autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Toyota RAV4 2019  (Luettu 219716 kertaa)

Poissa V60

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 96
  • V60 D5 MY16 Osmium Grey
Vs: Toyota RAV4 2019
« Vastaus #660 : 12.01.2019 20:59 »
Aikanaan oli pari Toyotaa mutta ajettavuus oli jostain todella syvältä. Viimeiset 13v Volvo ja VAG-leirissä eikä valittamista. Toki Toyo on varmaan kehittynyt tämän suhteen
Volvo V60 D5 -16
Seat Leon Cupra 300 ST 4WD -18

Poissa völvöxc60

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5321
Vs: Toyota RAV4 2019
« Vastaus #661 : 12.01.2019 21:07 »
Toyotan hybridimyynti olisi kuitenkin moninkertaista jos vaikka RAV4:lla voisi ajaa pelkällä sähköllä 50-60 km ja sen jälkeen vasta käyttää polttomoottoria. Erikoista, että eivät tee ladattavaksi muuta kuin Priusta. Toki Mazdan kanssa puuhaavat yhteistyössä ladattavia ja Mazda myös omia versioitaan mukaan lukien Wankelmoottorilla varustettua hybridiä, mutta sitä tuskin antavat Toyotalle käyttöön ellei ihmeitä tapahdu.
Suoraan sähköllä. Itse en lähtisi enää sekakäyttäjäksi 8)

Poissa Leo

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 229
Vs: Toyota RAV4 2019
« Vastaus #662 : 12.01.2019 21:08 »
Ihan mielenkiinnosta niin onko tämän pohjalla jotain muutakin kuin oma mutu?
Tuskin tätä on tutkittu muuta kuin ehkä Toyotan sisällä, mutta melko lailla suurin osa haluaisi ladattavan jos hybridiä ajattelee ja osa karsastaa itselataavia (mitä kuunnellut auton vaihtoa pohdiskelevia) kun akkuja vain kuskataan mukana muttei niitä voi ladata. Toki se on hyvä että niissä saadaan hukkaenergia käyttöön jarrutuksista, mutta ladattavana olisi vielä suurempi säästö. Toki hinta ei saisi kasvaa kovin paljoa.
Toyota Yaris 1.5 T-sport 2005 Flexfuel, Ex: Volvo V70 T6 AWD 2009, Ex: Volvo V50 1.6D Drive 2011, Ex: Volvo 940 B230FT aut. 1997, Ex: Volvo V40 1.8 ph 1.5 2000, Ex: Toyota Celica 2.0 Gti 1991

Poissa völvöxc60

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5321
Vs: Toyota RAV4 2019
« Vastaus #663 : 12.01.2019 21:13 »
Tuskin tätä on tutkittu muuta kuin ehkä Toyotan sisällä, mutta melko lailla suurin osa haluaisi ladattavan jos hybridiä ajattelee ja osa karsastaa itselataavia (mitä kuunnellut auton vaihtoa pohdiskelevia) kun akkuja vain kuskataan mukana muttei niitä voi ladata. Toki se on hyvä että niissä saadaan hukkaenergia käyttöön jarrutuksista, mutta ladattavana olisi vielä suurempi säästö. Toki hinta ei saisi kasvaa kovin paljoa.
Tuossa tulee se, ettei tuota polttomoottoria haluaisi ikinä käyttä. Suoraan sähköllä eikä sekakäyttäjä kuten tuossa totesin 8)

Poissa VILLE66

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 2550
Vs: Toyota RAV4 2019
« Vastaus #664 : 12.01.2019 21:16 »
Varmaan niitä tojon hypridejä myydään paljon sellaisissakin paikoissa että lataaminen ei oikein
onnistu, ei ole verkkovirtaa tarjolla tai aikaa lataukselle. Ne kerrat kun itselataavan kyydissä olen ollut, niin ajeltu suurkaupungin taksilla joka liikkuu varmaan lähelle 24/7, siinä varmaan iso akkupaketti olisi vain painolastina.

Trollsten

  • Vieras
Vs: Toyota RAV4 2019
« Vastaus #665 : 12.01.2019 21:21 »
Tuskin tätä on tutkittu muuta kuin ehkä Toyotan sisällä
Tuntuisi jotenkin oudolta, että maailman suurin hybridivalmistaja ei olisi tehnyt markkinatutkimusta aiheesta.

Poissa Leo

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 229
Vs: Toyota RAV4 2019
« Vastaus #666 : 12.01.2019 21:23 »
Tuossa tulee se, ettei tuota polttomoottoria haluaisi ikinä käyttä. Suoraan sähköllä eikä sekakäyttäjä kuten tuossa totesin 8)
Totta tuokin, mutta se ehkä sitten 2-3 vuoden päästä kun saadaan vielä hieman kehitettyä akkutekniikkaa ja halvennettua niiden hintoja. Siihen väliin jokin 100-150 km sähköisen ajomatkan takaava hybridi olisi omiaan, jolla kuitenkin pääsee tarvittaessa kauas nopeasti tai voi pitää autoa erämaassa viikon kaksi jos tarve on. Kaikilla ei ole mökillä edes sähköjä, jotta voisi siellä sähköautoja latailla.

Mutta hybridiasiaan niin voihan sitä ladattavaa hybridiä ajaa kuten itselataavaa jos ei jaksa aina johtoja kytkeä. Sitten laturiin kytkiessä onhan se mukava kesällä valmiiksi viileään autoon mennä jossa akku täynnä 8)

Jos on pääasiassa kaupunkiajoa itselataavasta saa toki parhaan hyödyn, mutta niissä myös sähköauto ja ladattavakin hyötyy energian talteenotossa.
Toyota Yaris 1.5 T-sport 2005 Flexfuel, Ex: Volvo V70 T6 AWD 2009, Ex: Volvo V50 1.6D Drive 2011, Ex: Volvo 940 B230FT aut. 1997, Ex: Volvo V40 1.8 ph 1.5 2000, Ex: Toyota Celica 2.0 Gti 1991

Poissa völvöxc60

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5321
Vs: Toyota RAV4 2019
« Vastaus #667 : 12.01.2019 21:29 »
Totta tuokin, mutta se ehkä sitten 2-3 vuoden päästä kun saadaan vielä hieman kehitettyä akkutekniikkaa ja halvennettua niiden hintoja. Siihen väliin jokin 100-150 km sähköisen ajomatkan takaava hybridi olisi omiaan, jolla kuitenkin pääsee tarvittaessa kauas nopeasti tai voi pitää autoa erämaassa viikon kaksi jos tarve on. Kaikilla ei ole mökillä edes sähköjä, jotta voisi siellä sähköautoja latailla.

Mutta hybridiasiaan niin voihan sitä ladattavaa hybridiä ajaa kuten itselataavaa jos ei jaksa aina johtoja kytkeä. Sitten laturiin kytkiessä onhan se mukava kesällä valmiiksi viileään autoon mennä jossa akku täynnä 8)

Jos on pääasiassa kaupunkiajoa itselataavasta saa toki parhaan hyödyn, mutta niissä myös sähköauto ja ladattavakin hyötyy energian talteenotossa.
Tuokin myös totta, että voi ajaa myös ”itselataavana” hybrinä. Tuollaisella ”sekasikiöllä” ei enää halua ajaa polttomoottorilla, vaan pelkällä sähköllä. Itse 2v ja 50tkm ajelin Plugithybridillä enkä kaivannut polttomoottoria, kun sähköllä pääsi 8)

Poissa Automaattori

Vs: Toyota RAV4 2019
« Vastaus #668 : 12.01.2019 21:35 »
Tältä mun Rav 4 näyttäis  ;) Tietenkin AWD hybridinä. Sitten joskus??? Ehkä?
Skoda Octavia RS245 DSG LB 2018  ex:7x Skoda, Citroen, Chrysler, 2x Nissan, Seat, 2x Peugeot, Bmw, 7x Honda, 3x Mini, Mitsubishi/Frankia

Simply Clever - Think Different

Paikalla Markku J

Vs: Toyota RAV4 2019
« Vastaus #669 : 12.01.2019 21:41 »
Tältä mun Rav 4 näyttäis  ;) Tietenkin AWD hybridinä. Sitten joskus??? Ehkä?

Tämä voisi olla minunkin valintani - tai sitten Tokyo Red ulkoväriksi - muuten samoilla varusteilla.
Kiinnostava auto tämä on.
Autostadium ry:n puheenjohtaja.

Poissa euroshopperi

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1007
Vs: Toyota RAV4 2019
« Vastaus #670 : 12.01.2019 23:04 »
Mulla on ollut jokunen RAV4 matkan varrella aina vuodesta 95 lähtien. Tällä hetkellä awd hybrid ja 2011 mallin bensa cvt, jossa on jo valvematic myös. Kun ajelen samaa reittiä hybridillä ja tuolla bensalla, niin sama ylämäki menee bensalla nopeudella 80 km/h n.18 L /100kulutuksella, kun hybridi syö tasan 10 L/100. Kaupungissa bensa hörppää n. 12-15 L/100, kun hybridi n.5 L/100. Eli sähkö avustaa sen tukalimman väännön yli railakkaasti. Hybridin kulutus on 6,3L/100 km nyt 38 000 km ajettuna ja bensalla 8,1 L/100 km. Eli tämä Toyotan hybridi on tarkoitettu vain karsimaan se bensamoottorille tukalin väännön kohta pois työstä. Lataus tehdään aina parhaalla mahdollisella moottorin hyötysuhdealueella ja kun kiihdytetään niin sähkömoottori on tunteeton väännön tarpeen lisäykselle alussa. Samoin se tulee mukaan esim ylämäissä, kun moottori alkaa siirtymään ulos hyötysuhde ikkunasta. Ei siis täysin paras mahdollinen, mutta loistava keksintö, jolla saadaan polttoaineen kulutusta pudotettua 25%, auton riippumattomuus ulkopuolisista energialähteistä säilyttäen. Tai siis siltäosin, että luetaan tällä hetkellä bensan tankkaus kuuluvan tämän päivän tieverkkoon. Plug init on vain välivaihe tässä kohtaa ja voi olla tällä hetkellä kustannustehokasta hieman odottaa, että mitä muut suoltavat varoja tekniseen välivaiheen kehitykseen.

Poissa euroshopperi

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1007
Vs: Toyota RAV4 2019
« Vastaus #671 : 12.01.2019 23:22 »
Ja uudesta sen verta, että tässä vaiheessa ei töki juuri mikään, mitä siitä on vastaan tullut. Kaikki on erinomaista ja parempaakin, kuin muiden maksamissa omissa koslissaan. Arviointiseikat on vähän niinku 5:tos ketjun mielipiteet pelin ohjauksesta; niitä nyt vain on. Ei varmaan löydy viimeistä sanaa, jos jollakin siihen tarve pakottaa.
Nyt on kuitenkin jo yli 691200 sekuntia odotusaikaa takana ja jäljellä enää vähän päälle 4 kk. Ajatellaan sitä. Kaikki eivät ehkä koskaan saa omaansa.

Poissa euroshopperi

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1007
Vs: Toyota RAV4 2019
« Vastaus #672 : 13.01.2019 00:10 »
Ja vähän off topickia väliin.
AWDn kehitys vaikuttaa ihan merkittävältä, eikä taida olla ihan pelle järjestelmä. Takana on kuitenkin ihan kelpuullisesti puhtia sähkömoottorissa. Tekisi mieli melkein suositella AWD mallia, jos vain suinkin lompakko sallii. Eihän tuolla mitään rallia pysty, mutta siis marginaalissa paikoissa pääsee jatkamaan matkaa. Varsinkin, jos esim riittää, että edes 1 pyörä/akseli pitää vetoa yllä. Luulisi olevan helppo ohjelmoida tuollainen, kun kävelyvauhdissa liikutaan pelkällä sähköllä kuitenkin, vaikka moottori saattaa käydäkkin. On tullut nykyiselläkin huomattua, että moottori käy vakio kierroksilla ja taitaa pukata vain sähköä generaattorilla etu ja takamoottoreille. Koeajoja kyllä innolla odotellaan.

"Compared to the current model, the level of torque that can be directed to the rear wheels has been increased by 30%, enabling a front/rear split from 100:0 to up to 20:80, depending on driving conditions. Maximum torque to the rear wheels has increased, matching or even bettering that achieved by mechanical systems and giving more surefooted performance, such as when pulling away on loose, slippery surfaces.

Poissa arska

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 532
Vs: Toyota RAV4 2019
« Vastaus #673 : 13.01.2019 11:43 »
Pakko oli käydä paikallisen liikkeen pihalla tätä uutta ”jumalautoa” vilkaisemassa. Pihalla oli tummansininen (näytti perusväriltä) ja se väri häivytti terävimmät kulmat ja ulkonäkö oli itse asiassa ihan OK. Parempi puolisko kyllä kysyi, että eikö suunnittelijoilla ollut muita työkaluja kuin viivoitin. Viiivoja ja kulmia kyllä riittää.

Audi Q3 on kyllä enemmän minun makuuni ja kun en noita pintoja hiplaile, niin kyllä se sisältä näyttää huomattavasti paremmalta kuin RAV, vaikka sekin on mennyt paljon edellisestä eteenpäin.

RAV on 12 cm pidempi kuin Q3, mutta akseliväli vain sentin pidempi eli kokoeroa ei ole niin paljoa, kuin voisi ajatella.

Trollsten

  • Vieras
Vs: Toyota RAV4 2019
« Vastaus #674 : 13.01.2019 13:16 »
Kävin katsomassa.

Kahta asiaa en ymmärrä:
- Kovamuovisuudesta valittaminen. Hintaluokka huomioiden sitä on keskimääräistä vähemmän. Ei se mikään Mersu ole, mutta pärjää tässä suhteessa Tigulle, Kugalle jne. eurokilpailijoille aivan varmasti ja jotain Skodaa ollaan paljon edellä. En tiedä millä nämä valittajat itse ajaa.
- Ergonomia. Minä olen toki vain 187 senttinen pygmi, mutta hallissa olleessa Stylessä ei ollut mitään ongelmia penkin tuen kanssa. Aivan hyvän istuma-asennon ja reisituen sai tuolla sähkösäätöisellä penkillä aikaan. Paremman kuin Ocussa. Ratin pituussäädössä saisi olla aavistus lisää, mutta ei olisi ongelma.

Jotain muuta:
- Stylen kiiltomustat osat on karmeita. Hyi.
- Auton muotoilusta ja kauneudesta/rumuudesta on saanut kuvien perusteella ihan väärän kuvan. Livenä se on loppujen lopuksi aika peruskauraa.
- Takapaksin luukku aukeaa aika matalalle hipoen allekirjoittaneen ohimoita. Itse tila on sinänsä ok muotoinen ja kokoinen, joskin vaikuttaa vähän matalalle verhon kanssa.

Hallissa kahisi tuulipuku siihen malliin, että koeajojonoon en edes yrittänyt.

Poissa Tietäjä

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 242
Vs: Toyota RAV4 2019
« Vastaus #675 : 13.01.2019 13:26 »
Minä vieroksun sitä että muissa kuin karvalakkimallissa on aina pakotetusti tummennetus takalasit. Sielä on aika vaikea nähdä ulos hämärällä ja muutenkin noin suuri tummuusero lasien välillä näyttää enempi teinituuningilta.

Poissa nemos

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 2532
  • Volvo XC60 T8 Inscription
Vs: Toyota RAV4 2019
« Vastaus #676 : 13.01.2019 13:28 »
Kahta asiaa en ymmärrä:
- Kovamuovisuudesta valittaminen. Hintaluokka huomioiden sitä on keskimääräistä vähemmän. Ei se mikään Mersu ole, mutta pärjää tässä suhteessa Tigulle, Kugalle jne. eurokilpailijoille aivan varmasti ja jotain Skodaa ollaan paljon edellä. En tiedä millä nämä valittajat itse ajaa.

Onhan tuossa laadukkaan materiaalin osuus aika suuri, mutta ei löydy esim. Skodasta niin laadutonta muovia toisarvoisista paikoista kuin RAV4:stä. Esim. takapenkillä kiiltää silmiin halvimman luokan materiaali keskikonsolin takaosassa.

Ulkonäön osalta olen nyt useampia värivaihtoehtoja nähneenä sitä mieltä, että tummemmat sävyt peittävät selkeästi rumuutta, joka korostuu vaaleana. Ensimmäistä kertaa auton nähneen kaverin spontaani kommentti oli: "kolhot pyöränkotelot ja vanhanaikaisen näköinen keula", sisällä ei pitänyt muotoilusta lämmityslaitteen säätimien tienoilla.

Trollsten

  • Vieras
Vs: Toyota RAV4 2019
« Vastaus #677 : 13.01.2019 13:31 »
Onhan tuossa laadukkaan materiaalin osuus aika suuri, mutta ei löydy esim. Skodasta niin laadutonta muovia toisarvoisista paikoista kuin RAV4:stä. Esim. takapenkillä kiiltää silmiin halvimman luokan materiaali keskikonsolin
Ei kyllä pidä paikkaansa.

Poissa AHJ313

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 52
Vs: Toyota RAV4 2019
« Vastaus #678 : 13.01.2019 13:31 »
Tuli kierrettyä Tampereella kaikki Hatanpään näyttelyt läpi lähinnä SUVeihin keskittyen.

Kierroksen kiinnostavin auto oli yllättäen Rav4. (Ja suurin kuhina koko kierroksella oli Tammer-autossa uuden RAV4n  ympärillä!)

Poissa P.Alikka

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikkoainesta
  • *****
  • Viestejä: 2399
Vs: Toyota RAV4 2019
« Vastaus #679 : 13.01.2019 16:11 »
Kävin, Makkista (RIP) lainatakseni, eteläisessä naapuri kaupungissa kaupassa ja pistäydyin samalla tätä Ravia ihmettelemään.
-ulkoisesti ihan jees, keulasta tykkään ei samanlainen liibadaaba kuin esim. Skoda Karoq. Perä, eryisesti takavalot ei ihan niin onnistuneet. Hyvännäköinen SUV.
-Stylen kiiltomuovit on hirveät! Pitäisi ehdottomasti saada valita myös Styleen nuo matat halutessaan. Jatkaisin myös nuo mustat muovit alahelmoihin kiinni jos voisin muokata.
-Tilaa autossa on hyvin, niin kuskille kuin myös takapenkillä
-Ajoasennon sain oikein hyväksi (184cm, 83kg) rattiin on tullut riittävästi pituussäätöä.
-Muutoinkin ergonomia oli mukavasti mallillaan. Keskikyynärnojaan voisi ehkä toivoa pituussäätöä. Vaihdekeppi oli tosiaan vähän toispuoleisesti mutta ei minulla ollut ongelmia siihen yltää.
-Laatuvaikutelma tosi hyvä, erityisesti nuo kumiset osat mm. lämpötilansäätimissä vaikutti mukavalle.
-keskinäyttö vähän kolhon näköinen, mutta hyvällä paikalla
-Takakontti myös mukavan kokoinen, mutta täällä Toyota vetää huonolla linjalla. Ei suksiluukkua, ei kassikoukkuja ja suojaverho rimpula.

En jäänyt koeajoa odottamaan, mutta summana sanoisin että hieno auto. Köyhälle (itselleni) liian kallis, mutta jos sitten 5  vuoden päästä käytettynä. Pieniä puutteita, mutta niin on kaikissa. Ravissa erityisesti tuo voimalinja (2,5 hybrid awd) on kiinnostava.

Tämä ja Camry on pitkästä aikaa Toyotan mallistossa kiinnostavat, joskin kalliit, mallit. Ja kalleushan on vaan pankkitilin saldosta kiinni...
Ajossa: Melkein rippukouluikäinen itäauto käpyisellä nelivedolla
Ajossa II: Fabia Combi, hyppii ja pomppii
Exät: kuli-Reemium, Siitin, Sotka ja muutama Toipotta