autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Toyota RAV4 2019  (Luettu 279911 kertaa)

Poissa euroshopperi

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1140
Vs: Toyota RAV4 2019
« Vastaus #2280 : 15.05.2019 22:27 »
Kävin Kaivokselassa viemässä vähän lahjuksia kauppiaille. Siellähän se pikkuinen jo odottelikin kiltisti. Roiskeläpät jälkitoimitukseen 1 1/2 kk toimituksella. Hehee. Yli 40 tuntia kestää vielä auton saantiin. Ajatelkaa 40. Sehän on järjettömän iso luku, kun alussa oli vain 5.
Siinä vieressä oli toinen premium nätisti ja hiljaa. Joku punainen, panoraama kattoluukulla. 3:s premium oli juuri nosturilla hallissa ja vaaleilla penkeillä näkyi olevan ash grey värisenä. Ja alla siis maailmankuulut Dunlopit näkyi ainakin omassa olevan. Ihme premium suma yhtäkkiä tullut liikkeeseen.

Poissa euroshopperi

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1140
Vs: Toyota RAV4 2019
« Vastaus #2281 : 15.05.2019 22:35 »
No onnea ja menestystä Huttuselle. Väärin on ajettu kaupungissa, jos noin pieni kulutus. Moottorilehden mukaan pitää mennä reippaasti yli 6 L/100 kaupungissa. Opettele ajamaan kunnolla. Ja olisi myös hyvä tilata aika lääkäriltä, jos se auto ei huutanut muka. Kyllä sen pitää huutaa kunnolla kun ajetaan.

Poissa Huttunen

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 154
Vs: Toyota RAV4 2019
« Vastaus #2282 : 15.05.2019 22:47 »
Yksi pieni nega tuli mieleen. Ihan tallissa keula edellä seinää kohti, ei pysty ainakaan ekana päivänä ryömittämään sentti sentiltä, pientä hyökkäävyyttä on. Ei viitsi pamautta keulaa kiviseinään, jäi turhan kauaksi. Tohonkin oppii, muttei ole tarkan manuaalilaatikon veroinen. Ja kiitos onnentoivotuksesta.
RAV4 Hybrid AWD-i 2019

Poissa AdvForester

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 63
    • Adventure Forester Youtube-kanava
Vs: Toyota RAV4 2019
« Vastaus #2283 : 16.05.2019 06:40 »
No onnea ja menestystä Huttuselle. Väärin on ajettu kaupungissa, jos noin pieni kulutus. Moottorilehden mukaan pitää mennä reippaasti yli 6 L/100 kaupungissa. Opettele ajamaan kunnolla. Ja olisi myös hyvä tilata aika lääkäriltä, jos se auto ei huutanut muka. Kyllä sen pitää huutaa kunnolla kun ajetaan.

Helmikuun koeajolla (videota tuolla mun Youtube-kanavalla) meni n. 5 litran pintaan ytimessä ja Länsiväylällä ajon jäljiltä. Vähällä menee!

Poissa CorAveRav

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 753
Vs: Toyota RAV4 2019
« Vastaus #2284 : 16.05.2019 08:09 »
Saihan se sama "lehti" menemään palmujen alla yli 10 litraa taajamassa... siinä kohtaa alkoi mietityttämään juttujen taso kun sekoitetaan ilmeisesti hetkelliskulutus ja pidemmän matkan/ajan keskikulutus.

Poissa deore

Vs: Toyota RAV4 2019
« Vastaus #2285 : 16.05.2019 17:08 »
Siinä vieressä oli toinen premium nätisti ja hiljaa. Joku punainen, panoraama kattoluukulla.

Se on melko varmasti mun. 8)

Poissa euroshopperi

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1140
Vs: Toyota RAV4 2019
« Vastaus #2286 : 16.05.2019 18:45 »
Tämä oli kyllä heti mielessä, että tuon karmean huutajan täytyy olla Deoren kasa. On kyllä melko hieno väri tuo red. Ja mustat nahkat on myös hienot. No huomennahan me ehkä nähdäänkin, jos satut hakemaan autoa myöhemmin iltapäivällä. Voin tarjota kahvitkin oman myyjän piikkiin. Onnittelut ainakin hienosta kulkineesta laitetaan tulemaan jo nyt.

Poissa deore

Vs: Toyota RAV4 2019
« Vastaus #2287 : 16.05.2019 18:57 »
Tämä oli kyllä heti mielessä, että tuon karmean huutajan täytyy olla Deoren kasa. On kyllä melko hieno väri tuo red. Ja mustat nahkat on myös hienot. No huomennahan me ehkä nähdäänkin, jos satut hakemaan autoa myöhemmin iltapäivällä. Voin tarjota kahvitkin oman myyjän piikkiin. Onnittelut ainakin hienosta kulkineesta laitetaan tulemaan jo nyt.

Kiitti. Oliko auto muuten hallissa vai ulkona? Oliko alla premiumin vakiovanteet vaiko ne mun tilaamat tuplapuolaiset? Mä en varmaan ole huomenna menossa noutamaan, kun myyjästä ei ole kuulunut viikkoon, vaikka pyysin päivittämään luovutusajankohtaa kun tietää. Ei ole laskuakaan lähettänyt. Maksoitko itse laskulla? C-HR:n maksoin aikanaan kortilla vähän huvittuneena, että olikohan tämä oikeasti järkevin tapa liikkeen kannalta.  :)

Poissa euroshopperi

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1140
Vs: Toyota RAV4 2019
« Vastaus #2288 : 16.05.2019 20:49 »
Sun auto oli välitasanteen katoksessa. Mulla oli pihalla auringon armoilla ja viimassa odottelemassa halliin menoa. En kattellu vanteita, kun oli oma ressukka kadonnut siitä sun auton viereltä ja hätäännyin. Roiskeläpillä toimitusaika 1 1/2 kuukautta ja kauppias kysyi, että odotanko luovutusta, vai haluanko ajoin ja laitetaan jälkiasennuksena. Ei tullut kauppoja kovalla rahalla otettua, kun rahat on kiinni niin monella taholla.

Poissa CorAveRav

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 753
Vs: Toyota RAV4 2019
« Vastaus #2289 : 16.05.2019 22:39 »
Lanciat lähti Italiasta kohti Bristolia... mekkala lienee mahtava.

Poissa jpe

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 58
Vs: Toyota RAV4 2019
« Vastaus #2290 : 17.05.2019 14:02 »
Tiistaina saan omani, mutta koukku jää jälkitoimitukseen. Ei ole maassa koukkuja sanottiin.

Poissa Ravihevonen

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 27
Vs: Toyota RAV4 2019
« Vastaus #2291 : 17.05.2019 16:45 »
Sain autoni ruosteensuojaus- ja äänieristyskäsittelystä. Eli pohjaan äänieristysmassaa, jonka päälle ruostesuojaus. Kaikki ovet ja takakontti vuorattiin äänieristysmateriaalilla. Hintalappu 2xxx euroa. Lopputulokseen suht tyytyväinen. Tein saman käsittelyn vuosia sitten toiseen autoon, joka saatiin myös hiljaisemmaksi.

Mitään maailmaamullistavaa käsittelyllä ei saa, mutta hieman sivistyneempi äänimaailma autossa nyt on. Tein ennen ja jälkeen kännykällä desibelimittauksia eli sama tienpätkä satasen nopeudella. Mittaus ei kyllä ole aukoton, koska keli, ruuhka tms. vaikuttaa mittaukseen, enkä saanut jälkimmäisellä ajolla yhtä pitkää pätkää mittaukseen ruuhkan takia. Käsittelyn jälkeen desibelit tippuivat auton sisällä jotain 1-2 desibelin verran. Vaikka se kuulostaa vähäiseltä, niin tuon eron kyllä huomaa omilla aisteilla.

Korvakuulolla arvioitaessa auton sisämelu tippui "jonkin verran". Aivan uudessa autossa havaitsemani renkaiden "jollotus" hyvin karkealla asfaltilla eli sellainen hyvin ärsyttävä takaraivoon nirhaava vellova melu on selvästi vähentynyt ja sitä myöten ajomukavuus on parantunut jonkin verran. Kaasujalan asennollahan melua voi sitten hienosäätää...

Mitään täsmällistä en siis osaa sanoa, mutta jos tämä käsittely olisi uuden auton lisävarustelistalla, niin ehdottomasti ruksisin sen mukaan, vaikkei sillä mitään mullistavaa saakaan. Auto nyt vaan on paikka, johon tulee melua. Onneksi sitä on nyt vähemmän.

Käsittelyn otin Nokialla Senotecilla ja voin suositella paikkaa osaavan ja mukavan henkilökunnan ansiosta. Kyllähän tätä samaa käsittelyä tekee varmasti moni muukin hyvä firma. Osaava tee-se-itse-mies-nainen ostaa äänieristysmateriaalia Motonetistä ja lätkii sen oviin sekä takapaksiin Youtubevideoden avustuksella.

Onkos jollain ehdotusta, mikä muuta ääneneristämiseen voisi itse värkkäillä vielä lisää? Mietin äänieristyslevyjä jarru- ja kaasupolkimen taaksi peltiin sekä apukuskin eteen. Liekköhän mitään järkeä?

Poissa repomies

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 835
  • "premium" Corolla 2.0 TS
Vs: Toyota RAV4 2019
« Vastaus #2292 : 17.05.2019 17:17 »
Kattoverhoilun alle peltiin voi yrittää, mutta se on hirmu työläs saada verhoilu pois ja takaisin. En lähtisi tuohon itse.

Sisälokasuojia voisi yrittää myös massailla hieman, jos ne eivät ole mitään huopaa. Siellä lienee alueita joissa on ihan ilmarako eli sisälokari ei koske kaikkialta runkoon, ja siinä saattaisi joku STP-matto ehkä pysyä sisälokarin ja rungon välissä, kiinnitettynä sisälokariin. Vähentänee kivien ropinaa ainakin.

Poissa Uti

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 996
Vs: Toyota RAV4 2019
« Vastaus #2293 : 17.05.2019 17:31 »
Sain autoni ruosteensuojaus- ja äänieristyskäsittelystä. Eli pohjaan äänieristysmassaa, jonka päälle ruostesuojaus. Kaikki ovet ja takakontti vuorattiin äänieristysmateriaalilla. Hintalappu 2xxx euroa. Lopputulokseen suht tyytyväinen. Tein saman käsittelyn vuosia sitten toiseen autoon, joka saatiin myös hiljaisemmaksi.

Mitään maailmaamullistavaa käsittelyllä ei saa, mutta hieman sivistyneempi äänimaailma autossa nyt on. Tein ennen ja jälkeen kännykällä desibelimittauksia eli sama tienpätkä satasen nopeudella. Mittaus ei kyllä ole aukoton, koska keli, ruuhka tms. vaikuttaa mittaukseen, enkä saanut jälkimmäisellä ajolla yhtä pitkää pätkää mittaukseen ruuhkan takia. Käsittelyn jälkeen desibelit tippuivat auton sisällä jotain 1-2 desibelin verran. Vaikka se kuulostaa vähäiseltä, niin tuon eron kyllä huomaa omilla aisteilla.

Korvakuulolla arvioitaessa auton sisämelu tippui "jonkin verran". Aivan uudessa autossa havaitsemani renkaiden "jollotus" hyvin karkealla asfaltilla eli sellainen hyvin ärsyttävä takaraivoon nirhaava vellova melu on selvästi vähentynyt ja sitä myöten ajomukavuus on parantunut jonkin verran. Kaasujalan asennollahan melua voi sitten hienosäätää...

Mitään täsmällistä en siis osaa sanoa, mutta jos tämä käsittely olisi uuden auton lisävarustelistalla, niin ehdottomasti ruksisin sen mukaan, vaikkei sillä mitään mullistavaa saakaan. Auto nyt vaan on paikka, johon tulee melua. Onneksi sitä on nyt vähemmän.

Käsittelyn otin Nokialla Senotecilla ja voin suositella paikkaa osaavan ja mukavan henkilökunnan ansiosta. Kyllähän tätä samaa käsittelyä tekee varmasti moni muukin hyvä firma. Osaava tee-se-itse-mies-nainen ostaa äänieristysmateriaalia Motonetistä ja lätkii sen oviin sekä takapaksiin Youtubevideoden avustuksella.

Onkos jollain ehdotusta, mikä muuta ääneneristämiseen voisi itse värkkäillä vielä lisää? Mietin äänieristyslevyjä jarru- ja kaasupolkimen taaksi peltiin sekä apukuskin eteen. Liekköhän mitään järkeä?
Onpa mukava lukea isohkon panostuksen loppukaneettina rehellinen kommentti "melu hiljeni hiukkasen"! Foorumeilla tällainen ei ole tyypillistä.
Aiempina vuosina suomalaiset autolehdet ovat kokeilleet auton melunvaimennusta "kotikonstein" ja päätyneet samoihin päätelmiin kuin nimimerkki Ravihevonen. Eli auton melua on vaikea parantaa merkittävästi jälkikäteen. Autotehtailtakin tämä vaatii kokonaan uuden mallin. Mutta 1-2 db:n vaikutuksenkin omistaja-asteella huomaa, vielä isompi vaikutus voi olla melun sävyn muutoksilla.
Uti

Poissa Eki79

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 121
Vs: Toyota RAV4 2019
« Vastaus #2294 : 17.05.2019 18:21 »
Myös ikkunoitten läpi nyt vaan tulee meteliä vaikka kuinka muuten autoa yrittää vaimentaa. Tiettyjä taajuuksia vähän pystyy juuri vaimentaan mut täysin hiljaiseksi autoa ei saa koskaan. Pitäis olla kaksi tai kolmikerros lasit missä on tyhjiö välissä et sais lasien läpi tulevan äänen pois mut tuskin kukaan haluaa 5cm paksuja laseja autoon  ;D

Poissa repomies

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 835
  • "premium" Corolla 2.0 TS
Vs: Toyota RAV4 2019
« Vastaus #2295 : 17.05.2019 19:15 »
Mikäli pohtii taloudellista panosta niin halvimmasta päästä voisi olla hiljaisemmat renkaat. Aika yleisesti löytyy 67dB ohiajomelulla merkittyjä renkaita. Koossa 205/55R16 löytyy myös 66dB rengas. Jälkimmäinen koko käy akselilla golf/octavia/corolla/focus, ja on se sallittu passatinkin kokoisiin käsittääkseni vaikka hiukan ensiasennusrengasta kapeampi saattaa ollakin.

Poissa Ravihevonen

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 27
Vs: Toyota RAV4 2019
« Vastaus #2296 : 17.05.2019 19:26 »
Onpa mukava lukea isohkon panostuksen loppukaneettina rehellinen kommentti "melu hiljeni hiukkasen"! Foorumeilla tällainen ei ole tyypillistä.
Aiempina vuosina suomalaiset autolehdet ovat kokeilleet auton melunvaimennusta "kotikonstein" ja päätyneet samoihin päätelmiin kuin nimimerkki Ravihevonen. Eli auton melua on vaikea parantaa merkittävästi jälkikäteen. Autotehtailtakin tämä vaatii kokonaan uuden mallin. Mutta 1-2 db:n vaikutuksenkin omistaja-asteella huomaa, vielä isompi vaikutus voi olla melun sävyn muutoksilla.
Uti

Näinhän se on. Ja en ryhdy edes itseäni huijaamaan uskottelemalla, että saisin käsittelyllä jotain valtavan hienoa aikaan. Olen vaan jostain syystä hieman skitsofreninen ajomelulle, ja jos sitä saa edes vähän alaspäin niin hyvä juttu. Rav4 miinukset tulee hieman korkeahkosta melutasosta ja suksiluukun puutteesta, muuten on aivan sairaan hyvä auto. Nykyautot nyt vaan on meluisia ja tällä käsittelyllä saa...hiukan...parempaa tunnelmaa. Sitä on vaikea pukea sanoiksi täsmällisesti. Toinen vaihtoehtoni VW Passat on muuten hyvin miellyttävä ajettava 16-tuuman renkailla, mutta siinä on vaan ne VAG ongelmat...

Käsittely tietysti maksaa maltaita, mutta jotain siitä saa takaisin autoa myydessä. Kyllä tällainen menee samanhintaisten kategoriassa ensimmäisenä kaupaksi ja kun myy yksityiselle, niin silloin tätä arvostetaan ja hintaa ei tarvitse tiputtaa ihan niin alas kuin muuten. Ja tietysti menee nopeammin ja helpommin kaupaksikin. Tätä ei tietysti ihan heti tarvitse pohtia... ::)

Poissa CorAveRav

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 753
Vs: Toyota RAV4 2019
« Vastaus #2297 : 17.05.2019 19:28 »
Nyt on myös Activella ja Premiumilla toimitusajat pidentyneet helmikuun lopulle 2020.

Poissa Lazybones

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 43
  • Toyota rav4 active hybrid fwd 2019
Vs: Toyota RAV4 2019
« Vastaus #2298 : 17.05.2019 19:37 »
Eilen saatiin auto alle ja ajeltu noin 150 km, erittäin tyytyväisiä ollaan pakettiin, peilit ilmeisesti vähän suhisee yli satasen nopeuksissa muuten ei suuremmin häiritse melu, auton perus stereot omasta mielestä aivan kelpo peli jos vaikka vertaa chr:n jbl-soittimeen, auto liikkuu mukavasti jo kevyellä kaasulla ja polttoainetta kuluu kohtuullisesti sekalaisessa ajossa.

Poissa euroshopperi

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1140
Vs: Toyota RAV4 2019
« Vastaus #2299 : 17.05.2019 20:35 »
Kirosin jo mielessäni nuo premiumiin tulevat Dunlopit. Ei pitäisi haukkua ennen oikeaa kokemusta mitään. Nuo Dunlopit onkin malliltaan PT30, eikä se perinteinen paska. Oikein oli kelpuulliset ajella ja hiljaiset. Ei puhettakaan siitä vanhempien jyrinästä. Melkein tuli jo mieleen toisen RAVin efficient gripit, jotka on hyvät renkaat, mutta kalliit.
Niin ja siis onhan tuo vaan han eri peli edelliseen malliin verrattuna. Ihan kuin ajaisi täysin uudella autolla.

http://www.rezulteo-banden.be/dunlop-banden/grandtrek-pt30-band-62579465

http://www.rezulteo-banden.be/dunlop-banden/grandtrek-pt30-band-62579465