Mulla on nyt kolmatta ja viimeistä päivää Tesla ajossa. Tällä kertaa Model S 100D. Tässä on ollut hyvin aikaa miettiä, että kuinka paha neuroosi mulla oikein onkaan näkyvyyden suhteen, sillä taas kerran pyyhkijät ja ajovalot ovat tuskastuttaneet kovasti. Se kolmanneksi pahin tuskan aihe on ollut rengasmelu.
Tässäkään Teslassa suolakuraa ei saa pois tuulilasista. Ei edes pyyhkijöiden alueelta. Ongelma on vaivannut kaikki Model Ässiä, joita olen ajanut. Vettä tuntuu tulevan vääriin paikkoihin. Pyyhkijät jättävät aina keskelle alas, yläreunaan sekä apparin puolelle suolakurasta kauniit rannut.
Ajovalot ovat valoteholtaan heikot ja ilman pesureita, joten näillä keleillä sekin vähä valo katoaa ajan myötä. Yksittäiset ledit näkee valokuviosta aika selkeästi, sillä kuvio on harvinaisen epätasainen. Kaukovaloautomatiikkaa (on/off) en ole saanut toimimaan kertaakaan, vaikka asetuksissa se on päällä. Onneksi Model 3:ssa on raporttien mukaan tehokkaammat ajovalot.
Voisi kuvitella, että näistä seikoista tulee jotain mainintaa TM talviautotestissä.
Tämän auton autopilottia olen yrittänyt käyttää, mutta näinä päivinä on ollut jotenkin heikommin käyttökelpoinen kehän ja ruuhkan ulkopuolella. Motarilla seilaa omaan makuun liikaa. Helpompi siellä ajaa perinteisesti adaptiivisella vakkarilla. Osasyitä voi olla matala aurinko, pimeys ja märkä tie. Kun sain auton alle, niin AP oli vielä uuden auton kalibrointitilassa, joten silläkin voi olla jotain osaa tai arpaa...
Voimalinja on kyllä kauniisti sanottuna riittävä. Tämmöinen 100D menee Teslan mukaan 4.3sec 0-100 mutta käytännössä on mittailtu alle nelosia. Tässä on alla nastarenkaat, joita vähän käy sääliksi.