Tehty pikainen koeajo A6 45 TDI:llä. Eli siis sillä pienempitehoisella 3.0TDI:llä.
Muiden kirjoittajien viive oli lievästi läsnä. Minun mielestäni se on vaihteisto joka ei ole yhtä nopea kuin vanhat S-tronicit. Tässä on siis 8v-tiptronic. Luulen että siihen tottuu jos tällaisella ajaisi enemmän, mutta tuntui hiukan hassulta pakko myöntää. Kun päästiin vauhtiin niin kulkua oli riittävästi, ja selvästi paremmin jos vertaa edellisen korimallin 3.0TDI:in (160kw). Myös moottorin ääni kuului kabiinin, mutta ei ollut mielestäni mikään dieselraksutus, vaan jopa hieman sporttinen murahteleva ääni.
Oli erittäin hassu tunne kun mottori sammuu moottoritiellä alamäessä. Auto rullaa muutenkin todella kevyesti. Itse suosin aina moottorijarrutusta, mutta tällaisella se on vaikeaa kun tuntuu että vauhti ei millään hiljene vaikka kaasun päästää.
Auto tuntuu aika isolta ja leveältä kuskin paikalta, mutta parkkipaikkapyörittelyt sujuivat mallikkaasti, koska autossa oli parkkitutkat ja kamera.
Ajossa auto on erinomainen. Varsinkin moottoritiellä erittäin mukava, ja hiljaisempi kuin edellinen korimalli. Mitään valtavaa hyppäystä ei ajettavuudessa ole tapahtunut, mutta se ei välttämättä ole auton huonoutta, koska edellinenkin A6 oli erittäin hyvä ajettava.
Sisätiloissa on tapahtunut isoin muutos. Autossa ei ollut virtuaalimittaristoa, mutta vakiomittaristo on sekin varsin kelvollinen. Kosketusnäyttöjen käyttö vaatii totuttelua. Sinällään hyvä idea, että sitä pitää oikeasti painaa, mutta kosketusnäyttöaikana se tuntuu hassulta. Pelkkä hipaisu ei siis riitä. Järjestelmä antaa kyllä mukavan vasteen, ja tuntuu melkein kuin painaisi oikeaa nappia.
Infotainmentin logiikka yms. on muuttunut täysin. Audeissa on ollut sama logiikka kauan, mutta tässä joutuu oppimaan uudet metkut.
Hyvän tuotteen ovat jälleen saaneet aikaiseksi, mutta kyllä tämä vaatii varusteita sillä noin 15k€:lla. Sillä saa paremman verhoilun sisälle, B&O stereot, virtuaalimittarit, ilmajouset ja muuta kivaa joka nostaa auton oikeuksiinsa. Koeajoauton yli 70k€ hinta on mielestäni kovaa, koska mitään ekstraa ei ollut ruksittu, ja esim penkit olivat kangasta.