https://tummennuskalvot.fi/

Audi A6 2019

MMV sanoi:
Hämääköhän tässä nyt joitakin koeajajia tuo muuttuva tehostus? Parkkinopeudella kevyt, mutta jämäköityy jo taajamanopeuksiin siirryttäessä.

Muuttuva tehostus on muissakin ihan vakiona. Sanoisin että tässä Audissa voimakkaampi progressiivisuus kuin kilpailijoilla.
 
 
Sehän nyt on selvää että ongelma on tuo muuttuva tehostus, mutta jos homma on suuniteltu siihen että jenkki mamma ajelee parkkipaikalla jätskitötterö kädessä mukavasti ja helposti. Homma on sitten täysin toinen kun ajetaan vähän reippaammin, jarrutetaan mutkaan ja huomataan kesken mutkan että ohjaus muuttuu malliin trukki.
 
Minä tykkäsin juuri tämän uuden mallin ohjauksen keveydestä ja progressiivisuudesta nurkka-ajossa sekä parkkipaikalla ja isot toiveet heräsi maantieajostakin, mutta siellä se viimeinen silaus jäi puuttumaan. Maantiellä ohjaus oli hieman liian suodatettu ja ajamisesta puuttui se ajamisen ilo, mitä löytyy ihan jopa omasta V90, kun pääsee kunnon mutkapätkää syöttämään.
 
Tulee mieleen Jeremy Clarksonin höpinät tästä aiheesta  ;D

I still maintain, though, that no one who buys a vehicle of this type is that interested in cars. It’d be like going on a cruise liner because you enjoy sailing. If you do enjoy driving and you want a big car, get a BMW 530d. If you just want somewhere nice to sit after a hard day in the office, the Audi’s fine.

 
Vielä kun tietäisi onko tuo sitaatti otettu koskien uutta G30/31-sarjalaista Bemmiä. Mielestäni (ja yleisesti mm. lehdistön koeajajien mielestä) uuden 5-sarjan ongelma on nimen omaan huono ohjaus. Edellisessä F10/11 tai vahassa e60/61-sarjassa tältä osin ei ollut moitittavaa. Ohjaus ei ole huono, se on vain yksinkertaisesti tylsä ja täysin renkaiden liikkeistä suodatettu. Ei uusi A6:aan ole täydellinen mallisuoritus, mutta kuitenkin ehdottomasti oman kokemukseni mukaan parempi.

Mielestäni ohjaus ei ole se asia, josta uutta A6:sta pitäisi moittia, vaan tuo järjetön kick down -viive. Toivottavasti saavat tuolle tehtyä jotain ja ettei se esiintyisi ainakaan 2-litraisten koneiden yhteydessä, jotka ovat minun budjetilleni sopivampia pelejä.
 
Kyllä juuri se tuo kick down -viive oli se auton pilaaja. Vielä tuosta tuosta ohjauksesta, niin ei se todellakaan huono ole, mutta kun puhutaan ~100k€ autosta, niin rima on vaan hiton korkealla.
 
MMV sanoi:
Vielä kun tietäisi onko tuo sitaatti otettu koskien uutta G30/31-sarjalaista Bemmiä. Mielestäni (ja yleisesti mm. lehdistön koeajajien mielestä) uuden 5-sarjan ongelma on nimen omaan huono ohjaus. Edellisessä F10/11 tai vahassa e60/61-sarjassa tältä osin ei ollut moitittavaa. Ohjaus ei ole huono, se on vain yksinkertaisesti tylsä ja täysin renkaiden liikkeistä suodatettu. Ei uusi A6:aan ole täydellinen mallisuoritus, mutta kuitenkin ehdottomasti oman kokemukseni mukaan parempi.

Clarksonin juttuihin ei kannata suhtautua suurella vakavuudella, mutta on hän uutta bemarin sukupolvea aiemmin arvioinut omaan mielenkiintoiseen tyyliin.

Lisää aiheen vierestä, mulla oli edellisen sukupolven bemari sähkötehostuksella ja siihen verrattuna uusi vitonen on kaikin puolin parempi ajoltaan ja ohjaukseltaan. Edellisen sukupolven vanhemmissa vuosikerroissa oli vielä hydraulinen tehostin, jossa oli parempi tuntuma, mutta siinäkin kaikki muu yhä pätee erona tähän uuteen.

MMV sanoi:
Mielestäni ohjaus ei ole se asia, josta uutta A6:sta pitäisi moittia, vaan tuo järjetön kick down -viive. Toivottavasti saavat tuolle tehtyä jotain ja ettei se esiintyisi ainakaan 2-litraisten koneiden yhteydessä, jotka ovat minun budjetilleni sopivampia pelejä.

Juu, tämä on jo oikea ja absoluuttinen, objektiivinen ongelma. Ohjaushommat kovin subjektiivisia.
 
Tehty pikainen koeajo A6 45 TDI:llä. Eli siis sillä pienempitehoisella 3.0TDI:llä. 

Muiden kirjoittajien viive oli lievästi läsnä. Minun mielestäni se on vaihteisto joka ei ole yhtä nopea kuin vanhat S-tronicit. Tässä on siis 8v-tiptronic. Luulen että siihen tottuu jos tällaisella ajaisi enemmän, mutta tuntui hiukan hassulta pakko myöntää. Kun päästiin vauhtiin niin kulkua oli riittävästi, ja selvästi paremmin jos vertaa edellisen korimallin 3.0TDI:in (160kw). Myös moottorin ääni kuului kabiinin, mutta ei ollut mielestäni mikään dieselraksutus, vaan jopa hieman sporttinen murahteleva ääni.

Oli erittäin hassu tunne kun mottori sammuu moottoritiellä alamäessä. Auto rullaa muutenkin todella kevyesti. Itse suosin aina moottorijarrutusta, mutta tällaisella se on vaikeaa kun tuntuu että vauhti ei millään hiljene vaikka kaasun päästää.

Auto tuntuu aika isolta ja leveältä kuskin paikalta, mutta parkkipaikkapyörittelyt sujuivat mallikkaasti, koska autossa oli parkkitutkat ja kamera.

Ajossa auto on erinomainen. Varsinkin moottoritiellä erittäin mukava, ja hiljaisempi kuin edellinen korimalli. Mitään valtavaa hyppäystä ei ajettavuudessa ole tapahtunut, mutta se ei välttämättä ole auton huonoutta, koska edellinenkin A6 oli erittäin hyvä ajettava.

Sisätiloissa on tapahtunut isoin muutos. Autossa ei ollut virtuaalimittaristoa, mutta vakiomittaristo on sekin varsin kelvollinen. Kosketusnäyttöjen käyttö vaatii totuttelua. Sinällään hyvä idea, että sitä pitää oikeasti painaa, mutta kosketusnäyttöaikana se tuntuu hassulta. Pelkkä hipaisu ei siis riitä. Järjestelmä antaa kyllä mukavan vasteen, ja tuntuu melkein kuin painaisi oikeaa nappia.

Infotainmentin logiikka yms. on muuttunut täysin. Audeissa on ollut sama logiikka kauan, mutta tässä joutuu oppimaan uudet metkut.

Hyvän tuotteen ovat jälleen saaneet aikaiseksi, mutta kyllä tämä vaatii varusteita sillä noin 15k€:lla. Sillä saa paremman verhoilun sisälle, B&O stereot, virtuaalimittarit, ilmajouset ja muuta kivaa joka nostaa auton oikeuksiinsa. Koeajoauton yli 70k€ hinta on mielestäni kovaa, koska mitään ekstraa ei ollut ruksittu, ja esim penkit olivat kangasta.
 
Etuvetoisiahan nuo 40:t on. Säikähdin jo että hintahan olisi kovastikin kohdallaan. Iso Audi etuvetoisena... noup.
 
MMV sanoi:
Etuvetoisiahan nuo 40:t on. Säikähdin jo että hintahan olisi kovastikin kohdallaan. Iso Audi etuvetoisena... noup.

^ Katos joo. Luulin että ei A6:ta tuoda suomeen ollenkaan etuvetoisena, niin oletuksena ajattelin että noi on quattroja. Ei tosiaan sovi tuollaiseen autoon etuveto.
 
Jännää, että isoon Audiin oletetaan kuuluvan neliveto automaattisesti, mutta pieneen ei.
Suurin osa saman kokoluokan autoista esim (E-mersut, S/V90, Suberb) on etu/takavetoja vaikka hintaero on maltillisempi. siitä huolimatta aika moni edes nelivetoa tänä päivänäkään halua.
Kumma kyllä, vaikka reilulla tonnilla joskus kampanjasta sais. Eivät ole kokeilleet ehkä ja maksavat metalliväristä tais isommista vanteista saman summan

Ehkä tässä mielikuvassa on vähän samaa kuin automaattivaihtesiton/manuaalin kanssa, että isossa ehkä helpommin oleteaan olevan automaatti, vaikka nykyyän tilanne onkin tasoittunut.

Mutta A6:ssa toisaan lähes 30k€ hintalisä isommasta mottorista + nelivedosta on todella järkyttävä.
eipä nyt Audi kauppa ylipäänsä kovin hyvin taida käydä.
 
Edellä mainittu Tiptronic vs S-tronic. Puhutaanko nyt ZF:n momentinmuunninlaatikosta versus DSG, vai onko tuo tippi joku uusi DSG?
 
Audissa isommissa malleissa neliveto johtuu perinteestä vrt. Volvossa vaikkapa varusteena aina olleet turvavyöt
Ja ainakin oikean quattron aikaan se vielä oli äärimmäisen toimiva sellainen
 
Kyllähän nyt kutosaudin pitää olla quattrolla ja kutukoneella :D ihan hyvin tosiaan kirjoitettu yllä siitä, mitä ison Audin luullaan aina olevan. Siksi myös näitä A6:a myydään pienillä moottoreilla ja etuvetoina kuliliisareiksi, kun se naapuri luulee kuitenkin nelikoksi. Mutta tosiaan aivan järkyttävä lisähinta tulee, jos haluaa 2 mukia lisää ja joka kulman raapivan. Hienoja autoja, mutta sikamaisen kalliita ja +100k€ luokassa on jo valittavana paljon mielenkiintoisempaakin peliä alle.
 
Tänään näin ekaa kertaa uudenkarhean A6 sedanin livenä työpaikan pihassa. Varmaan teknisesti ihan hyvä peli mutta tuo pitkä ja matala sämpylämäinen ulkonäkö puhumattakaan "lievästi" överiksi menneestä etumaskista ei kyllä herättänyt mitään esteettisiä intohimoja :-[.
 
Popovice sanoi:
Tänään näin ekaa kertaa uudenkarhean A6 sedanin livenä työpaikan pihassa. Varmaan teknisesti ihan hyvä peli mutta tuo pitkä ja matala sämpylämäinen ulkonäkö puhumattakaan "lievästi" överiksi menneestä etumaskista ei kyllä herättänyt mitään esteettisiä intohimoja :-[.

Vähän on sämpylämäinen joo. Varsinkin perusvarusteltuna. Joku S- line paketti varmaan parantaa ulkonäköä.

Teknavissa oli sedanin koeajo, ja kovasti kehuttiin autoa.
 
Mulla meni maanantaina vaihtoon hyvin palvellut uusikoppainen A5 Sportback 2.0TFSI 185kW quattro S-tronic MY17 46tkm ajettuna.Tilalle tuli MY19 A6 Sedan Business Sport 50 TDI quattro tiptronic. Kyseessä on 3tkm ajettu esittelyauto varsin runsailla varusteilla. Hyvältä maistuu tämäkin.
 
johansa sanoi:
Mulla meni maanantaina vaihtoon hyvin palvellut uusikoppainen A5 Sportback 2.0TFSI 185kW quattro S-tronic MY17 46tkm ajettuna.Tilalle tuli MY19 A6 Sedan Business Sport 50 TDI quattro tiptronic. Kyseessä on 3tkm ajettu esittelyauto varsin runsailla varusteilla. Hyvältä maistuu tämäkin.

Arvaan, että olet joskus omistanut Subarun?  :)
 
Onko muuten uuden kuutosen neliveto vielä antiikkista teknologiaa vai onko siinä jo moderni ultra quattro?  ;)
 
Ajelin tuollaisen valkoisen farkun perässä ja silmään hieman kyllä tökki tuo kromilista takavalojen kohdalla koko leveydeltä. Muutenhan auto oli ulkoisesti tyylikäs.
ilman kromia ei kai tuollaista autoa saa ?