnolla tai seurannut tilausta. Etuvetoinenhan sieltä oli tilattu ja nelivetoinen tuli. Myyjä tuli hienosti vastaan niin eipä tämä harmittamaan ostajalla jää.
Eli kelpuutat 4-vetoisen :)
 
Auris sanoi:
Auto jälleenmyyjällä, mutta vääränlainen. Uutta olisi pitänyt odottaa 6-7kk.

Auris sanoi:
Väärä määrä vetäviä pyöriä.

Oho! Nyt pitäisi jo Toyotan puuttua Suomen myyntiorganisaation toimintaan. Corolla-ketjussa oli aiemmin juttua, kun toimitettu korimalli oli väärä. Tilauksessa oli Touring Sports ja tuli hatchback. Siinä ketjussa oltiin sitä mieltä, että tehdas - siinä tapauksessa TMUK Burnaston - ei tuollaista mokaa tee, vaan myyjäliike tai maahantuoja (Toyota Auto Finland) oli syöttänyt tilausjärjestelmään väärät tiedot. Täkäläisten toiminta ei ole ihan Toyotan toimintamallien ja laatujärjestelmän mukaista. Eihän tuollainen hutilointi ole mistään kotoisin.

Auris sanoi:
Jaa-a. Myyjä ei ilmeisesti ole tilausvaiheessa katsonut kunnolla tai seurannut tilausta. Etuvetoinenhan sieltä oli tilattu ja nelivetoinen tuli. Myyjä tuli hienosti vastaan niin eipä tämä harmittamaan ostajalla jää.

No kyllähän tuollaisen mokan nielee, jos antavat vääränlaisen tuotteen muutamaa tonnia halvemmalla kuin mitä tilauksen mukaisesta olisit maksanut ;D
 
Hyvä että meni noin. Toisinpäin vetotavan kannalta olisikin ollut  tekemätön paikka.
 
Aussimallissa näyttää olevan erilainen mittaristo kuin Euroopassa ja jenkeissä, taitaa olla liki samanlainen kuin edellisessä mallissa.
 
Torstai aamusta saakin sitten tuoretta AWD-i activea alle, ja skootteri saakin siirtyä vaihtoautohalliin odottelemaan uutta omistajaansa... mielenkiinnolla odottelen minkälaisiin kulutuslukemiin pääsen tuolla tummanpuhuvalla(Attitude Black) kulkineella... toivottavasti menee vähällä ;)
 
Heissan !
Tätä aihetta aina lukeneena ja koeajaneena olisi kiva tietää käytännön kokemuksia; nappulat, näyttö, ajofiilikset käytännössä. Siis ihan päivittäisiä havaintoja autosta olisi kiva lukea.
Auton pesu, mistä valuu vettä pesun jälkeen, sivupeilin juuresta, listoista jne. Yksityiskohdat kiinnostavat. Pyyhkijöiden automatiikka yms.

Pieni kulutushan jo tiedetään jokatapauksessa.  :)
 
-TimoS- sanoi:
Auton pesu, mistä valuu vettä pesun jälkeen, sivupeilin juuresta, listoista jne.

En tiedä kuinka muut toimivat mutta lehtipuhallin on kätevä ”turhake” auton kuivaamiseen pesun jälkeen. Sillä saa auton nopeasti käyttökuntoon. 👍🏻
 
-TimoS- sanoi:
Heissan !
Tätä aihetta aina lukeneena ja koeajaneena olisi kiva tietää käytännön kokemuksia; nappulat, näyttö, ajofiilikset käytännössä. Siis ihan päivittäisiä havaintoja autosta olisi kiva lukea.
Auton pesu, mistä valuu vettä pesun jälkeen, sivupeilin juuresta, listoista jne. Yksityiskohdat kiinnostavat. Pyyhkijöiden automatiikka yms.

Pieni kulutushan jo tiedetään jokatapauksessa.  :)


No jokunen kommentti kysymyksiisi ja muuhunkin nyt parin tuhannen kilsan jälkeen.

- Nappulat rattia lukuunottamatta oikeilla paikoilla ja laadukkaan tuntuisia, ratin nappuloiden painalluksen vaste antaa vähän halvan osan tunnun muuten ratti mukava ja säädöiltään riittävä

- Jos ilmastoinnin haluaa heti puhaltavan kuumassa autossa paljon kylmää, pitää ruuvata lämpötilansäätö ihan minimiin LO asentoon. Saisi olla joku pikanappi tehojäähdytykselle.

- Molemmat näytöt ok tasoa, iso näyttö ei nyt kunnollisile tabeille pärjää kuvan laadussa ja nopeudessa mutta riittävän hyvä kuitenkin

- Pyyhkijöiden automatiikka toimii hienosti, pyhkii melkolailla juuri silloin kun itsekin olisi pyyhkäisemässä

- Mukautuva vakinopeudensäädin toimii hienosti ja seuraa edellä menevää hyvin sekä alkaa hiljentää riippuen ajonopeudesta sopivalla hetkellä

- Kuskin penkki on kohtuullisen hyvä, mutta voisi olla parempikin. Vähänkin leveämmelle perällle saattaisi olla liian kapea.

- Oven ollessa kiinni kuskin penkin manuaalisäätöihin jää kädelle aika kapeä väli, ei meinaa oma lapio kunnolla mahtua penkin ja oven väliin säätämään.

- Keskikonsoli halvan oloinen ja nitisee jos siihen kunnolla nojaa omaa asentoa säätäessä. Lisäksi konsoli liian leveä polven seudun kohdalta, ottaa omassa istuinasennossani kiinni eli saisi olla jalalle enemmän tilaa.

- Etuikkuna todella paljon viistetty ja tulee aika pitkälle. Jos pitää penkkiä mahdollisimman ylhäällä eikä missään makuuasennossa, ottaa pää helposti kiinni tuulilasin yläreunaan. Eli joutuu pitämään penkkiä alempana kuin muun katon korkeuden puolesta pitäisin.

- Ajofiilis hyvä, jykevän tuntuinen ja hiljainen menopeli poislukien äänekkäät ensiasennusrenkaat. Helppo ajettava, esim antaaseen parkkihalliin helppo sovittaa vaikka on iso auto.

- Aurinkolipat paukahtavat kovalla äänellä kiinni suljettaessa, saisi olla joku hidastus


Tässä muutamia omia ajatuksia nyt alkuun.  Yhteenvetona voi sanoa tässä vaiheessa ettei ole tarvinnut hankintaa katua mitenkään, paljon autoa hintaan nähden  (2.0 manuaali active etuveto).





 
Moi! Kovasti myös odottelen omaa autoa saapuvaksi! Kävin koko ketjun läpi muutamassa päivässä ja on ollut mielenkiintoista lukea kokeemuksianne tilauksesta auton saapumiseen!
Tilasin omani 28.1. Tulossa RAV4 Style, värillä Bi-tone Pearl White, Plus paketilla ja panoraamakatolla. Talvirengas sarjaa en vielä ottanu vaan otan lähempänä talvea muualta. Tällätavalla hain säästöä, kun oli sarja aika hintava.

Tykästyin näytillä olleeseen Styleen valkomustalla värityksellä. Sopimusta tehdessä kävi pieni vahinko, kun meni tilaukseen ensin premium malli vaikka olin myyjälle sanonut, että sama auto, kun tuossa teillä näytillä! Mutta malli meni muuttumaan siinä vaiheessa, kun alettiin lisävarusteita valitsemaan. Tahdoin 360 asteen kamera systeemin ja ei kovin tarkasti myyjä sitten ilmaissut että styleen sitä ei saa. Sitten kävi niin, että malli vaihtuu premiumiksi. Parin päivän päästä sopimuksesta kävin uudelleen liikkeessä ja varmisti ihan vitsinä, että kai se nyt sitte toi style malli on mikä tulee. Myyjä sanoi, että EI kun toi Premium malli on tilattu. No pakotin sen sitte perumaan sen, kun en sitä halunnut. Itsellä painoi vaakakupissa enemmän se, että saan mustavalko värityksen, kun se että otan 360 kamerajärjestelmän. Sit tehtiin uudet paperit Stylestä. Olis mielelle aika järkytys ollut, kun ensin 6kk odotat autoo ja ei saa sitä mitä on luullu tilattavaksi. Huhu. :) Eilen tuli viestii My Toyota seurannasta, että on matkalla Zeebrugge, Belgium. Eli ei enää kauaa odottamista!
 
Jäi vielä edellisestä viestistä, että neliveto tulossa. Täs autoa odotellessa tuli etsiskeltyä autoon kaikenlaista lisäpalikkaa ja tollanen auton kaukokäynnistys tuli vastaan. 

Helsingis löyty Auto Extra joka asentaa autoihin tollasta hintaan 580€ asennettuna. Ajatuksena, että töihin lähtiessään talvella voisin laittaa kodin ikkunasta vain auton päälle lämpiämään.
 
-TimoS- sanoi:
Heissan !
Tätä aihetta aina lukeneena ja koeajaneena olisi kiva tietää käytännön kokemuksia; nappulat, näyttö, ajofiilikset käytännössä. Siis ihan päivittäisiä havaintoja autosta olisi kiva lukea.
Auton pesu, mistä valuu vettä pesun jälkeen, sivupeilin juuresta, listoista jne. Yksityiskohdat kiinnostavat. Pyyhkijöiden automatiikka yms.

Pieni kulutushan jo tiedetään jokatapauksessa.  :)

RAV4:ssa käsinpesu on siihen totuttuaan (vaatii pari-kolme käsinpesukertaa niin oppii muodot jne) aivan ok. Toki enemmän taitteita ja rakosia kuin jossain lähes kantti kertaa kantti-Karoqissa. Vettä valuu eniten ison etumaskin rivoista, ja sen rivat kannattaa vaikka ihan omien keuhkojen voimin puhaltaa vedestä pois, muussa tapauksessa saattaa heti pesun jälkeen kovemmassa vauhdissa heittää vesipisaroita maskista konepellille saakka. Kaikissa autoissa kannattaa puhallella toki myös vaikkapa takavaloumpioiden reunat ja sivupeilien kotelon peilipuolelta vesiä viimeistelynä, ja vaikka säämiskällä/liinalla viedä kulma sivupeilin peilipuolen rakoihin jolloin osan vedestä saa pois. Valitsemalla vaalea värisävy autoon, helpottaa kummasti mahdollisten vesivalumien osalta visuaalisesti.

Keskinäyttö on aivan modernin näköinen olemukseltaan, itseäni ärsyttää eniten navigaattorin toiminta; toivotaan että tulee joku päivitys tuohon. Musapuoli soi vakiosoittimeksi hyvin, ja soittaa normaalisti artistista toiseen kuten pitääkin (edellismallissa ei). Nappulat...jaa, useita "premiumeja" tai yleensäkin vageja (joita siis pidetään mittapuuna kansanautoissa) omistaneena en koe millään tavalla erilaisina, siis että niihin kiinnittäisi huomiota erikseen. Tuntuma ok ja laadukkaita, eivät ole jääneet käteen. Keskinäytön kosketusherkkyyttä voi muuten säätää valikosta. Viiksivivut tukevat, kestävät varmasti auton iän. Mittaristo selkeä ja digitaalinen, saa muokattua joskaan vaihtoehtoja ei ole liikaa. Eco-, normal- tai sporttimoodissa muutama mittariston reunaviiva vaihtaa väriä moodin mukaan. Sadetunnistin on toiminut ihmeen hyvin niinä harvoina sadekeleinä mihin olen joutunut.

Näkyvyys on vanhakorista parempi, kiitos tarpeeksi ohuiden a-pilarien, isojen lasipinta-alojen ja vanhakoppaista alempana olevan sivuikkunalinjan. Peruutuskamera on kiva lisä; jotku lehdet moittii tojotien kameran kuvalaatua kisaajia huonommaksi vaan hyvin tuostakin taakse näkee. Tutkat toimii ok sekä edessä että takana. Adaptiivinen vakkari saisi pitää pisimmässä välimatkasäädössä pidemmän etäisyyden edellä ajavaan, muutoin se toimii melko hyvin (joskus toki muiden adaptiivisten tapaan jarruttaa sivussa olevan/sinne just menneen auton takia, mutta pahoja mokia ei esiinny), ja plussaa että pitkällä painalluksella saa tavallisen vakkarin käyttöön. Ratti on kivan tuntuinen, parempi kuin vanhassa. Ajoasento hyvä, ratti tulee sopivan lähelle. Kuskin penkki yllättävänkin hyvä selkävikaisellekin, tämä yllätti jo vanhakorisessa, toki jos haluaa sähköä ja lisäjuttuja niin sitten style tai premium alle. Ilmastointi toimii helteissäkin hyvin kun vaan moodi on se voimakkain, eikä mikään eco tai mediumi. Alussa oli medium päällä ja auringossa seissyt auto oli yllättävän "kauan" (puoli minuuttia-minuutti) kuuma ennen viilentymistä. Suuttimet saisivat olla isommat, tuntuu että entisessä mallissa tuli vielä enemmän ilmaa -ai niin vanhakoppaisessa ollut kiva lisäjuttu eli kojelaudan päällä oleva ilmaritilä vedottomalle lisäilmalle puuttuu uudesta eikä sellaista nykyisin monessakan automallissa ole. Pärjää siis myös helleoloissa. Kylmässä taas kuumaa tulee todella nopeasti.

Auto on ajossa eleetön, jopa "harmaa". Se tekee kaiken pääosin hyvin eli maantieajo, mutkatie, kaupunki jne, mutta ei taatusti anna Cupraleonin kaltaisia kiksejä. Menoa voisi kuvata eleettömän mukavaksi ja matkat sujuvat melko huomaamatta. Mitä ruuhkaisempi taival sitä hermostumattomampi olo, kiitos loistavan hybridilinjaston. Sähköajolla menee jopa kylmästartin jälkeen kilsan ajon jälkeen kesäkelissä. Voimaa on kun sitä pyytää, tarpeeksi vikkelälle menolle genressään.

Tämä lienee auto sellaiselle, joka arvostaa arjen helppoutta, tiettyä mukavuutta, käyttövarmuutta ja tunnetun valmistajan osaamista voimalinjan osalta. Kiksejä tämä ei erityisesti anna (paitsi sanotaanko sähköajo, pieni kulutus ja toisaalta yllättävänkin hyvä kiihtyvyys), ei myöskään ns. imagoa (auto ei herätä naapureissa/työkavereissa taatusti minkäänlaisia kateustuntemuksia mikä on itselleni nykyisin aivan mainio asia :)).

Mitkään sisustuksen muoviosat/paneelit eivät nitise tai natise, ei myöskään jousitus/muu alusta. Ainoa yksilövirhe autossani on kuskin penkin selkänojan narina ja pieni "klappi", ne hoidetaan ens viikolla takuuseen. Lisäksi ulkopeilien kuoret ja jalan muoviosa natisevat herkästi kun autoa kuivaa tai pistää Korrek pro-viimeistelyainetta pintaan.

 
Eikös tuon osoitteen saa lähetettyä puhelimella tuon MyT sovelluksen kautta autoon, niin ei tarvitse tuohon "kökköön" naviin koskea :rolleyes:
Ainakin tuossa sovelluksessa on kohta Minne? lähetä autoon. Niin ja eikös tämä ymmärrä jos Suomea, niin sanoo naviin vain osoitteen 8)
 
Peeveli tuossa kiteytti hyvin monia asioita. Mutta on näissäkin näköjään yksilöeroja. Minulla on kaksi kertaa alkanut ihan kunnon särinä jostain kojetaulun uumenista. Ja mikä sattuma, molemmilla kerroilla Tuusulanväylää etelään päin uudella pinnalla. Loppui sitten aikanaan kun pääsi taajamaan. Tuosta pitäisi mennä keskustelemaan, saisiko kuntoon.
Toki voi olla parempi kun ei lähdetä repimään kojelautaa auki, siirtyy vaan räminä muualle tai jopa lisääntyy.
Pitänee seurata jonkin aikaa.

Jotain uraherkkyyttä nelikossakin on. Uraisella motarilla siltatyömaan jälkeen lappu lattiaan 50-->120 km/h niin kiemurtelee kyllä, sanoisinko yllättävän paljon. Ei mene kuin kiskoilla.

Tankillakin tuli käytyä vasta toista kertaa (luovutus ~täytenä), olisi mennyt yli 1000 kilsaa heittämällä, tuli vaan sopiva hetki. Tietsika 4,5 ja tankkauksesta laskettuna samat 4,50 (oikein kahdella desimaalilla) l/100km. Tankillisesta suurin osa taajamaa ja yli 80% eco-moodissa. Kerrankin realistinen ajotietokone.

Ajettu vajaat 2500 km, fiilis on: nappivalinta sokkona.
 
Huttunen sanoi:
Peeveli tuossa kiteytti hyvin monia asioita. Mutta on näissäkin näköjään yksilöeroja. Minulla on kaksi kertaa alkanut ihan kunnon särinä jostain kojetaulun uumenista. Ja mikä sattuma, molemmilla kerroilla Tuusulanväylää etelään päin uudella pinnalla. Loppui sitten aikanaan kun pääsi taajamaan. Tuosta pitäisi mennä keskustelemaan, saisiko kuntoon.
Toki voi olla parempi kun ei lähdetä repimään kojelautaa auki, siirtyy vaan räminä muualle tai jopa lisääntyy.
Pitänee seurata jonkin aikaa.

Oma tehnyt saman nyt pari kertaa. Tosin tien pinta on ollut kyllä tuolloin paikallista uraa ja monttua, joten sillä ei liene merkitystä. Tulee jostain kojelaudan sisältä aika suoraan kuskin edestä.  Itse mietin että voisi tulla ehkä moottoritilankin puolelta ja johtua vain sisään.

Edit.  Tuo kestää hetken aikaa ja loppuu, joten liittynee johonkin aika ajoin tapahtuvaan toimintaan tai mahdollisesti automaatti-ilmastoinnin säätymiseen.  On kyllä sen verran äänekäs, että jonkinmoinen vikatilanne tuo on.