autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Toyota RAV4 2019  (Luettu 327351 kertaa)

Poissa CorAveRav

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 957
Vs: Toyota RAV4 2019
« Vastaus #3520 : 16.09.2019 18:21 »
...Tähän väliin voisin muute kysellä, että millaisia keskikulutuksia / kilometriä tankilla teidän 4wd hybridit menee?
Toki voi huudella etuvetojenkin kulutuksia. Toki varmaan on keskusteltu tästä jo... :)
Fwd Style hyb. 10tkm ajettu, kokomatkan keskikulutus nyt 6,0 tankkauksista laskettuna ja auton kompuutterin mielestä 6,1.

Poissa CorAveRav

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 957
Vs: Toyota RAV4 2019
« Vastaus #3521 : 16.09.2019 18:28 »
...Sitten toinen Adventure malli missä on oven hitsaukset pettänyt ja pääsee elämään aivan hiton paljon. Ei siis kiinnikkeet vaan ihan itse ovipaneeli:
Jos oikein harrastaa offroadia, niin nämä ohuet alumiinipellit ei välttämättä sitten näemmä kestä.
Vanhoissa land roveereissa oli paksummat ja vähemmän tehoa...

Enemmän tuolla on saanut huonoilla soratiellä pelätä iskarien kulumista.
Niitä riitti viime viikolla, me uskalsimme ajaa n. 40 km/h kun perusautot samalla tiellä n. 15 km/h.

Poissa whistler

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 10
Vs: Toyota RAV4 2019
« Vastaus #3522 : 17.09.2019 10:19 »
Tähän väliin voisin muute kysellä, että millaisia keskikulutuksia / kilometriä tankilla teidän 4wd hybridit menee?
Toki voi huudella etuvetojenkin kulutuksia. Toki varmaan on keskusteltu tästä jo... :)

Olisiko nyt 1200km mittarissa, alkuun tuli ajettua hieman epätyypillisempää ajoa (pitkää matkaa maantiellä, jota yleensä tulee vähemmän) ja nollasin kulutuksen, sen jälkeen seka-ajossa 5.9l satkulle.

Premium itsellä, autoon olen ollut erittäin tyytyväinen.

Poissa Whalerus

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 15
Vs: Toyota RAV4 2019
« Vastaus #3523 : 17.09.2019 11:49 »
Nyt oli vähän aikaa kirjoitella, eli hei kaikki Ravistit.
Tosiaan tuossa maaliskuun puolivälissä oli Rav4 koeajossa viikonlopun ajan ja siitähän se autokuume pomppas aivan tappiin ja heti lähti vanha menopeli myyntiin ja Ravin tilasin 1.4. Arvioitu toimitus 5.10, mutta katotana kuinka käy.

Malliksi valikoitui Style AWD-i Hybrid. Lisäksi ruksailin Style plus paketin, panoraama katon, 5KW Webaston kauko-ohjaimella ja isommalla akulla. Pikku hilppeinä vielä konepellin ja sivulasien tuuliohjaimet, kumimaton ja pystyosassa irrotettavan vetokoukun. Talvirenkaat ja vanteet vielä pitäisi jostain tuohon kaivella.

Täällä odotellaan hullun kiilto silmissä uutta menopeliä saapuvaksi. Ensimmäinen pakasta vedetty auto ja olo on kyllä aika epätodellinen ja hämmentynyt. Eilen meni yö rattoisasti lueskellessa noin sivulta 50 lähtien ryhmäläisten kommentteja. Myöskin muuten "ensimmäinen" Toyota, jos ei lasketa perinnöksi saatua Corolla KE10 vm 69, jonka sain nuorena poikana, mutta sillä ei tullut tieliikenteessä koskaan ajattua.

Täällä Etelä-Pohjanmaalla Raveja näkyykin mukavasti ja yksi taksina. Naapurilla tien toisella puolella näyttää olevan myös uusi kattoluukullinen Ravuri ja toinen tuossa parin korttelin päässä. Aina silmä lepää ja kieli pitkällä, kun tuollainen naapurustossa pyyhältää ohitse.

Tässä kommentteja lukeneena en osaa edes kuvitella sitä tuskaa ja odotuksen määrää, kun uuden auton saa alle, mutta se pitää heti ajaa lievään kiillotukseen, Nanolex Si3D HD -pinnoitukseen ja sisustan suojaukseen. Viikonloppu pitää heti kärvistellä ja tyytyä vain katselemaan. Olo on varmaan ku tissibaarissa olis..... :D

Tässä vaiheessa voitas mainita, että Ravi on nyt meikäläisen 5. auto ja ainuttakaan tavallista, lue rakentamatonta autoa minulla ei ole ollut. Ravuri ei tule myöskään olemaan poikkeus tässä asiassa ja voin kyllä sanoa, että aika suuret suunnitelmat on. Ynnätääs alle muutama visio mitä tässä nyt on tarkoitus toteuttaa:
- LP Aventure korotussarja
- Jotkut siistit 17" vanteet all terrain renkailla (ei päivittäiseen ajoon)
- LP Aventuren konepeltikiinnikkeet kujavaloille
- Frontrunneroutfitters kattoteline (jahka saavat sovitettua tehtaalla sopivaksi)
- Lazer Linear kaukovalo katolle
- Retkeilyvarustus, ehkä teltta katolle
+ paljon muuta pientä.

Muutokset olis tarkoitus toteuttaa mahdollisimman hillitysti ja tyylikkäästi, että auton ilme pysyy mahdollisimman arvokkaana, kuten se tehtaan paapan jäljiltä on lähtenyt. Tarkoitus siis rakentaa tuollaista rapakon takana tuttua Overland -tyyliä mutta suunnitelmat vielä osittain auki. Instagram tilikin tälle projektille jo perustettu ja nettisivut melkein valmiina. Eli projektia ja reissublogia pääsee halukkaat tulevaisuudessa kyllä seuraamaan suht tiiviisti.



Poissa tuRboman

  • Moderaattori
  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 13163
  • - турбоман -
    • www.autostadium.fi
Vs: Toyota RAV4 2019
« Vastaus #3524 : 17.09.2019 12:20 »
@Whalerus
Aivan loistavalta kuulostaa sun Rav-juttu. Ensimmäinen uutena ostettu on jo sinällään tosi iso juttu. Saatikka, että heti 'suoraan' noin hienoon autoon käsiksi.

Tämä rakentelu, ja Overlanding pisti heti mun silmään. Oispa kyllä upeaa, jos pistät myös tänne Autostadiumille tallin autollesi. Toki ymmärrän, että jos on instaa ja webbisaittia, niin ei välttämättä halua samoja juttuja kovin moneen paikkaan kirjoitella.

Tosin tässä samalla herää ajatus kokonaan uudesta topicista. Kun täällä ei hirveästi overlanding / offroad asiaa kootusti ole kirjoiteltu. Nelivetokeskustelua on, mutta se keskittyy eri vetotapoihin ja niiden eroihin. Kun taas overlanding onnistuu vaikka etuvetoisella.

Jotta oisko meilä riittävästi jutuntynkää aiheesta Overlanding ihan omaksi topiciksi? Korotukset, suojaukset, valaistukset, kuormakorit, vinssit, työkalut ja vinkit jne.

Loppuun vielä, ettei nyt ihan ohi mene, niin onnittelut vielä tulevasta autosta
"The journey of a thousand miles begins with one step"

Poissa Whalerus

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 15
Vs: Toyota RAV4 2019
« Vastaus #3525 : 17.09.2019 13:17 »
Kiitos kiitos!
Itse olen tosi huono ollut missään foorumeilla notkumaan mutta ihminen taipuu kiinnostuksen edessä erikoisiin tekoihin. Overlanding topic olis kyllä huikea homma ja tuolla Facebookissa olenkin maastoauto matkailua -ryhmässä.
Minä ainakin olen halukas panostamaan tuohon Overlanding topikkiin. Mielestäni se pitäisi myös pysyä siinä, koska offroad on sitten taas ihan eri maailmansa, vaikka samaa asiaa liippaakin.

Mun mielestä Overlanding on aivan mahtava harrastus ja se ei todellakaan tarkoita mudassa möyrintää. Itselle se on liikkumista Suomen (ja ulkomaan) upeissa maisemissa etsien "unohdettuja" pikkuteitä ja mahdollisesti löytää hienoja leiriytymispaikkoja omalle rauhoittumiselle. Vertaisin sitä jopa purjehdukseen, vaikka en siitä mitään tiedäkkään. :D

Kyllä minä tallin voin pistää rakenteille niin pääsee innokkaat seuraamaan sieltä helposti kuulumisia. :)

Poissa tuRboman

  • Moderaattori
  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 13163
  • - турбоман -
    • www.autostadium.fi
Vs: Toyota RAV4 2019
« Vastaus #3526 : 17.09.2019 14:06 »
Hienoa. Ja täytyypä tuumata tätä Overlanding-juttua. Kun se minullakin on lähellä sydäntä. Luontomatkailu johon liittyy yleensä autolla siirtyminen. Ja hyvin sanottu, että offroad on oma juttunsa. Poistun häiritsemästä Rav topiccia ja katsotaan saanko alkuun overlanding topiccia pian...
"The journey of a thousand miles begins with one step"

Poissa CorAveRav

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 957
Vs: Toyota RAV4 2019
« Vastaus #3527 : 17.09.2019 18:36 »
...Arvioitu toimitus 5.10, mutta katotana kuinka käy...
Netin tilausseurannassa pitäisi olla vähintään lähtenyt Zeebruggesta, jotta voisi tulla noin kuukauden sisään.

Poissa Whalerus

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 15
Vs: Toyota RAV4 2019
« Vastaus #3528 : 17.09.2019 19:07 »
Netin tilausseurannassa pitäisi olla vähintään lähtenyt Zeebruggesta, jotta voisi tulla noin kuukauden sisään.

Seurannan mukaan siellä se majailee tällä hetkellä. Mikäs tässä odotellessa. Kyllä tähän on jo turtunut siihen malliin, että joskus vahingossa on unohtanut tilanteensa jotain. 😂
Sitähän ne fiksummat sanoo, että odottavan aika on pitkä. Keskimäärin 9kk.

Poissa Härski

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 10
Vs: Toyota RAV4 2019
« Vastaus #3529 : 17.09.2019 19:24 »
Miten on muilla "odottajilla"  My Toyota seuranta pitänyt paikkansa? Hiukan alkaa epäilyttää kun  oma autoni on ollut lähtenyt tehtaalta  tilassa jo 3 viikkoa.  Toimitus piti alun perin olla 14.8 lupailivat nyt lupailivat lokakuun loppuun mutta taitaa tulla kiire siihenkin. Auto tilattu 17.3 kyllä odotus on pitkä ja varmaankin karsii uuden auton hankkijoita. Nyt jos tilaisi taitaisi juhannus 2020 olla aika lähellä ennen kuin saa auton

Poissa Matle

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 357
Vs: Toyota RAV4 2019
« Vastaus #3530 : 17.09.2019 20:05 »
Tämäkös se nyt sitten oli?

<a href="https://youtu.be/VtQ24W_lamY" target="_blank" class="aeva_link bbc_link new_win">https://youtu.be/VtQ24W_lamY</a>
Opel Astra Innovation+ 1.4TA

Poissa CorAveRav

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 957
Vs: Toyota RAV4 2019
« Vastaus #3531 : 17.09.2019 20:14 »
Miten on muilla "odottajilla"  My Toyota seuranta pitänyt paikkansa? Hiukan alkaa epäilyttää kun  oma autoni on ollut lähtenyt tehtaalta  tilassa jo 3 viikkoa.  Toimitus piti alun perin olla 14.8 lupailivat nyt lupailivat lokakuun loppuun mutta taitaa tulla kiire siihenkin. Auto tilattu 17.3 kyllä odotus on pitkä ja varmaankin karsii uuden auton hankkijoita. Nyt jos tilaisi taitaisi juhannus 2020 olla aika lähellä ennen kuin saa auton

Jos on tasan 3 viikkoa, niin voi olla tässä kyydissä
https://www.myshiptracking.com/vessels/sirius-highway-mmsi-538007517-imo-0
Etat; Bristol 28.9, Zeebrugge 29.9 ja Malmö 2.10 siitä noin 4 viikkoa myyjällä.
Tojosivun mukaan hyb. Stylen toimitukset nyt toukokuu ja muita huhtikuulla.

Poissa euroshopperi

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1240
Vs: Toyota RAV4 2019
« Vastaus #3532 : 17.09.2019 20:15 »
Naapuri tilasi vajaa pari viikkoa sitten ja lupasivat, että on jo kohta täällä. Huhtikuussa oli alustava toimitus luvattu ja tuumasi vain, että tällä kertaa tälleen. Omalla kohdalla tilasin tammikuun alussa ja auto tuli toukokuun puolivälissä. Hauska odotusrupeama oli kuitenkin AS:n tuella. Ensimmäinen valmistunut tehtaalta ilmoitus my toyotassa tuli, kun oli oikeasti valmistunut jo 3-4 vk takaperin

Poissa CorAveRav

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 957
Vs: Toyota RAV4 2019
« Vastaus #3533 : 17.09.2019 20:21 »
Tämäkös se nyt sitten oli?
Jep. Swedut testaa 5 poka päällä ja km77 vain kuskilla. Mahtaako ensinmainitulla olla vielä jotain painoa auton perässä?

Poissa Härski

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 10
Vs: Toyota RAV4 2019
« Vastaus #3534 : 17.09.2019 20:45 »
Jos on tasan 3 viikkoa, niin voi olla tässä kyydissä
https://www.myshiptracking.com/vessels/sirius-highway-mmsi-538007517-imo-0
Etat; Bristol 28.9, Zeebrugge 29.9 ja Malmö 2.10 siitä noin 4 viikkoa myyjällä.
Tojosivun mukaan hyb. Stylen toimitukset nyt toukokuu ja muita huhtikuulla.
Ei taida olla vielä tuo laiva 5.9 oli tullut viesti että lähtenyt tehtaalta.

Poissa Tietäjä

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 312
Vs: Toyota RAV4 2019
« Vastaus #3535 : 18.09.2019 11:36 »
Jaahas, Toyota on valinnut saman idioottimaisen paikan latausliittimelle kuin Mersu.
https://www.motorauthority.com/news/1124705_2020-toyota-rav4-plug-in-hybrid-spy-shots

Taitaa Volkkari olla ainoa firma millä on järkeä tässä asiassa...

No, ainakin RAV4 plugari on näemmä tulossa mikä sinänsä on hyvä juttu. Saapas nähdä koska esittelevät ja milloin on saatavissa. Kun nyt normaalin hybridinkin saatavuus on onnetonta niin pitääköhän plugarin tilaajien odottaa 2v, jää nähtäväksi. Pahinta on jos plugarin saa vain etuvetona ja että sillä ei saa vetää kärryä. Nämäkin on Toyotan tapauksessa varsin mahdollisia vaihtoehtoja.  Vakoilukuvissa perässä on kyllä kärry mutta EU/Suomimallista ei voi olla varma.
Jos saa nelvietona ja vetopainot samat kuin perushybridissä niin voisi hyvinkin olla seuraava oma kulkupeli. Hinnoittelu on tietysti kysymysmerkki. Toyotalla on tapana hinnoitella käsittämättömällä tavalla asioita kuten neliveto. Miten se voi olla niin kallis... sitä ei voi ymmärtää.



« Viimeksi muokattu: 18.09.2019 11:38 kirjoittanut Tietäjä »

Poissa Peeveli 1

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 379
  • "Nakeissa on vitamiineja ja hivenaineita."
Vs: Toyota RAV4 2019
« Vastaus #3536 : 18.09.2019 11:46 »
Pahinta on jos plugarin saa vain etuvetona ja että sillä ei saa vetää kärryä. Nämäkin on Toyotan tapauksessa varsin mahdollisia vaihtoehtoja.  Vakoilukuvissa perässä on kyllä kärry mutta EU/Suomimallista ei voi olla varma.
Jos saa nelvietona ja vetopainot samat kuin perushybridissä niin voisi hyvinkin olla seuraava oma kulkupeli. Hinnoittelu on tietysti kysymysmerkki. Toyotalla on tapana hinnoitella käsittämättömällä tavalla asioita kuten neliveto. Miten se voi olla niin kallis... sitä ei voi ymmärtää.

No on niitä muitakin etuveto-plugari-cittareita kuten esmes uber-preemioista Volle XC4 T5 twin engine. Kärristä en tiedä, mutta jos ei saisi vetää niin muulivankkurikuskin kannattaa ostaa muuta vetomuuliksi.
Mieluummin maukas nakkimerkki kuin mauton premiumi.

Poissa tuRboman

  • Moderaattori
  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 13163
  • - турбоман -
    • www.autostadium.fi
Vs: Toyota RAV4 2019
« Vastaus #3537 : 18.09.2019 11:50 »
Lainaus
Jos saa nelvietona ja vetopainot samat kuin perushybridissä niin voisi hyvinkin olla seuraava oma kulkupeli.

Vois kuvitella, että ainakin mukana kulkevan ajoakun paino saattaa olla vähennetty vetomassasta. Jos näin ei ole, niin on aika cowa peli
"The journey of a thousand miles begins with one step"

Poissa JiiJii71

Vs: Toyota RAV4 2019
« Vastaus #3538 : 18.09.2019 13:54 »
Jaahas, Toyota on valinnut saman idioottimaisen paikan latausliittimelle kuin Mersu.
https://www.motorauthority.com/news/1124705_2020-toyota-rav4-plug-in-hybrid-spy-shots

Taitaa Volkkari olla ainoa firma millä on järkeä tässä asiassa...

No, ainakin RAV4 plugari on näemmä tulossa mikä sinänsä on hyvä juttu. Saapas nähdä koska esittelevät ja milloin on saatavissa. Kun nyt normaalin hybridinkin saatavuus on onnetonta niin pitääköhän plugarin tilaajien odottaa 2v, jää nähtäväksi. Pahinta on jos plugarin saa vain etuvetona ja että sillä ei saa vetää kärryä. Nämäkin on Toyotan tapauksessa varsin mahdollisia vaihtoehtoja.  Vakoilukuvissa perässä on kyllä kärry mutta EU/Suomimallista ei voi olla varma.
Jos saa nelvietona ja vetopainot samat kuin perushybridissä niin voisi hyvinkin olla seuraava oma kulkupeli. Hinnoittelu on tietysti kysymysmerkki. Toyotalla on tapana hinnoitella käsittämättömällä tavalla asioita kuten neliveto. Miten se voi olla niin kallis... sitä ei voi ymmärtää.


Tuttu Toyotan paikka latausportille.

Mielestäni tuo on paras paikka latausportille, tarpeeksi korkealla ja pois suorasta tuiskusta (vrt Kona EV). Latauspisteelle joutuu toki peruuttamaan, mutta pääseepä eteenpäin lähtemään pois. :)

Hinnoittelupolitiikasta Suomessa tulee tosiaan mielenkiintoinen juttu. Plugarissa on oletettavasti aikalailla alempi verokanta kuin taikalat... itselataavissa. Tuollaisessa noin viidenkympin hintaluokassa ei montaa tonnia hinnassa liene autoveroa. Suomen Toyota on tosin aina ollut ahne ja hinnoitteluissa on käytetty luovuutta, eikä aina kuluttajan eduksi.

Toivottavasti plugarista tulisi nelivetoinen, tarpeeksi isolla akulla varustettu, nopeammalla AC latauksella ja jonkin sortin DC latauksella varustettu versio. Ja siihen saisi laittaa vetokoukun.

Poissa Tipi

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 61
Vs: Toyota RAV4 2019
« Vastaus #3539 : 18.09.2019 14:16 »
Tuttu Toyotan paikka latausportille.

Mielestäni tuo on paras paikka latausportille, tarpeeksi korkealla ja pois suorasta tuiskusta (vrt Kona EV). Latauspisteelle joutuu toki peruuttamaan, mutta pääseepä eteenpäin lähtemään pois. :)

Hinnoittelupolitiikasta Suomessa tulee tosiaan mielenkiintoinen juttu. Plugarissa on oletettavasti aikalailla alempi verokanta kuin taikalat... itselataavissa. Tuollaisessa noin viidenkympin hintaluokassa ei montaa tonnia hinnassa liene autoveroa. Suomen Toyota on tosin aina ollut ahne ja hinnoitteluissa on käytetty luovuutta, eikä aina kuluttajan eduksi.

Toivottavasti plugarista tulisi nelivetoinen, tarpeeksi isolla akulla varustettu, nopeammalla AC latauksella ja jonkin sortin DC latauksella varustettu versio. Ja siihen saisi laittaa vetokoukun.

Nykyisissä RAV-hybrideissä autovero näkyy olevan 4000-6000 euroa. DC-latauksessa ei varmaan päästäisi juuri yli 20kW tehoihin, minkä takia 7kW AC-lataus olisi omalla toivelistalla ylempänä. Pelkään kyllä että hinta tulee olemaan pettymys kun Toyotalla ei ole varsinaista pakkoa valmistaa näitä esim. EU:n päästötavoitteiden takia.