autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Lumilinko  (Luettu 10333 kertaa)

Poissa pantero

• Klassikkoainesta
  • MB GLC 350e
Vs: Lumilinko
« Vastaus #20 : 06.12.2018 14:10 »
Taloudessa 3 Hondaa (traktori, itsevetävä ruohonleikkuri ja jyrsin). Kaikissa tyhjäkäynti soutaa (jyrsimessä vähiten ja ruohonleikkurissa jo lähes häiritsevästi), joten pidän sitä ominaisuutena. Koneet lähtevät käyntiin ja käyvät luotettavasti sekä kaikki tehot on tallella.

Jyrsimessä ja ruohonleikkurissa on GX160 moottori, joka voi olla myös tuossa lumilingossa. Kalvoja kaasarissa ei taida olla, vaan sen tyhjäkäyntisuutin pitäisi todennäköisesti puhdistaa. Ohjekirjat on landella, joten homman vaativuudesta, ym. ei ole tietoa; on ensi kesän työlistalla. Kylällä on monttööripajoja kaksikin kappaletta, joten suuri kiusaus on kiikuttaa leikkuri sinne...

Poissa tuRboman

« Vastaus #21 : 06.12.2018 16:14 »
Joo, tämähän on mulle ihan uusi tuttavuus enkä ehtinyt sitä kesällä edes huoltaa tai mitenkään tutustua. Netistä latasin manuaalin mutta siinä oli ympäripyöreyksiä ja itsestäänselvyyksiä. Tämä on siis käytettynä hankittu ja varmasti ikää jo runsaasti. Ykkösvaihde pomppasi pari kertaa pois päältä käytössä. Mutta lähti helposti käyntiin ja hoitaa kyllä hommansa kunhan lunta on sen verran, ettei tarvitse kiviä lingota.
Kolalla varmaan pääasiassa hoituu lumityöt mökilläkin, mutta siellä on sitä muuta askaretta niin paljon, että paikalle tultua ensimmäiset kulkureitin aukaisut ja autolle tilat kannattaa pöristellä Hondalla.

Hyvä tietää, että tuo tyhjäkäynnin aaltoilu on ns normaalia. Sellaista pientä huojuntaa ja vasta lämpimänä kun ryypyn laittoi kiinni. Voimaa koneessa tuntuu olevan jos laittaa kierroksia, niin kivet lentelee! Saa olla varovainen.
"Well, take me back down where cool water flows, yeah.
Let me remember things I love.."
CCR - Green River

Poissa tuRboman

« Vastaus #22 : 03.01.2019 10:19 »
Nyt on lingosta hieman lisää kokemuksia. Tyhjäkäynnin aaltoilu johtui mitä ilmeisimmin polttoaineesta. Otin kokeeksi kotoa mökille mukaan pänikän pienkonebensaa. Käytän sitä moottorisahan kanssa lähes poikkeuksetta koska haju. Ruohonleikkuriinkin tulee laitettua nykyisellään.
Ajelin Hondasta tankin tyhjäksi ja täytin sen tällä Nesteen pienkonepolttoaineella -> jälleen käymään ja annoin hyrskytellä tovin tyhjäkäyntiä. Siihen loppui humpaaminen sekä pauke kaasun löysäämisen yhteydessä. Toki kone on varmaan poltellut tässä myös karstoja pois kun ei ole tietoa minkä verran sitä on käytetty ennen mun käyttöä.

Hieman pientä ongelmaakin oli koneen kanssa. Oikeanpuolen telaohjuri vääntyi ja meni vetopyörän hampaita vasten katkaisten vetopyörän akselilta sokkatapin. Ohjuri lienee ollut vinossa jo alkujaan mutta en osannut kiinnittää siihen huomiota. Joku kivi/puunpala lienee mennyt väliin ja aiheutti tämän. Ei siinä mitään muuten mutta kun tällähetkellä joutuu tekemään kaiken ikäänkuin vasemmalla kädellä, niin ei ollut helppoa. Rautanaulasta tein uuden tapin, että sai jatkaa hommia. Täytyy ensikesänä tehdä koneelle tarkempi tsekkaus ja huolto.
CCR - Green River

Paikalla Quality

• Moderaattori
  • Grand Legend
  • Volvo XC60
« Vastaus #23 : 03.01.2019 11:51 »
Hatunnosto tuRbomanille - tai vähintään käden :) -, että jaksat remonttihommiakin tehdä toisella kädellä, ja vielä vasurilla ::). Varot vaan tarpeeksi sitä leikattua, ettei käy mitään.
Opi eilisestä, luota huomiseen, mutta elä tänään.

Poissa tuRboman

« Vastaus #24 : 03.01.2019 12:42 »

Sitä kun on tottunut, että aina värkkää jotakin niin ei toisen käden vaiva vielä kovin häiritse. Päinvastoin olen ollut ihan mielissäni kun oikealla kädellä voi jo pientä pinsettiote hommaa tehdä ja sormet Tuntee!

Lingosta vielä; siinä välillä tipahtaa ajovaihde pois päältä. Siis telan vetovaihde. En ole perehtynyt minkälainen kytkin tässä on. Pikaisella googlailulla illalla kumminkin totesin, että suunnittelijoilla on tullut parit aivopierut tämän laitteen kanssa. Kriittisiä komponentteja asennettu työläästi vaihdettavaksi. Jos ei pysty itse korjaamaan, niin ei tällaista kyllä kannata hankkia.
CCR - Green River

Paikalla Jysky

« Vastaus #25 : 03.01.2019 12:58 »
Tuo Hondahan näyttää ihan samalle pelille kun mulla tuolla seinänvieressä remppaintosta odottava Yamaha- väri on vaan sininen ja mulla alla vain pyörät.
Heittokierukka ottanu musisa ta vaan siipeensä ja pitäs yrittää suoristaa....
Ateca TDI 4drive

Poissa tuRboman

« Vastaus #26 : 03.01.2019 13:49 »
Vaikka lie mekaanisesti paljon samaa. Moottorit varmaan ( ? ) omaa perua molemmilla.
CCR - Green River

Poissa Volvo67

« Vastaus #27 : 09.01.2019 20:49 »
Linkokausi avattu. Tänään oli hyvä päivä hakea lumilinko traktorin perään ja ajella lumet pois. Mulla on puskulevy traktorin edessä ja linko takana, joten samalla menee tiet ja pihat.
Ex Mitsubishi Asx 1,6 M instyle navi -12, Mitsubishi L200 Magnum 2009, Ex. Skoda Octavia Elegance -09,Ex. Volvo V50 -05,  ex. Volvo S40 -01 ja 1999, Ex. Ford Ranger -01, ex. Peugeot 406 -97

Poissa Pekka T

• Yhdistyksen jäsen
  • Legenda
  • BMW 328i
« Vastaus #28 : 09.01.2019 22:04 »

Samoin, tartuin Toroa sarvista.  :)