https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Toyota RAV4 2019

CorAveRav sanoi:
Manuaalissa on kohta "Home (koti) -näytön mukautus" mutta aika lyhyesti selostettu, onko vain yleisiä asetuksia vai saako sillä muutosta aloitusnäytön sisältöön?
Pientä säätöä pystyy tekemään mutta kökkö navigaattorikartta pysyy kotinäytön pääikkunassa ja se on tarpeeton tutussa ympäristössä. Parempaa muokattavuutta toivoisin.

Kulutuslukemat mielenkiintoisen alhaisia. 2. tankillisen kulutus alkoi nelosella... Katotaan nyt onko Oulun pohjoispuolen tietöiden nopeusrajoitukset se ainoa syy vaiko edellisellä Ravilla saatu hybridillä sopiva ajotyyli syynä alhaisiin kulutus lukuihin.
 
Meneekö se niin että hybridilläkin ”oppii ajamaan”? Ajotyyli muuttuu, nopeammat kiihdytykset ja siirrytään rullaamaan, vai mitä?
 
Kettu sanoi:
Meneekö se niin että hybridilläkin ”oppii ajamaan”? Ajotyyli muuttuu, nopeammat kiihdytykset ja siirrytään rullaamaan, vai mitä?
Juurikin näin kuten kirjoitit. Tahtoo vaan koukuttaa hybridit taloudellisuusajoon vaikka kohtuu vähällä kulkisi vaikkei ajotapaa muutaisikaan.

Ekomittaria lukemalla oppii tietään missä kohtaa bensakone tulee  sähkön avuksi, usein tulee liuteltua sähköllä em. rajaa silmällä pitäen. Ja sähköajoa uus Ravi tarjoaa selkeästi enemmän kuin vanhempi versio.
 
Siinä on myös koulutusohjelma, joka antaa arvion ajorupeamasta heti sammutuksen jälkeen. Ajelin motarinpätkää Ikean liittymästä Turuntien alkuun ja olin varma, että nousee tuon takia hieman 5,5 L:sta. Edestakainen matka ei nostanut kuitenkaan yhtään, vaan pihaan päästyä putosi 5,4L/100 lukemaan. Arabiasta motarin päähän sujuikin äärimmäisen nopeasti ja aikaa meni vaivaiset 42 minuuttia, mutta kulutus pysyi silti 5L/100 lukemissa, kun oli ECO mode päällä. Mulla oli siis emäntä jo päässyt 5,3 L/100 lukemiin 1145 km matkalla, johon sisältyi Hki-Vaasa-Hki maantie ajoa. Nollasin vahingossa talteen ja alkoi uudestaan laskenta. Putoaa siis takaisin tuota 5,3L kohti ja auto tuntuu sopivan hyvin omaan ajoprofiiliin.
 
Itse en edes halua käyttää (never!) mitään eco-moodia, ja silti kulutus tässä uusikorisessa on ns. naurettava (siis naurettavan vähän). Range näyttää tankkauksen jälkeen 1000 km kieppeillä ja tankkausmitattu kulutus tukee tätä. Tuntuu että polttoainemittarin viisari ei vaju millään. ;D

Onko muut Activen hankkineet miettineet näiden vakioiden melko tylsien hopeisten 17" aluvanteiden tilalle muuta vannetta? Itse miettinyt edelliskoppaisen 17" vannemalleja (kiillotettu-musta tai kiillotettu-antrasiitti), mutta hintaa noille tulee marmoritiskillä (ja verkkokaupasta) lähes sama kuin 18-tuumaisille Style- ja Premium-mallin lisävarusteina myytävälle musta-kiillotettu-aluille (sama mikä on Deorella autotalli-autossaan). Eli 17-tuumaisina lähes 900 eur sarja ja 18-tuumaisena reilu tonni. Vanhakoppaisen vanteissa ET on 39 ja uusikorisessa 35 eli eroa 4 mm. Ei vaan millään haluaisi mennä isompaan vannekokoon maamme teiden ja kulutus/suoritusarvojen pienen heikkenemisen takia. Tarvikevanteita en kelpuuta, pitäisi olla oem-vanne. Onko ulkomaisia verkkokauppoja oem-tojotavanteille olemassa?
 
Peeveli 1 sanoi:
Itse en edes halua käyttää (never!) mitään eco-moodia, ja silti kulutus tässä uusikorisessa on ns. naurettava (siis naurettavan vähän). Range näyttää tankkauksen jälkeen 1000 km kieppeillä ja tankkausmitattu kulutus tukee tätä. Tuntuu että polttoainemittarin viisari ei vaju millään. ;D

Tämä on nii-in makean kuuloista kommentointia bensa-autolla ajavan näppäimistöltä!  ;D
Kyllä mulla vaan houkuttaa nämä hybridit enemmän ja enemmän. Vois jopa väittää, että seuraava auto tulee olemaan sähköllä ryyditetty bensa. Katsotaan sitten mitä tarjolla on kun asia on ajankohtainen.

Peevelin auton väritys on sellainen, että kaksiväriset erikoisvanteet ois mun silmään siihen sopivat. Esim harjattu alumiini/musta lakattu.
Tai jotku "mörkövanteet", kuten joku tällainen:
cat_l3_wheels.jpg

Toki ei ole mikään OEM. Mutta Japanracing vanteet ois ainakin nimensä puolesta ees hieman sinne päin  ;)
 
Itse laittaisin 16" vanteet niin saisi vähän enemmän kumia, mutta katselin että näissä on niin isot jarrut ettei taida mahtua. Tiet nykyisin pääkaupunkiseutua ja Tampereen seutua lukuunottamatta niin ala-arvoisessa kunnossa että ei nyt ainakaan vähempää voi kumia laittaa. Tuo 17" pakettikin on jo liian kova monttuihin ja uriin.
 
tuRboman sanoi:
Tämä on nii-in makean kuuloista kommentointia bensa-autolla ajavan näppäimistöltä!  ;D
Kyllä mulla vaan houkuttaa nämä hybridit enemmän ja enemmän. Vois jopa väittää, että seuraava auto tulee olemaan sähköllä ryyditetty bensa. Katsotaan sitten mitä tarjolla on kun asia on ajankohtainen.

Peevelin auton väritys on sellainen, että kaksiväriset erikoisvanteet ois mun silmään siihen sopivat. Esim harjattu alumiini/musta lakattu.
Tai jotku "mörkövanteet", kuten joku tällainen:
cat_l3_wheels.jpg

Toki ei ole mikään OEM. Mutta Japanracing vanteet ois ainakin nimensä puolesta ees hieman sinne päin  ;)


Juu tehdas on kyllä onnistunut loistavasti kulutuksessa vs. suorituskyky, ja tosiaan ev-moodia pitää paljon herkemmin päällä ja vie sille myös maantielläkin.


Nuo mustat mörkövanteet ovat itselleni ehdoton nou. En tykkää Style-mallin vakioista kokomustistakaan. Kaksiväriset ne olisivat jos hankin, siis kiillotettu-tumma.
 
Nyt pitää muistaa että näissä SUVeissa on lähtökohtaisesti jo ihan järkevä määrä ilmaa vanteen ja tienpinnan välissä. 18" SUV-rengas ei ole sama juttu kuin 18" Corollan alla. Vakiorengas on 225/65R17. Siinä on jo sen melkein 15 senttiä donitsia.

16" SUV-vanteeksi on siksi sinänsä tarpeeton, jos mietitään mukavuutta.
perus-rav225/65R1714,6cm
style-rav225/60R1813,5cm
life-corolla195/65R1512,7cm
perus-perus205/55R1611,2cm
premium-corolla225/40R189cm

Suomen teillä SUV on käytännössä aina mukavuuden kannalta paremmin rengastettu kuin normaali auto noilla perus-perus renkailla.
 
repomies sanoi:
Nyt pitää muistaa että näissä SUVeissa on lähtökohtaisesti jo ihan järkevä määrä ilmaa vanteen ja tienpinnan välissä. 18" SUV-rengas ei ole sama juttu kuin 18" Corollan alla. Vakiorengas on 225/65R17. Siinä on jo sen melkein 15 senttiä donitsia.

16" SUV-vanteeksi on siksi sinänsä tarpeeton, jos mietitään mukavuutta.
perus-rav225/65R1714,6cm
style-rav225/60R1813,5cm
life-corolla195/65R1512,7cm
perus-perus205/55R1611,2cm
premium-corolla225/40R189cm

Suomen teillä SUV on käytännössä aina mukavuuden kannalta paremmin rengastettu kuin normaali auto noilla perus-perus renkailla.

Huomattava ero renkaan kovuudessa edellisen kärryn 16" vanteella olevaan suv kumiin monttuun tai vaikka hidastetöyssyyn ajettaessa. Harmi kun ei muista, kuinka korkea kumi siinä oli, taisi mennä jo 70 profiiliin ja 225 leveyttä.  Ei tarvinnut juuri hidastella, mutta Ravin 17" paketilla pitää tai tärähtää kyllä ikävästi. 18" vanteita en laittaisi ikinä alle tämän tyyppiseen autoon. Omaan silmään tällaisessa suvissä nätimpikin kun on kunnolla kumia, saisi olla mieluusti kumissa vähän kuviotakin jos ei menisi sitten jo liian veteläksi.

Aikaisemmin Passatissa ja i40:ssä oli 18" vanteet matalalla rengastuksella ja vielä volsussa oli matalampi ja kovempi sport alusta lisäksi. Tuollaisissa matalissa pulkissa näytävät kyllä hyvältä, mutta aivan järkyttäviä käytössä ja varsinkin urissa.
 
jpe sanoi:
Huomattava ero renkaan kovuudessa edellisen kärryn 16" vanteella olevaan suv kumiin monttuun tai vaikka hidastetöyssyyn ajettaessa.  Ei tarvinnut juuri hidastella, mutta Ravin 17" paketilla pitää tai tärähtää kyllä ikävästi. 18" vanteita en laittaisi ikinä alle tämän tyyppiseen autoon. Omaan silmään tällaisessa suvissä nätimpikin kun on kunnolla kumia.

Vaikea varmaan vertailla eri autoja ja eri renkaita. Vähän turhan monta muuttujaa. Vai vaihdoitko samaan autoon eri vannekoon mutta saman rengasmallin eri kokoon?

Enempi on tietysti aina enempi, mutta jos katsotaan tuota taulukkoa nyt vaan niin SUV-kuskien pitäisi olla ihan hiljaa. Nimim. premium-corollan tilannut.  ;D
 
jpe sanoi:
Huomattava ero renkaan kovuudessa edellisen kärryn 16" vanteella olevaan suv kumiin monttuun tai vaikka hidastetöyssyyn ajettaessa. Harmi kun ei muista, kuinka korkea kumi siinä oli, taisi mennä jo 70 profiiliin ja 225 leveyttä.  Ei tarvinnut juuri hidastella, mutta Ravin 17" paketilla pitää tai tärähtää kyllä ikävästi. 18" vanteita en laittaisi ikinä alle tämän tyyppiseen autoon. Omaan silmään tällaisessa suvissä nätimpikin kun on kunnolla kumia, saisi olla mieluusti kumissa vähän kuviotakin jos ei menisi sitten jo liian veteläksi.

Aikaisemmin Passatissa ja i40:ssä oli 18" vanteet matalalla rengastuksella ja vielä volsussa oli matalampi ja kovempi sport alusta lisäksi. Tuollaisissa matalissa pulkissa näytävät kyllä hyvältä, mutta aivan järkyttäviä käytössä ja varsinkin urissa.

Itsellä taas oli toisinpäin, on jo niin iso rengaskoko ja paljon kumia että en edes harkinnut talvivanteiksikaan kuin 18" kokoa.

Jenkeissähän nämä paremmin varustellut tulee jo 19" valsseilla.

16" ei kyllä millään voi tarjota järkevää ääritilannekäytöstä, tai ainakin pitäisi ajaa jollain poskettomilla paineilla.
 
repomies sanoi:
Vaikea varmaan vertailla eri autoja ja eri renkaita. Vähän turhan monta muuttujaa. Vai vaihdoitko samaan autoon eri vannekoon mutta saman rengasmallin eri kokoon?

Enempi on tietysti aina enempi, mutta jos katsotaan tuota taulukkoa nyt vaan niin SUV-kuskien pitäisi olla ihan hiljaa. Nimim. premium-corollan tilannut.  ;D

Itse ostin nyt toisen suvin juurikin tuon takia, ettei tarvitse olla koko ajan katse tiessä ja kierrellä jokaista monttua ja kohoumaa. Totta kai näiden suvien kohdalla puhutaan aina ihan eri asiasta verrattuna mataliin kulkineisiin. Mutta sitten näissäkin voi rengastuksella vaikuttaa vielä paljon. Itse olen sitä mieltä että koko suvin ajatus menee hukkaan jos alkaa laittamaan ohkaisempaa kumia alle, vaikka kaikki onkin suhteellista.

Ei tuo 17" rengastus tosiaankaan mikään kivireki ole, ei sinne päinkään, mutta itselle kelpaisi vieläkin enempi kumia tai oikeammin ilmaa tien ja vanteen väliin. 

Edit. Mutta nämä on taas niitä makuasioita, kukin sen mukaan mistä pitää ja missä ajelee eli millä pärjää.
 
SUV-renkaathan ovat usein vahvistettuja/tukevampia sivurakenteeltaankin kuin perushenkilöautoissa, ja se tekee tietyn jäykkyyden ja sitä kautta varmasti tuntee "tärskäytykset" jne helpommin. En tiedä, parantaisiko 18" koko RAV4:ssa vielä esim. ohjauksen keskitystä maantieajossa, mutka-ajoa varmasti hitusen parantaisi. Deoren autotalli-Ravissa on komiat 18-valssit, en ole niitä livenä nähnyt koskaan.
 
Planeetan vaikeimmin saatava automalli on (XSE) Style... jenkkikauppiaan mielestä.
Onneksi odotuskärvistely loppuu pian itsellä.
 
Hyvä että kärvistely loppuu muutamilla, minulla viimeinen kk oli ilman autoa. Ajattelin laittaa kommentteja kun toinen oma tankkaus olisi tehty. Kestää, kestää vaan...Nyt ajettu viime tankkauksesta yli 600 km, tietsika 4,5 l/100km. Ajettu siis yli 2000 km yht. Jos menee tankillinen alle 5 todellista, niin on kyllä kova suoritus idänihmeeltä. Sport-moodissakin on lappu laitettu lattiaan useammankin kerran, hymy korvilla.

Jotain sirinää ilmeni kojetaulun sisältä kun ajoin uutta pintaa Tuusulanväylällä. Vähän nyrkkiä, ei apua. Sitten sirinä häviää, siirtyy muualle ja lopulta ei kuulu mistään mitään moneen päivään. Premiumit ei rätise eikä sirise. Eipä kummoista haittaa, olen liian kultakorva.

Oli hyvä ottaa vahaus ennen luovutusta. Kelithän olleet kesäisen hyvät, jokunen sadekuuro ollut. Kerran olen pessyt, vielä näyttää hyvältä toi Zirkon. Talviaikaan sit pestävä useammin.

Audio, olen sopeutunut pois HK-systeemeistä, kyllähän tota Activen toistoa kuuntelee. Huonompiakin perushintaisia on paljon, tyydyttävä.

Navi: "käänny tielle tuhanneskahdeksassadasviideskymmeneskolmas". Pientä sijamuotopäivitystä tarttis sun muuta, itse laite nopea.

Penkit yllättävän hyvät lyhyelle äijälle. Näitä pelkäsin ennakkoon eniten. Toimii, mutta esim. poistuneen Accordin sähköpenkit 10-4 näihin verrattuna. Ilmeisesti ristiseläntuki säädöllisissä on niin laaja, että sitä on pitänyt käyttää lähes, ei nyt tappiin asti, mut melkein. Tässä kiinteässä kompromissi on hyvä, en ole edes ajatellut koko asiaa.

Mittaristo varmaan koukuttaa ajamaan taloudellisesti. Kyllä iso autotehdas on fiksumpi kuin yksittäinen kuski. On tällä helppoa ja mukavaa ajella minun ajoprofiilia, taajamaa ja maantietä, motaria vain joskus.

Hyvä peli!
 
Nyt on Rav luovutettu. Ekat kilsat takana ja vähän yli viiden litran asettui kulutus ensimmäisellä sadan kilsan lenkillä. Miellyttävä ensituntuma. Renkaat Dunlop Grandtrek PT30 ja aika hiljaiselta vaikuttaa. Edellinen auto Lexus NX verrokkina. Nyt täytyy perehtyä tuohon viihdejärjestelmä/naviin...
 

Liitteet

  • Toyo luovutus.jpg
    Toyo luovutus.jpg
    57 KB · Katsottu: 318
Manuaali 2 litraisella ajelin juuri 110km matkan ohitellen lappu nelosvaihteessa lattiassa useaan kertaan. Muuten reilua satasta pääosin ja keskinopeus 89.  Kulutus 5.8 litraa sataselle, joten empä ihmettele hybridien lukemia kun ei näiden polttomoottoreillekaan tunnu bensa liikaa maistuvan.


Työmatkan jälkeen eilen näytti tällaista ja sekalaista ajoa kuten ajasta näkyy. Tuntuu kulutus vaan tippuvan kun moottorille tulee kilometrejä lisää.

2019-06-13_05-42-42 by Jii Eee, on Flickr
 
Pienet on äijillä kulutukset,hienoa. C-hr talvella 6,5, nyt nollaamatta 5,0,joten ei taida suurta harppausta tulla muutakuin auton kokoon? Onko kenellekään palstaveljelle tullu styleä vielä,kun rengasasia kiinnostaa.  Activet tullee kait bridgestoneilla ja premiumit dunlopeilla (tämän palstan mukaan) Oma vajaavetoinen style on kauppiaalla n.16.07-19 ja tilattu 24.01-19.
 
Pusla sanoi:
Nyt on Rav luovutettu. Ekat kilsat takana ja vähän yli viiden litran asettui kulutus ensimmäisellä sadan kilsan lenkillä. Miellyttävä ensituntuma. Renkaat Dunlop Grandtrek PT30 ja aika hiljaiselta vaikuttaa. Edellinen auto Lexus NX verrokkina. Nyt täytyy perehtyä tuohon viihdejärjestelmä/naviin...


Sullakin autossa ne hienommat lisävarustevanteet. Pitikö maksaa listahinta lisää vai saitko sopuhinnalla erotuksen?


Ärsyttää Tojotan linja pistää nykyaikana Active-tason Raviin tylsät perushopeiset valssit tässä hintaluokassa. Vanhakoppaisessakin tuli vakiona paremmannäköiset. Hondan CRV:ssä saa komeammat vanteet vakiona, samoin halvemmassa Qashqaissa jne. Tilausvaiheessa vannemittoja en tiennyt joten en tiennyt sopiiko vanhakoppaisen vanteet ja mitä saa lisävarusteena. Olisin ottanut kesärenkaille muutoin aivan muun malliset alut.
 
jpe sanoi:
Manuaali 2 litraisella ajelin juuri 110km matkan ohitellen lappu nelosvaihteessa lattiassa useaan kertaan. Muuten reilua satasta pääosin ja keskinopeus 89.  Kulutus 5.8 litraa sataselle, joten empä ihmettele hybridien lukemia kun ei näiden polttomoottoreillekaan tunnu bensa liikaa maistuvan.
Vähällä menee kyllä! Aamulla ajoin rouvan 1,0 TSI Fabialla ~50 km matkan, keskinopeus sama 89 km/h ja ajotietokoneen ilmoittama kulutus 5,1 = ~5,3 l/100 km todellinen. Eli varsin hyvin on tainnut onnistua Toyotalta tuo perus bensakoneenkin ekoviritys, ellei tuo ajotietokone sitten valehtele litrasotalla...
 
Tretjak sanoi:
Onko kenellekään palstaveljelle tullu styleä vielä,kun rengasasia kiinnostaa.  Activet tullee kait bridgestoneilla ja premiumit dunlopeilla (tämän palstan mukaan) Oma vajaavetoinen style on kauppiaalla n.16.07-19 ja tilattu 24.01-19.

Läheisen työpaikan parkkipaikalle on style ilmestynyt pari viikkoa sitten. Siitä kävin vakoilemassa, että Dunlop Grandtrek PT30 225/60R18 100H.
style
 
Peeveli 1 sanoi:
Sullakin autossa ne hienommat lisävarustevanteet. Pitikö maksaa listahinta lisää vai saitko sopuhinnalla erotuksen?


Ärsyttää Tojotan linja pistää nykyaikana Active-tason Raviin tylsät perushopeiset valssit tässä hintaluokassa. Vanhakoppaisessakin tuli vakiona paremmannäköiset. Hondan CRV:ssä saa komeammat vanteet vakiona, samoin halvemmassa Qashqaissa jne. Tilausvaiheessa vannemittoja en tiennyt joten en tiennyt sopiiko vanhakoppaisen vanteet ja mitä saa lisävarusteena. Olisin ottanut kesärenkaille muutoin aivan muun malliset alut.

Mä tilasin jälkikäteen tinkimällä nuo samat musta/hopeiset, kun kauppias osti omaan RAV4:eensa ja sain ne 800 € nettohintaan. Omaan silmään kyllä pätevän näköiset, mutta taitaa saada vain 18". 235/60-18 Nokian 7 on tarkoitus laittaa talvipyöriin, kun on setti hyllyssä. Tekisi mieli kyllä vaihtaa kesäksi alle nuo musta/hopeat.