autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Lumilinko  (Luettu 7466 kertaa)

Poissa pantero

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2155
  • MB GLC 350e
Lumilinko
« : 08.02.2014 08:52 »
Tänä talvena ei lumilinkoa ole juurikaan tarvinnut täällä etelässä. Mutta jos harkitsee sellaisen hankkimista, niin pian niitä rupeaa saamaan (huom. kieliasu ;D) jo kohtuulliseen hintaan. Itselläni on tällainen Toro 826 OEV lumilinko nyt kolmatta vuotta. Tänä talvena se on ollut täällä etelässa ja käytössä vain pari kertaa. Mutta kahtena aikaisempana vuonna sitä tuli käytettyä paljon mökillä. Korkeimmat hanget, joihin puskettiin olivat 40-50 cm korkuisia.

Ohessa joitakin kokemuksia Torosta ja lumilingosta yleensä:

-tässä Torossa on 8 hv Briggs&Stratton moottori, jonka teho riittää normaalisti hyvin. Oman lingon leveys on 71 cm ja se on hiukan liikaa 40 cm umpihankeen ajettaessa. Tällä hetkellä myynnissä olevat lingot näyttävät olevan 66 cm leveitä, joka on mielestäni optimi

-yhdellä sauvalla ohjattava linkotorven suunta ja korkeus on must. Pahinta linkouksessa on lumen tuiskuaminen takaisin omaan naamaan; sauvalla voi kätevästi muuttaa lumisuihkun suuntaa ajonkin aikana

-valo on hyvä varuste. Vaikka sen palaa päivisinkin, on se silti oiva apu aamu- ja iltahämärässä.

-sähkökäynnistys on mielestäni turha ominaisuus. Lisää vain lingon painoa ja hintaa, eikä sitä tarvita. Talvimoottori käynnistyy poikkeuksetta yhdellä nykäisyllä primer-napin avulla

-linko toimii tietysti hyvin pakkaslumessa, mutta kyllä sillä vähän nuoskaistakin tavaraa pystyy linkoamaan

-linko painaa 100 kg ja sen kääntely käy kyllä kuntoilusta. Omassani on kahvojen alapuolella säätövivut, joilla linkoa voi ajossa kätevästi ohjata. Säästää selkää, kun niitä oppii käyttämään

Linko on kyllä pistämätön apuväline, jos tarvitsee isoja piha-alueita tai teitä jatkuvasti lumesta aukaista. Toro on toiminut ihan OK tähän asti ja olen ollut siihen tyytyväinen. Ensimmäisenä talvena moottorin äänenvaimentajasta tosin petti yksi pistehitsi (näyttäisi olevan erikseen EU:hun tehty peltirakenne). Takuu toimi hyvin ja postissa tuli nopeasti uusi osa.

Poissa Quality

  • Moderaattori
  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 12802
  • Volvo XC60
Vs: Lumilinko
« Vastaus #1 : 08.02.2014 09:08 »
Kiitos, pantero, tosi hyödyllisestä avauksesta. Meillä taloyhtiössä (neljä paritaloa, tontti 3675 m2) on jo pitkään mietitty lingon hankintaa, mutta siinä on eräitä juttuja, jotka  vielä mietityttävät.

Ensinnäkin, mikä on tuollaisen hinta? Noita näkyy olevan markkinoilla aika monenlaisia ja -hintaisia.

Toiseksi, miten varmistan, että valittu kokoluokka on juuri oikea? Ainoa, mikä arveluttaa tuossa edellä kuvatussa mallissa, on paino. Taloyhtiön varastotilat ovat mitä ovat, ja kynnyksiäkin löytyy.

Kolmanneksi, jos käyttäjiä on useita, pitää varamistua laitteen huoltamisesta. Minkä verran tuo vaatii huoltotoimnepiteitä vuoden (talven) aikana?

Tuossa päällimmäiset. Täksi talveksi linkoa tuskin enää hankitaan, mutta lisätieto on aina tervetullutta.
Opi eilisestä, luota huomiseen, mutta elä tänään.

Poissa pantero

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2155
  • MB GLC 350e
Vs: Lumilinko
« Vastaus #2 : 08.02.2014 09:40 »
-omani maksoi 1895 €, mutta siinä oli mukana mm. tuo turhaksi katsomani sähkökäynnistys. Etsiessäni kuvaa netistä, näytti jossain olevan 66 cm Toroja tarjolla 1300 eurolla. Jos miettii lumilingon hankkimista, niin kohta niitä saa kyllä edullisesti.

-lelut on erikseen, mutta jos lumitöitä aikoo tehdä, niin 8 hv ja 66 cm on mielestäni minimi. Esimerkiksi tuo uusin 66 cm Toro painaa noin 90 kg ja sitä pystyy liikuttelemaan suht. kätevästi työntämällä. Omani nousee suoraan ajamalla kippaavaan peräkärryyn ongelmitta.

-TM on hiljattain testannut lumilinkoja, sieltä löysin tämän Toronkin

-toistaiseksi en ole tehnyt mitään huoltotoimenpiteitä omaani. Talvessa tulee kuitenkin niin vähän ajotunteja, ettei esim. öljyä tarvitse vaihtaa. Kun kyseessä on nelitahtimoottori, laitan talven päätteeksi polttoaineen sekaan säilöntäainetta.

Poissa Quality

  • Moderaattori
  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 12802
  • Volvo XC60
Vs: Lumilinko
« Vastaus #3 : 08.02.2014 10:04 »
Kiitos tiedoista. Hinta on varsin kohtuullinen, kokoluokka vaikuttaa sopivalta, huoltotarpeen vähäisyys miellyttää. Oikeastaan ainoaksi hankinnan esteeksi jäävät riittämättömät varastotilat, joka on ikuinen harmituksen aihe. Eikä kaupunkialueella uusia tiloja niin vaan rakennella.
Opi eilisestä, luota huomiseen, mutta elä tänään.

MacVolsu

  • Vieras
Vs: Lumilinko
« Vastaus #4 : 08.02.2014 10:05 »
Itseäni ei niinkään koske nämä lumilingot mutta niiden yleistyessä olen huomannut että niitä on nykyään saatavilla myös teloilla. Lienee parempi lumella kuin pyörävetoisena, vai pyörillä pärjää mainiosti? Onko ketjut?

Poissa FastNLoud

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 136
  • Nautitaan elämästä (monesti se tapahtuu autoilla)
Vs: Lumilinko
« Vastaus #5 : 08.02.2014 10:46 »
Teloilla varustetulla saa ajettua vaikka "tarkemmin kerroksittain", missä tuota sitten tarvitseekaan esim isojen kiinteistöjen katoilta lingottaessa vaikka. Toki teloilla on parempi etenemiskyky. Pyörillä varustettu kääntyy yleensä ketterämmin (tai noin ainakin itse koin kun vertasin Hondan malleja omaa linkoa hankkiessa). Päädyin sitten Hondan HS970-malliin (toki osittain telavärkin selvästi korkeamman hinnan takia - yllätys). Toro olisi varmasti ollut hyvä myös, moni naapureista on kehunut sitä. Muistaakseni sitä oli Hong Kong:issakin myynnissä. Ei ole toistaiseksi ketjuja tarvinnut suunnitella.

Poissa pantero

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2155
  • MB GLC 350e
Vs: Lumilinko
« Vastaus #6 : 08.02.2014 10:58 »
Telat ovat tietysti paremmat, jos paksuun umpihankeen joutuu paljon ajamaan. Mutta kyllä näillä kumipyörilläkin pärjää, kun käytössä on esim. 6 vaihdetta eteen ja kaksi taakse sekä lingolle oma perusnopeus. Sopiva etenemisnopeus määräytyy hangen paksuuden mukaan. Ketjujen käytölle en itse ole huomannut tarvetta.

Omasta mielestä lingon tärkein ominaisuus on se, että lumisuihkua pystyy helpposti kääntämään pysty- ja sivusuunnassa. Parhaimmillaan (ja ainakin esittelyvideolla) se kun lentää yli kymmenen metrin päähän. Tämä ei yleensä omakotitalon pihalla ole mahdollista, vaan sitä joutuu suuntaamaan useasti sivulle ja alaspäinkin.

Poissa Karvis

Vs: Lumilinko
« Vastaus #7 : 08.02.2014 11:35 »
Meillä on taloyhtiöllä Stigan joku järeämmän pään linko jossa kuupan leveys on 90cm luokkaa ja vaihteisto hydrostaattinen, sähköstarttikin löytyy mutta en ole sitä koskaan tarvinnut kun B&S:n moottori käynnistyy helposti narustakin. Luotettava peli se on ollut ja huollettu n. joka toinen vuosi, tälle talvelle käytettiin isommassa huollossa jossa vaihdettiin öljyjen ja tulpan lisäksi vaijereita yms. eikä huolto maksanut kuin 130€

Yksi huono puoli tuossa on, kesällä vaihdettiin taloyhtiön ovet ja nyt se ei sovi enään varaston ovesta sisälle koska uuden oven ovilehti on sen hiukan paksumpi :P Majailee siis nykyisin kahlittuna ulkona.
Autostadium Ry:n varapuheenjohtaja


Makkis

  • Vieras
Vs: Lumilinko
« Vastaus #8 : 08.02.2014 12:57 »
Minulla on MTD:n 61 cm leveä linko pyörillä. Tehoja on muistaakseni 7 hv ja moottori B&S. Sähköstartti on ja oman kokemukseni mukaan nyhtää pitää narulla (varsinkin kuumana) mutta sähköllä pärähtää heti. Akkua siis ei ole ole vaan sähköstartti toimii verkkovirralla.

Tänä talvena käyttötunnit pyöreä nolla, mitä nyt alkutalvesta lämpimäksi käytin. Huoltotarve tosiaan olematon, öljy on aivan kirkasta kolmen talven käytön jälkeen eikä vajunut yhtään.

Ketjuja en ole kaivanut, pahimmillaan tasoon 50 cm hankeen kahlannut ongelmitta. Nuoskalumessa tällainen halpislaite (maksoi alle tonnin) on vähän tehottoman oloinen ja työ hidasta. MTD:n ulostulotorven ohjauksen toteutus on myös huono.


Arska F

  • Vieras
Vs: Lumilinko
« Vastaus #9 : 08.02.2014 14:44 »
Minulla löytyy Ariens ST26, hyvä käyttöpeli on ollut, vaikka kyseisen mallin valmistus on näemmä lopetettukin jo.
http://www.elfving.fi/fi/ariens/tuotteet/lumilingot247/247

Neljättä talvea menossa, kun aikaisempi vanha Toro sanoi työsopimuksensa irti, eikä osia moottoriin enää saanut. (Tecumseh)
Sen verran tuota on tarvinnut huoltaa, että öljyt olen syksyisin vaihtanut, ja mikäs on vaihdellessa, kun öljypurkkiakaan ei ole tarvinnut "ostaa" (sama öljy kun Volkkarissa), pitää sille huollosta saadulle lisäysöljylle jotain käyttöä keksiä :D

Tuo starttaa joko sähköllä tai narusta, sähköstarttia olen käyttänyt lähinnä pidempien seisokkien jälkeen, sammutin päällä ensin, että öljy lähtee kiertämään. Muuten tuo tuppaa käynnistymään ekalla vedolla, oli sitten kylmä tai kuuma. B&S - moottori kun on...

Syöttöaukon korkeuden yli menevään umpihankeen kaipaisi ketjuja tai telamallin, muuten on ihan kumipyörällä mennyt.
Heittotorven ohjaus on toteutettu kammella (portaaton) sivusuuntaan, ja vivulla (portaallinen) ylös-alas, mutta käyttö onnistuu kuitenkin ajellessa, koska tuossa on pito toisessa kahvassa, joten sitä ei tarvitse painaa koko ajan.
Pakkovaruste tuo näillä leveyksillä on, varsinkin tämänkokoisessa pihassa (tuohon sopii joko 12 henkilöautoa, tai täysperäveturi/bussi parkkiin).

Poissa jrinnes

Vs: Lumilinko
« Vastaus #10 : 08.02.2014 15:21 »
Viime talvena ostin Hong Kongista 499€ maksavan kiinalaisen Snowpro- lingon ihan vain sillä oletuksella, että jos yhden talven kestää, niin hyvä on. No, ei kestänyt kuin kolme linkouskertaa, ennen kuin syöttökierukan kulmavaihde alkoi pyörimään tyhjää. Soitto maahantuojalle, jolta ei löytynyt varaosaa eikä uutta linkoa, koska kaikki oli myyty. Puolentoista tunnin kuluttua puhelusta tuli Kiitolinjan auto hakemaan vanhan lingon ja parin päivän päästä tuli uusi, pykälää tai paria parempi tilalle. Tämä uusi linko onkin sitten ollut kertakaikkisen mainio peli!

Syöttöaukko on kooltaan ~65cm*55cm, koneena 6,5 hp:n Loncin naru/verkkovirtastartilla. Vaihteita 6+2 ja muutoin hallintalaitteet aivan kuin Arska F:llä tuossa edellä. Kone hörähtää primer-pumpun käytön jälkeen aina laakista tulille ihan narusta nykäisemällä. Viime talvena kokeilin työntää kolmosvaihteella syöttöröörin korkuiseen hankeen ja ainoa asia, mistä huomasi kinoksen korkeuden kasvaneen, oli koneen mörempi ääni. Ei merkkiäkään hyytymisestä tai tukkeutumisesta.

Erityisenä plussana tuolla lentää jopa keväällä lumien sulaessa muodostuva loskapaska ihan yhtä hyvin kuin lumikin. Ainoana miinuksena voisi mainita sen, että heittotorven lipan "saranasta" pöllyää lumet naamalle jos lippaa kääntää alaspäin. Tämän ongelman ratkaisin "roiskeläpällä", joka on kiinnitetty tuon taitoskohdan päälle.

Eli ei ne kaikki Kiinalaiset halparomutkaan ihan huonoja ole. :) En tosin tiedä, paljonko tuon mallin hinta olisi ollut, kun sitä ei ollut tuolla Honkkarissa myynnissä. Veikkaisin, että luokkaa ~1000€.
Passat B7 TDI 4Motion

Makkis

  • Vieras
Vs: Lumilinko
« Vastaus #11 : 01.02.2015 13:00 »
Nyt ollut talvi että lingolle on taas ollut käyttöä. Viime talven tunnit tosiaan pyöreä nolla ja bensatkin (98E5) niiltä ajoilta mutta ongelmitta käynnistynyt aina. Uutta toki on jo pitänyt tankata.

Poistin tuosta sellaisen ulostulotorven alkuosassa olleen jousikuormitteisen ritilän jonka tarkoitusperä on ollut estää isompien möykkyjen lento. Tuo ritilä keräsi myös tehokkaasti nuoskalumet ja tukki koko torven. Poistamalla tuo käyttöominaisuudet kasvoi kyllä eksponentiaalisesti.

Juuri linkosin pihan, jossain mutkassa linko jäi jummeliin ja torvi oli puhdas ja auki. Kuikuilin teriin ja lasten krokettimailahan siellä oli lastuina ja itse mailaosa kiilautunut terien väliin. Meinaa meillä nuo tyttöjen lelut jäädä vähän hujan hajan mutta elämä opettaa.

Poissa mäkkäri

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 81
Vs: Lumilinko
« Vastaus #12 : 01.02.2015 13:23 »
Meillä on käytössä jo viidettä talvea tuollainen kiinanihme, jonka ostin Motor Powerista 280€ lla. Ajattelin jos nyt yhden talven tuo kestää niin hyvä! Mutta yllätys on ollut mitä suurin. Laite vörkkii tänä päivänäkin yhtä hyvin kuin uutena. Joka vuosi vaihdan siihen öljyt ja kiristelen muttereita sieltä täältä.
Käyntiin lähteen kiinalaisella alkuperäistulpallakin parista nykäisystä. Toki laite on ihan perus sellainen ilman valoja yms mutta on vipu linkoissuunnan ja korkeuden säätöön, vaihteita löytyy 6+ 2 ja työleveys 60 cm.
Että joskus se kiinalainenkin on onnistunut työssään. Tänäänkin pitää mennä töiden jälkeen linkoamaan piha😁

Poissa ePa

Vs: Lumilinko
« Vastaus #13 : 28.12.2016 21:10 »
Omakotitaloasujan arki on koittanut lumitöiden merkeissä jo tälle talvelle ja pakkosanoa, että viimeisimmät lumityöt olivat olleet jo kova paikka, jos ei linkoa olisi ollut.

Joulun jäljiltä oli tullut 10+ senttiä ja heti kun se saatiin siivottua pois, niin saman verran tuli yöllä lisää.

Ensimmäiset lumet lingottiin jonkun vuoden vanhalla MTD lingolla jossa on 10hp/305cm3 kone ja intterwebbi kertoo kuupan kooksi 71 x 53. Tässä mallissa ei ole oikeastaan mitään muita "herkkuja" kuin veivattava torven suunta. Kone jaksoi mennä polkemattomassa lumessa ilman ongelmia. Pihamme on sen verran leveä ettei ensimmäisellä heitolla menny perille asti joten loppua kohti lumen määrä kasvoi ja koneessa alkoi kuulumaan jo että joutuu tekemää vähän hommiakin. Torvea joutuu käsin suuntaamaan ja oli tapana peruuttaa lähtöpäähän ja ajaa vain toiseen suuntaan.

Tapanin päivänä tulleet sitten ajettiin uudemmalla versiolla ME 66, jossa on "joystick" ohjaus torvelle ja liipasimet kääntymiselle (vedon vapautus / puoli). Tässä on papereiden mukaan pienempi kone (277cm3) ja pienempi kita (66 x 53). Tällä koneella lumi lensi ihan eri malliin (pidemmälle) ja valmista tuli helpommin. Ohjaussauvalla pystyy "vauhdissa" ohjaamaan lentävää lunta haluttuun suuntaan. Vedon vapautukselle (käännölle) en varsinaisesti koe tarvetta, mutta ehkä vielä joskus tulee tilanne eteen jossa noitakin tarvii. Tässä koneessa hitainkin vaihde tuntui vähän liian nopealta "syömänopeuteen" nähden ja kone jätti muutamia kokkareita jo puhdistetulle jäljelle. Nopeutta varmaan saisi säädettyä, jos avaisi "konepeltiä" ja säätäisi kitkapyörää.
Molemmat koneet lähtivät sekä sähköllä (230V) ja vetämällä helposti käyntiin. Vanhemmassa oli kovempi ääni tyyppikilven mukaan ja kyllä sen huomasi (103 vs 101 dB) Uudempi on "siistimpi" käyntinen.

Pikatestien perusteella vanhemmalle antaisin 3/5 AS merkkiä ja uudemmalle 4/5 AS merkkiä. Jätetään täydet tähdet vielä jakamatta, kun ei kokemuksia ole hienommista laitteista. Molemmilla tekee kyllä isonkin pihan lumityöt ja kummasti helpottaa lumikolan käyttöä, jolla kyllä pitää nurkat siivota joka tapauksessa. Merkkinä MTD tuntuu jämyltä ja yksityiskohtaiset ohjekirjat löytyy hakukoneella.

http://snowblower.b4by.org/mtd/mtd_e_660_g/
http://snowblower.b4by.org/mtd/mtd_optima_me_66/

« Viimeksi muokattu: 28.12.2016 21:14 kirjoittanut ePa »
Samassa pihassa: W164, Skoda Superb, VW Golf mk1, Porsche 911/964

Poissa tuRboman

Vs: Lumilinko
« Vastaus #14 : 28.10.2018 16:35 »
Meillä näkyi olevan tällainenkin topic!

Asiaan; minulla tuli ostettua mökille käytettynä tällainen Honda HS622 HT lumilinko. Iästä ei ihan tarkkaa tietoa ole, enkä ole erityisemmin tutkinutkaan. Päältä se on siisti ja lähtee käymään nätisti.



Onkos kellään kokemusta moisesta laitteesta? Ex omistajan mukaan erittäin sitkeä lumen paiskoja? Huollosta yms ei ole mitään havaintoa. Ajattelin tämän talven pöristellä menemään ja katsoa se huolto sitten keväällä.


"Well, take me back down where cool water flows, yeah.
Let me remember things I love.."
CCR - Green River

Poissa TuplaVW

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 217
Vs: Lumilinko
« Vastaus #15 : 28.10.2018 17:22 »
Pitäisi laittaa kanssa kohta linkoa valmiiksi talvea ajatellen. Linko mallia Esko 225, jota en vielä ole aikaisemmin nykyisellä työjuhdalla käyttänytkään, vanhemmalla Massikalla kyllä. Saa sitten mökkiteitä vähän auki jos talvea pukkaa kunnolla.
Mercedes-Benz  4matic -16
Golf Variant TSI DSG Highline -14   (ACC, DCC, Webasto, Dynamic ym)
ex: Passat Variant TSI DSG Highline -11 (I,II,III, ACC,DCC, ym), Golf Variant TSI -10, Passat Variant 1,9 PD Luxline -08

Poissa VILLE66

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2199
Vs: Lumilinko
« Vastaus #16 : 28.10.2018 18:15 »
Meillä näkyi olevan tällainenkin topic!

Asiaan; minulla tuli ostettua mökille käytettynä tällainen Honda HS622 HT lumilinko. Iästä ei ihan tarkkaa tietoa ole, enkä ole erityisemmin tutkinutkaan. Päältä se on siisti ja lähtee käymään nätisti.



Onkos kellään kokemusta moisesta laitteesta? Ex omistajan mukaan erittäin sitkeä lumen paiskoja? Huollosta yms ei ole mitään havaintoa. Ajattelin tämän talven pöristellä menemään ja katsoa se huolto sitten keväällä.





Hyvä ja laadukas peli, säännöllisellä huollolla pitkä aikainen kaveri.
Viimeisin linko oli myös Honda tosin jokin metrin leveä(olisko joku 9xx) tela vehje, noin kuusi metriä ajoin suoraan eteenpäin kunnes menin tekemään ilmoituksen nettikoneeseen. Tietysti tapoiota tuli Tuosta kokeilusta, mutta oppia kaikki. Pieni kevyt linko on kätevä pienissä kohteissa, myös teloilla, telat raskaassa koneessa soveltuu vaan tiettyihin hommiin, kuten katoille tai pehmeille alustoille, muuten käännöksistä tulee hikistä hommaa. Muutenkin jos alueet on isompia ja penkoille on tilaa niin perässä käveltävälle lingolle kannattaa harkita muitakin vaihtoehtoja.

Poissa GTA1

Vs: Lumilinko
« Vastaus #17 : 29.10.2018 11:38 »
Messilässä lumi”linko” jo käytössä😬
« Viimeksi muokattu: 29.10.2018 11:41 kirjoittanut GTA1 »
3Gt xDrive / A1 duattro😉

Poissa epjbmw

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikkoainesta
  • *****
  • Viestejä: 1235
  • Skoda Fabia
Vs: Lumilinko
« Vastaus #18 : 05.11.2018 17:26 »
Joitakin vuosia sitten ostin Motonetista sellaisen kiinanihmeen lumilingoksi.
Pari talvea meni ihan hyvin, mutta sitten katkesi heittopuolen hihna.
No, sen talven loput lumet tein kolalla ja syksymmällä yritin uusien lumien jo tultua maahan, vaihtaa tuon hihnan.
Mikäpä lie mennyt pieleen kun vaihto oli jo oikein supertuskaista ja uusi hihna katkesi ensimmäisissä lumitöissä.
Sen jälkeen tuo mylly saikin seistä viimetalven, vaikka lunta tulikin parin talven tarpeet ja monta kertaa kävi linkoa ikävä. Ajattelin kuitenkin, jotta kun en kesän lämpöisissä saanut vaihdettua sitä hihnaa, niin en vaihda pakkasessakaan.  >:(

No, pakkaset meinasi nytkin keretä tulemaan, mutta tänään sain sen ihme kyllä vaihdettua.
Vaihtokin onnistui huomattavasti paremmin kuin edellisellä kerralla ja ainakin ilman lunta tuo värkki toimi aivan oikein, eikä viskannut heti sellaista kumimuhjuakaan, kuin viimeksi.  :D
Nyt kun valoa oli tarpeeksi tuossa työskentelyalueella, niin huomasin yhden ohjurin, josta en ole varma menikö se edellinen korjaus samalta puolelta kuin mitä se nyt menee. Siinä voisi olla selitys edelliselle epäonnistumiselle.
Nyt vain toivossa eläen lumia odottelemaan, josko se pelaisi vielä lumien tultuakin.

Ihme peli tuo on kyllä hintaisekseen.
Koneesa oli kuta kuinkin pari vuotta vanhat bensat ja lähti silti eka nykäisyllä käyntiin. Öljyt vain kurkistin, jotta niitä on ja laakista hyrisemään.  :)