https://yliteippaus.fi/

Yleistä keskustelua Teslasta

Model S:n hinnat alkaen malli maksaa tästä päivästä reilut 22 tonnia enemmän kuin ennen. Nyt S:n hinnat alkaen 116 tonnia.

Johtuu siitä, että 75D-malli poistuu tarjonnasta.
 
monster sanoi:
Tesla irtosanoo 3400 henkeä ->
Tänä vuonna firma nurin  :-\
Ei mee nurin, väkeä vähentämällä voi laskea 3:n kulimallin hintaa ja kate otetaan lisävarusteista.
Kiinaan uusi tehdas, ostaa GM:n hylkäämiä tehtaita Usa:ssa ja varmaan Euroopan suunnitelmat jo pitkällä.
Erästä automerkkiä lainatakseni: Jonkun täytyy olla edelläkävijä.
 
Aivan normaalia jenkkiyrityksessä laittaa kerran vuoteen turhaa läskiä pihalle. Siellä ei mikään estä potkimasta toisesta ovesta väkeä ulos, samaan aikaan, kun toisesta palkataan uusia sisälle.
 
Parhaillaan kurssi on 9 % miinuksella. Tesla on selvinnyt toistaiseksi vaikeista tilanteista -
"Sorry for all these numbers, but I want to make sure that you know all the facts and figures and understand that the road ahead is very difficult. This is not new for us – we have always faced significant challenges – but it is the reality we face." https://www.tesla.com/en_EU/blog/tesla-company-update?redirect=no
 
Sijoittajat säikähtivät aamun tilannekatsauksen sanavalintoja - osakekurssi on tällä erää 13 % miinuksella...
 
Mitähän Model 3:n EU-tyyppihyväksynnälle kuuluu? Huhujen mukaan sellaista ei olla saatu vieläkään, ja hätäjarrutus irtisanomisilla liittyy tähän asiaan.
 
Tesla edelleen voitolla Q4. Käyttökateprosentti 5,7% joka on tällä hetkellä samaa luokkaa kuin BMW, Daimler jne.

Model 3 kate 20% vaikka jenkeissä myös halvempien mallien toimitus aloitettu. Model 3 2018 USA myydyin premium malli.

Vihaajat vihaa....





Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
 
lortti sanoi:
Tesla edelleen voitolla Q4. Käyttökateprosentti 5,7% joka on tällä hetkellä samaa luokkaa kuin BMW, Daimler jne.

Model 3 kate 20% vaikka jenkeissä myös halvempien mallien toimitus aloitettu. Model 3 2018 USA myydyin premium malli.

Mutta koko vuosi 1 miljardi tappiolla, alkuvuosi oli takkuinen. Nyt maaliskuussa erääntyy miljardin dollarin laina.
Kyllä Tesla tuosta nousee, tehtaat Kiinaan ja Eurooppaan kai hoidetaan lisälainoilla.
 
Alkuvuosi oli tappiolla kun syömähammas eli m3 tuotanto ei ollut vauhdissa. Nyt on ja jälki sen mukaista.
 
völvöxc60 sanoi:
Järkyttävän kokoinen jarrulevy 8)

Ja hulluinta tuossa on, että suurin osa jarrutuksista hoituu regeneraatiolla...

Mutta moottori on tuollaiseksi 400hp moottoriksi kyllä kompaktin kokoinen.
 
Mulla on nyt kolmatta ja viimeistä päivää Tesla ajossa. Tällä kertaa Model S 100D. Tässä on ollut hyvin aikaa miettiä, että kuinka paha neuroosi mulla oikein onkaan näkyvyyden suhteen, sillä taas kerran pyyhkijät ja ajovalot ovat tuskastuttaneet kovasti. Se kolmanneksi pahin tuskan aihe on ollut rengasmelu.

Tässäkään Teslassa suolakuraa ei saa pois tuulilasista. Ei edes pyyhkijöiden alueelta. Ongelma on vaivannut kaikki Model Ässiä, joita olen ajanut. Vettä tuntuu tulevan vääriin paikkoihin. Pyyhkijät jättävät aina keskelle alas, yläreunaan sekä apparin puolelle suolakurasta kauniit rannut.

Ajovalot ovat valoteholtaan heikot ja ilman pesureita, joten näillä keleillä sekin vähä valo katoaa ajan myötä. Yksittäiset ledit näkee valokuviosta aika selkeästi, sillä kuvio on harvinaisen epätasainen. Kaukovaloautomatiikkaa (on/off) en ole saanut toimimaan kertaakaan, vaikka asetuksissa se on päällä. Onneksi Model 3:ssa on raporttien mukaan tehokkaammat ajovalot.

Voisi kuvitella, että näistä seikoista tulee jotain mainintaa TM talviautotestissä.

Tämän auton autopilottia olen yrittänyt käyttää, mutta näinä päivinä on ollut jotenkin heikommin käyttökelpoinen kehän ja ruuhkan ulkopuolella. Motarilla seilaa omaan makuun liikaa. Helpompi siellä ajaa perinteisesti adaptiivisella vakkarilla. Osasyitä voi olla matala aurinko, pimeys ja märkä tie. Kun sain auton alle, niin AP oli vielä uuden auton kalibrointitilassa, joten silläkin voi olla jotain osaa tai arpaa...

Voimalinja on kyllä kauniisti sanottuna riittävä. Tämmöinen 100D menee Teslan mukaan 4.3sec 0-100 mutta käytännössä on mittailtu alle nelosia. Tässä on alla nastarenkaat, joita vähän käy sääliksi.
 
Mielenkiintoista käyttäjätason dataa tuossa.

Tuulilasin kuravesivirtojen ohjailu vaatinee laajoja tietokonemallinnuksia ja varmasti myös tuulitunnelissa viettyjä tunteja. Se on sitä perinteistä auton kehityksen raakaa työtä.

Ajovaloumpion hyvyys tai huonous on taasen vähän oudompi homma, koska tuskin Teslakaan niitä itse on suunnittellut. Ostaa joltakin autoteollisuuden tunnetulta alihankkijalta, joka valmistaa kenelle tahansa. Tilauskupongissa sitten voi olla tarjolla hyviä sekä hyviä ja halpoja. Tesla on tilannut jälkimmäisiä ja todennut, että kyllä ne Kalifornian kaupungeissa ajaville välttää.
 
Nyt tänään sitten Autopilot toimi motarilla huomattavasti paremmin, kun oli vaihteeksi pilvistä. Muut ajot on tosiaan tullut ajettua illalla pimeällä tai aamulla matalalta paistavan auringon kanssa.
 
Netistä löytyneestä käyttöohjekirjassa kerrottin että uudella autolla saattaa ottaa 100 mailia selkeillä tiemerkinnöillä yms. ennen kuin kalibroituu kunnolla. Mutta tuo laskevaa aurinkoa vasten ajo saattaa olla haasteellista autopilotille ainakin joidenkin käyttäjäkokemusten mukaan, mistä on nyt on tullut luettua kokemuksia.

Adaptiivisia valoja autoon olisin kaivannut, voi olla että tuo on/off automattiikka on turha Model 3:ssakin. Ainoat hyvät ajonvalonpesimet oli joskus vanhempien muinaisissa autoissa joissa oli oikeat pyyhkijällä toteutetut pesimet. Omien autojen paineella toimivien ajovalopesurien tehot ovat olleet vähän siinä ja tässä mutta tyhjää parempia. Model 3 ei tule ajovalon pesimiä ollenkaan.

Tuossa Model 3:kin oli vaatimattomat / keskinkertaiset valot mutta kun jenkkien IIHS instituutti ei antanut hyvää arvosanaa valoista, niin tämän jälkeen paransivat valojen tehoja.

https://electrek.co/2018/12/27/tesla-model-3-heaglights-iihs/

Ennen:
screen-shot-2018-05-15-at-2-21-47-pm.jpg


Jälkeen:
Tesla-Model-3-headlights.jpg


Mutta käytännön kokemukset jää vielä nähtäväksi valojen suhteen.

Model 3 tuulilasinpyyhkijöiden automatiikka ei myöskään kaikilta käyttäjiltä ole saanut mairittelevia kommentteja. Käyttöohjekirjassa sanotaan sen olevan vielä beta-vaiheessa. Mutta jää nähtäväksi miten toimii. Se mikä riittää toiselle, ei välttämättä riitä toiselle ja päinvastoin.
 
lowbero sanoi:
Netistä löytyneestä käyttöohjekirjassa kerrottin että uudella autolla saattaa ottaa 100 mailia selkeillä tiemerkinnöillä yms. ennen kuin kalibroituu kunnolla. Mutta tuo laskevaa aurinkoa vasten ajo saattaa olla haasteellista autopilotille ainakin joidenkin käyttäjäkokemusten mukaan, mistä on nyt on tullut luettua kokemuksia.

Tuossa sijais-ässässä oli kalibraatio päällä kun sen sain alle. Autossa oli 144 km mittarissa siinä vaiheessa. Vähän yli 200 km kohdalla kalibraatio oli valmis ja sitten antoi käyttää Autopilottia. Ajoin tuohon mittariin kokonaisuudessaan jonkun 300 kilsaa lisää.
 
Huomionarvoista, että Model S ja Model X hinnat tuli alas eilisestä. Ja paljon.

Model S nyt Suomessa hinnat alkaen n. 82k eur ja täysillä varusteilla Performance malli 110k eur.
Model X nyt hinnat alkaen n. 92k eur

Ludicrous eli "performance" mallien hinnat tuli alas lähes 50 000 euroa eilisestä. Ja perusauton hinta tais tippua sekin lähes 20 000 euroa..

 
^ siitä mallia autoveron alennusta pelkääville.

Toivottavasti heijastuu käytettyjen markkinaan piakkoin. Nimimerkki Tesla S tallennettuna hakuna Mobile.de:ssä. ;D
 
Reagoikohan Tesla Polestar 2 mallin esittelyyn hinnanalennuksilla :rolleyes: