autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Tesla - yleistä  (Luettu 210874 kertaa)

Poissa arska

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1474
Vs: Tesla - yleistä
« Vastaus #780 : 18.01.2019 19:19 »
Tesla irtosanoo 3400 henkeä ->

https://www.is.fi/autot/art-2000005970154.html

Tänä vuonna firma nurin  :-\


Jos oikein laskin, jää sinne vielä 45 000 henkeä

Poissa Classic

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 3696
  • V90CC D5
Vs: Tesla - yleistä
« Vastaus #781 : 18.01.2019 21:30 »
Sijoittajat säikähtivät aamun tilannekatsauksen sanavalintoja - osakekurssi on tällä erää 13 % miinuksella...

Poissa nackerton

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 751
Vs: Tesla - yleistä
« Vastaus #782 : 19.01.2019 14:22 »
Mitähän Model 3:n EU-tyyppihyväksynnälle kuuluu? Huhujen mukaan sellaista ei olla saatu vieläkään, ja hätäjarrutus irtisanomisilla liittyy tähän asiaan.

Poissa nackerton

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 751
Vs: Tesla - yleistä
« Vastaus #783 : 19.01.2019 15:41 »
Olsiko tuo sitten tyyppihyväksytty juuri viime viikolla: https://twitter.com/model3vins/status/1086537651669221376?s=21

Poissa Classic

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 3696
  • V90CC D5
Vs: Tesla - yleistä
« Vastaus #784 : 19.01.2019 15:57 »
Olsiko tuo sitten tyyppihyväksytty juuri viime viikolla: https://twitter.com/model3vins/status/1086537651669221376?s=21

Eiköhän paperiasiat ala olla hoidossa, kun helmikuulle on suunniteltu toimituksia https://insideevs.com/tesla-model-3-approved-sale-europe/

Poissa lortti

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1154
Vs: Tesla - yleistä
« Vastaus #785 : 31.01.2019 07:17 »
Tesla edelleen voitolla Q4. Käyttökateprosentti 5,7% joka on tällä hetkellä samaa luokkaa kuin BMW, Daimler jne.

Model 3 kate 20% vaikka jenkeissä myös halvempien mallien toimitus aloitettu. Model 3 2018 USA myydyin premium malli.

Vihaajat vihaa....





Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Poissa Taky

Vs: Tesla - yleistä
« Vastaus #786 : 31.01.2019 08:50 »
Model 3 2018 USA myydyin premium malli.

Model 3 - Premium..?
Eikös se nimenomaan ole halpismalli?
KIA Niro EV Business Luxury 2020 Gravity Blue
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001 Silk Green

Poissa rka1

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1757
Vs: Tesla - yleistä
« Vastaus #787 : 31.01.2019 10:55 »
Tesla edelleen voitolla Q4. Käyttökateprosentti 5,7% joka on tällä hetkellä samaa luokkaa kuin BMW, Daimler jne.

Model 3 kate 20% vaikka jenkeissä myös halvempien mallien toimitus aloitettu. Model 3 2018 USA myydyin premium malli.

Mutta koko vuosi 1 miljardi tappiolla, alkuvuosi oli takkuinen. Nyt maaliskuussa erääntyy miljardin dollarin laina.
Kyllä Tesla tuosta nousee, tehtaat Kiinaan ja Eurooppaan kai hoidetaan lisälainoilla.

Poissa lortti

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1154
Vs: Tesla - yleistä
« Vastaus #788 : 31.01.2019 11:00 »
Alkuvuosi oli tappiolla kun syömähammas eli m3 tuotanto ei ollut vauhdissa. Nyt on ja jälki sen mukaista.

Poissa JiiJii71

Vs: Tesla - yleistä
« Vastaus #789 : 25.02.2019 18:48 »
Uimareissun tehneen Model S:n moottorin purkamista (ja kaikennäköistä muuta bullshitin jauhamista).

<a href="https://youtu.be/OOZ_FvfnN6k" target="_blank" class="aeva_link bbc_link new_win">https://youtu.be/OOZ_FvfnN6k</a>
During a job interview:
-Can you perform under pressure?
-No but I can try Bohemian Rhapsody.🤘🏼

Poissa völvöxc60

Vs: Tesla - yleistä
« Vastaus #790 : 25.02.2019 20:56 »
Uimareissun tehneen Model S:n moottorin purkamista (ja kaikennäköistä muuta bullshitin jauhamista).

https://youtu.be/OOZ_FvfnN6k

Järkyttävän kokoinen jarrulevy 8)
ToyotaCorolla
HyundaiIoniq

Poissa JiiJii71

Vs: Tesla - yleistä
« Vastaus #791 : 25.02.2019 21:56 »
Järkyttävän kokoinen jarrulevy 8)

Ja hulluinta tuossa on, että suurin osa jarrutuksista hoituu regeneraatiolla...

Mutta moottori on tuollaiseksi 400hp moottoriksi kyllä kompaktin kokoinen.
During a job interview:
-Can you perform under pressure?
-No but I can try Bohemian Rhapsody.🤘🏼

Poissa lnaukkar

Vs: Tesla - yleistä
« Vastaus #792 : 27.02.2019 08:13 »
Mulla on nyt kolmatta ja viimeistä päivää Tesla ajossa. Tällä kertaa Model S 100D. Tässä on ollut hyvin aikaa miettiä, että kuinka paha neuroosi mulla oikein onkaan näkyvyyden suhteen, sillä taas kerran pyyhkijät ja ajovalot ovat tuskastuttaneet kovasti. Se kolmanneksi pahin tuskan aihe on ollut rengasmelu.

Tässäkään Teslassa suolakuraa ei saa pois tuulilasista. Ei edes pyyhkijöiden alueelta. Ongelma on vaivannut kaikki Model Ässiä, joita olen ajanut. Vettä tuntuu tulevan vääriin paikkoihin. Pyyhkijät jättävät aina keskelle alas, yläreunaan sekä apparin puolelle suolakurasta kauniit rannut.

Ajovalot ovat valoteholtaan heikot ja ilman pesureita, joten näillä keleillä sekin vähä valo katoaa ajan myötä. Yksittäiset ledit näkee valokuviosta aika selkeästi, sillä kuvio on harvinaisen epätasainen. Kaukovaloautomatiikkaa (on/off) en ole saanut toimimaan kertaakaan, vaikka asetuksissa se on päällä. Onneksi Model 3:ssa on raporttien mukaan tehokkaammat ajovalot.

Voisi kuvitella, että näistä seikoista tulee jotain mainintaa TM talviautotestissä.

Tämän auton autopilottia olen yrittänyt käyttää, mutta näinä päivinä on ollut jotenkin heikommin käyttökelpoinen kehän ja ruuhkan ulkopuolella. Motarilla seilaa omaan makuun liikaa. Helpompi siellä ajaa perinteisesti adaptiivisella vakkarilla. Osasyitä voi olla matala aurinko, pimeys ja märkä tie. Kun sain auton alle, niin AP oli vielä uuden auton kalibrointitilassa, joten silläkin voi olla jotain osaa tai arpaa...

Voimalinja on kyllä kauniisti sanottuna riittävä. Tämmöinen 100D menee Teslan mukaan 4.3sec 0-100 mutta käytännössä on mittailtu alle nelosia. Tässä on alla nastarenkaat, joita vähän käy sääliksi.
« Viimeksi muokattu: 27.02.2019 08:18 kirjoittanut lnaukkar »

Poissa Urlaub

Vs: Tesla - yleistä
« Vastaus #793 : 27.02.2019 08:38 »
Mielenkiintoista käyttäjätason dataa tuossa.

Tuulilasin kuravesivirtojen ohjailu vaatinee laajoja tietokonemallinnuksia ja varmasti myös tuulitunnelissa viettyjä tunteja. Se on sitä perinteistä auton kehityksen raakaa työtä.

Ajovaloumpion hyvyys tai huonous on taasen vähän oudompi homma, koska tuskin Teslakaan niitä itse on suunnittellut. Ostaa joltakin autoteollisuuden tunnetulta alihankkijalta, joka valmistaa kenelle tahansa. Tilauskupongissa sitten voi olla tarjolla hyviä sekä hyviä ja halpoja. Tesla on tilannut jälkimmäisiä ja todennut, että kyllä ne Kalifornian kaupungeissa ajaville välttää.

Poissa lnaukkar

Vs: Tesla - yleistä
« Vastaus #794 : 27.02.2019 13:04 »
Nyt tänään sitten Autopilot toimi motarilla huomattavasti paremmin, kun oli vaihteeksi pilvistä. Muut ajot on tosiaan tullut ajettua illalla pimeällä tai aamulla matalalta paistavan auringon kanssa.

Poissa lowbero

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 122
  • Charging and discharging until it ends
Vs: Tesla - yleistä
« Vastaus #795 : 27.02.2019 18:14 »
Netistä löytyneestä käyttöohjekirjassa kerrottin että uudella autolla saattaa ottaa 100 mailia selkeillä tiemerkinnöillä yms. ennen kuin kalibroituu kunnolla. Mutta tuo laskevaa aurinkoa vasten ajo saattaa olla haasteellista autopilotille ainakin joidenkin käyttäjäkokemusten mukaan, mistä on nyt on tullut luettua kokemuksia.

Adaptiivisia valoja autoon olisin kaivannut, voi olla että tuo on/off automattiikka on turha Model 3:ssakin. Ainoat hyvät ajonvalonpesimet oli joskus vanhempien muinaisissa autoissa joissa oli oikeat pyyhkijällä toteutetut pesimet. Omien autojen paineella toimivien ajovalopesurien tehot ovat olleet vähän siinä ja tässä mutta tyhjää parempia. Model 3 ei tule ajovalon pesimiä ollenkaan.

Tuossa Model 3:kin oli vaatimattomat / keskinkertaiset valot mutta kun jenkkien IIHS instituutti ei antanut hyvää arvosanaa valoista, niin tämän jälkeen paransivat valojen tehoja.

https://electrek.co/2018/12/27/tesla-model-3-heaglights-iihs/

Ennen:


Jälkeen:


Mutta käytännön kokemukset jää vielä nähtäväksi valojen suhteen.

Model 3 tuulilasinpyyhkijöiden automatiikka ei myöskään kaikilta käyttäjiltä ole saanut mairittelevia kommentteja. Käyttöohjekirjassa sanotaan sen olevan vielä beta-vaiheessa. Mutta jää nähtäväksi miten toimii. Se mikä riittää toiselle, ei välttämättä riitä toiselle ja päinvastoin.

Poissa lnaukkar

Vs: Tesla - yleistä
« Vastaus #796 : 27.02.2019 18:22 »
Netistä löytyneestä käyttöohjekirjassa kerrottin että uudella autolla saattaa ottaa 100 mailia selkeillä tiemerkinnöillä yms. ennen kuin kalibroituu kunnolla. Mutta tuo laskevaa aurinkoa vasten ajo saattaa olla haasteellista autopilotille ainakin joidenkin käyttäjäkokemusten mukaan, mistä on nyt on tullut luettua kokemuksia.

Tuossa sijais-ässässä oli kalibraatio päällä kun sen sain alle. Autossa oli 144 km mittarissa siinä vaiheessa. Vähän yli 200 km kohdalla kalibraatio oli valmis ja sitten antoi käyttää Autopilottia. Ajoin tuohon mittariin kokonaisuudessaan jonkun 300 kilsaa lisää.
« Viimeksi muokattu: 27.02.2019 18:25 kirjoittanut lnaukkar »

Poissa lnaukkar

Vs: Tesla - yleistä
« Vastaus #797 : 01.03.2019 09:27 »
Huomionarvoista, että Model S ja Model X hinnat tuli alas eilisestä. Ja paljon.

Model S nyt Suomessa hinnat alkaen n. 82k eur ja täysillä varusteilla Performance malli 110k eur.
Model X nyt hinnat alkaen n. 92k eur

Ludicrous eli "performance" mallien hinnat tuli alas lähes 50 000 euroa eilisestä. Ja perusauton hinta tais tippua sekin lähes 20 000 euroa..


Poissa JiiJii71

Vs: Tesla - yleistä
« Vastaus #798 : 01.03.2019 09:33 »
^ siitä mallia autoveron alennusta pelkääville.

Toivottavasti heijastuu käytettyjen markkinaan piakkoin. Nimimerkki Tesla S tallennettuna hakuna Mobile.de:ssä. ;D
During a job interview:
-Can you perform under pressure?
-No but I can try Bohemian Rhapsody.🤘🏼

Poissa Leo

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 476
Vs: Tesla - yleistä
« Vastaus #799 : 01.03.2019 10:22 »
Reagoikohan Tesla Polestar 2 mallin esittelyyn hinnanalennuksilla ::)