autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Citroën C4 Cactus  (Luettu 24778 kertaa)

Poissa Huikko

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 633
  • Lääninkusipää
Vs: Citroën C4 Cactus
« Vastaus #100 : 12.05.2018 00:55 »
Ei kukaan enää.halua dieseliä tuossa kokoluokassa.
Fiat 124 Spider 2018, Fiat Tipo STW 2018, Fiat Panda 4x4 2015, Fiat 127 MR 1977
Volvo 66 GL 1975, Volvo 66 GL 1977, Mercedes-Benz 190E 2.0 1992, Skoda Felicia Combi 1.6 GLXi 1997

Poissa Hesusnis

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 56
Vs: Citroën C4 Cactus
« Vastaus #101 : 12.05.2018 01:40 »
No ei ainakaan sitä perus 100Hv manuaalina. Itsellä tulee vajaa 50tkm vuodessa, niin ennemmin Diesel, kuin bensa.

Poissa Hesusnis

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 56
Vs: Citroën C4 Cactus
« Vastaus #102 : 12.05.2018 01:42 »
No ei ainakaan sitä perus 100Hv manuaalina. Itsellä tulee vajaa 50tkm vuodessa, niin ennemmin Diesel, kuin bensa. Jos nykyään uusista autoista menee noin 70% automaattilootalla, niin ihmetyttää, miksi ainut diesel vaihtoehto on manuaalina?

Poissa Arcca

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1577
  • Audi A4 B9 2.0TFSI 140 Stron , Subaru XV 2.0 CVT
Vs: Citroën C4 Cactus
« Vastaus #103 : 12.05.2018 08:08 »
Kävin liikkeessa mulkaisemassa Cactusta. Penkit olihyvät, ulkonäestä huolimatta, kieltämättä mukavan pirteä poikkeus perusmassasta. Pettymys oli takapenkin tila korkeussuunnassa. Tämmöinen 183cm kun sinne istahti, niin pää ikävästi katossa kiinni. Nykyisessä 2009 Auriksessa tuntuu tilaa olevan edessä ja takana selvästi enemmin. Miksihän ovat jättäneet 110Hv dieselin automaattilootalla pois Suomen maahantuonnista? Mielestäni just se kiinnostavin yhdistelmä.

Meinaatko että tästä uudesta Cactuksesta olisi jopa matka-autoksi?

Sisänsä tuon auton filosofia miellyttää ja olinkin kategorioinut tuon mukavaan peruskäyttöön sopivaksi virkistäväksi poikkeukseksi "urheilullisuutta" (=epämukavuutta) korostaviin kilpailijoihin verrattuna.
Mutta paljon nykyään ajavana tulee todella ronkeliksi ohjauksen, mukavuuden, melutason ja penkkien suhteen.
Ahkeruus korvaa älyn ja taidot

Poissa Hesusnis

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 56
Vs: Citroën C4 Cactus
« Vastaus #104 : 12.05.2018 08:33 »
No tavallaan. Tuohan on aika mukavuuspainotteiseksi suunniteltu, penkit ja jousitus uusittu, äänieristystä parannettu. Tietty paha sanoa mitään, ennekuin pääsee rattiin ja testaamaan. On tolla nykyisellä Auriksellakin tullut jo ajettua aika paljon, pääasiassa matka-ajoa ja ei suurempaa valittamista. Oikeastaan tuommoinen auto, jossa ei ole neulantarkka ohjaus (ja on vähän suuripiirteinen), on aika rentouttava ja helppo ajaa isolla tiellä. Olin kyydissä kaverin uudessa Passatissa ja kiinnitin huomiota, että hän teki kokoajan ratilla pientä korjausliikettä edestakaisin, tiedä sitten oliko siinä vikaa, mutta hassulta näytti. Itsellä ei ole ennakkoluuloja sitä kohtaan, etteikö matka-ajossa käytettävä auto voisi olla pienempi. Monihan ostaa hienon ison auton matka-ajoon ja pilaa sen sitten liian isoilla vanteilla ja leveillä, matalaprofiilisilla renkailla.

Poissa Taky

Vs: Citroën C4 Cactus
« Vastaus #105 : 12.05.2018 08:52 »
Oikeastaan tuommoinen auto, jossa ei ole neulantarkka ohjaus (ja on vähän suuripiirteinen), on aika rentouttava ja helppo ajaa isolla tiellä.

Juuri näin!

Nykyisillä on alkaa olla ajoavustajaa joka pitää auto kaistaviivojen välissä on ainakin omat kokemukset - Volvon V90 useampikin eri softaversio -rentuottavat ajos juurikin päinvastaiset.
Auto tekee teräviä korjauksia aituiseen ja ainakin minusta tuntuu että kohta tulee merisairaaksi - jouhevuus puuttuu.
Volvo V90 D4 R-Design automaatti 6-7/2018 Volvo Xc40 D3 Business R-Design aut.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Poissa Arcca

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1577
  • Audi A4 B9 2.0TFSI 140 Stron , Subaru XV 2.0 CVT
Vs: Citroën C4 Cactus
« Vastaus #106 : 12.05.2018 09:52 »
Oikeastaan tuommoinen auto, jossa ei ole neulantarkka ohjaus (ja on vähän suuripiirteinen), on aika rentouttava ja helppo ajaa isolla tiellä. Olin kyydissä kaverin uudessa Passatissa ja kiinnitin huomiota, että hän teki kokoajan ratilla pientä korjausliikettä edestakaisin, tiedä sitten oliko siinä vikaa, mutta hassulta näytti.

Totta epätarkahko/tahmea ohjaus on ok jos auto menee suoraan (Subarussamme on hieman tahmea ohjaus mutta auto on halukas menemään suoraan).
Jos ei mene, tahmea ja hakeva kokonaisuus on todella rasittava kuten pari kertaa sijaisautona olleessa facelift Suzuki S-Crossissa.

Tunnokas, tarkka ohjaus on silti minusta hieman parempi matka ajossakin, kunhan keskittää hyvin ja auto menee taas kerran itsestään suoraan. Passatimme on tällainen. Jos pitää tehdä korjausliikkeitä kokoajan, ei tuo passatti ollut tikissä.
Ahkeruus korvaa älyn ja taidot

Poissa Huikko

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 633
  • Lääninkusipää
Vs: Citroën C4 Cactus
« Vastaus #107 : 12.05.2018 12:31 »
Ajoin edelliskoppaisella Cactuksella 84000km 14kk aikana. Kyllä se on hyvä matka-auto. Eikä olisi silloinkaan tullut mieleenkään ostaa dieseliä enää rohisemaan keulalle. Autossa oli 82hv vapari robottilaatikolla. Kulutus pysyy alle viiden. Jos ajaa vain 50000km vuodessa, niin ei todellakaan enää nakutin kannata. Jälleenmyyntiarvo pikkudieselillä on huonompi, kun ei sitä haluta.
Fiat 124 Spider 2018, Fiat Tipo STW 2018, Fiat Panda 4x4 2015, Fiat 127 MR 1977
Volvo 66 GL 1975, Volvo 66 GL 1977, Mercedes-Benz 190E 2.0 1992, Skoda Felicia Combi 1.6 GLXi 1997

Poissa Hesusnis

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 56
Vs: Citroën C4 Cactus
« Vastaus #108 : 12.05.2018 18:30 »
Pitää joskus testata se Puretech 110hv/130hv. Tuosta 130hv koneesta sais uudelleen ohjelmoinnilla lähelle 150hv, se tekis autosta teho/paino suhteeltaan aika mielenkiintoisen ja menis tasaisessa matka-ajossa kuitenkin vähällä.

Poissa yason

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 86
Vs: Citroën C4 Cactus
« Vastaus #109 : 12.05.2018 23:04 »
Tunnokas, tarkka ohjaus on silti minusta hieman parempi matka ajossakin, kunhan keskittää hyvin ja auto menee taas kerran itsestään suoraan. Passatimme on tällainen. Jos pitää tehdä korjausliikkeitä kokoajan, ei tuo passatti ollut tikissä.

Mä en ole sitä ns. tarkkuuden ja tunnokkuuden hyötyä ikinä oppinut tajuamaan. Siksi varmaan Sitikat sopivat meikäläisen näpeille.

Mun ehdottomiin vaatimuksiin kuuluu, että auto menee suoraan eikä rattiin tarvitse käyttää sormivoimaa paitsi mutkissa. Ja että kun kääntää ratista vasemmalle, auto kaartaa vasemmalle ja samoin sen toisen suunnan kanssa. Ja että ratti ei tärise ajossa niiden sorakivien ja kuoppien takia, eli se suodattaa tämän maan röykkyiset tiet pois sormiltani. Ja plussaa on jenkkityylinen kevyt tehostus, ettei tarvitse koko kämmenellä ottaa ratista kiinni, kun pitää risteyksessä kääntyä.

Noi käytännössä matka-ajossa minimoivat ohjaukseen liittyvän säätämisen ja huomioimisen vaivan, niin voi keskittyä muuhun.

Uusi Cactus pitää kyllä koeajaa joku kerta. Minä en sitä dieseliä vierastaisi pienessäkään autossa, vaan kun Cactuksen tyyppiseen ei manuaalivaihteisto sovi niin millään...

Poissa Arcca

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1577
  • Audi A4 B9 2.0TFSI 140 Stron , Subaru XV 2.0 CVT
Vs: Citroën C4 Cactus
« Vastaus #110 : 13.05.2018 13:06 »
Minä en sitä dieseliä vierastaisi pienessäkään autossa, vaan kun Cactuksen tyyppiseen ei manuaalivaihteisto sovi niin millään...
Ei tuon 110 Puretech:kaan luvatut kulutuslukemat itseasiassa kovin isoja ole jos automaatti kiinnostaa.
Ahkeruus korvaa älyn ja taidot

Poissa Hesusnis

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 56
Vs: Citroën C4 Cactus
« Vastaus #111 : 14.05.2018 22:28 »
Kohta alkavassa Teknavissa on jonkinlainen koeajo Cactuksesta. Pitää katsoa, odotukset ei ole kyllä kovin korkeat.

Poissa Huikko

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 633
  • Lääninkusipää
Vs: Citroën C4 Cactus
« Vastaus #112 : 15.05.2018 20:26 »
Tekisi mieli vedellä ympäri korvia tuota teknavin juontajaa. Jos on ennakkoasenteita eri automerkkejä kohtaan, niin pysyisi poissa auto-ohjelmista.
Fiat 124 Spider 2018, Fiat Tipo STW 2018, Fiat Panda 4x4 2015, Fiat 127 MR 1977
Volvo 66 GL 1975, Volvo 66 GL 1977, Mercedes-Benz 190E 2.0 1992, Skoda Felicia Combi 1.6 GLXi 1997

Poissa Arcca

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1577
  • Audi A4 B9 2.0TFSI 140 Stron , Subaru XV 2.0 CVT
Vs: Citroën C4 Cactus
« Vastaus #113 : 15.05.2018 20:49 »
Tekisi mieli vedellä ympäri korvia tuota teknavin juontajaa. Jos on ennakkoasenteita eri automerkkejä kohtaan, niin pysyisi poissa auto-ohjelmista.

Öö, en huomannut mitään outoa koeajajan kommenteissa.

Itse testissä Cactushan pärjäsi hyvin, mm. moottori ja tomaatti yhdistelmä sai kehuja, ottaen huomioon että joutui vielä rata-ajoon. Ohjauksessa oli sen sijaan sanomista. Muistaakseni myös jossain muussa aviisissa sitä kritisoitiin.  Muut puutteet on makuasioita kuten penkin sivutuki, joka minulle ei olisi oleellinen tuon tyylisessä autossa. Muutenhan penkkikin sai myönteisen arvion.
Ahkeruus korvaa älyn ja taidot

Poissa Marko_K

Vs: Citroën C4 Cactus
« Vastaus #114 : 17.05.2018 16:29 »
Itse kävin ex tempore tuota viime viikolla ajelemassa, kun myyjä sattui avaimet kouraan ojentamaan. Autoa en muuten ihmeemmin ollut kiinnostunut tutkimaan, mutta jousitusratkaisu kiinnosti.

Ajokki oli 110 Puretech automaatti, varustetasoa joku. Tykkäsin alustasta -- se on todellakin miellyttävä, vaikka ajelisi murskeella tai ruotavaurioissa. Mutta kuitenkaan ei ole lullamainen, vaan oikeasti toimiva keksintö. Miinusta taka-jousituksen ulosjouston kolahduksesta, kun vetäisee vaihdilla hidastetöyssyn yli hidastamatta  ::)

Ottaen huomioon että kyseessä on kuitenkin vielä pikkuauto, niin yllätyin.
Autot: Peugeot 3008 Allure BlueHDi 130 EAT8-automaatti -18 | Citroën Grand C4 Picasso BlueHDi 150 Intensive Business automaatti -16

Pyörät: Trek Fuel EX 9.x -18 | On-One Rango 29+ -17 | Trek One series 1.5 C H2 -15 | Ragley BigWig 29er -14 | Scott Peak Adventure -90

 

https://www.efh.fi