https://yliteippaus.fi/

Yleistä keskustelua Teslasta

Ei ole tullut selvyyttä eiliselle Muskin tviittailun aiheuttamalle pörssisekoilulle. Viime aikoina saudit ovat ostaneet Teslaa ja kurssi on noussut. Teslalla on paljon lainaa ja sen toiminta on ollut tappiollista (viime vuonna tappioita n. 2,2 mrd $) - kyllä eilinen viittaa siihen, että jotain merkittävästi tulevaisuuteen vaikuttavaa on suunnitteilla...
 
Classic sanoi:
Ei ole tullut selvyyttä eiliselle Muskin tviittailun aiheuttamalle pörssisekoilulle. Viime aikoina saudit ovat ostaneet Teslaa ja kurssi on noussut. Teslalla on paljon lainaa ja sen toiminta on ollut tappiollista (viime vuonna tappioita n. 2,2 mrd $) - kyllä eilinen viittaa siihen, että jotain merkittävästi tulevaisuuteen vaikuttavaa on suunnitteilla...

Kiinalaiset ostavat pois kuleksimasta.
 
Oli sieltä eilen jo työntekijöillekin kirje lähetetty, löytyy netistä vuodettuna.
 
Aika jännä kuvio. Musk toivoo nykyisten sijoittajien pysyvän omistajina yksityistämisen jälkeen. Omistukset tavallaan rahastoitaisiin SpaceX tapaan, jolloin ostoja/myyntejä voisi tehdä puolivuosittain. Osinkoja tuskin maksetaan ja likviditeetti katoaa. Jos omistaisin osaketta en olisi tuosta kovinkaan innoissani. Hyötynä kvartaaliraportoinnin loppuminen ja avoimmuuden vähentyminen. Pieniä säästöjä yhtiölle, mutta toisaalta herää myös (erittäin) lieviä Theranos-viboja.
 
Eilisellä päätöskurssilla $379,57 Teslan Markk.arvo 63,87 mrd., onko edes Kiinalaisilla tai Saudeilla sellaisia rahoja...
 
Turbo sanoi:
Eilisellä päätöskurssilla $379,57 Teslan Markk.arvo 63,87 mrd., onko edes Kiinalaisilla tai Saudeilla sellaisia rahoja...
Kyllä maailmalla rahaa on, en vain vielä usko, että yrityskauppa olisi tulossa. Tämä liittyy jotenkin Muskin epätoivoon kvartaalitaloutta elävässä pörssimaailmassa. Ja onhan tietenkin mahdollista, että suurpääomat ovat saaneet tietoonsa, että jopa lähellä ikirouta-alueita on Suomi-nimisessä periferiassa myyty tammi-heinäkuussa 2018 jo 390 täyssähköautoa ;D
 
Elonin twiitti maksoi $20miljoonaa, mutta trumpetti saa twiittailla mitä tahansa ja ei maksa mitään.
 
Onneksi maksoi vähän enemmänkin tai siis jos saa vihdoin kunnon päällystakin hallitukseen, voi olla elonille tiukka paikka. Ehkä vihdoin Tesla alla toimia kuten normaali pörssiyritys...
 
Olen vahvasti sitä mieltä, että sovinnossa "vaaditut" muutokset ovat niin asiakkaiden kuin myös yrityksen itsensä parhaaksi. Teslan hallitus on ollut täysin yes-miehitetty ja Muskin ailahteleva viestintä on tuottanut pääosin negatiivisia otsikoita, joten hyvä jos näihin saadaan muutosta.

Alla siis Hesarin uutisesta oleelliset osat:

SÄHKÖAUTOVALMISTAJA Tesla ja yhtiön toimitusjohtaja Elon Musk ovat sopineet oikeusjuttunsa Yhdysvaltojen arvopaperimarkkinoita valvovan viranomaisen SEC:n kanssa. SEC epäili Muskin syyllistyneen arvopaperipetokseen, ja Musk oli vaarassa joutua syrjään perustamansa yhtiön johdosta.

Musk saa jatkaa Teslan toimitusjohtajana. Sen sijaan Musk joutuu väistymään Teslan hallituksen puheenjohtajan paikalta kolmeksi vuodeksi. Yhtiö joutuu palkkaamaan ulkopuolisen hallituksen puheenjohtajan.

Musk joutuu myös tiukempaan valvontaan. Sopimuksen mukaan Teslan on palkattava kaksi riippumatonta johtajaa ja valvottava jatkossa tarkemmin Muskin viestintää.

Lisäksi Tesla ja Musk maksavat kummatkin 20 miljoonaa dollaria (noin 17 miljoonaa euroa) tapauksen sovittelemiseksi.
 
Turbodog sanoi:
Epäilemättä, vaikkei tuo kuvio sitä osoitakaan.

Sosialisti Obama vs Trump, etkö näe kuvaajissa eroa.

Toki kaikki oli taas vaihteeksi maailmantalouden piristymisen ja kuun asennon ansiota. Porvarihallituksella / Trumpilla ei ollut mitään tekemistä kasvun kanssa.

 
lnaukkar sanoi:
Olen vahvasti sitä mieltä, että sovinnossa "vaaditut" muutokset ovat niin asiakkaiden kuin myös yrityksen itsensä parhaaksi. Teslan hallitus on ollut täysin yes-miehitetty ja Muskin ailahteleva viestintä on tuottanut pääosin negatiivisia otsikoita, joten hyvä jos näihin saadaan muutosta.

Näinpä, ja samaa mieltä tuntuu olevan moni analyytikkokin.

Ensi viikolla julkaistaan tuoreet tuotantoluvut ja siinä mielessä hyvä, että asia sai päätöksen nyt vklopun aikana. Markkina pääsee keskittymään oleelliseen eli yrityksen suoritukseen, eikä epäoleelliseen Muskin twiittiin.


Mielenkiinnolla seurataan miten TSLA reagoi ensi viikolla.
 
Keke78 sanoi:
Sosialisti Obama vs Trump, etkö näe kuvaajissa eroa.

Toki kaikki oli taas vaihteeksi maailmantalouden piristymisen ja kuun asennon ansiota. Porvarihallituksella / Trumpilla ei ollut mitään tekemistä kasvun kanssa.
Menee ohi aiheen, sori siitä, mutta kuva on vuodelta ja se kuvaa virkaanastumista edeltävää 4 kvartaalia. Eli tuo kuoppa on Bush nuoremman ajalta.

 

Liitteet

  • ObamaTrump.JPG
    ObamaTrump.JPG
    25,5 KB · Katsottu: 141
Mihinkähän hintaan tälläinen uisi Suomeen?

Mitäpä näissä pitäisi tsekata, ainakin Supercarger mahdollisuus? Olisiko muuta? Vai tuleekohan näiden hinnat alaspäin Model 3:n myötä?

Dieses Angebot habe ich bei mobile.de gefunden:

https://m.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=270845128&utm_source=com.apple.UIKit.activity.CopyToPasteboard&utm_medium=ios

Tesla Model S 85*Supercharger*Autopilot*Panorama*
Erstzulassung: 07/2015
Kilometer: 50.963 km
Kraftstoffart: Elektro

Preis: 55 790 €
 
Veropäätösten mukaan Teslasta menee kolmisen tonnia autoveroa, eli tuommoisen saanee kotimaisiin kilpiin kaikkine kuluineen 60k€ tuntumaan.
 
JiiJii71 sanoi:
Mitäpä näissä pitäisi tsekata, ainakin Supercarger mahdollisuus?

Ensimmäisenä, että auto ei missään tapauksessa ole Usan tuonti. Niitä myynnissä euroopassa jonkin verran. Lyhyesti, pysy erossa. Auton palvelut eivät toimi, lataus on rajoitettua (1-vaihe laturi autossa, pistokkeet mallia USA) ja huolto on ongelmallista.

Supercharger-mahdollisuus on kaikissa (EU, heh) Tesloissa. Valmistusajankohdasta riippuen ilmaista kaikilla tai vain ekalla omistajalla. Itse en laittaisi tälle mitään painoarvoa. Muut seikat ratkaisevat kahden auton välillä.

Varusteet hyvin autokohtaisia, varustepaketeissa ja varusteissa eroja vuosien varrella ihan kuukaudesta kuukauteen. Jos kiinnostaa niin jonkin verran salapoliisin työtä vaatii. mm.
- Onko autossa Autopilotin ykkös vai kakkosversio. Jos ei ole ollenkaan, niin voiko ostaa jälkikäteen ja paljon maksaa.
- Akustot menevät vähän epäloogisesti. Enemmän on enemmän, mutta vanhemmilla 85-merkinnän autoilla pääsee yhtä pitkälle kuin uudemmilla 75-merkkisillä, mikä johtuu siitä että luku on vähän sinne päin akun oikean koon kanssa.
- Neliveto tai ei on monelle suuri juttu eli auton D-merkintä.
- Onko auto uusilla vai vanhoilla penkeillä. Itse en vanhoissa oikein kestäisi pitkään matkaa istua, uudet on paremmat.

Tässä ajatuksia.
 
Yleisesti mielenkiintoista seurata miten Teslalle käy tässä pelissä. Audin "bemarimainen" mainos on pyörinyt nyt ahkeraan tv:ssä joulun pyhät, sähkö on siirtynyt Audiin... Muiden merkkien sähköautomainoksia ei ole ihan hirveästi tainnut ollakaan telkkarissa, Leafia on taidettu joskus mainostaa.
 
Teslalla on se iso etu että niitä saakin jostain. Etroneja ei saada massoittan kauppoihin ainakaan vuoteen joten Teslan etumatka vain kasvaa ainakin vielä vuoden 2019.

Itse uskon että Tesla nappaa euroopan automarkkinoilta iPhonemaisen ”tiedostavan väen” noin viiden prosentin markkinaosuuden mutta jää kuitenkin perinteisiä jättejä pienemmäksi. Jenkeissä vähän enemmän.
 
Lähinnä pidän näitä "iphonelais-teslalaisia" ennemminkin trendiorientoituneina kuin tiedostavina.