autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Toyota Corolla 12th gen. ( E210, 2018 -> )  (Luettu 197391 kertaa)

Poissa rolle

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 23
Vs: Toyota Corolla 12th gen. ( E210, 2018 -> )
« Vastaus #2540 : 10.11.2019 18:10 »
Tänään tuli kovassa lumisateessa ilmoitus, että mukautuva vakionopeussäädin tilapäisesti poissa käytöstä. Kotona syyksi löytyi se, että koko auton nokka oli lumessa. Etuvaloja myöten. Ei ollut vielä jäässä, joten helppo putsata. Tutka on Toyota-merkissä.

Tuo nokan muotoilu ei taida olla lumen luonnollisen poistumisen kannalta paras mahdollinen. Etuvalot ovat ikään kuin hyllyllä, ja se hylly keräsi tänään aikamoisen kasan lunta, joka nollakelillä tarttui ja jäätyi valojen eteen muutaman cm paksuiseksi seinäksi. Samoin sumuvalot omassa kuopassaan olivat lumivallin takana. Tätä täytyy tarkkailla, kun samanlaisia kelejä tulee. Vakkarin lisäksi lumi voi häiritä valojen näkyvyyttä, jos se on tarttuvaa sorttia. Ja vaikea poistaa sisäkulmasta, jos pääsee jäähän.
Corolla Hybrid 2.0 Touring Sports Style 2019

Poissa Rcsplus

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 14
Vs: Toyota Corolla 12th gen. ( E210, 2018 -> )
« Vastaus #2541 : 10.11.2019 23:37 »
Tänään tuli kovassa lumisateessa ilmoitus, että mukautuva vakionopeussäädin tilapäisesti poissa käytöstä. Kotona syyksi löytyi se, että koko auton nokka oli lumessa. Etuvaloja myöten. Ei ollut vielä jäässä, joten helppo putsata. Tutka on Toyota-merkissä.

Tuo nokan muotoilu ei taida olla lumen luonnollisen poistumisen kannalta paras mahdollinen. Etuvalot ovat ikään kuin hyllyllä, ja se hylly keräsi tänään aikamoisen kasan lunta, joka nollakelillä tarttui ja jäätyi valojen eteen muutaman cm paksuiseksi seinäksi. Samoin sumuvalot omassa kuopassaan olivat lumivallin takana. Tätä täytyy tarkkailla, kun samanlaisia kelejä tulee. Vakkarin lisäksi lumi voi häiritä valojen näkyvyyttä, jos se on tarttuvaa sorttia. Ja vaikea poistaa sisäkulmasta, jos pääsee jäähän.
Samoin viikko sitten lauantaina tuli räntää Keski-Suomessa ja ensin putosi pois päältä mukautuva vakkari, mutta perinteisellä säätimellä  mentiin sitten eteenpäin. Ajoin useita kilometreja, kun tuli ilmoitus,että törmäysvaroitin ei ole toiminnassa. Pikkasen ihmettelin, miksi näiden kahden varoituksen väli oli kuitenkin useita kilometrejä. Siis,jos tutka putoaa pois niin, että mukautuva vakionopeussäädin ei pysty enää toimimaan, niin luulis, että samalla törmäysvaroitin putoaisi myös pois toiminnasta. Vai olisiko näille eri anturit? Kuitenkin pysähdyttyäni ja putsattuani keulasta Toyota merkin, niin molemmat järjestelmät olivat taas käytössä. Räntä muuttui vesisateeksi ja loppumatka meni ok.

Poissa JPL

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikkoainesta
  • *****
  • Viestejä: 1076
  • Pakko vilkaista vielä kerran, kun olen pysäköinyt.
Vs: Toyota Corolla 12th gen. ( E210, 2018 -> )
« Vastaus #2542 : 11.11.2019 07:20 »
Kävin koeistumassa Corollan Redissä. Koeajomyymälässä. On hieno. Tuohon vakkariin on yleisohje, eli ajosään ollessa huono tai on pimeä, älä käytä. Samoin korkealle sijoitettu keskinäyttö pimeällä, himmennä tai dark.

Poissa repomies

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1174
  • "premium" Corolla 2.0 TS
Vs: Toyota Corolla 12th gen. ( E210, 2018 -> )
« Vastaus #2543 : 11.11.2019 08:40 »
Ajoin useita kilometreja, kun tuli ilmoitus,että törmäysvaroitin ei ole toiminnassa. Pikkasen ihmettelin, miksi näiden kahden varoituksen väli oli kuitenkin useita kilometrejä. Siis,jos tutka putoaa pois niin, että mukautuva vakionopeussäädin ei pysty enää toimimaan, niin luulis, että samalla törmäysvaroitin putoaisi myös pois toiminnasta. Vai olisiko näille eri anturit? Kuitenkin pysähdyttyäni ja putsattuani keulasta Toyota merkin, niin molemmat järjestelmät olivat taas käytössä. Räntä muuttui vesisateeksi ja loppumatka meni ok.


Ei ole välttämättä tavatonta että käytetään useampia sensoreita. Pelkällä doppler-tutkalla on vaikeaa erottaa paikallaan olevia kohteita. Onhan näissä kamerat aina myös liikennemerkkejä varten, sitä kai sitten käytetään apuna.

Toki on kehittyneempiäkin tutkaratkaisuja joilla näkyy ne paikallaankin olevat kohteet, esimerkiksi: https://blog.preco.com/the-science-of-stationary-object-detection-with-fmcw

Poissa rolle

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 23
Vs: Toyota Corolla 12th gen. ( E210, 2018 -> )
« Vastaus #2544 : 11.11.2019 08:44 »
Mukautuva vakkari on toiminut hyvin tähän asti kaikilla keleillä, vaikka olisi pimeää, sumua ja vettä poikittain tuulilasiin. Lumella myös. Mutta märkä lumi peittää sensorit alleen. Ehkä se kameran tms kanssa rimpuilee osan matkaa, vaikka nokka olisi lumessa. Edessä on ritilässä myös 2 mustaa pyöreää sensoria, mutta luulen että niiden virka on vain lähietäisyydelle mittaaminen.
Corolla Hybrid 2.0 Touring Sports Style 2019

Poissa repomies

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1174
  • "premium" Corolla 2.0 TS
Vs: Toyota Corolla 12th gen. ( E210, 2018 -> )
« Vastaus #2545 : 11.11.2019 09:32 »
Edessä on ritilässä myös 2 mustaa pyöreää sensoria, mutta luulen että niiden virka on vain lähietäisyydelle mittaaminen.

Jep, parkkitutkan antureita.

Poissa rolle

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 23
Vs: Toyota Corolla 12th gen. ( E210, 2018 -> )
« Vastaus #2546 : 11.11.2019 15:40 »
Joku kyseli vanteiden kokoja. Nehän näköjään löytyvät Traficomista. Laitan copypastella tänne, jos jollekin hyötyä.

Akseli 1
Rengaskoko   Vannekoko   Offset   Kuormitustunnus ja nopeusluokka   Rengaslaji
225/40R18   18X8J   40.0   92W   tyyppihyväksytty
225/45R17   17X71/2J   40.0   91W   tyyppihyväksytty
205/55R16   16X7J   40.0   91V   tyyppihyväksytty

  Akseli 2
Rengaskoko   Vannekoko   Offset   Kuormitustunnus ja nopeusluokka   Rengaslaji
205/55R16   16X7J   40.0   91V   tyyppihyväksytty
225/45R17   17X71/2J   40.0   91W   tyyppihyväksytty
225/40R18   18X8J   40.0   92W   tyyppihyväksytty
Corolla Hybrid 2.0 Touring Sports Style 2019

Poissa rolle

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 23
Vs: Toyota Corolla 12th gen. ( E210, 2018 -> )
« Vastaus #2547 : 11.11.2019 15:46 »
Traficomin laskut ovat tässä kärryssä on aika miellyttävä aikaisempaan 7-paikkaiseen diesel-nelivetomaasturiin verrattuna. Maksoin maasturia vuodeksi helmikuussa 2019, ja Toyotan ostamisen jälkeen 2019 lokakuussa tuli tieto, että nyt on kuitattu Corollaa lokakuulle 2020 samalla suorituksella. Lisäksi vielä palauttivat yli satasen jotain "liikaa" maksettua, vaikka mielestäni en ole yhtään Trafi-laskua maksanut syksyn aikana. Tämä verojen maksu alkaa tuntua suorastaan tienaamiselta. :P
Corolla Hybrid 2.0 Touring Sports Style 2019

Poissa jussi101

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 291
Vs: Toyota Corolla 12th gen. ( E210, 2018 -> )
« Vastaus #2548 : 11.11.2019 16:23 »
Traficomin laskut ovat tässä kärryssä on aika miellyttävä aikaisempaan 7-paikkaiseen diesel-nelivetomaasturiin verrattuna. Maksoin maasturia vuodeksi helmikuussa 2019, ja Toyotan ostamisen jälkeen 2019 lokakuussa tuli tieto, että nyt on kuitattu Corollaa lokakuulle 2020 samalla suorituksella. Lisäksi vielä palauttivat yli satasen jotain "liikaa" maksettua, vaikka mielestäni en ole yhtään Trafi-laskua maksanut syksyn aikana. Tämä verojen maksu alkaa tuntua suorastaan tienaamiselta. :P

Eikös nämä maksut ja palautukset ole ajoneuvokohtaisia? Vai onkohan ne Traficomissa niin edistyksellisiä, että voivat hyödyntää edellisen auton ylijäämä/palautusosuutta uuden auton vuotuisen veron maksuun/lyhentämiseen? Ja vielä kysymättä omistajalta/haltijalta?

Poissa Uti

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1091
Vs: Toyota Corolla 12th gen. ( E210, 2018 -> )
« Vastaus #2549 : 11.11.2019 16:36 »
Tehdas on muuttanut teknisissä tiedoissa Corolla 2.0 hybridin moottoritehoksi 184 hv entisen 180 hv:n sijaan. Eli teho on yhdenmukainen Lexus UX:n sekä C-HR 2.0 hybridin kanssa. Tämä lukema on Corollan 2.0 hybrideissä valmistuksen alusta alkaen. Asiasta on tullut tiedote Toyotan jälleenmyyjille.

Uti

Poissa rolle

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 23
Vs: Toyota Corolla 12th gen. ( E210, 2018 -> )
« Vastaus #2550 : 11.11.2019 16:47 »
Jo maksetut verot: Kyllä sieltä kirje tuli, jossa sanottiin, että ylijäämä käytetään seuraavan auton hyväksi, Corollan verot vuodeksi nolla euroa. Hyvitystä oli silloin yli 150 e, ja nyt tuli vielä yli satanen lisää tilille, ilmeisesti loppuosa ylijäämästä. Senkin olisi kai saanut käyttää automaattisesti hyvityksenä, jos en olisi laittanut tilinumeroa portaaliin.
Corolla Hybrid 2.0 Touring Sports Style 2019

Poissa Skrinnari

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 4
Vs: Toyota Corolla 12th gen. ( E210, 2018 -> )
« Vastaus #2551 : 12.11.2019 19:50 »
Muutamia huomioita näillä Suomen marraskuun kaunokeleillä:

- Peruutuskameralle ei ole mitään käyttöä ellei jaksa joka ajon jälkeen käydä sitä putsaamassa. Sijoittelu todella hölmösti toteutettu ja likaantuu hetkessä.
- Pyyhkijät jättää vasemmalle puolelle aika leveän kurakaistaleen eikä työnnä vettä ihan reunaan asti. Pieni juttu mutta nyt pimeillä keleillä joutuu kyllä nojaamaan eteenpäin ja kurkkimaan aika huolellisesti A-pilarin taakse esim. suojateiden yhteydessä, jotta näkee onko jalankulkijoita tulossa.
- Ikkunat huuruuntuu helposti. Koitin pestä ikkunat sisäpuolelta mutta silti menee herkästi huuruun. Ei pitäisi melkein uudessa autossa olla ainakaan vettä kertyneenä sisätiloihin johonkin jemmaan.
- Tutkat toimineet huonosta ajokelistä huolimatta moitteetta, myös lumipyryssä.
- Automaattiset pitkät menee vähän myöhässä päälle vastaantulevan kohtaamisen jälkeen mutta muutoin toiminta erinomaista ja todellinen mukavuusvaruste kun ei tarvitse itse rämpätä pitkiä päälle ja pois jatkuvasti.

Ja vielä kysymys joka ehkä käyty jo jossain aiemmin läpi: Onko jotain kikkaa millä saa bluetoothin kautta Spotifyta kuunnellessa biisit päivittymään ruudulle? Näyttää ainoastaan ensimmäisenä soitetuksi valitun kappaleen ja sen jälkeen on ihan sama valitseeko puhelimesta uuden vai vaihtaako kosketusnäytöltä biisejä, samat ensimmäisen kappaleen tiedot nököttää näytöllä.

Poissa repomies

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1174
  • "premium" Corolla 2.0 TS
Vs: Toyota Corolla 12th gen. ( E210, 2018 -> )
« Vastaus #2552 : 12.11.2019 23:36 »
Metadatojen katoamisesta on bugi googlen Android-bugitietokannassa. Se on yli vuoden vanha, ei niitä nappaa korjata eikä edes kommentoida bugia. Kikka on se että ostat joko iPhonen tai vanhemman Samsungin. Esimerkiksi Galaxy S8+ näyttää metadatat. S10 kuulemma ei enää. S9 osalta en tiedä. Mikään uudemmista perusanteroista ei toimi, eli Nokiat ja muut voit unohtaa.

Itse vaihdoin lopulta HMD-tekeleestä vanhempaan samsungiin tuon takia. Seuraavaksi ehkä iPhone, vaikka ei yhtään tekisi mieli.

Poissa Auris

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1255
Vs: Toyota Corolla 12th gen. ( E210, 2018 -> )
« Vastaus #2553 : 13.11.2019 07:55 »
Ainakin Ravistimen soitin näytti S9:n kautta soitettujen Spotify-biisien tiedot näytöllä ihan oikein.

Poissa repomies

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1174
  • "premium" Corolla 2.0 TS
Vs: Toyota Corolla 12th gen. ( E210, 2018 -> )
« Vastaus #2554 : 13.11.2019 09:14 »
Ainakin Ravistimen soitin näytti S9:n kautta soitettujen Spotify-biisien tiedot näytöllä ihan oikein.


Hyvä tietää, että S9 sentään vielä on tuettu. Bugi löytyy täältä, eikä siis rajoitu pelkästään toyotiin ja lexuksiin (bugissa mainitaan esim Volvo), vaikka eniten kai juuri niissä ongelmaa esiintyykin. Ilmeisesti osittain myös head-unitin valmistajan päässä jotain, kun ei ihan kaikissa autoissa tällaista tunnu olevan.

https://issuetracker.google.com/issues/112448122

Poissa Skrinnari

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 4
Vs: Toyota Corolla 12th gen. ( E210, 2018 -> )
« Vastaus #2555 : 13.11.2019 17:39 »
Hyvä tietää mutta melko turhauttavaa että mitään järkevää ratkaisua ei ole olemassa. Ajattelin ensin että liittyisi jotenkin vain Corollaan kun Golfissa on toiminut samalla puhelimella ilman ongelmia. Tuli vielä kokeiltua tota bluetooth-profiilin vaihtoa -> AVCRP 1.3 mutta eipä ollut apua.

Poissa repomies

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1174
  • "premium" Corolla 2.0 TS
Vs: Toyota Corolla 12th gen. ( E210, 2018 -> )
« Vastaus #2556 : 14.11.2019 08:40 »
Hyvä tietää mutta melko turhauttavaa että mitään järkevää ratkaisua ei ole olemassa. Ajattelin ensin että liittyisi jotenkin vain Corollaan kun Golfissa on toiminut samalla puhelimella ilman ongelmia. Tuli vielä kokeiltua tota bluetooth-profiilin vaihtoa -> AVCRP 1.3 mutta eipä ollut apua.

Taisi siellä bugissa olla mainittuna joitain vagitekeleitäkin. Riippunee siis vuosimallista ja head-unitista autossa. Minullakin pelasi sama puhelin RNS510+BT combossa ihan fine, mutta eipä pelannut Toyotassa. Puhelin vaihtoon, nyt pelaa. Ikinä aiemmin en ole käytettyä puhelinta ostanut..

Tuonne googgelin issuetrackeriin kannattaisi jengin laittaa painetta lisää. Eli kiukkuinen kommentti sekaan ja "starred" päälle.

Poissa inspired

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 181
Vs: Toyota Corolla 12th gen. ( E210, 2018 -> )
« Vastaus #2557 : 19.11.2019 20:14 »
Repomies, olit muistaakseni maininnut, että Hyundai Ioniq hybrid kuluttaisi reilusti vähemmän motarilla ilmanvastuksen takia kuin Corolla TS 2.0 Hybrid. Spritmonitorissa sulla Ioniq pelkkää motaria 4.4l/100km, mikä kuulostaa aika erikoisen pieneltä.

1001cars (Youtubessa videot) on mitannut seuraavat:

Toyota Corolla Touring Sports (TS) 2.0l Hybrid (2.0 l R4 petrol engine + electric, 132 kW, 180 HP, FWD, e-CVT) in city, highway and autobahn. Results:
eco city: 3.8 l/100 km
90 km/h: 4.6 l/100 km
120 km/h: 6.2 l/100 km
140 km/h: 8.1 l/100 km

Hyundai IONIQ Hybrid 1.6 GDI + electric (141 HP). Results:
city: 4,2 l/100 km
90 km/h: 3,8 l/100 km
120 km/h: 5,6 l/100 km
140 km/h: 7,0 l/100 km


Mikä Repomiehen näkemys on, onko 1001cars mittaukset käytännön kanssa linjassa?
Palsta-autoilija vuodesta 2016.

Poissa repomies

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1174
  • "premium" Corolla 2.0 TS
Vs: Toyota Corolla 12th gen. ( E210, 2018 -> )
« Vastaus #2558 : 19.11.2019 20:24 »
Minulla ei ole ioniqqia, sekoitat henkilön.

Premium vie kuitenkin enemmän polttoainetta kuin nuo listatut. Talvirenkailla pirkkala-espoo-pirkkala käytännön kulutus on joku 5.3-5.4 sadalle. Marssivauhti motarilla 105-110, talvirajoitukset. Ihan ok.

Kesärenkailla tuo imee aika roisisti polttoainetta.

Olen nyt ajanut tuolla rontti 14900km. MyT sanoo keskinopeudeksi 67km/h ja kulutukseksi 6.1.

Poissa inspired

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 181
Vs: Toyota Corolla 12th gen. ( E210, 2018 -> )
« Vastaus #2559 : 19.11.2019 20:30 »
Niin sekotankin. Volvoxc60 on käyttäjä, jolla on nuo molemmat.
Palsta-autoilija vuodesta 2016.