Multi-LED AHS-valoja ei taida olla kukaan vielä hehkuttanut täällä. Kuuluu plus-pakettiin Style-tasolla ja mahdollisesti Premiumiin. Eli pitkät voi pitää aina päällä, ja kameran avulla led-matriisista sammuu vastaantulijan tai edellä ajavan kokoinen musta aukko, joka seuraa vastaantulijan autoa. Samaan aikaan tien reunoilla tai omalla kaistalla, tai viereisellä kaistalla pitkät valot päällä horisonttiin asti, jos kaista on vapaa.
https://global.toyota/en/detail/4228499
On se nimittäin hieno tunne, kun voi ajella vakkarilla synkkää pikatietä edellä ajavan perässä, pitkät päällä. Ja AHS valaisee molemmille reitin. Näyttää edellä olevan ohi pitkää valoa oikealta ja vasemmalta, ja samalla jättää mustan sektorin eteen. Vaimoni, joka on muilta osin ollut hapan tähän kaikkeen automaatioon (”saako ne pois päältä”), näytti tuolle toiminnolle peukkua. Sitä hän aikoo käyttää itsekin.
Optimointimahdollisuuksia löytyy hämäräherkkyyden ja mustan sektorin koon suhteen. Lähetin tästä Toyota-infoon kysymyksiä. Manuaali antaa ymmärtää, että molempia voisi ehkä säätää, jälkimmäistä vain huollossa.
Nimittäin nyt auringonlaskusta saa olla aikaa lähes tunti, että pitkät suostuvat menemään itsestään päälle. Parempi olisi jos toimisivat jo iltahämärässä, ettei tarvitse sammutella AHS-toimintoa napista auringonlaskun jälkeen, jotta saa pitkät päälle.
Ja toinen tilanne jossa perusasetus ei ole paras mahdollinen, on jos edellä oleva ajaa vaikka puolen kilometrin päässä, pieni punainen piste. AHS tekee omalle kaistalle jo sadan metrin päästä alkavan mustan sektorin, ja monta sataa metriä tietä jää valaisematta. Toisin sanoen se musta sektori saisi olla huomattavasti kapeampi sekä sivu- että ylä-alasuunnassa, kun edessä oleva valonlähde on pieni, himmeä ja kaukana.
Katsotaan mitä vastaavat. Hämäräherkkyyttä pitää kokeilla huomenna itse, mutta varjokeilan kokoa ei pysty itse säätämään. Jos sitä ylipäätään pystyy säätämään kaikissa suunnissa.
Muilla kokemuksia AHS:stä ja sen tuunauksesta?