autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Lumilinko  (Luettu 12342 kertaa)

Poissa pantero

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2246
  • MB GLC 350e
Vs: Lumilinko
« Vastaus #20 : 06.12.2018 14:10 »
Taloudessa 3 Hondaa (traktori, itsevetävä ruohonleikkuri ja jyrsin). Kaikissa tyhjäkäynti soutaa (jyrsimessä vähiten ja ruohonleikkurissa jo lähes häiritsevästi), joten pidän sitä ominaisuutena. Koneet lähtevät käyntiin ja käyvät luotettavasti sekä kaikki tehot on tallella.

Jyrsimessä ja ruohonleikkurissa on GX160 moottori, joka voi olla myös tuossa lumilingossa. Kalvoja kaasarissa ei taida olla, vaan sen tyhjäkäyntisuutin pitäisi todennäköisesti puhdistaa. Ohjekirjat on landella, joten homman vaativuudesta, ym. ei ole tietoa; on ensi kesän työlistalla. Kylällä on monttööripajoja kaksikin kappaletta, joten suuri kiusaus on kiikuttaa leikkuri sinne...

Poissa tuRboman

  • Moderaattori
  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 12089
  • - турбоман -
    • www.autostadium.fi
Vs: Lumilinko
« Vastaus #21 : 06.12.2018 16:14 »
Joo, tämähän on mulle ihan uusi tuttavuus enkä ehtinyt sitä kesällä edes huoltaa tai mitenkään tutustua. Netistä latasin manuaalin mutta siinä oli ympäripyöreyksiä ja itsestäänselvyyksiä. Tämä on siis käytettynä hankittu ja varmasti ikää jo runsaasti. Ykkösvaihde pomppasi pari kertaa pois päältä käytössä. Mutta lähti helposti käyntiin ja hoitaa kyllä hommansa kunhan lunta on sen verran, ettei tarvitse kiviä lingota.
Kolalla varmaan pääasiassa hoituu lumityöt mökilläkin, mutta siellä on sitä muuta askaretta niin paljon, että paikalle tultua ensimmäiset kulkureitin aukaisut ja autolle tilat kannattaa pöristellä Hondalla.

Hyvä tietää, että tuo tyhjäkäynnin aaltoilu on ns normaalia. Sellaista pientä huojuntaa ja vasta lämpimänä kun ryypyn laittoi kiinni. Voimaa koneessa tuntuu olevan jos laittaa kierroksia, niin kivet lentelee! Saa olla varovainen.
"The journey of a thousand miles begins with one step"

Poissa tuRboman

  • Moderaattori
  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 12089
  • - турбоман -
    • www.autostadium.fi
Vs: Lumilinko
« Vastaus #22 : 03.01.2019 10:19 »
Nyt on lingosta hieman lisää kokemuksia. Tyhjäkäynnin aaltoilu johtui mitä ilmeisimmin polttoaineesta. Otin kokeeksi kotoa mökille mukaan pänikän pienkonebensaa. Käytän sitä moottorisahan kanssa lähes poikkeuksetta koska haju. Ruohonleikkuriinkin tulee laitettua nykyisellään.
Ajelin Hondasta tankin tyhjäksi ja täytin sen tällä Nesteen pienkonepolttoaineella -> jälleen käymään ja annoin hyrskytellä tovin tyhjäkäyntiä. Siihen loppui humpaaminen sekä pauke kaasun löysäämisen yhteydessä. Toki kone on varmaan poltellut tässä myös karstoja pois kun ei ole tietoa minkä verran sitä on käytetty ennen mun käyttöä.

Hieman pientä ongelmaakin oli koneen kanssa. Oikeanpuolen telaohjuri vääntyi ja meni vetopyörän hampaita vasten katkaisten vetopyörän akselilta sokkatapin. Ohjuri lienee ollut vinossa jo alkujaan mutta en osannut kiinnittää siihen huomiota. Joku kivi/puunpala lienee mennyt väliin ja aiheutti tämän. Ei siinä mitään muuten mutta kun tällähetkellä joutuu tekemään kaiken ikäänkuin vasemmalla kädellä, niin ei ollut helppoa. Rautanaulasta tein uuden tapin, että sai jatkaa hommia. Täytyy ensikesänä tehdä koneelle tarkempi tsekkaus ja huolto.
"The journey of a thousand miles begins with one step"

Poissa Quality

  • Moderaattori
  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 13601
  • Volvo XC60
Vs: Lumilinko
« Vastaus #23 : 03.01.2019 11:51 »
Hatunnosto tuRbomanille - tai vähintään käden :) -, että jaksat remonttihommiakin tehdä toisella kädellä, ja vielä vasurilla ::). Varot vaan tarpeeksi sitä leikattua, ettei käy mitään.
Opi eilisestä, luota huomiseen, mutta elä tänään.

Poissa tuRboman

  • Moderaattori
  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 12089
  • - турбоман -
    • www.autostadium.fi
Vs: Lumilinko
« Vastaus #24 : 03.01.2019 12:42 »


Sitä kun on tottunut, että aina värkkää jotakin niin ei toisen käden vaiva vielä kovin häiritse. Päinvastoin olen ollut ihan mielissäni kun oikealla kädellä voi jo pientä pinsettiote hommaa tehdä ja sormet Tuntee!

Lingosta vielä; siinä välillä tipahtaa ajovaihde pois päältä. Siis telan vetovaihde. En ole perehtynyt minkälainen kytkin tässä on. Pikaisella googlailulla illalla kumminkin totesin, että suunnittelijoilla on tullut parit aivopierut tämän laitteen kanssa. Kriittisiä komponentteja asennettu työläästi vaihdettavaksi. Jos ei pysty itse korjaamaan, niin ei tällaista kyllä kannata hankkia.
"The journey of a thousand miles begins with one step"

Poissa Jysky

Vs: Lumilinko
« Vastaus #25 : 03.01.2019 12:58 »
Tuo Hondahan näyttää ihan samalle pelille kun mulla tuolla seinänvieressä remppaintosta odottava Yamaha- väri on vaan sininen ja mulla alla vain pyörät.
Heittokierukka ottanu musisa ta vaan siipeensä ja pitäs yrittää suoristaa....
Ateca TDI 4drive

Poissa tuRboman

  • Moderaattori
  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 12089
  • - турбоман -
    • www.autostadium.fi
Vs: Lumilinko
« Vastaus #26 : 03.01.2019 13:49 »
Vaikka lie mekaanisesti paljon samaa. Moottorit varmaan ( ? ) omaa perua molemmilla.
"The journey of a thousand miles begins with one step"

Poissa Volvo67

Vs: Lumilinko
« Vastaus #27 : 09.01.2019 20:49 »
Linkokausi avattu. Tänään oli hyvä päivä hakea lumilinko traktorin perään ja ajella lumet pois. Mulla on puskulevy traktorin edessä ja linko takana, joten samalla menee tiet ja pihat.
Ex Mitsubishi Asx 1,6 M instyle navi -12, Mitsubishi L200 Magnum 2009, Ex. Skoda Octavia Elegance -09,Ex. Volvo V50 -05,  ex. Volvo S40 -01 ja 1999, Ex. Ford Ranger -01, ex. Peugeot 406 -97

Poissa Pekka T

  • Yhdistyksen jäsen
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 8868
  • BMW 328i
Vs: Lumilinko
« Vastaus #28 : 09.01.2019 22:04 »

Samoin, tartuin Toroa sarvista.  :)

Poissa euroshopperi

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 768
Vs: Lumilinko
« Vastaus #29 : 31.01.2019 12:11 »
Nyt on lingosta hieman lisää kokemuksia. Tyhjäkäynnin aaltoilu johtui mitä ilmeisimmin polttoaineesta. Otin kokeeksi kotoa mökille mukaan pänikän pienkonebensaa. Käytän sitä moottorisahan kanssa lähes poikkeuksetta koska haju. Ruohonleikkuriinkin tulee laitettua nykyisellään.
Ajelin Hondasta tankin tyhjäksi ja täytin sen tällä Nesteen pienkonepolttoaineella -> jälleen käymään ja annoin hyrskytellä tovin tyhjäkäyntiä. Siihen loppui humpaaminen sekä pauke kaasun löysäämisen yhteydessä. Toki kone on varmaan poltellut tässä myös karstoja pois kun ei ole tietoa minkä verran sitä on käytetty ennen mun käyttöä.

Hieman pientä ongelmaakin oli koneen kanssa. Oikeanpuolen telaohjuri vääntyi ja meni vetopyörän hampaita vasten katkaisten vetopyörän akselilta sokkatapin. Ohjuri lienee ollut vinossa jo alkujaan mutta en osannut kiinnittää siihen huomiota. Joku kivi/puunpala lienee mennyt väliin ja aiheutti tämän. Ei siinä mitään muuten mutta kun tällähetkellä joutuu tekemään kaiken ikäänkuin vasemmalla kädellä, niin ei ollut helppoa. Rautanaulasta tein uuden tapin, että sai jatkaa hommia. Täytyy ensikesänä tehdä koneelle tarkempi tsekkaus ja huolto.


Pari kriittistä neuvoa Hondalle. Mulla on 970 sähkövarusteilla ja taitaa olla mekaanisesti samanlaisia kuitenkin.
1. Hondassa pitäisi olla hydrostaattinen vaihteisto, eli hydraulilitkun määrä pitää tarkistaa
2. Bensahana pitää muistaa sulkea, tai pahimmillaan kaasarin kautta pääsee bensat öljyn sekaan, jos uimuri takkuaa, joka on tyyppivika.

Olen kyllä nähnyt Hondia, joissa on pykälä vaihteetkin, mutta jos on eestaas työnnettävä tanko, ilman kovia, on kyseessä hydrostaattinen veto ja litkut pitää tarkistaa. Vaihteen vapautin on siinä kengänkärkien yläpuolella edessä ja liikkuu varsin herkästi ja pitää olla ehdottomasti ääriasennossaan.

Poissa antsu

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 878
Vs: Lumilinko
« Vastaus #30 : 31.01.2019 12:18 »
Pari kriittistä neuvoa Hondalle. Mulla on 970 sähkövarusteilla ja taitaa olla mekaanisesti samanlaisia kuitenkin.
1. Hondassa pitäisi olla hydrostaattinen vaihteisto, eli hydraulilitkun määrä pitää tarkistaa


HS622 on kuivalevykone.

Poissa tuRboman

  • Moderaattori
  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 12089
  • - турбоман -
    • www.autostadium.fi
Vs: Lumilinko
« Vastaus #31 : 31.01.2019 12:19 »
Kiitokset neuvoista! Bensahana kyllä unohtuu hyvin herkästi auki, ainakin mulla. Täytynee laittaa itselle joku muistilappu näköpaikalle talliin niin saisko se paremmin sujettua.

Vaihteet tuntuu kovilta. Vaihdekeppiä siirretään ylös-alas suunnassa ja kovin mekaanisesti kolahtaa päälle? Eteen kaksi vaihdetta ja taakse yksi.
Siellä ois mökillä ilmatieteenlaitoksen mukaan viime käynnin jälkeen satanut joku 30cm lunta, joten linkoamaan pääsee kunhan mennään seuraavan kerran. Pitelee niin kylmää, ettei viitsi lähteä kun ei oikein hiihtään huvita, laskettelu ei innosta kylmässä ja pilkkiminenkin melkoista kärvistelyä. Perheellä ei innosta, ite kyllä menisin.
"The journey of a thousand miles begins with one step"

Poissa tuRboman

  • Moderaattori
  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 12089
  • - турбоман -
    • www.autostadium.fi
Vs: Lumilinko
« Vastaus #32 : 22.02.2019 11:45 »
Nyt joutui Honda lujille!
"The journey of a thousand miles begins with one step"

Poissa Pekka T

  • Yhdistyksen jäsen
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 8868
  • BMW 328i
Vs: Lumilinko
« Vastaus #33 : 22.02.2019 11:50 »

^ Siinä on Hondamies lähtenyt kahville.  :)

Pitäisi varmaan keväämmällä vaihtaa meidän Toroon öljyt, taitaa olla viime vaihdosta jo 3-4 vuotta kulunnut.

Poissa tuRboman

  • Moderaattori
  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 12089
  • - турбоман -
    • www.autostadium.fi
Vs: Lumilinko
« Vastaus #34 : 22.02.2019 11:53 »
<a href="https://youtu.be/sl220b5rxXY" target="_blank" class="aeva_link bbc_link new_win">https://youtu.be/sl220b5rxXY</a>


Honda jäätyi jumiin
Ei enää aamulla saanut käyntiin kun vetonaru veti tyhjää.
"The journey of a thousand miles begins with one step"

Poissa euroshopperi

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 768
Vs: Lumilinko
« Vastaus #35 : 22.02.2019 12:32 »
Mulla rupesi bensat häviämään ja huollosta kerrottiin tuosta uimurin juuttumisesta tyyppivikana. Putsasin kaasarin, mutta tankki oli tyhjentynyt silti aivan kuivaksi. No tankki irti ja kas... Sieltähän olikin kovettunut ja hapertunut tankissa olevan muovisen bensaletkunliittimen tiiviste. Motonetista sitten 200 kpl rasia vihreitä O-renkaita, jotka siis erityisesti kemiallisesti kestävämpiä ja nyt pysyy bensat tankissa. Eli ei ollutkaan hanan aukiolossa vika, vaan tuo pitkäaikainen bensankorvikkeen käyttö hapristi sen O-renkaan. Taitaa olla vanhoille vehkeille tulevaisuudessa sama riesa.

Poissa euroshopperi

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 768
Vs: Lumilinko
« Vastaus #36 : 01.03.2019 01:58 »
Nyt on tullut tarkkailua tuota ja tankki ei tyhjene koskaan kuivaksi asti, jos se O-rengas on ehjä. Eli bensaa ei saa täysin loppumaan, vaan siellä liikkuu pohjalla selvä kerros vaikka kone sammuu bensan loppumiseen. Eli helppo tarkastaa. Jos tankki on rutikuiva, niin voi alkaa epäillä tuota tiivistettyä. Tai oikeestaan tankki ei voi mistään muusta syystä olla täysin kuiva. Jos ottaa bensaletkun irti, niin pohjalle jää vielä reilusti näkyvästi tavaraa. Aikaisemmin mulla pysyi litkut tankissa jopa vuoden ja tänä talvena alkoi nähdä, että oli täysin kuiva aina aloittaessa.



Poissa snuuba

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 90
Vs: Lumilinko
« Vastaus #37 : 01.03.2019 09:24 »
Nyt joutui Honda lujille!


Kuinka hyvin Honda jaksaa vetää teloilla tommoiseen umpihankeen?

Omassa kiinan-Espinassa on kyllä potkua speksien mukaan 11 hv. Valitettavasti tehosta ei ole paljon iloa, kun jää todella helposti paikalleen sutimaan tai lopettaa vetämästä kokonaan. Ilmeisesti vetomekanismissa on joku "sulake", joka estää voimansiirron liiaan kuormittumisen. On vaan todella herkällä, kun välillä veto loppuu melkein tasaisella pinnalla. Toinen vaihtoehto on että vetomekanismin hihnat ovat löystyneet ja pääsevät pyörimään tyhjänä.

Ei muutenkaan Espinan laatua voi kauheasti kehua:
- Heittotorven lippa oli kiinni pop-niiteillä, jotka korkkasivat irti jo toisella käyttökerralla. Nyt vedetty pulteilla kiinni
- Sähkökäynnistykseen käytettävä Shuko-töpselin muovisen kotelon kaikki ruuvit korkkasivat kiinnikkeet irti, kun murjoi sähköjohdon kiinni. Nyt jeesus-teipillä kiinni
- Laitteen korkeussäätö vipu on osittain ohut peltilärpäke, joka taipuu helposti, eikä korkeus säätö enää toimi
- Sorapihalla syö murtopultteja 1-4 kpl per tunnin ajelusessio. Murtopultit 4€/kpl. Hain K-raudasta tavallisia pultteja ison pussillisen (about 40 kpl) ja maksoi yhteensä alle 4€.
- Kerran venkslasin laitteella umpihangessa ja tämän seurauksen toinen tela lähti pyöriltä irti.

Tässäkin toteutuu vanha totuus: Pitäsi ostaa samantien laadukas vehje, muuten ensin ostat huonon ja sitten sen laadukkaan ja kulut ovat loppupeleissä isommat (Laadukas hinta  < (Laadukas hinta + Huono hinta).
2018 Volvo XC60 T8 R-design

Poissa euroshopperi

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 768
Vs: Lumilinko
« Vastaus #38 : 01.03.2019 10:19 »
Mulla on 970 malli ja siinä hydrostaattinen voiman siirto, eli yhtään hihnaa ei löydy koneesta. Se on myös pykälätön vaihteisto ja erinomainen liikuteltava, kun saa vauhdin määrätä liukukepillä sopivaksi. Portaiden kiipeily onnistuu esim 1 m/ min nopeudellakin ja voimaa riittää täyteen tehoon asti. Eli se vaikka sutii helpolla, jos ei pääse eteenpäin. Ostin pussillisen 8.8 M pultteja ja Nylockeja yhden Hondan virallisen katkotapin hinnalla ja ajavat asiansa, jos vahingossa syö jääkiekkoja pihalta, tai yrittää jyrsiä kukkapenkin kivimuuria. Paikallaan kääntäen ja väkisin vääntäen sain viimeksi telan irti ja täytyi kiristää vähän tiukemmalle. Honda voi tukehtua lumimäärään, mutta hydrostaattinen veto on äärimmäisen helppo laittaa sopivaksi lumimäärään verraten. Ja vedossa on täysi voima käytössä kaikilla nopeuksilla, ilman muistoa. Eli vaikka sutii kaikilla yli 0-vauhdeilla, jos ei pääse eteenpäin.

Poissa snuuba

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 90
Vs: Lumilinko
« Vastaus #39 : 01.03.2019 10:41 »
Ok, pitää pistää harkintaan tuollainen hydrostaattisella voimansiirrolla varustettu vehje.

Yksi idea lingon hankinnassa oli, että se toimisi muutaman vähälumisen talven jälkeen ikään kuin vakuutuksena: laita 1200 € kiinni laitteeseen ja laitetta ei tarvitse käyttää kun ei tule lunta... Tämän talven jälkeen voi todeta, että tuli hankittua liaan halpa "vakuutus".
2018 Volvo XC60 T8 R-design