autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Lexus UX  (Luettu 9207 kertaa)

Poissa Tietäjä

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 81
Vs: Lexus UX
« Vastaus #40 : 14.10.2018 11:28 »
Tämä tuli nähtyä ja koeistuttua jo kuukausi sitten Kaivokselan liikkeessä, oli ensisarjan auto ainoana maassamme esillä. Sain vihjeen tältä foorumilta eikä virallista mainosta näkynytkään merkin sivuilla asiasta.

Hienohan se oli. Persoonallinen muotoilu, menevät linjat eikä mikään tylsä saippualaatikko. Upea helmiäisvalkoinen väri kruunasi yksilön. Väkeä oli ihmeen paljon paikalla, kolme pariskuntaa kyseli tiukasti lisätietoja ennakkotilauksesta. Myyjän mukaan myyntihinnat julkaistaan lokakuun lopussa. Etuvetoisen 180 hv hybridin hinta alkaa noin 40:stä ja nelivetoisena 45:n kieppeillä.

Hyvä istuin, ergonomia, ja laadukas sisustus. Monitoiminäytön käyttölogiikkaan en ehtinyt perehtyä kunnolla. Sisätilat nyt ovat useimmiten pienemmissä preemium-merkkisissä aika pienet verrattuna halvempiin kansanautomerkkisiin mutta ihan ok tuonne mahtui. Perhevankkurit ovat erikseen, eikä tällaisten ostaja moisista välitä. Esillä oli nelivetoversio ja tavaratila oli kyllä todella pieni, siis ennen kaikkea matala. ..

Mitenkähän mahtaa olla melun ja jousituksen mukavuuden kanssa?  Yleensä Lekat on olleet hyvinkin hiljaisia.
Onko muuten käsitystä saako lekan muillakin hybrideillä kuin cittareilla vetää kärryä?


Poissa pantero

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2198
  • MB GLC 350e
Vs: Lexus UX
« Vastaus #41 : 15.10.2018 07:44 »
......

Jotenkin Suomessa Lexuksen Premium/luxus-strategia ontuu ainakin oman ostokokemukseni perusteella kesäkuussa 2018. Oman autoni ostossa Vaasan Rinta-Joupilta oli luxus kaukana, mm. luovutus tapahtui ilman auton minkään ominaisuuden tai varusteen läpikäyntiä tai edes kahvitarjoilua, taisi myyjä palvella samalla paria muuta asiakasta. No joimme kuitenkin kupilliset pahvimukista odotellessamme autosihteerin vapautumista välirahan maksamista varten, auton myynyt henkilö ei kahvihetkeen eikä autosihteeri-vierailuun osallistunut. Tälla aikaa automme olikin jo ajettu ulos, joten läksimme ajelemaan kohti kotikaupunkia.
Oma tuntumani oli, että Lexuksen myynti on tappiollista ja marginaalista toimintaa ainakin näille maaseudun kauppiaille jolloin myös palvelu on samalla tasolla.
Edellistä vahvistaa käyntimme paluumatkalla Vaasasta Jyväskylän Lexus-kaupassa, OK-Autossa. Kun autotaloa lähestyi, näkyi kaukaa että lähestyimme Toyota-kauppaa. Vasta muutaman metrin päästä näkyi pieni siirrettävä Lexus-kyltti pääoven vieressä. Sisällä etsimme Lexus-myyjää. Löytyi vain tyhjä lasikoppi vaihtoautojen seasta, ei myyjää.
No tarina jatkui. Kun kotona tutkailin ensi kertaa autoni papereita, totesin että huoltokirjan lisävaruste-osiota ei oltu täytetty lainkaan. Mm. orig. lisävaruste navi puuttui sekä lämmitysjärjestelmä akkulatureineen. No muutaman puhelun jälkeen lähetin vaillinaisen huoltokirjan Vaasaan päivitettäväksi. Sen posti hävitti. Kuukauden kuluttua ja monen puhelun jälkeen sain viimein uuden huoltokirjan päivitettynä. Postin töppäilyt eivät toki olleet autoliikkeen eivätkä Lexuksen aiheuttamia.
IS300h sinänsä on todella sopiva ja mieluisa sekä viimeistelty ajopeli edelleen 4000 km:n jälkeenkin. Paras auto, jonka olen omistanut.
Uti


Nämä Utin kokemukset rupesivat korpeamaan. Brändin kiiltohan himmenee moisesta kohtelusta. Onko Lexuksen myyntiverkoston laajentaminen jäänyt asiakaspalvelun suhteen pahasti puolitiehen?

Kyllä Lexus-brändiin kuuluvat tietyt premium-mielikuvat, jotka ilmenevät myös kanssakäymisessä asiakkaan kanssa. Vai miten on ymmärrettävä maailmalla esitellyt deluxe-ostopaikat (huippuna mm. Dubai) tai juuri Brysseliin avattu 750 neliön Lexus-Lounge, joka on uutisoitu Suomessakin:

http://news.cision.com/fi/lexus/r/matkailua-premium-tyyliin---lounge-by-lexus-avasi-ovensa-brysselin-lentokentalla,c2506510

Kaivokselassa olen kokenut palvelun olevan kyllä premium-tasolla, vaikkei se ihan kansainväliseen tasoon ylläkään (tilat…). On kuitenkin sopivasti suhteutettu myynnin määriin. Jos autoa myydään Lexus-brändillä muualla Suomessa, pitää sielläkin palvelukokemuksen olla samalla tasolla.

Kaksi Lexusta hankittuna perheessä kirjoitellaan nyt Lexus kuulakärkikynillä ja lisäksi on maisteltu palkittua kuohujuomaa.

========================

Eipä silti, ei MB-hybridiä luovutettaessakaan kovin exclusiivista tunnelmaa ollut: kahvia hörpättiin muovimukista samalla kun autoa käytiin päällisin puolin läpi. That’s all! Myynnin into lopahti myös heti kun palautepisteet oli annettu ja pariin maililla esitettyyn tekniikkakysymykseen ei tullut enää vastauksia...

Poissa tmr97

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1047
Vs: Lexus UX
« Vastaus #42 : 15.10.2018 12:40 »
Esillä oli nelivetoversio ja tavaratila oli kyllä todella pieni, siis ennen kaikkea matala. Aivan vanhempien pikkuautojen luokkaa. Vaikka itse ei kahden aikuisen taloudessa koko ajan rahtilinjastona ajella, niin kyllä sitä takalootaa saisi edes hivenen lisää olla. Tästä syystä en pidä itselleni realistisena ehdokkaana.

Tämä on Toyotalle jo toinen paha epäonnistuminen tilasuunnittelussa. Tavaratilan pohja on korkeammalla kuin kaatuvat takapenkit! Ja hybridiakku on takapenkin alla nostamassa penkkiä korkeammalle. Edellinen epäonnistuminen on Prius PHV, sitä voi edes selitellä tavaratilassa olevalla akulla, tätä ei mitenkään. Tilankäytön suhteen ei TNGA hyvältä näytä.

Poissa Foxit

Vs: Lexus UX
« Vastaus #43 : 15.10.2018 12:57 »
Tämä on Toyotalle jo toinen paha epäonnistuminen tilasuunnittelussa. Tavaratilan pohja on korkeammalla kuin kaatuvat takapenkit! Ja hybridiakku on takapenkin alla nostamassa penkkiä korkeammalle. Edellinen epäonnistuminen on Prius PHV, sitä voi edes selitellä tavaratilassa olevalla akulla, tätä ei mitenkään. Tilankäytön suhteen ei TNGA hyvältä näytä.
Sinällään sääli, koska näitä uusia TNGA-alustaisia autoja on taas ajo-ominaisuuksiltaan paljon edeltäjiään parempina pidetty. Tässä UX:ssä tulee siis olemaan hyvin samantyyppinen tavaratila kuin mitä CT200h:ssa on ollut. Aika laakea ja pitkähkö, mutta myös matala. Meidän nelihenkistä perhettä tuo ei ole oikeastaan haitannut, vaikka jokin aikaa sitten lastenvaunut kulkivat välillä muiden matkatavaroiden mukana kontissa pidemmillä reissuilla. Kaikesta tavarapaljoudesta huolimatta hattuhyllyn/verhon alle kaikki tavarat mahtuivat.
Lexus CT 200h - Hybrid A Comfort (2011)
ex: Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol
      Volkswagen Polo 1,2 TDI

Poissa Penguin

  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 15367
Vs: Lexus UX
« Vastaus #44 : 15.10.2018 14:04 »
Tavaratilasta todellakin pisti silmään pohjan korkeus ja tilan mataluus. Niin paljon ei kiinnostanut, että olisin itseni sisälle kammennut ihmettelemään sisätilojen ahtautta.

Poissa nackerton

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 725
Vs: Lexus UX
« Vastaus #45 : 15.10.2018 14:26 »
Mitenkähän mahtaa olla melun ja jousituksen mukavuuden kanssa?  Yleensä Lekat on olleet hyvinkin hiljaisia.
Onko muuten käsitystä saako lekan muillakin hybrideillä kuin cittareilla vetää kärryä?

Liekö UX erityisemmin hiljaisuudella erottuu, ainakin CT:ssä rengasmelu on melkoista ensiasennusrenkailla Suomen asfalteilla. Saisivat laittaa hiljaisempaa rengasta näihin jo tehtaalla ::)

Poissa Bawuka

Vs: Lexus UX
« Vastaus #46 : 15.10.2018 15:54 »
Liekö UX erityisemmin hiljaisuudella erottuu, ainakin CT:ssä rengasmelu on melkoista ensiasennusrenkailla Suomen asfalteilla. Saisivat laittaa hiljaisempaa rengasta näihin jo tehtaalla ::)

Se on aivan ja se sama minkä renkaan alle laittaa, jos äänieristyksestä ei ole huolehdittu edes jollakin tasolla.
-18 MB A200 A Progressive

Poissa Foxit

Vs: Lexus UX
« Vastaus #47 : 16.10.2018 10:56 »
Se on aivan ja se sama minkä renkaan alle laittaa, jos äänieristyksestä ei ole huolehdittu edes jollakin tasolla.

Lexus CT200h ei kuulu kyllä tuohon kastiin. Omasta kokemuksesta voi nyt sanoa että tämä vuoden 2011 mallikin on itseasiassa todella hiljainen, jos vertaa moneen saman kokoluokan autoon. Musiikki soi sisällä hyvin ja karkealla asvaltilla hienoista rengasmelua lukuun ottamatta kaikki muu melu jää hyvin cabiinin ulkopuollelle. Renkaat itselläni on tosin 205/55R16 talvikumeissa ja 205/50R17. Sileällä asvaltilla voisin kuvailla tuota autoa hyvinkin hiljaiseksi.

Ei nyt suoraan UX:ään liity mutta hieman akustiikan analysointia CT200h yhteydessä:
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=8kqBsIVw2d8" target="_blank" class="aeva_link bbc_link new_win">https://www.youtube.com/watch?v=8kqBsIVw2d8</a>
Lexus CT 200h - Hybrid A Comfort (2011)
ex: Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol
      Volkswagen Polo 1,2 TDI

Poissa tmr97

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1047
Vs: Lexus UX
« Vastaus #48 : 16.10.2018 18:47 »
Tämä on Toyotalle jo toinen paha epäonnistuminen tilasuunnittelussa. Tavaratilan pohja on korkeammalla kuin kaatuvat takapenkit! Ja hybridiakku on takapenkin alla nostamassa penkkiä korkeammalle. Edellinen epäonnistuminen on Prius PHV, sitä voi edes selitellä tavaratilassa olevalla akulla, tätä ei mitenkään. Tilankäytön suhteen ei TNGA hyvältä näytä.

Selitys löytyi, hybridiakku on sittenkin tässä tavaratilan lattian alla, eikä penkin alla. Kaikissa muissa TNGA-malleissa hybridiakku on penkin alla. Outo liike, kun se akku on pieni, ei juuri yhtään (max 10%?) C-HR:n akkua isompi.

Poissa BarrelNut

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 593
Vs: Lexus UX
« Vastaus #49 : 17.10.2018 15:46 »
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=u1FxgH8LsHI" target="_blank" class="aeva_link bbc_link new_win">https://www.youtube.com/watch?v=u1FxgH8LsHI</a>

Poissa ConD

  • Yleisvalvoja
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7530
  • Seat Ateca
  • Seat Ateca 1.4TSI DSG 4Drive Xcellence
Vs: Lexus UX
« Vastaus #50 : 29.10.2018 23:05 »
Jännä suuntaus, meneeköhän tämä tähän muutenkin T/L hybrideissä:

https://www.carsales.com.au/editorial/details/buyer-uncertainty-for-lexus-ux-all-wheel-drive-114527/

https://www.topspeed.com/cars/lexus/2019-lexus-ux-ar179982.html

Lainaus
On that note, there’s also a UX 250h that is said to use a new-gen hybrid power system with a new transaxle and power control unit that maximizes power.

Lexus hasn’t disclosed hardly anything except that it delivers a “projected” 176 horsepower total. Lexus hasn’t gone into details as to just how efficient the engine is. It does deliver 168 horsepower which seems a little low but really isn’t bad for a vehicle this size.

____________

Lexus will promote its new small SUV with an all-wheel drive solution that could be worth less than the sum of its parts.

The AWD option — also known as the 'E4' option in some markets — is only available for the more expensive hybrid model, the Lexus UX 250h.

A 5.3kW electric motor drives the rear wheels from standstill up to 70km/h.


Että oikeen neliveto? 5,3kW taka-akselilla eli hurjat 7,2hp. Ehkäpä joku tuon jopa kahdeksaan voisi pyöristää... Taitaisi minun pöllikuormat jäädä tuolla metsään...
VCDS@Oulu, PM/@

Ateca@Spritmonitor:

Poissa tuRboman

Vs: Lexus UX
« Vastaus #51 : 30.10.2018 07:53 »
Tuo on sitten sellainen liikennevaloista lähtö avustin jäisellä kelillä. Parempi kuin ei ollenkaan. Mutta ei sillä tosiaan vielä kuuhun mennä
"Well, take me back down where cool water flows, yeah.
Let me remember things I love.."
CCR - Green River

Poissa Tietäjä

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 81
Vs: Lexus UX
« Vastaus #52 : 04.11.2018 09:52 »
Että oikeen neliveto? 5,3kW taka-akselilla eli hurjat 7,2hp. Ehkäpä joku tuon jopa kahdeksaan voisi pyöristää... Taitaisi minun pöllikuormat jäädä tuolla metsään...

Aika onneton esitys. Pösön ja Opelin keväällä esiteltävissä töpselihybrideissä on molemmissa päissä 110hp sähkömoottori ja edessä tietysti vielä polttomoottori. Painii aivan eri luokassa voiman tuoton suhteen. Itseasiassa GX450H taitaa sekin oll aaltavastaajana Ranskalaisten ratkaisulle.

Poissa antsu

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 309
Vs: Lexus UX
« Vastaus #53 : 04.11.2018 10:09 »
Taitaa pöllien ajoon löytyä pätevämpiä vehkeitä ihan eri kulkuneuvoluokista ja vieläpä paljon halvemmalla. Riippumatta taka-akselin moottorin tehosta.

Poissa Peeveli

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2259
  • Nakeissa on vitamiineja ja hivenaineita.
Vs: Lexus UX
« Vastaus #54 : 05.12.2018 10:35 »
Erikoista, ettei maahantuojan sivuilla löydy (ainakaan ei äkkiseltään sellaista löydä) hinnastoa tälle. Mutta, A1 torin kauttapa löytyi. Päästöt nelivetoisessa 135 g/km.

Hintoja:

etuveto Comfort 41.553 eur
neliveto Comfort 44.206 eur
neliveto Premium 50.313 eur
neliveto F-sport S 61.321 eur

Kovat hinnat kokoisekseen, suorastaan tolkuttomat paremmissa varustetasoissa etenkin. Neliveto-comfort vain 1600 eur RAV4:n uutta nelivetoversiota halvempi. Varusteista ei ollut mainintaa tuolla nettisaitilla...
Nyt: Toyota RAV FWD Active 2018 Tilattu: RAV4 AWD-i Active hybrid 2019 zircon silver. Foorumin toisinajattelija.

Poissa Trollsten

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9467
Vs: Lexus UX
« Vastaus #55 : 05.12.2018 10:36 »
Eihän tuo yllätys ole kun katsoo mitä C-HR maksaa.